Tánc

Az én táncom – a te táncod

2009.06.25. 09:41
Ajánlom
A 8. Kontakt Budapest Nemzetközi Improvizációs Fesztiválon színes kép kapható arról, hogyan lehet improvizációval foglalkozni. A hatnapos programsorozat kitalálója és szervezője Gál Eszter.

Gál Eszter táncos, koreográfus, táncpedagógus a Magyar Testnevelési Egyetem elvégzése után Hollandiában szerzett táncművész diplomát. Tanult és tanított többek közt az Egyesült Államokban, Franciaországban, Oroszországban, a Magyar Táncművészeti Főiskola tanára. Az idén június 30-tól július 5-ig megrendezésre kerülő Kontakt Budapest Nemzetközi Improvizáció Fesztivál kitalálója és főszervezője.

- Hogyan határoznád meg a kontakt improvizációt? Miről szól a mozgalom?

- A kontakt az improvizáció egy része. Ez egyfajta gondolkodás a testről és a mozgásról. Egy olyan sajátélmény, amiben a tapasztaláson és megfigyelésen van a hangsúly. Egy duett táncforma, de nem azokon a formai kötöttségeken alapul, mint a páros táncok. Elsősorban a mozgás kerül főszerepbe, és csak utána a közösség, mert továbbra is egyének maradunk, hiába duett a megjelenése. Ez akkor is az én táncom és a te táncod marad, hiába érintjük egymást. Az egyén számára a fizikalitás, a mozgás felfedezése, a belső élmény szerzése a legfontosabb.

- Hogyan jött a fesztivál ötlete 2002-ben?

- Amikor 2000-ben hazaköltöztem Hollandiából, már mocorgott a fejemben, hogy szervezzek valamit. Sokat utaztam a világban, rengeteg nemzetközi rendezvényen, több kontakt improvizációs eseményen vettem részt. Arra gondoltam, hogy annyi kollégával meg tanárral dolgoztam már együtt, mi lenne, ha most ők jönnének ide hozzánk. Az igazi lökést a 2000-ben Budapesten szervezett Európai Kontakt Improvizáció Tanárok Konferenciája adta. Ennek vezető szervezője voltam, és 135 résztvevőjével az addigi legnagyobb volt a konferencia történetében. 2002-ben saját improvizatív előadásom és premierem köré szerveztem a megnyitóját annak a háromnapos kurzusnak, amiből aztán kinőtt a fesztivál. Nagyon jól sikerült, jöttek az emberek. Aztán úgy döntöttem, hogy a 2003-as már legyen egy nagy fesztivál. Akkor találtuk ki a nevet is, ami egyrészt a kontakt improvizációra utal, másrészt arra, hogy Budapesttel kerüljünk kapcsolatba.

- A fesztivál létrejöttében szerepe van a külföldön tanulásodnak, a kint szerzett tapasztalatoknak?

- Elsősorban azoknak van szerepe benne. Biztos másoknak is megfordult a fejében ennek az elindítása, de én belekerültem ebbe a nemzetközi hálózatba, tanultam, tanítottam, jártam a konferenciákat, mentem és hívtak is fesztiválokra. Innen tulajdonképpen csak egy ugrás volt, hogy akkor az ember a saját hazájában is szervezzen ilyet. Ez őrültséget, elhivatottságot, szenvedélyt és egy nagyfokú rizikóvállalást jelent, ugyanakkor mégis fantasztikus dolog.

- A fesztiválon való részvételnek van bármilyen előfeltétele?

- Bárki jöhet. Ha neked kedved van kipróbálni, be tudsz állni a nyitott órákra, vagy akár lehet csak nézni is. Mindenki beállhat, mert ez a természetes mozgáson alapul, mindenki kipróbálhatja, aki szeret megmozdulni, aki nem fél lemenni a földre, aki nem fél attól, hogy esetleg megérintsék. Emellett persze vannak olyan kurzusok, ahol szükség van előképzettségre.

- Mit jelentenek a „zenés és csöndes jam"-ek, melyek a programban szerepelnek?

- Egyedül nem tudunk kontaktot improvizálni. Jobb, ha minél többen vagyunk, mert annál nagyobb az élmény. Kontaktjamek azért szerveződnek vezetők nélkül, hogy szabadon táncoljunk és gyakoroljunk, hogy megosszuk a táncot egymással. Mindenki beáll a maga ritmusában táncolni egy közös térbe, ez a ritmus azonban mindenkinek más és más. Azért fontos, hogy legyenek csöndes jamek is, mert a zene elnyomhatja a belső táncot.

- Hogyan, illetve honnan válogattad a magyar és külföldi tanárokat, akik a fesztivál ideje alatt itt tanítanak?

- Nancy Stark Smithet például már 17 éve ismerem. Amikor megtudtam, hogy Európába jön, meghívtam ide a partnerével, Mike Vargasszal együtt. A meghívásoknál szempont az is, hogy mindig legyenek visszatérő tanárok. Karczag Éva imádnivaló tanárom volt, aki már a negyedik fesztiválon vesz részt velünk. Az is lényeges, hogy képviseltetve legyenek különböző országok, korosztályok, mert például egy izraeli tanár teljesen máshogy gondolkodik, mint én vagy Peter Pleyer, aki Németországból jön, és akivel együtt tanultunk Hollandiában. Azt akarom, hogy különböző gondolkodásúak jöjjenek különböző országokból, hogy minél színesebb legyen a kép arról, hogyan lehet improvizációval foglalkozni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Könyv

David Szalay kapta az idei Booker-díjat

A magyar-kanadai származású szerző a legrangosabb brit irodalmi elismerésnek számító Booker-díjat Flesh című új regényével érdemelte ki, amely kapcsán a zsűri úgy fogalmazott, soha nem olvastak még hasonlót. 
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A test öröme – Szeri Viktorral dolgozik a Willany Leó

A Willany Leó Improvizációs Táncszínház #kaméleon című sorozatában minden alkalommal egy-egy külsős alkotót hív meg. A november 19-i, Pleasure című előadásukat Szeri Viktor koreográfussal hozták létre.
Tánc ajánló

Istenek, hősök és titkos szobák – elindul Európa legnagyobb immerzív színházi kalandja

A világon egyedülálló immerzív színházi produkció nyílik november 5-én Budapesten. A Walk My World című show hatezer négyzetméteres, filmdíszleteket idéző, mitikus világában istenek, hősök és különös lények várják a közönséget egy soha nem tapasztalt élmény felfedezésére.
Tánc hír

A tánc a jóllét és egészség szolgálatában – sikerrel zárult a 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferencia

A Magyar Táncművészeti Egyetem október 10. és 11 között rendezte meg a jubileumi, 10. Nemzetközi Tánctudományi Konferenciát „Test, Lélek, Lüktetés – A tánc a jóllét és egészség szolgálatában” címmel.
Tánc hír

Magyar sikerek a Szebeni Balletversenyen – Balog Márton első helyezést ért el

A Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói ismét bizonyítottak: kiváló eredményeket értek el a Szebeni Balletversenyen, ahonnan egy első és három harmadik helyezéssel tértek haza.
Tánc hír

Miklósa Erika: „Már harmadik éve figyelhetem a Budapest Ballet Grand Prix mágikus felívelését”

November 17. és 21. között rendezi meg a III. Budapest Ballet Grand Prix nemzetközi balettversenyt a Magyar Táncművészeti Egyetem. Az eseménynek az egyetem mellett a Nemzeti Táncszínház és a Müpa ad otthont.