Tánc

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

2020.11.06. 14:50
Ajánlom
Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.

Ön az, aki a Pécsi Balett 1960-as alapításától kezdve napjainkig végigkísérte a társulat életét. Eck Imre alapító koreográfussal érkezett Budapestről végzősként, most pedig az ügyvezetője a társulatnak. Milyen ívet jártak be az első próbától kezdve napjainkig?

Bátran mondhatom, hogy a híd szerepét töltöm be a Pécsi Balett történetében, összekötve a jelent a múlttal. A pályám palettája rendkívül színes. Kezdtem táncművészként, majd mint asszisztens, balettmester, koreográfus, művészeti tanácsadó, rendező, dramaturg, vezető pedagógus, tankönyvíró folytattam, jelenleg ügyvezetőként segítem a társulat munkáját. Az is érdekes, hogy akiket korábban tanítottam, azok most az együttes szólistái, a munkatársaim.

Nagyon megváltozott a feladatunk 60 év alatt.

Az ország első modern balettegyütteseként kellett a közönséget valamilyen módon meghódítani és bevonzani a színházba. Az Operaházban Harangozó Gyula darabjain kívül a repertoárban az orosz klasszikus balett öröksége dominált. Eck Imrének nem volt balett-táncos múltja, viszont fantasztikus színházi szakember volt. Az emberi kapcsolatok és a körülöttünk lévő világ bemutatása volt a célja a tánc nyelvén. Műveit nem egy újfajta tánctechnika, hanem a tartalmi változás jellemezte. Ma, 60 évvel később egész más a feladatunk, más a közönség igénye. Az emberek rendkívül elfoglaltak, nagyon sok információ éri őket. Mindent meg lehet találni és nézni otthon, az internet segítségével, szinte színházba sem kell járniuk. Nekünk most a kapcsolatunkat kell szorosabbá tenni a közönséggel, egy nagyon nézőbarát repertoárral, amely magas színvonalú technikát, színházi formát, tartalmat hordoz. A táncművészet az egyetemes színházi kultúra része, és nem tudom külön kezelni. Ha mi, a Pécsi Nemzeti Színházban olyan darabot játszanánk, amely 60 percen keresztül csak mozgásformákat mutat, akkor rétegműfajjá válva elveszítenénk a közönségünket.

AziszonyatballadajaStimaczGabriellaTothSandor19612-144545.jpg

Az iszonyat balladája (Tóth Sándor és Stimácz Gabriella) (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Nemrég ünnepelte 40. évfordulóját a Győri Balett, az alapításkor egy egész évfolyam szerződött le Győrbe, és bár a késő szocialista éra megengedőbb kultúrpolitikájának idején történt mindez, mégis nem kis bonyodalom és lázadás közepette zajlott. A pécsi társulat 20 évvel korábban ugyanezt tette meg, de nem önszántából.

A mi esetünkben egy egész évfolyamot köteleztek a leköltözésre, ami egy decentralizáló kultúrpolitikai döntés volt. Akkor nem volt szokás megkérdezni, hogy hova szeretnénk szerződni, egyszerűen levezényeltek minket. Mi pedig boldogan jöttünk Pécsre,

ha az Operaház nem ajánlott szerződést, külföldre pedig nem mehettünk,

hiszen 1960-ban még vasfüggöny mögött éltünk.

Mi volt ebben Eck Imre szerepe?

Eck akkor az Operaházban volt koreográfus és karaktertáncos. Ott nőtt fel a színházban, mivel a szülei a varrodában dolgoztak, így már kiskorától statisztált, majd amikor 56-ban a vezető táncosok elhagyták az országot, bekerült a balett-társulatba. Később szeretett volna egy modern balettegyüttest létrehozni, és az Aczél György által irányított kultúrpolitika mellé állt. Pécsett pedig volt egy fantasztikus színházigazgató, Katona Ferenc, aki boldogan fogadott be a nemrég létesített operatársulata után egy balettegyüttest is.

Eck Imrének voltak elképzelései, aktuális tartalmat tükröző művek, modernebb, a megszokottól eltérő formavilággal.

Erről mi, odaszerződött végzős táncosok nem tudtunk semmit, csak azt, hogy Pécsre kell jönnünk. Én még nem töltöttem be a 17. évemet, amikor aláírtam a szerződést, és nagyon örültem, hogy elkerülök otthonról, tetszett az önálló élet.

A próbák során végül hogy talált egymásra Eck és a társulat?

Olyan helyzetgyakorlatokat csináltunk, amiket addig nem ismertünk. Augusztusban szerződtünk le, és az első premierünk a következő év márciusában volt. Sokat voltunk vele és körülötte, mindent elmondott arról, hogy mit szeretne, mit gondol, mit kezdene velünk. A saját történetem egy igazi Pygmalion-sztori, mert

ő alkotta meg a táncművész énemet.

Nála a karakter kialakítása, a személyiség megformálása rendkívül fontos volt. Hoztunk magunkkal egy tanult technikát, ő pedig abból alkotott. Kitalált minket különböző szerepekben, szituációkban. A pécsi közönség eleinte nem nagyon érdeklődött, Pestről viszont rengetegen jöttek az előadásainkra. Mondhatom, hogy egyfajta művészeti szamizdat voltunk. A darabjainknak titkos üzenetei voltak, persze nem nagy formátumú politikai üzenetek, hiszen minden művet cenzúráztak a bemutató előtt. A színpadon eddig szokatlan térhasználatot és mozgásformát használt, a jelmez, illetve a díszlet is az új elképzelések része volt. Például a Változatok egy találkozásra című darabban a kor divatjának megfelelő, ballonkabátos emberek jelentek meg a pódiumon. Olyan emberi történetek elevenedtek meg, amelyek addig még nem voltak a magyar táncszínpadon.

concerto-144545.jpg

Concerto (Vincze Balázs és Góbi Rita) (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

A 40. évfordulóra néhányat felújítottunk, amelyek tánctechnikailag ma már nem kihívások, viszont tartalmukban, színpadi hatásukban továbbra is érvényesek. A 60. évfordulót pedig új művekkel szeretnénk megünnepelni.

Az együttes 2017-ben önállóvá vált, levált a Pécsi Nemzeti Színház társulatáról. Ez szinte egy második alapítással felér, ön pedig ügyvezetőként Vincze Balázs művészeti vezetővel közösen irányítja a csapatot. Merre?

Számomra életszerű ez a feladat, hiszen igazgatóhelyettesként 20 évig vezettem a pécsi művészeti iskola tánctagozatát. Vincze Balázzsal megosztjuk a feladatokat.

A szabadságnak ára van,

mert az együttesnek nincs állandó műszaki stábja, ezek megszervezése is ránk hárul. A tánc nemzetközi nyelvét használva meg kell mutatkozni itthon és külföldön, de ezt csak akkor tudjuk megtenni, ha önállók vagyunk.

Hogyan ünnepelnek?

Szeptemberben tartottuk nagy sikerrel a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót. Elkészült egy remek gyermekelőadásunk, a Piroska és a farkas, amelynek alkotója fiatal koreográfusunk, Molnár Zsolt. Úgy gondolom, fontos felépíteni egy új koreográfus nemzedéket, ez is dolgunk.

Carmina-144545.jpg

Carmina Burana (Fotó/Forrás: Pécsi Balett)

Tervezünk egy Ádám és Éva című táncjátékot, amely a Pécsi Nemzeti Színházzal koprodukcióban jönne létre Vincze Balázs koreográfiájával. Tavasszal egy Vasarely-bemutatóra készülünk a Müpában. A világhírű képzőművész pécsi volt, kapcsolatba kerültünk Pierre Vasarelyvel, az unokájával, aki engedélyt adott a képei használatára. Az előadás aktualitását az is erősíti, hogy a Vasarely alapítvány 50 éves évfordulóját ünnepli.Készítünk egy dokumentumfilmet a 60 éves jubileumunk alkalmából, és  természetesen lesz egy gálaestünk is.

A Pécsi Balett alapítói:

Árva Eszter, Boschán Daisy, Bretus Mária, Csifó Ferenc, Domján Mária, Domján Tibor, Eck Imre, Esztergályos Cecília, Fodor Antal, Fülöp Zoltán, Hegedűs Magdolna, Hetényi János, Major Mária, Medveczky Ilona, Rónay Márta, Stimácz Gabriella, Téry Piroska, Tóth Sándor, Uhrik Dóra, Veöreös Boldizsár.

A cikk forrása a Táncművészet szakfolyóirat őszi száma.

Fejléckép: Faust (forrás: Pécsi Balett)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Ezekért a kötetekért mindenképp érdemes lesz ellátogatni a 95. Ünnepi Könyvhétre

Június 13. és 16. között rendezik meg a 95. Ünnepi Könyvhetet Budapesten a Vörösmarty tér és a Duna-korzó területén. A magyar irodalmi élet egyik legrangosabb eseményére készülve kiválogattunk néhány különösen izgalmas kötetet.
Színház

Egyeztetést követelnek a budapesti művészszínházak

Máté Gábor, Mácsai Pál, Kováts Adél, Barda Beáta és Benkő Nóra is aláírta azt az Országos Színházi Találkozó szervezőinek, a Kulturális és Innovációs Minisztériumnak és a szakmai közvéleménynek szóló nyílt levelet, amelyben azt sérelmezik, hogy a re:oszton nem lesz lehetőségük tárgyalni az új Kulturális Törvényről.
Klasszikus

Átadták a Simándy Énekverseny díjait

Június 3. és 8. között rendezték meg a XII. Simándy József Nemzetközi Énekversenyt, a korábbi évektől eltérően Budapesten, az Eiffel Műhelyházban. A nagy hazai zenei intézmények vezetőiből álló zsűri öt kategóriában hirdetett győzteseket.
Plusz

Lemondott Csák János miniszter

A politikus azzal indokolta döntését, hogy itt az idő átadni a stafétát a fiatalabbaknak. Egy interjúban arról beszélt, elégedett az elmúlt két év során elért eredményeivel. A kulturális és innovációs tárca vezetését Hankó Balázs vette át.
Színház

Vidnyánszky Attila: Vecsei H. Miklós a saját elképzeléseit is megvalósíthatja a Nemzeti társulati tagjaként

A Nemzeti Színház oldalán megjelent interjúban ismertette a következő évaddal kapcsolatos terveket Vidnyánszky Attila. Az intézmény vezérigazgatója saját Marx-rendezésének tervéről is beszélt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Győrbe csábítja a mozdulatok szerelmeseit a Magyar Táncfesztivál

A június 19-23. között zajló eseménysorozaton a hazai kortárs táncélet kimagasló alkotóival, premierekkel, ingyenes szabadtéri műsorokkal és számos gyerekprogrammal készül a mustrát szervező Győri Balett.
Tánc ajánló

Népszerű előadásaival és két új bemutatóval készül az új évadra a Hagyományok Háza

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Hagyományok Háza, a már repertoáron lévő, közkedvelt táncelőadásaik mellett új zenekari sorozatot is indítanak, a szezon egyik premierje pedig a fiatal alkotókra épít.
Tánc hír

Abbahagyja a balettet, és búcsúzik a színpadtól Leblanc Gergely

A 31 éves balettművész az Operaház videójában beszélt arról, hogy elbúcsúzik a színpadtól, és a továbbiakban a háttérben fogja segíteni a Magyar Nemzeti Balett munkáját.
Tánc hír

Európa egyik legelismertebb balettversenyének előszobájába került a Táncművészeti Egyetem fiatal hallgatója

Benedetta Maria Carrara, a Magyar Táncművészeti Egyetem ötödik évfolyamos klasszikus balett hallgatója ott lesz a Prix de Lausanne nyári kurzusán és a verseny előválogatóján.
Tánc hír

Átadták a Lábán Rudolf-díjakat

A Lábán Rudolf-díj kuratóriuma május 17-én pénteken adta át a 2023. év legjobb hazai kortárs táncelőadásáért járó független szakmai díját.