Szakály György az MTF rektora a visszalépéssel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy olyan anyagi, szervezeti és oktatási nehézségekkel küszködik a táncművészet, hogy ismét szükség van a szoros összefogásra a szakmán belül. A hazai felsőfokú táncművész és pedagógus képzés vezető intézménye 2007-ben hagyta el a szövetséget szakmai viták és nézetkülönbségek miatt, mivel úgy látszott, hogy a szervezeten belül a balettművészet képviselete egyre-kevésbé valósul meg.
A szövetségből szintén kiváló Magyar Nemzeti Balettel és további 8 taggal együtt megalakult a Magyar Hivatásos Tánc- és Balettegyüttesek Egyesülete. Ez utóbbi tagság megtartása mellett az MTF a Táncművészek Szövetségén belül bekövetkező változások hatására, és a szoros szakmai összefogás igényétől hajtva időszerűnek tartotta a visszalépést. A Magyar Táncművészek Szövetségének közgyűlése már januárban üdvözölte a visszatérést és megoldásokat keresett arra, hogy miképp érvényesüljön az MTF többi szövetségi tagnál nagyobb létszámú és költségvetésű intézményi súlya a tagdíjban, az elnökségi tagságban és a szavazati arányban. A tagság visszanyerésével az elnökségben 7-ről 9-re bővítették az állandó tagok számát (a másik állandó tag a szintén visszalépő Magyar Nemzeti Balett).
Az elmúlt időszakban az MTF oktatási szerepe felértékelődött az előadóművészeti törvény egy évvel ezelőtti módosítását követően, mely szerint a nemzeti kategóriába tartozó együttesek állami támogatást csak akkor kaphatnak, ha tagjaik 70 %-a szakirányú felsőfokú képezettséggel rendelkezik. Az önkormányzati támogatású kiemelt együtteseknél ez az arány 60 %-ék kell, hogy legyen. Mivel az MTF jelenleg mindössze 55 államilag fnanszírozott oktatási hellyel rendelkezik, a megnövekedett igények kielégítése nemcsak a főiskolának okoz gondot, de a kényszerhelyzetben lévő érintett társulatoknak is. Minderről szó volt a szövetség legutóbbi elnökségi ülésén is, ahol új tagként már részt vett Szakály György a főiskola rektora is. Továbbra is napirenden van a nyugdíj mellett dolgozó nagy tudású balettmesterek jövője is, akik az időközben bevezetett jövedelmi korlátok miatt elhagyhatják az oktatást. Elvesztésük a képzés számára szinte pótolhatatlan veszteséget okozhat.