Tánc

Az ukrán táncos a mézeshetek után egy előadással tér vissza Budapestre

A Nagy Gatsby júliusi, margitszigeti bemutatója kapcsán a világhírű ukrán balettcsillaggal, Denis Matvienkóval, a szenvedélyes, könnyed és virtuóz táncos-koreográfussal, a Great Gatsby projekt művészeti vezetőjével beszélgettünk.

Ez a balett show lesz az első saját előadása Budapesten, de ha jól tudom, akkor már nyert egy díjat Magyarországon. Látta a várost? Hogy tetszett? Mit szeretett benne a legjobban?

Igen 1998-ban nagydíjat kaptam az R. Nuriev versenyen, ezt követően több alkalommal az operaház színpadán játszottam, és közvetlenül az esküvőm után nászúton is voltam Budapesten.

A szülei is táncosok, egyértelmű volt ilyen gyökerekkel, hogy balett táncos legyen?

Táncolni akartam, mert szerettem volna örömöt adni, akkor még nem tudtam, hogy a balett ennyire nehéz!

Nemcsak Ukrajnában, hanem Magyarországon is nagy hagyományokkal rendelkezik a balett. Mit vár ettől a show-tól?

Egy csodálatos és nagyszabású előadást, olyat, ami boldoggá teszi az embereket.

Ezzel a turnéval már a világ minden táján megfordultak. Melyek voltak a legfőbb állomások?

Jártunk Párizsban, Cannes-ban, Genfben, Berlinben, Frankfurtban, Bécsben, Minszkben, Vilniusban és Almatyban, és valóban minden egyes előadás a maga nemében speciális és különleges volt.

A nagy Gatsby

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)


A The Great Gatsby című balett show-n 2013-ban kezdett dolgozni Konstantin Meladzével, Dwight Rhoden-szel és Alena Matvienkóval, a premier pedig 2014-ben volt. Miért tartott négy évig, hogy Magyarországra is elérkezzen az előadás? Hány fellépésük volt már a The Great Gatsby-vel és melyik volt a legemlékezetesebb?

A show-t Európa több mint 25 helyszínén mutattuk be eddig és ahogy mondtam, minden előadás egyedülálló és különleges volt!

Miért esett a választása éppen a Nagy Gatsby-re? Mi fogta meg benne?

Ez egy időtlen történet, amely olyan örök témákat érint, mint a szerelem, a hiúság, a hiábavalóság és a magány.

És több, mint balett, de micsoda pontosan? Hogyan tudná leírni?

Ez a balett-show a különböző műfajok találkozásából született, magába ötvözi a klasszikus balettet, a kortárs táncot és a mozit.

Ön az egyetlen, aki négy nagydíjat is nyert a világ egyik vezető balettversenyén. Vannak további tervei, más projektjei is?

Igen, természetesen vannak, de ebben a pillanatban még nem szeretném kiteríteni a lapjaimat ezekkel kapcsolatban.

Sokat dolgozik a Mariinskij Színházban, de 2016-tól a Novoszibirszki Operaház és Balettszínház művészeti igazgatói posztját is betölti. Milyen változásokat hozott ez az életében és a szakmai karrierjében?

A Novoszibirszki Színház meghosszabbította azt az időt, amit fiatal balett táncosként tölthettem, amiért én nagyon hálás vagyok, és különösen az ott dolgozó csodálatos embereknek, akik segítettek, hogy ne veszítsem el a hitemet az emberekben, s ezért én valósággal beléjük szerettem.

Táncolt a világ minden táján, Tokióban, Moszkvában, Párizsban, Milánóban és New Yorkban. Mi volt a legnagyobb szakmai kihívás és a legnagyobb siker?

A balett és a show olyan problémákból áll, amelyeket egész életünkben folyamatosan le kell győznünk! Legnagyobb sikereimet a táncban értem el, azokban a jelenetekben, amelyekben táncoltam, de a legnagyobb büszkeség számomra a feleségem, Nastya és a lányom, Lisa.

GATSBY_016-102612.jpg

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)

Klasszikus táncosként kezdte a pályát, de a The Great Gatsby inkább kortárs koreográfia. Egyszerű volt váltani? Melyik műfaj áll közelebb Önhöz?

Mint már mondtam, a balett igen nehéz műfaj, de a szerelem, ami hozzá fűz, mindig csodákat tesz az emberrel!

Hihetetlenül sikeres karriert mondhat magáénak, amely azt hiszem igen sok munkájába és erőfeszítésébe kerülhetett. Hogy telik egy napja?

Egy egy igazán vicces kérdés! Nos, ha a napomat egy lóéhoz hasonlítanám, akkor ebben a hasonlatban én egy telivér faj volnék, aki hihetetlen számú kilométert galoppozott már és továbbra is ezt teszi. Még mindig gyönyörű ló, de nagyon elfáradt! Azokban a ritka pillanatokban, amikor megáll, hogy visszanézzen, látja, hogy milyen sokat haladt és milyen rövid idő alatt, és azt gondolja, hogy ez nem is olyan rossz! Ez tetszik neki! A lábai fájnak ugyan, a patái elkoptak és a patkó leesett róluk, de galoppoznia kell, tovább és tovább, büszkén, felszegett fejjel, egészen addig, amíg csak engedik.

Szóval egy büszke ló vagyok, aki addig vágtázik, amíg csak lehet. Pontosan így néz ki az én életem is!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Meghívást kapott a Hodworks a Velencei Biennáléra

A Sunday című előadást mutatják be július folyamán és mesterkurzust is tartanak.
Tánc ajánló

Az első élőben közvetített táncprodukció a Fonó Online műsorán

A Kedvemre való című táncprodukció az Angyalföldi Vadrózsa Táncegyüttes legsikeresebb táncműsorainak részleteiből nyújt válogatást 2021. április 17.-én, szombaton este 19:30-kor.
Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.