Tánc

Az ukrán táncos a mézeshetek után egy előadással tér vissza Budapestre

A Nagy Gatsby júliusi, margitszigeti bemutatója kapcsán a világhírű ukrán balettcsillaggal, Denis Matvienkóval, a szenvedélyes, könnyed és virtuóz táncos-koreográfussal, a Great Gatsby projekt művészeti vezetőjével beszélgettünk.

Ez a balett show lesz az első saját előadása Budapesten, de ha jól tudom, akkor már nyert egy díjat Magyarországon. Látta a várost? Hogy tetszett? Mit szeretett benne a legjobban?

Igen 1998-ban nagydíjat kaptam az R. Nuriev versenyen, ezt követően több alkalommal az operaház színpadán játszottam, és közvetlenül az esküvőm után nászúton is voltam Budapesten.

A szülei is táncosok, egyértelmű volt ilyen gyökerekkel, hogy balett táncos legyen?

Táncolni akartam, mert szerettem volna örömöt adni, akkor még nem tudtam, hogy a balett ennyire nehéz!

Nemcsak Ukrajnában, hanem Magyarországon is nagy hagyományokkal rendelkezik a balett. Mit vár ettől a show-tól?

Egy csodálatos és nagyszabású előadást, olyat, ami boldoggá teszi az embereket.

Ezzel a turnéval már a világ minden táján megfordultak. Melyek voltak a legfőbb állomások?

Jártunk Párizsban, Cannes-ban, Genfben, Berlinben, Frankfurtban, Bécsben, Minszkben, Vilniusban és Almatyban, és valóban minden egyes előadás a maga nemében speciális és különleges volt.

A nagy Gatsby

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)


A The Great Gatsby című balett show-n 2013-ban kezdett dolgozni Konstantin Meladzével, Dwight Rhoden-szel és Alena Matvienkóval, a premier pedig 2014-ben volt. Miért tartott négy évig, hogy Magyarországra is elérkezzen az előadás? Hány fellépésük volt már a The Great Gatsby-vel és melyik volt a legemlékezetesebb?

A show-t Európa több mint 25 helyszínén mutattuk be eddig és ahogy mondtam, minden előadás egyedülálló és különleges volt!

Miért esett a választása éppen a Nagy Gatsby-re? Mi fogta meg benne?

Ez egy időtlen történet, amely olyan örök témákat érint, mint a szerelem, a hiúság, a hiábavalóság és a magány.

És több, mint balett, de micsoda pontosan? Hogyan tudná leírni?

Ez a balett-show a különböző műfajok találkozásából született, magába ötvözi a klasszikus balettet, a kortárs táncot és a mozit.

Ön az egyetlen, aki négy nagydíjat is nyert a világ egyik vezető balettversenyén. Vannak további tervei, más projektjei is?

Igen, természetesen vannak, de ebben a pillanatban még nem szeretném kiteríteni a lapjaimat ezekkel kapcsolatban.

Sokat dolgozik a Mariinskij Színházban, de 2016-tól a Novoszibirszki Operaház és Balettszínház művészeti igazgatói posztját is betölti. Milyen változásokat hozott ez az életében és a szakmai karrierjében?

A Novoszibirszki Színház meghosszabbította azt az időt, amit fiatal balett táncosként tölthettem, amiért én nagyon hálás vagyok, és különösen az ott dolgozó csodálatos embereknek, akik segítettek, hogy ne veszítsem el a hitemet az emberekben, s ezért én valósággal beléjük szerettem.

Táncolt a világ minden táján, Tokióban, Moszkvában, Párizsban, Milánóban és New Yorkban. Mi volt a legnagyobb szakmai kihívás és a legnagyobb siker?

A balett és a show olyan problémákból áll, amelyeket egész életünkben folyamatosan le kell győznünk! Legnagyobb sikereimet a táncban értem el, azokban a jelenetekben, amelyekben táncoltam, de a legnagyobb büszkeség számomra a feleségem, Nastya és a lányom, Lisa.

GATSBY_016-102612.jpg

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)

Klasszikus táncosként kezdte a pályát, de a The Great Gatsby inkább kortárs koreográfia. Egyszerű volt váltani? Melyik műfaj áll közelebb Önhöz?

Mint már mondtam, a balett igen nehéz műfaj, de a szerelem, ami hozzá fűz, mindig csodákat tesz az emberrel!

Hihetetlenül sikeres karriert mondhat magáénak, amely azt hiszem igen sok munkájába és erőfeszítésébe kerülhetett. Hogy telik egy napja?

Egy egy igazán vicces kérdés! Nos, ha a napomat egy lóéhoz hasonlítanám, akkor ebben a hasonlatban én egy telivér faj volnék, aki hihetetlen számú kilométert galoppozott már és továbbra is ezt teszi. Még mindig gyönyörű ló, de nagyon elfáradt! Azokban a ritka pillanatokban, amikor megáll, hogy visszanézzen, látja, hogy milyen sokat haladt és milyen rövid idő alatt, és azt gondolja, hogy ez nem is olyan rossz! Ez tetszik neki! A lábai fájnak ugyan, a patái elkoptak és a patkó leesett róluk, de galoppoznia kell, tovább és tovább, büszkén, felszegett fejjel, egészen addig, amíg csak engedik.

Szóval egy büszke ló vagyok, aki addig vágtázik, amíg csak lehet. Pontosan így néz ki az én életem is!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Színház

Schilling Árpád: „Csak az áldozatok tudják leleplezni a tettest”

A budapesti Katona József Színház zaklatási ügye kapcsán tette közzé véleményét Schilling Árpád rendező közösségi oldalán.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A sztárgyár tovább dübörög: újabb dokumentumfilm készül Polunyinról

A Satori című film a botrányos balett-táncos életének legújabb fejezeteit viszi vászonra, de azt egyelőre nem tudni, a film érinti-e majd a közösségi médiában tavaly elkövetett ámokfutását.
Tánc gyász

Vasárnap búcsúztatják Foltin Jolánt

November 24-én, vasárnap 15 órakor tartják Foltin Jolán Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas koreográfus-rendező, táncpedagógus, a nemzet művésze búcsúztatóját a Pesti Vigadóban - tudatta a család szerdán az MTI-vel.
Tánc gyász

Elhunyt Hegedűs Judit balettművész, Simándy József özvegye

Életének 85. esztendejében elhunyt Hegedűs Judit balettművész, aki már 14 évesen debütált az Operaházban, később negyedszázadon át a társulat megbecsült tagja volt.
Tánc magazin

"Ő volt A balerina" – 30 éve halt meg Lakatos Gabriella

Lakatos Gabriella az 1945 utáni magyar balettművészet egyik legnagyobb csillaga volt, akit semmi sem tántorított el a színpadtól: nyugdíjazása után énekes karriert épített. A táncos díva 1989. november 12-én hunyt el.
Tánc ajánló

Velekei László másodszor is táncszínpadra állítja az Anna Kareninát

Két évvel ezelőtt már készített egy táncszínpadi adaptációt Tolsztoj regényéből a GGTánc Eger és a Miskolci Balett közös produkciójaként. Most saját társulata, a Győri Balett számára készített friss koreográfiát Veleki László, ami november 9-én debütál Győrben, december 21-én pedig a Müpában.