Tánc

Az ukrán táncos a mézeshetek után egy előadással tér vissza Budapestre

A Nagy Gatsby júliusi, margitszigeti bemutatója kapcsán a világhírű ukrán balettcsillaggal, Denis Matvienkóval, a szenvedélyes, könnyed és virtuóz táncos-koreográfussal, a Great Gatsby projekt művészeti vezetőjével beszélgettünk.

Ez a balett show lesz az első saját előadása Budapesten, de ha jól tudom, akkor már nyert egy díjat Magyarországon. Látta a várost? Hogy tetszett? Mit szeretett benne a legjobban?

Igen 1998-ban nagydíjat kaptam az R. Nuriev versenyen, ezt követően több alkalommal az operaház színpadán játszottam, és közvetlenül az esküvőm után nászúton is voltam Budapesten.

A szülei is táncosok, egyértelmű volt ilyen gyökerekkel, hogy balett táncos legyen?

Táncolni akartam, mert szerettem volna örömöt adni, akkor még nem tudtam, hogy a balett ennyire nehéz!

Nemcsak Ukrajnában, hanem Magyarországon is nagy hagyományokkal rendelkezik a balett. Mit vár ettől a show-tól?

Egy csodálatos és nagyszabású előadást, olyat, ami boldoggá teszi az embereket.

Ezzel a turnéval már a világ minden táján megfordultak. Melyek voltak a legfőbb állomások?

Jártunk Párizsban, Cannes-ban, Genfben, Berlinben, Frankfurtban, Bécsben, Minszkben, Vilniusban és Almatyban, és valóban minden egyes előadás a maga nemében speciális és különleges volt.

A nagy Gatsby

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)


A The Great Gatsby című balett show-n 2013-ban kezdett dolgozni Konstantin Meladzével, Dwight Rhoden-szel és Alena Matvienkóval, a premier pedig 2014-ben volt. Miért tartott négy évig, hogy Magyarországra is elérkezzen az előadás? Hány fellépésük volt már a The Great Gatsby-vel és melyik volt a legemlékezetesebb?

A show-t Európa több mint 25 helyszínén mutattuk be eddig és ahogy mondtam, minden előadás egyedülálló és különleges volt!

Miért esett a választása éppen a Nagy Gatsby-re? Mi fogta meg benne?

Ez egy időtlen történet, amely olyan örök témákat érint, mint a szerelem, a hiúság, a hiábavalóság és a magány.

És több, mint balett, de micsoda pontosan? Hogyan tudná leírni?

Ez a balett-show a különböző műfajok találkozásából született, magába ötvözi a klasszikus balettet, a kortárs táncot és a mozit.

Ön az egyetlen, aki négy nagydíjat is nyert a világ egyik vezető balettversenyén. Vannak további tervei, más projektjei is?

Igen, természetesen vannak, de ebben a pillanatban még nem szeretném kiteríteni a lapjaimat ezekkel kapcsolatban.

Sokat dolgozik a Mariinskij Színházban, de 2016-tól a Novoszibirszki Operaház és Balettszínház művészeti igazgatói posztját is betölti. Milyen változásokat hozott ez az életében és a szakmai karrierjében?

A Novoszibirszki Színház meghosszabbította azt az időt, amit fiatal balett táncosként tölthettem, amiért én nagyon hálás vagyok, és különösen az ott dolgozó csodálatos embereknek, akik segítettek, hogy ne veszítsem el a hitemet az emberekben, s ezért én valósággal beléjük szerettem.

Táncolt a világ minden táján, Tokióban, Moszkvában, Párizsban, Milánóban és New Yorkban. Mi volt a legnagyobb szakmai kihívás és a legnagyobb siker?

A balett és a show olyan problémákból áll, amelyeket egész életünkben folyamatosan le kell győznünk! Legnagyobb sikereimet a táncban értem el, azokban a jelenetekben, amelyekben táncoltam, de a legnagyobb büszkeség számomra a feleségem, Nastya és a lányom, Lisa.

GATSBY_016-102612.jpg

A nagy Gatsby (Fotó/Forrás: Szabad Tér Színház)

Klasszikus táncosként kezdte a pályát, de a The Great Gatsby inkább kortárs koreográfia. Egyszerű volt váltani? Melyik műfaj áll közelebb Önhöz?

Mint már mondtam, a balett igen nehéz műfaj, de a szerelem, ami hozzá fűz, mindig csodákat tesz az emberrel!

Hihetetlenül sikeres karriert mondhat magáénak, amely azt hiszem igen sok munkájába és erőfeszítésébe kerülhetett. Hogy telik egy napja?

Egy egy igazán vicces kérdés! Nos, ha a napomat egy lóéhoz hasonlítanám, akkor ebben a hasonlatban én egy telivér faj volnék, aki hihetetlen számú kilométert galoppozott már és továbbra is ezt teszi. Még mindig gyönyörű ló, de nagyon elfáradt! Azokban a ritka pillanatokban, amikor megáll, hogy visszanézzen, látja, hogy milyen sokat haladt és milyen rövid idő alatt, és azt gondolja, hogy ez nem is olyan rossz! Ez tetszik neki! A lábai fájnak ugyan, a patái elkoptak és a patkó leesett róluk, de galoppoznia kell, tovább és tovább, büszkén, felszegett fejjel, egészen addig, amíg csak engedik.

Szóval egy büszke ló vagyok, aki addig vágtázik, amíg csak lehet. Pontosan így néz ki az én életem is!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ezt a 10 zeneművet ajánlja Rost Andrea a karácsonyi készülődéshez

Idén is több hazai zenész állított össze karácsonyi lejátszási listát az Aria Hotel Budapest kezdeményezésére. Rost Andrea válogatásán opera- és oratóriumrészletek szerepelnek. Hallgasd meg!
Zenés színház

Milyen volt A Nyugat lánya az Operában?

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeimet az Erkel Színház évadnyitó előadása, tudj’isten, hogy miért. Erről is írok, meg arról is, mit szóltak hozzá más kritikusok.
Klasszikus

„Ha valaki nem tud rendesen kiabálni, akkor nem lesz jó erre a pályára”

Beke Márk most ért haza brazíliai turnéjáról, fellépett már a Budapest Arénában több ezer néző előtt, és sorra nyeri a versenyeket. A Virtuózok idei abszolút győztesét kilenc évesen fedezte fel tanára, Kuna Lajos.
Klasszikus

Bajorország legmagasabb kitüntetésében részesült Jonas Kaufmann és Jörg Widmann

Jonas Kaufmann tenor és Jörg Widmann klarinétművész kapták a bajorok legrangosabb kitüntetését, a Maximilian-rendet.
Tánc

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Az arany középút utópiája

Duda Éva vállaltan nagy fába vágta a fejszéjét, amikor a jelenkor társadalmi, ökológiai és politikai helyzetére szeretett volna reflektálni egy elvont jelrendszeren, a tánc nyelvén az Utópia című új darabjában.
Tánc interjú

„Nem pusztán aktuálpolitika” – Angelus Iván a kortárstánc képzés beszüntetéséről

A Budapest Kortárstánc Főiskola intézményalapító rektora a táncművész alapképzés és tanár mesterképzés megszüntetésével kapcsolatban árult el részleteket.
Tánc ajánló

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Tánc hír

„Egy független szellemi műhelyt veszít az ország” – A Lábán Rudolf-díj kuratóriumának közleménye

A Budapest Kortárstánc Főiskola képzéseinek megszűnése kapcsán adott ki közleményt az elismert tánckritikusokból álló bizottság.
Tánc magazin

300 szólóval ünneplik Merce Cunninghamet

Jövő áprilisban Londonban, New Yorkban és Los Angelesben is nagyszabású előadással ünneplik a formabontó koreográfus 100. születésnapját, amit streamelni is fognak a világhálón keresztül.