Biztos sokan ismerik azt a képet, amin Arnold Schwarzenegger robusztus termetével áll a balettrúd mellett és egy törékeny balerina, Marianne Claire instruálja. A kontraszt miatt azt gondolhatnánk, a vicc kedvéért megrendezett jelenetről van szó, pedig nem így van: a fotó a Pumping Iron, vagyis Acélizom című dokumentumfilmből való. Ez 1977-ben készült Schwarzeneggerről, és amellett, hogy ezzel a filmmel indult be az ő karrierje, a film ráirányította a közönség figyelmét a bodybuilding-versenyek világára is.
Ebből a dokumentumfilmből az is kiderül, hogy a balett, pontosabban egy balettmesterrel vagy egy koreográfussal való konzultáció sok testépítő életének részét képezi, hiszen a versenykűrök szabadon választott gyakorlatai során a pózokból egy megkoreografált mozgássort kell előadniuk előzetesen kiválasztott zenére. A koreográfiának elegánsnak és letisztultnak kell lennie, a pózok minden egyes részletre kiterjedő figyelmet követelnek a testépítők részéről az áll és a tekintet irányától a kisujj utolsó percének helyzetéig. Ebben pedig a koreográfusok nemcsak külső szemként segítik, de arra is rá tudják őket vezetni, hogyan tartsák maximális kontroll alatt testüket. De a balettnek nem csak ebben áll a haszna a testépítők számára.
A gépekkel történő edzés során az izmok rövidülnek, felpumpálódnak – a body buliderek közül sokan azért tűnnek olyan rugalmatlannak, mert a hatalmas, de megrövidült izmaik megakadályozzák őket a szabad mozgásban. A balett viszont egy ellentétes hatású mozgásforma - nyújtja az izmokat. Arnold Schwarzenegger sikere is abban állt, hogy izmai mérete ellenére meg tudta őrizni azok természetes mozgékonyságát, tónusát, mivel rendszeresen végzett nyújtó gyakorlatokat.
Emellett akad példa olyan bokszolókra is, akik szintén dolgoznak balettel. David Branch középsúlyú bajnok például az Alvin Ailey társulat inspirációjára kezdett el balettórákra járni, hogy javítsa a bokszmeccsekhez szükséges mozgékonyságát, koncentrációját. Tanára Dimitrij Roudnev, a Bolsoj Balett egykori szólistája, aki rendszeresen ad magánórákat New Yorkban olyanoknak, akik meg akarják tapasztalni a balett holisztikus, jótékony hatását. David Branch a következőképp nyilatkozott erről:
Az első balettórám minden addigi edzésemnél keményebb volt.
Vonatkozik ez az egyensúly megtalálására és a teljes fizikai igénybevételre is. Már önmagában az, ahogyan megállsz egy pózban, olyan fizikai igénybevétellel jár, mint amikor kapsz egy balegyenest a meccs közben. Miközben úgy érzem magam, mint egy bölcs keleti harcművész, aki teljesen birtokában van a saját erejének és uralja a teret. Ez az igazi természetes erő, érted?”. Állítólag Muhammad Ali is rendszeresen járt táncórákra, hogy fejlessze a mozgását, Sugar Ray Robinson váltó- és középsúlyú világbajnok pedig bokszoló karrierje után váltott a showbizniszre, ahol sztepptáncosként próbált szerencsét. Itt például Gene Kellyvel adnak elő egy közös koreográfiát a 45. másodperctől:
Balett, az olimpiai sportág?
Olvasd el korábbi cikkünket, amiben szerzőnk azokról a sportokról ír, amikhez elengedhetetlen a balett-előképzettség.