Tánc

Batarita: ˝Megszűnik minden, ami te magad vagy˝

2011.09.20. 09:00
Ajánlom
Bataritával, a világjáró butohtáncossal és koreográfussal beszélgettünk a butohról, a japán kortárs táncstílusról, a szeptember 26-tól október elsejéig a Merlin Színházban bemutatkozó második Butoh és Előadó-művészeti Fesztivál apropóján.

- A butoh egy, az ötvenes években kialakult avantgárd, kortárs táncstílus. Kik voltak az első butohtáncosok és melyek a stílus jellemzői?

- A második világháború után alakult ki ez a táncstílus Japánban, mindent felborítva, mindennel szembefordulva. A két alapítója Tatsumi Hijikata, akinél a mozgás generálta az érzelmi intenzitást és Kazuo Ohno, akinél az érzelmi intenzitás hívta elő a mozdulatokat. Tatsumi Hijikata és Kazuo Ohno más-más módon gondolkodtak, mégis példaértékűen tudtak együtt dolgozni. Hijikata darabjai pontról pontra megkoreografált, nagyon keményen behatárolt művek voltak, míg Kazuo Ohno koreográfiái bázisokra felépített alkotások, melyek a fix pontok között az improvizációra hagyatkoztak. Ez a tánc, mozgásforma forradalmian új stílust teremtett, amely semmi máshoz nem hasonlítható, mivel műveléséhez és befogadásához meg kell tanulni eltörölni a társadalmi beidegződéseket. A mély központtal dolgozó földközeli technika és az erős külső jegyek ellenére sem lehet a stílusról általánosságban beszélni, hiszen minden mester saját filozófiája alapján alakítja azt. A butohtánc kiindulópontja az üresség és a semmi állapota, melyhez minimum egy évtizednyi kemény munka vezet. A tánc technikája elsajátítható, de ez az állapot nem érhető el mindenki számára. Ettől más a butoh, mint a többi kortárs tánc, ettől felismerhető.

- Az üresség állapota számomra kissé megfoghatatlan dolog. Mit értsünk ez alatt: saját magunk felépítését vagy épp elvesztését?

- Az üresség nem a kongó ürességet jelenti, hanem azt, hogy megszűnnek az érzéseid, a gondolataid, megszűnik minden, ami te magad vagy, a semmi állapotába kerülsz, és ez a semmi aztán megtölthető lesz. Amikor színpadra lép az ember, akkor elengedi, elveszti a személyiségét és a test közvetítő csatornáján keresztül általános, mindenki által megélt dolgok kerülnek elő. Akik csak a színpadon láttak, azok nem ismernek fel az utcán, átváltozom, épp úgy, mint minden butohelőadó. A bemutatókat tehát hosszas próbafolyamat előzi meg, a mozgás mégis úgy hat, mintha improvizációt látna a néző, hiszen azok az üresség állapotába, egy spirituális állapotba ágyazottak.

- Tavaly nyáron 103 éves korában hunyt el Kazuo Ohno, a stílus egyik megteremtője, aki 43 éves korában mutatta be első szólóestjét és kilencven éves korában is aktívan táncolt. A butohtánc sajátossága az, hogy idős emberek is művelhetik.

- 18 évesen nem lehet butoht táncolni. A japánok azt vallják, hogy ötven éves korodig a fejlődés, a tapasztalás útján jársz. Kazuo Ohno például 71 éves volt, amikor bemutatta leghíresebb, a La Argentina csodálata című darabját. A test fizikai leépülésével a tudás tehát máshová helyeződik, és a test képes lesz az Univerzum energiáit használva mozdulni. Az idősek tisztelete a japán kultúrából, az életszemléletből adódik, nem csak a butoh sajátja. A no és kabuki színházakban, de a mindennapokban is ez a szemlélet figyelhető meg. Igaz, hogy a butoh avantgárd mozgalomként alakult ki, de nagyon fontos az, hogy magában hordozza a japán hagyományt.

- A butoh mennyire szigorúan japán stílus? Lehet hiteles egy nem japán butohtáncos?

- Van egy réteg Japánban, amely azt vallja, hogy ezt a stílust csak japánok táncolhatják. 2008-ban meghívtak a Nemzetközi Butoh Fesztiválra Tokióba, ahová a világ minden pontjáról érkeztek butohtáncosok. Ezt a fesztivált a fotómmal reklámozták. Egy japán újságíró nézve a műsorfüzet borítóját megjegyezte, hogy kíváncsian várja, mit is fog kezdeni egy magyar táncos ezzel a stílussal. Erre a Yoshito Ohno, a mesterem, azt mondta, hogy teljesen mindegy, ki honnan jön, ha elég mély érzésű, ha sok minden van a hátizsákjában, a kulturális hagyományaiból, a népe történelméből és ezekből tud építkezni, akkor tud butoh táncolni.

- Neked mi van a hátizsákodban?

- Nagyon fontos alap volt számomra a Berczik Sári nénitől és E. Kovács Éva nénitől tanult mozdulatművészet, majd a Magyar Táncművészeti Főiskola koreográfus szakán tanultak. Meghatározó jelentőséggel bírtak nagyapám személyes történetei a háborús élményeiről. Fontos az, hogy olyan családban nőttem föl, ahol már kétévesen csárdást táncoltam, népdalokat énekeltünk, és a cigány ott húzta a családi ünnepségeken. Fontos számomra a magyar kultúra, ezért bárhová is megyek - bár intézményesen nem tanultam néptáncot -, a tanítványaimat megtanítom csárdásozni. Ezeken az élményeken, tanulmányokon és a butohn keresztül azon dolgozom, hogy megtaláljam a saját stílusomat.

- Hogyan kezdődött a karriered, és hogyan lettél világjáró butohtáncos, a Nemzetközi Butoh Fesztivál arca Japánban?

- 2002-ben rendezték meg a Trafóban a második Szóló-Duó Fesztivált, ekkor épp Magyarországon tartott egy workshopot Carlotta Ikeda, akit elhívtam a fesztiválra, ahol a Tiéd című előadásommal elnyertem, mind a közönség, mind a zsűri díját. Erre az előadásra, amikor még soha nem tanultam butoht, azt mondta Ikeda, hogy te butohtáncos vagy. Nála kezdtem el tanulni, majd Ko Murobushinál folytattam, s a legfontosabb mesterem Yoshito Ohno lett. 2005-től ugyanis majdnem minden évben Japánban dolgozom. Egyszerűen azt érezem, hogy amit tanulok, az mélyen már bennem van.

- Úgy tudom a thai király születésnapján is táncoltál, és a butoh mellett kagurával is foglalkozol.

- 2006-ban a Zárt telek című koreográfiám alapján megkaptam az Asia-Europe Fundation évi legnagyobb ösztöndíját, mellyel Thaiföldön egy nemzetközi tánciskolában tanítottam, és több helyi együttesnek koreografáltam. Ekkor volt Bumibol thai király 80 éves s az ünnepi programba meghívták a Tiéd című duómat. Az előadáshoz Sonoko Prowt választottam társamul, akivel azóta is együtt dolgozom. A számos japán ösztöndíj mellett nagy lehetőség, hogy kagurát, az ősi japán vallás, a sintoizmus táncát tanulhatom. 2007-ben választottak ki a közé a hét ember közé, akik a világon elsőként, nem japánként kagurát tanulhattak. Ezt a tanulmányt a mai napig folytatom.

- A második Butoh és Előadó-művészeti Fesztivál programja részletesen olvasható a Fidelio különszámban. A fesztivál helyszíne a Merlin Színház lesz.

- Ko Murobushi workshopjával és Az életkor ereje című beszélgetéssel kezdődik szeptember 26-án a fesztivál, majd a Kazuo Ohno-kiállítás megnyitójával folytatjuk. A ma élő legnagyobb japán butohmesterek tisztelnek meg a jelenlétükkel, és két bemutatót is láthat majd a közönség a Company Akira Kasai A vér egy különleges nektár című premierjét és Ko Murobushival készített duónkat Otthagyott árnyék címmel. A fesztivált jelentős mértékben a japán szponzorációnak köszönhetően tudjuk létrehozni, és a fesztivál "kemény magját" bemutatjuk majd Krakkóban és Pozsonyban is.

- A butoht eredetileg ankoku butoh-nak, vagyis a "sötétség táncának" nevezték, ha valaki ma Japánt említi azonnal a természeti katasztrófa, a cunami, a fukosimai atomreaktor sérülése okozta tragédia jut eszünkbe. Az előadások, a bemutatók gondolom nem kerülhetik el ezt a témát.

- A kiállítás megnyitóra a tanítványaimnak koreografálok, amely részben ezt a tragédiát dolgozza fel, és biztos vagyok benne, hogy valamennyi vendégünk, munkáiban mélyen foglalkozik ezzel a témával. Japán barátaim mesélik, hogy még ma sem állt helyre az élet menete, az ivóvízzel probléma van, az áramot olykor lekapcsolják, és sok a veszélyeztetett terület. A katasztrófa tünetei még nem múltak el, de hihetetlen az emberek összefogása, a gondolkodásmód átalakult, építő jellegű és hittel teli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A nomádok földjén - Chloé Zhao történelmet ír

A fiatal kínai-amerikai rendezőnő rekordok sorát dönti meg harmadik játékfilmjével, A nomádok földjével. Április végén az is kiderül, hogy hat jelölésből hányat vált díjra az Oscar versenyében. Bemutatjuk Chloé Zhaót.
Jazz/World

„Szíven üt, hogy EP már soha többé nem ülhet itt” – Interjú Lukács Miklós cimbalomművésszel

Esterházy Péter születésnapján, április 14-én az E(gy)P(ercesek) – Esterházy-fragmentumok című online produkcióval tiszteleg a Katona József Színház az író emléke előtt. EP írásai Máté Gábor hangján szólalnak meg, játszótársa Lukács Miklós cimbalomművész.
Színház

Egy olasz művész életre kelti a szobrokat – így nézhetett ki az egyik legismertebb ókori drámaíró

Az ókor nagy költői és énekmondói ma már csak fehér márványszobrokról és stilizált képekről néznek vissza ránk üveges szemmel, és elképzelni is nehéz, hogy egykor ők is homlokráncoló, keményen dolgozó, vagy éppen kocsmákban mulatozó, élvezeteket hajszoló emberek voltak.
Könyv

Egyedülálló vers- és regényadatbázist hoztak létre az ELTE kutatói

A különleges gyűjtemény a szerzői jogi védelem alatt már nem álló, a Magyar Elektronikus Könyvtár állományában megtalálható magyar műveket listázza és elemzi nyelvi jellemzőik alapján.
Vizuál

Dokumentumfilm-sorozat készül Fekete István életéről

A film alkotói az író szülőfalujából indulva mutatják be Fekete István életének legfontosabb színhelyeit, történészek, kutatók és szakértők segítségével elevenítve fel egy kivételes írói pálya legfontosabb és legérdekesebb mozzanatait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Duda Éva: „Az ember megérzi, hogy mire való”

2020 novemberében online programsorozatot indított a TEDX, melynek Szabadság? Másképp című konferenciáján olyan nők és férfiak kaptak megszólalási lehetőséget, akik munkájukkal, hivatásukkal vagy küldetéstudatukkal példát mutatnak másoknak. Duda Éva – aki Test-Tánc-Alkotás címmel tartott rövid előadást – a táncban rejlő lehetőségekről és a mozdulat szabadságáról beszélt. Az előadás most bárki számára megtekinthető.
Tánc videó

Megható táncfilmet készített a járvány miatt bezárt színházakról az Impermanence Táncegyüttes

A színház kulisszái mögé kalauzolja a nézőt Roseanna Anderson, Joshua Ben-Tovim, az Impermanence Táncegyüttes és a Birmingham Royal Ballet filmje, az Empty Stage (Üres Színpad). Az alig ötperces alkotás tiszteletadás és fohász azokért a művészekért, akik a mindennapokban élő előadásokban dolgoznak.
Tánc hír

Óriási sikerrel debütált Virginia Woolf klasszikusa a Moszkvai Nagyszínházban

Virginia Woolf halálának 80. évfordulójára emlékezve a Moszkvai Nagyszínház műsorára tűzte az írónő Orlando című regénye alapján készült balettet, melyet a közönség kitörő ovációval fogadott.
Tánc hír

Jó ügyért streamel a miskolci színház

A Rózsa és Ibolya című mesebalett április 17-i közvetítésének bevételét Horváth Renátó gyógykezelésére ajánlja fel a Miskolci Nemzeti Színház. A táncművész 2019-ben bénult le egy gerincvelő gyulladás következményeként, rehabilitációja azóta is tart.
Tánc magazin

„Tata csak egy van, bár lenne belőle több!” – Egykori tanítványai köszöntik a 90 éves Novák Ferenc Tatát

Nevét mindenki végtelen szeretettel és nagy tisztelettel ejti ki. Példakép, akihez igazodunk, de közben mégis elérhető, közvetlen, egy közülünk. A táncházmozgalom legendás alakja, Novák Ferenc, vagy ahogy mindenki hívja, Tata, március 27-én tölti be kerek, 90. születésnapját. A jeles esemény alkalmából a Fidelio három egykori tanítvány köszöntő sorait osztja meg, akiket pályájuk alakulása elsodort régi együttesüktől, ám Tatához és a tőle kapott tanításhoz máig hűek maradtak. Isten éltessen, Tata!