Tánc

Bécs és Belgium is a magyar Hinokit akarja

2015.04.16. 15:35
Ajánlom
A Trafóban két részletben is bemutatott Hinoki 2.0 bekerült az egyik legrangosabb táncfesztivál, a bécsi ImPulsTanz 8:tension programjába. A produkció nemzetközi meghívásainak sora folytatódik novemberben, ugyanis a francia-belga Next Festivalt is ez a darab nyitja meg.

Az előadás első verzióját, a Hinokit tavaly októberben mutatták be a Trafóban, amit azóta átdolgozott a koreográfus. Mészáros Máté a darab első változatában fizikalitás és a mozgás nyelvére fordított le egyetemes, megválaszolhatatlan kérdéseket, ösztönöket és érzéseket: a rombolás igényét, az újrakezdés lehetőségeit, az elmúlást és a gyászt, a magányt és a kétségbeesést.

Az újjászületett Hinoki 2.0-ában fekete polifoam törmelék borítja a színpadot, holdbéli táj veszi körül a táncosokat. A táncosok harcolnak vele, eltemetik benne egymást, vagy romantikus táncukkal varázsolják el a nézőt. A szereplőgárda pedig nem akármilyen, a koreográfus választása olyan táncosokra esett, akik külföldön is folytattak tanulmányokat, dolgoztak, itthon kevéssé megszokott mozgásnyelvet is beszélnek. Az első verzió hazánkban is nagy szakmai figyelemnek örvendett.

Az Európai Unió támogatásával működő nemzetközi Life Long Burning (LLB) program, amely kortárstánc és kortárs színházi alkotók munkáját segíti elő, nemzetközi koprodukciókat támogat. Kutatási programjai által a táncoktatás és fejlesztés elméleti kérdéseivel is foglalkozik. A program magyar partnerén, a Műhely Alapítványon keresztül számos magyar alkotó kapott rezidencia lehetőségeket, koprodukciós támogatást. A Hinoki azonban egy másik partner szervezet, a belga Ultima Vez társulat révén került az LLB-be. Mészáros Máté koreográfus évek óta a belga Wim Vandekeybus alapította társulatnál dolgozik, ezúttal azonban az Ultima Vez Ulti'mates programjának keretében kapott lehetőséget rá, hogy saját koreográfiáját hozza létre. Az előadás magyarországi producere a SÍN Kulturális Központ, amely évek óta segíti a feltörekvő magyar kortárs tánc produkciók létrehozását és továbbélését.

A bécsi ImPulsTanz a világ egyik legnagyobb és legrangosabb nemzetközi kortárstánc és performansz fesztiválja. Egy öthetes programsorozat, amelyre a világ minden tájáról profi táncosok és koreográfusok érkeznek produkcióikkal. A bécsi székhelyű, nagy szakmai elismertségnek örvendő ImPulsTanz fesztivál az LLB programban létrehozott produkciókból mutat be egy válogatást az 8:tension elnevezésű programjában. A Hinoki 2.0 az első magyar produkció, amely bekerült az 8:tension válogatásába.

A SÍN és az Ultima Vez közös produkciója nem csupán a bécsi válogatók tetszését nyerte el, hiszen egyre több fellépési lehetőség találja meg a csapatot. Csak egy a sokból a nyári szereplés, a Hinoki 2.0 november 13-án például Kortrijkben nyitja meg a frankofón NEXTFESTIVAL-t.

Az alkotók nemcsak a játszási lehetőségekkel gazdagodtak, de az ImPulsTanz kereteiben részt vehetnek egy a Danceweb által szervezett workshopon is, ahol sok más professzionális táncossal közösen dolgozhatnak nemzetközi hírű koreográfusok és mesterek kurzusain. A Danceweb az LLB program főkoordinátora, amely nagy hangsúlyt fektet a fiatal alkotók megmutatkozási és szakmai fejlődési lehetőségeinek biztosítására. 


 További kulturális érdekességeket talál Bécsből ide kattintva.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Udvaros Dorottya: „Mintha az élet direkt adná nekem ezeket a szerepeket”

Világhírű román rendező, Silviu Purcărete állította színpadra a Nemzeti Színházban Csehov utolsó, összegző főművét, a Meggyeskertet. A román és az orosz színházi iskoláról, Csehovról és a tavaszról is beszélt a női főszerepet alakító Udvaros Dorottya.
Klasszikus

Megújul a Virtuózok, május elejétől már nézheti a tévében

Idén kamaraegyüttesek versenyeznek a Virtuózok 5. évadában, május 3-án lesz a széria első adása. Mutatjuk, kik versenyeznek!
Klasszikus

Évadot hirdetett a Nemzeti Filharmonikusok

Hét bérletet hirdet meg A zene kaland! mottójú 2019/20-as évadára a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar. Az évad rezidens művésze Rost Andrea lesz.
Klasszikus

A Kodály-módszer hírnöke: Szőnyi Erzsébet 95 éves

A kilencvenöt éves Szőnyi Erzsébet rengeteget tett a Kodály-módszer megőrzéséért, de saját jogán is kiváló zeneszerző. Születésnapján köszöntjük.
Klasszikus

Miniszteri biztos segíti a zeneiskolák hangszercsere-programját

A megalakult a hangszercsere bizottság a Hangszercsere program gördülékenységét biztosítja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Hogyan lesz valakiből Giselle?

Volf Katalint választották a Magyar Táncművészeti Egyetem művészeti vezetőjének, aki augusztus elsejétől fogja betölteni az új posztot. A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas, Érdemes balettművészt a műfaj taníthatóságáról és jelenlegi trendekről is kérdeztük.
Tánc hír

Tim Burton világát is megidézi a Fővárosi Nagycirkusz új bemutatója

Az április 20-án bemutatott Repülőcirkusz című show-t a világhírű artista, Kristóf Krisztián rendezte, aki olyan jeleneteket is beemelt a cirkuszi előadásba, amiket Tim Burton kérésére álmodott meg a Dumbo című amerikai filmhez.
Tánc interjú

"A tánc segít eggyé olvadnunk a természettel" – Interjú a TAO Dance Theater vezetőjével

Igazi kuriózum lesz májusban a Nemzeti Táncszínházba látogató TAO Dance Theater, akik ezúttal a világhírű Numerical Series (Számsorok) című alkotásukból az 5 & 9 számú koreográfiákat mutatják be a magyar közönségnek. Az előadás kapcsán Tao Ye-t kérdeztük.
Tánc ajánló

Táncra fordítja le Bartók kórusműveit a Duna Művészegyüttes

Az Elmúlt időkből – Bartók & Folk című előadásban április 25-én a Szent Efrém férfikarral közösen mozdítják meg Bartók műveit.
Tánc ajánló

A láthatatlant teszi láthatóvá a Közép-Európa Táncszínház

Hámor József koreográfiájának címszereplője ezúttal az embereket összekötő, láthatatlan, finom és szakadékony szál, amit sejtelmes sziruppal, vagy félelmes szakralitással szokás szervírozni. Az április 30-án látható darab ezzel szemben könnyeden közelít a súlyossághoz.