Tánc

"Befogni a vadlovakat"

2013.04.19. 09:30
Ajánlom
A Jurányi egyik tágas próbatermében készül a Közép-Európa Táncszínház társulata közelgő premierjére, melyet Horda címmel április 24-én mutatnak be a Nemzeti Táncszínházban. Kun Attila koreográfus Lajkó Félix zenéjére építette fel az előadást, akinek a muzsikáját és világszemléletét az alkotó már régóta magában hordozta. RIPORT

A virtuóz hegedűművész zenéje már pályája eleje óta kíséri Kun Attilát, élete első koreográfiáját is Lajkó Félix zenéjére készítette el 1999 -ben a Trafóban. Azóta a Ballet Baselnél töltött évek alatt 2009-ben szerepelt Johann Inger Empty House című előadásában is, melyhez szintén Lajkó szolgált zenei alapanyagként. Elmondása szerint azonban a svájci előadás alkalmával - a produkció magas szakmai színvonala mellett - hiányérzete volt: éppen az a pici földszagú fűszer nem volt benne, ami Lajkó Félixet más hegedűművészekkel összehasonlíthatatlanná teszi.

 „Ez egy nagyon impulzív és erős, inspiráló muzsika, amihez az alkotónak szüksége van egy fokú érettségre is ahhoz, hogy be tudja fogni azokat a vadlovakat, amik a húrokon vágtatnak Félix keze alatt. A „magyarság" itt most nem egy nemzeti öntudatra épülő fogalmat jelöl, hanem egy olyan kollektív tudatot vagy üzenetet, ami az embert az anyaföldhöz köti. A baseli előadás közben egy olyan látomásom volt, amikor a szemem előtt a földeken a kaszájukra támaszkodó parasztemberek jelentek meg. Félix zenéjét is ilyennek érzem: egy „földszagú", zsigeri muzsika, ami a természetet szimbolizálja. Kettősség van benne, egy földhöz kötött, még a természethez tartozó szféra, valamint egy olyan szellemi frekvencia, ami úgy cikázik a világban fékezhetetlenül, ahogy a mai kor embere rohan a feladatai, céljai után."

Amikor arról kérdezem, milyen szimbólumot lát a hegedűművészben, akit szerte a világon ismernek, nem egy népszerű sztár leírását adja, hanem azt a különleges kettősséget hangsúlyozza, aminek ötvözetében egy a „földből kinőtt", természeti közegben, falusi-népi életmód szerint élő ember és a külföldi kortárs művészekkel versenyre kelő zenész találkozik, aki ábrázolni képes a teremtett ember lelki dilemmáját. Vagy éppen megörökít olyan pillanatokat, ahogy egy fa alá leül és az égre felnézve egy repülőt lát messze a magasban. Vagy zenébe álmodja a jövőt, vagy egy pillangó röptét. „Félix zenéje az én hitemmel harmonikusan rezonál. Azzal az előadásmóddal, amely egy tiszta lelket és embert formál, és ettől olyan elementáris erejű az, amit csinál. Számomra a művészember egy szentháromság, melyben a test a szellem és a gondolat találkozik, és ott van még egy olyan plusz összekötő ihletettség is, amitől igaz lesz az ember, a művész. Ennek hatására és ennek segítségével én is valós emberi történeteket próbálok létrehoznia a színpadon." - magyarázza a koreográfus, aki itthon hosszú ideje nem készített már egész estés darabot.

A cím szintén kettőséget hordoz. A horda egyrészről utal a természettel harmóniában élő, családi alapon szerveződő közösségre, mely a túlélést, majd idővel az adott kultúra továbbörökítését is szolgálta. Másrészről azonban a fogalom pejoratív jelentéssel is bír, amiben a csoport inkább egy sáskahad megszállásához, pusztításához hasonlítható. Az emberiségnek arra a kettős tudására mutat rá, mellyel egyszerre képes teremteni és rombolni is, s gyakran mindkettő ugyanazzal az eksztatikus örömmel jár. Ezt az ellentétes őserőt kutatja és ábrázolja Kun Attila mozgásban a Közép-Európa Táncszínház táncosaival.

Beszélgetésünk után a kilenc táncos, köztük a KET idősebb és fiatalabb generációja vegyesen - Fábián Anikó, Frigy Ádám, Eller Gusztáv, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Mádi László, Palcsó Nóra, Petrovics Sándor és Podmaniczky Dorottya - próbálni kezd a Jurányi termében. Az egykori tornaterembe először csak szelíden, majd fékezhetetlenül süvít be Lajkó zenéje, s bár a táncosok egyelőre még csak próbaruháikban láthatók, abból a bizonyos őserőből valami szép lassan mégis kezd érzékelhetővé válni a külső szem számára is. „Olyan hordásan!" - szól a tömör rendezői instrukció oldalról, s az első „hordásan" összeálló, intenzív jelenet végén lelassulnak, szorosan egymás mellett állva, felfelé nyúlva néznek az égre - a tornaterem tetejébe - mintha csak ott menne fent a korábban emlegetett repülő.

 Az ősi közösséget még érzékletesebben szemlélteti a következő jelenet, melyben két férfitáncos, Mádi László és Eller Gusztáv lábuknál fogva mindketten egy-egy lányt húznak maguk után, kiknek copfja a földön hosszan elnyúlva követi a „prédákat". A vonszolás felszabadult játékba fordul, a horda, mintha csak a modernkori csapatsportok kialakulását mutatná be, hordázva-bandázva fogócskázik, mindig egy ember után szaladva. Végül - talán a legerősebben megragadva a zene és korábban elhangzottak lényegét - férfi-női párok alakulnak, és a kettősök ölelkezésbe forduló vonzása vezet tovább a teremtő erőhöz, melynél fogva most a női testek mint hangszerek születnek meg a férfiak keze alatt az  elhalkuló zenére.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.