Tánc

Békülni látszik az Operaház és a Táncművészeti

2019.05.31. 09:55
Ajánlom
Néhány hónapja nyilvános vita robbant ki a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Magyar Állami Operaház között, miután a Pesti Srácok internetes portál felszínre hozta a két intézmény konfliktusát. Most hivatalos keretek között igyekeznek rendezni kapcsolatukat.

A Pesti Srácok cikke arra a jelenségre reflektált, hogy a Magyar Nemzeti Balettben Solymosi Tamás 2011-es kinevezése óta csökkent a magyar táncosok foglalkoztatása, miközben a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói egyre növekvő létszámban keresnek külföldön munkát. Ókovács Szilveszter nyilvános reakciójában árnyalta a helyzetet és kiemelte, hogy az együttes nemzetközivé válása részben a világ átalakulásának, kinyílásának és a nagyszámú külföldi jelentkezőnek köszönhető, de hozzátette, ők mindig tárt karokkal fogadták a szakmailag felkészült magyar balettművészeket. Mint írta, a magyar táncosok felkészítésének céljával hozták létre a Magyar Nemzeti Balettintézetet is, ami szintén konfliktus tárgyát képezi a megalakulás óta, és amiről régebben mi is írtunk.

Bolváry-Takács Gábor, a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora válaszában ugyanakkor megerősítette azt a tényt, hogy az MTE végzősei közül többen azért szerződtek „Bécs, Boston, Drezda, Kassa, Stuttgart, Varsó, Vlagyivosztok (Mariinszkij 3), Zágráb stb. társulataihoz, mert a Magyar Nemzeti Balett nem tartott igényt rájuk”. Emellett arra is kitért, hogy míg egykoron a balett-szakosok vizsgakoncertjeinek az Operaház adott otthont, az intézmény elzárkózása miatt erre az utóbbi időben már más színházakban került sor. A rektor együttműködési javaslatot is eljuttatott Solymosi Tamáshoz 2018 nyarán.

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció)

Kovács Kristóf és társai, a MTE tavaly végzett balettnövendékei (képünk illusztráció) (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Ennek folyományaként, a békülés első jeleként ez év március 14-én a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora és a Magyar Állami Operaház főigazgatója közös sajtónyilatkozatot tett közzé arról, hogy a közöttük fennálló vitás kérdéseket tárgyalás útján kívánják rendezni. Mint az az MTE május 30-i sajtótájékoztatóján kiderült, az egyetem írásban javaslatot tett a megtárgyalandó témakörökre és a jövőbeni együttműködés szerződéses alapelveire. Az Operaház május közepén reagált a javaslatokra, hozzáfűzve saját észrevételeit.

A két intézmény közötti tárgyalások megkezdődtek, és jelenleg mindkét fél azonos módon ítéli meg az együttműködés hazai és nemzetközi jelentőségét, a balettművészet és -oktatás terén viselt felelősségüket.

Egyetértenek abban is, hogy belső és külső kommunikációjukban rendszeres egyeztetésre van szükség, a nyilvánosság előtti viták pedig károsak.

Az együttműködést jelenleg az alábbi területeken tartják szükségesnek és elképzelhetőnek:

  • a balettművész szakos növendékek és hallgatók színpadi szakmai gyakorlatának biztosítása
  • az utolsó éves hallgatók operaházi ösztöndíjban részesítése
  • a nyilvános színpadi vizsgaelőadások helyszínének biztosítása
  • együttműködés a táncosutánpótlás nevelésében
  • balettmesterek és zongorakísérők párhuzamos foglalkoztatása
  • táncszakmai programok közös rendezése
  • kiadványok megjelentetése
  • operai főpróbák és előadások kedvezményes vagy szabad megtekintésének biztosítása

A megvalósítás garanciális feltételeiről a tárgyalások folytatódnak.

Emellett a Budapesti Operettszínházzal is stratégiai együttműködésbe lép az MTE, melyről április 30-án kötöttek keretmegállapodást.

Az együttműködés első jeleként az egyetem növendékei közreműködtek az Operettszínház Carousel – Liliom című darabjában, amely Molnár Ferenc művének amerikai musicaladaptációja, koreográfusa pedig Duda Éva volt. A két intézmény együttműködésének idei legnagyobb közös vállalkozása ifj. Harangozó Gyula koreográfus Diótörőjének színpadra állítása lesz. Az előadás-sorozat december 20-án indul, és az egyetem mintegy félszáz növendéke, valamint hallgatója vesz részt benne. Erről a későbbiekben külön cikkben számolunk be.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

„A legjobb kulturális immunerősítő a táncművészet” – 20 éves a Nemzeti Táncszínház

2001. december 1-jén nyitotta meg kapuit a Nemzeti Táncszínház, amely egy egész évadon át tartó eseménysorozattal ünnepli az évfordulót. A 2022 áprilisáig tartó ünnepi sorozat egyik kiemelt programja volt A tánc nyelvén beszélünk címmel készült dokumentumfilm bemutatója, de az intézmény művészeti albummal is megemlékezik a jubileumról.
Tánc interjú

A gyerekek egy cigánykeréknek jobban örülnek, mint egy bonyolult koreográfiának

December 5-6-án mutatja be a Tellabor társulat a Nemzeti Táncszínházban Kulcsár Noémi Harangozó-díjas koreográfus új gyerekdarabját, a Mókás Mikulást. Az alkotók a jóságos ősz szakállú figura helyett egy kissé bohókás, csetlő-botló, lerobbant szánja mellett rostokoló, segítségre váró, szerethető karaktert hoztak létre. A művész szerint a gyerekek számára nem érdemes összetettebb mozgásnyelvet alkalmazni, hiszen számukra egy kidolgozott szóló, egy korrekt koreográfia sokszor unalmas tud lenni.
Tánc ajánló

Látványos mesedarabbal készül az ünnepekre a Recirquel Társulat

A Kristály a klasszikus téli mesék világába repíti a nézőket, a különleges cirkuszi tér pedig különleges atmoszférát teremt az előadásnak, amely december 11. és január 9. között 31 alkalommal lesz látható a Müpa mellett felállított sátorban.
Tánc ajánló

Újraértelmezett táncmozdulatok a Trafóban

Maurer Milán táncművész két nem mindennapi táncelőadással érkezik a Trafóba: december 9-én és 10-én a Cage, 14-én pedig a Sziget – Táncmonológok fényfürdőben című produkcióval áll színpadra.
Tánc kritika

Lapokba zárt mozdulatok

Zs. Vincze Zsuzsa, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes szakmai vezetője különleges kísérletre vállalkozott: több évtizedes alkotói munkásságának legfontosabb előadásait gyűjtötte kötetbe, librettókon és fotókon keresztül elevenítve fel egy-egy ikonikus darabot.