Tánc

Belső univerzumunk

2013.11.10. 07:09
Ajánlom
A Duda Éva Társulat november 12-13-án a MU Színházban két előadással ünnepli negyedik évfordulóját a Lábán Rudolf-díjas Lunatika című produkciójának. Az elmúlt négy évről, lunatizmusról és hétköznapi alvajárásról a társulatvezető koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

- Pontosan négy éve mutattátok be a Lunatikát. milyen változásokon ment át a darab, illetve a társulat azóta?

- A legtöbbet játszott előadásunk, itthon és külföldön egyaránt, ettől nyilván volt lehetősége  érni, változni, finomodni. Jelentős változáson ugyan szemmel láthatóan nem ment keresztül, mégis ez teszi a legjobbat egy műnek, ha formálódhat játék közben. Eleinte is nagy volt benne a lendület, most is kemény,  a táncosok számára is kikerülhetetlenül felkavaró helyzetekkel, sötét és néhol agresszív pillanatokkal. Ma is érvényes gondolatokkal, szituációkkal lehet szembesülni. Nekünk belül azért is fontos, mert a mélységben találkozni nagyon meztelen érzés, nincs semmi,  ami eltakarná a lényeged. Ebben pedig bővelkedik a Lunatika. Nem utolsó sorban, pedig a darab bemutatását követően váltunk társulattá, ezért is mérföldkő.

- A darab címadására emlékszel még? Etimológiája szerint a "lunatizmus" és a "galaktiká"-t gyúrtad egybe, de az őrület fogalmát is hordozza. Mi volt ezeknek a témáknak az aktualitása számodra?

- Sokat gyűrtem ezt a címet akkoriban, úgy éreztem, valóban ez a különös, nem létező kifejezés fogalmazza meg azt a belső, tág univerzumot, ami bennünk lakik, akár pokoli, akár éteri. Kerestük az emberi lény gyökeri, zsigeri, ösztönös motivációit és a megtanult, civilizált, tudatos viselkedés közti feszültséget, azt a vékony, meghatározhatatlan határt, hogy mi a cselekvés legmélyebb indíttatása - ezzel foglalkoztunk.

- Hogyan csalogattad elő táncosaidból a tudattalan, ösztönös mozgásokat, amik a darab lényegi mozgatórugói?

- Rengeteg indulatot találunk magunkban, nem olyan nehéz ezeket előhalászni, célzott módon szinte gombnyomásra törnek elő belőlünk a félelmek, a kérdések, a szexuális vágyak, az elfojtások, és ezek a mélyen lappangó érzések értékesen és szemléletesen tudnak belefolyni egy-egy mozdulatba, koreográfiába, a test elkezd szinte magától beszélni. Nyilván nagyfokú nyitottság és felkészültség kell ezek feldolgozására és reprodukálására a szereplők részéről, hiszen roppant személyessé válik minden, ha saját emociókból táplálkozik.

- Mi a mai korban többségében alvajárók volnánk?

- Sokszor megcsináljuk, amit mondanak nekünk, megszokjuk életünk során, hogy megfelelünk minden irányba, vagy csak vetődünk, sodródunk, csapódunk. Erősebb impulzusok is érhetnek, mint például a manipuláció. A külső dolgokon túl pedig az ösztöneink is bizonyos dolgokra késztetnek, keményen diktálnak. A sok hatás, máz, lerakódás és irányítottság mögött hol a szabadság, kik vagyunk egyáltalán és miféle küldetéssel? Számomra lényegi kérdések.

- Mire készültök most, milyen új témák mozgatnak?

- A mostani két előadást azt teszi izgalmassá, hogy az eredeti csapatból néhány ember cserélődött, új szereplők állnak be, akik új energiákkal töltik fel a produkciót. Egyed Bea, akivel már a Virtusban találkozhattak a nézők, és Mészáros Máté, aki évekig Belgiumban dolgozott az Ultima Veznél, most hosszú idő után először lép fel budapesti szinpadon. Máté ráadásul most komponál egy előadást a csapatnak, aminek decemberben lesz a bemutatója. Jót jelent, ha szívesen megy velük a ringbe is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.