Tánc

Belső univerzumunk

2013.11.10. 07:09
Ajánlom
A Duda Éva Társulat november 12-13-án a MU Színházban két előadással ünnepli negyedik évfordulóját a Lábán Rudolf-díjas Lunatika című produkciójának. Az elmúlt négy évről, lunatizmusról és hétköznapi alvajárásról a társulatvezető koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

- Pontosan négy éve mutattátok be a Lunatikát. milyen változásokon ment át a darab, illetve a társulat azóta?

- A legtöbbet játszott előadásunk, itthon és külföldön egyaránt, ettől nyilván volt lehetősége  érni, változni, finomodni. Jelentős változáson ugyan szemmel láthatóan nem ment keresztül, mégis ez teszi a legjobbat egy műnek, ha formálódhat játék közben. Eleinte is nagy volt benne a lendület, most is kemény,  a táncosok számára is kikerülhetetlenül felkavaró helyzetekkel, sötét és néhol agresszív pillanatokkal. Ma is érvényes gondolatokkal, szituációkkal lehet szembesülni. Nekünk belül azért is fontos, mert a mélységben találkozni nagyon meztelen érzés, nincs semmi,  ami eltakarná a lényeged. Ebben pedig bővelkedik a Lunatika. Nem utolsó sorban, pedig a darab bemutatását követően váltunk társulattá, ezért is mérföldkő.

- A darab címadására emlékszel még? Etimológiája szerint a "lunatizmus" és a "galaktiká"-t gyúrtad egybe, de az őrület fogalmát is hordozza. Mi volt ezeknek a témáknak az aktualitása számodra?

- Sokat gyűrtem ezt a címet akkoriban, úgy éreztem, valóban ez a különös, nem létező kifejezés fogalmazza meg azt a belső, tág univerzumot, ami bennünk lakik, akár pokoli, akár éteri. Kerestük az emberi lény gyökeri, zsigeri, ösztönös motivációit és a megtanult, civilizált, tudatos viselkedés közti feszültséget, azt a vékony, meghatározhatatlan határt, hogy mi a cselekvés legmélyebb indíttatása - ezzel foglalkoztunk.

- Hogyan csalogattad elő táncosaidból a tudattalan, ösztönös mozgásokat, amik a darab lényegi mozgatórugói?

- Rengeteg indulatot találunk magunkban, nem olyan nehéz ezeket előhalászni, célzott módon szinte gombnyomásra törnek elő belőlünk a félelmek, a kérdések, a szexuális vágyak, az elfojtások, és ezek a mélyen lappangó érzések értékesen és szemléletesen tudnak belefolyni egy-egy mozdulatba, koreográfiába, a test elkezd szinte magától beszélni. Nyilván nagyfokú nyitottság és felkészültség kell ezek feldolgozására és reprodukálására a szereplők részéről, hiszen roppant személyessé válik minden, ha saját emociókból táplálkozik.

- Mi a mai korban többségében alvajárók volnánk?

- Sokszor megcsináljuk, amit mondanak nekünk, megszokjuk életünk során, hogy megfelelünk minden irányba, vagy csak vetődünk, sodródunk, csapódunk. Erősebb impulzusok is érhetnek, mint például a manipuláció. A külső dolgokon túl pedig az ösztöneink is bizonyos dolgokra késztetnek, keményen diktálnak. A sok hatás, máz, lerakódás és irányítottság mögött hol a szabadság, kik vagyunk egyáltalán és miféle küldetéssel? Számomra lényegi kérdések.

- Mire készültök most, milyen új témák mozgatnak?

- A mostani két előadást azt teszi izgalmassá, hogy az eredeti csapatból néhány ember cserélődött, új szereplők állnak be, akik új energiákkal töltik fel a produkciót. Egyed Bea, akivel már a Virtusban találkozhattak a nézők, és Mészáros Máté, aki évekig Belgiumban dolgozott az Ultima Veznél, most hosszú idő után először lép fel budapesti szinpadon. Máté ráadásul most komponál egy előadást a csapatnak, aminek decemberben lesz a bemutatója. Jót jelent, ha szívesen megy velük a ringbe is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát július 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.