Tánc

Belső univerzumunk

2013.11.10. 07:09
Ajánlom
A Duda Éva Társulat november 12-13-án a MU Színházban két előadással ünnepli negyedik évfordulóját a Lábán Rudolf-díjas Lunatika című produkciójának. Az elmúlt négy évről, lunatizmusról és hétköznapi alvajárásról a társulatvezető koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

- Pontosan négy éve mutattátok be a Lunatikát. milyen változásokon ment át a darab, illetve a társulat azóta?

- A legtöbbet játszott előadásunk, itthon és külföldön egyaránt, ettől nyilván volt lehetősége  érni, változni, finomodni. Jelentős változáson ugyan szemmel láthatóan nem ment keresztül, mégis ez teszi a legjobbat egy műnek, ha formálódhat játék közben. Eleinte is nagy volt benne a lendület, most is kemény,  a táncosok számára is kikerülhetetlenül felkavaró helyzetekkel, sötét és néhol agresszív pillanatokkal. Ma is érvényes gondolatokkal, szituációkkal lehet szembesülni. Nekünk belül azért is fontos, mert a mélységben találkozni nagyon meztelen érzés, nincs semmi,  ami eltakarná a lényeged. Ebben pedig bővelkedik a Lunatika. Nem utolsó sorban, pedig a darab bemutatását követően váltunk társulattá, ezért is mérföldkő.

- A darab címadására emlékszel még? Etimológiája szerint a "lunatizmus" és a "galaktiká"-t gyúrtad egybe, de az őrület fogalmát is hordozza. Mi volt ezeknek a témáknak az aktualitása számodra?

- Sokat gyűrtem ezt a címet akkoriban, úgy éreztem, valóban ez a különös, nem létező kifejezés fogalmazza meg azt a belső, tág univerzumot, ami bennünk lakik, akár pokoli, akár éteri. Kerestük az emberi lény gyökeri, zsigeri, ösztönös motivációit és a megtanult, civilizált, tudatos viselkedés közti feszültséget, azt a vékony, meghatározhatatlan határt, hogy mi a cselekvés legmélyebb indíttatása - ezzel foglalkoztunk.

- Hogyan csalogattad elő táncosaidból a tudattalan, ösztönös mozgásokat, amik a darab lényegi mozgatórugói?

- Rengeteg indulatot találunk magunkban, nem olyan nehéz ezeket előhalászni, célzott módon szinte gombnyomásra törnek elő belőlünk a félelmek, a kérdések, a szexuális vágyak, az elfojtások, és ezek a mélyen lappangó érzések értékesen és szemléletesen tudnak belefolyni egy-egy mozdulatba, koreográfiába, a test elkezd szinte magától beszélni. Nyilván nagyfokú nyitottság és felkészültség kell ezek feldolgozására és reprodukálására a szereplők részéről, hiszen roppant személyessé válik minden, ha saját emociókból táplálkozik.

- Mi a mai korban többségében alvajárók volnánk?

- Sokszor megcsináljuk, amit mondanak nekünk, megszokjuk életünk során, hogy megfelelünk minden irányba, vagy csak vetődünk, sodródunk, csapódunk. Erősebb impulzusok is érhetnek, mint például a manipuláció. A külső dolgokon túl pedig az ösztöneink is bizonyos dolgokra késztetnek, keményen diktálnak. A sok hatás, máz, lerakódás és irányítottság mögött hol a szabadság, kik vagyunk egyáltalán és miféle küldetéssel? Számomra lényegi kérdések.

- Mire készültök most, milyen új témák mozgatnak?

- A mostani két előadást azt teszi izgalmassá, hogy az eredeti csapatból néhány ember cserélődött, új szereplők állnak be, akik új energiákkal töltik fel a produkciót. Egyed Bea, akivel már a Virtusban találkozhattak a nézők, és Mészáros Máté, aki évekig Belgiumban dolgozott az Ultima Veznél, most hosszú idő után először lép fel budapesti szinpadon. Máté ráadásul most komponál egy előadást a csapatnak, aminek decemberben lesz a bemutatója. Jót jelent, ha szívesen megy velük a ringbe is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Barta Luca beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Tánc szergei polunyin

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Tánc magazin

Tíz izgalmas adalék a Giselle című baletthez

Misztikum, borzongás, őrület és egy világokon átívelő szerelem – na meg elképesztő tánctechnika. Január 18-tól ismét műsorra tűzi a Magyar Nemzeti Balett az egyik legnépszerűbb romantikus balettet, Adolpe Adam Giselle-jét. Összeszedtük, miért is olyan izgalmas ez a mű.