Az MM Contemporary Dance Company két darabja a 10. Színházi Olimpia keretén belül mutatkozik be a Szegedi Nemzeti Színházban. Enrico Morelli Elegia_care landscapes és Mauro Bigonzetti Ballad című koreográfiája egy esten belül lesz látható május 18-án. Echéry-Pataki Andrást az olasz társulat és a bemutatott darabok mellett arról is kérdeztük, hogyan kamatozik ez a vendégség a Szegedi Kortárs Balett számára.
Kicsit hozz minket képbe, kérlek, az MM Contemporary Dance Company hol helyezkedik el az olasz kortárstánc-palettán, és hová tennéd őket a hazai társulatok között?
Azt nem tudom pontosan, hol állnak az olaszországi hierarchiában, de az eredményeik önmagukért beszélnek: az a programjuk például, amit most elhoznak Szegedre, tavaly elnyerte náluk a legjobb táncelőadás díját. A társulattal dolgozó koreográfusok pedig nemzetközileg jegyzett alkotók.
Szakmailag és a hazai együttesekkel összevetve a Szegedi Kortárs Baletthez hasonló stílust képviselnek: a klasszikusabb alapokra épített kortárs vonalat viszik.
Ezzel részben talán azt is megválaszoltad, miért éppen őket hívtátok vendégeskedni. Hogyan született meg a döntés?
Nem kellett rajta sokat gondolkodni. Enrico Morelli az összekötő kapocs, aki több mint féltucat koreográfiát készített már nálunk. Annak idején a düsseldorfi táncvásáron találkoztam vele, ahol egy palermóiaknak koreografált produkcióját láttam, ami annyira tetszett, és olyan mértékben éreztem rokoníthatónak a mi társulatunk stílusával, hogy másnap már tárgyaltunk is. A másik koreográfus, Mauro Bigonzetti az idősebb generáció tagja, nemzetközileg elismert alkotó, aki többek között a La Scala Ballettel, a N.Y.C. Ballettel és a Bolsoj Balettel készített koreográfiákat. Ha olykor-olykor lehetőség adódik külföldi társulatot meghívnunk, természetes, hogy azt a közeget mutatjuk meg, amiből mi is táplálkozunk, hogy a szegedi közönség nemzetközi szinten is találkozhasson ezzel a közös gondolatvilággal.
Miközben Bigonzetti Ballad című darabjának szinopszisát olvasom – „portré és tisztelgés a 80-as évek emléke előtt” –, azon gondolkodom, a vasfüggöny két oldalán egészen mást jelentett ez a korszak. Vajon tudunk majd kapcsolódni egymáshoz?
Ez egyébként egy elég zűrös időszak volt Olaszországban politikailag és sok más szempontból is. De azt gondolom, az előadás egy általános képet fog festeni a 80-as évekről, elég ehhez megnézni, kiknek a zenéi szerepelnek benne, Zappától Nick Cave-ig. Ez nagyobb merítés lesz, mint az olasz rögvalóság.
A két darab már a címeken (Ballada, Elégia) keresztül sem sok vidámságot sejtet. Milyen előadásokra számíthatunk?
Bigozetti darabjait kevésbé ismerem, így én is kíváncsian várom. A trailerek alapján egy izgalmas kortabló lesz különböző hangulatokkal és képekkel. Enrico Morelli munkái pedig a lélek különféle atmoszféráit fogalmazzák bele a táncművészetébe, és minden alkalommal belső utazásra hívja a nézőt.
Ihletetten tudja ábrázolni a bennünk élő, idealizált világ és a megélt valóság közötti konfliktust. Most is erre számítok.
Milyen szakmai hozadéka lesz ennek a vendégjátéknak a Szegedi Kortárs Balett tagjai számára – azon túl, hogy megnézitek az előadásokat?
A szakmai hozadék itt nem egy jövő idejű történet, hanem folyamatban lévő ügy. Az olasz társulat szakmai közegéből állandó az átjárás a mienkébe: személyes kapcsolatokat és barátságokat találni a két együttes között, hogy mást ne mondjak, jelen pillanatban hat olasz táncosunk van, többen közülük az Enrico Morelli által Olaszországban vezetett képzésből kerültek ki. Folyamatosan dolgozunk olyan alkotókkal, akik a mienkéhez hasonló világot képviselnek munkáikban és gondolkodásmódjukban.
Lesz egyáltalán idő találkozni és beszélgetni egymással?
Előző nap érkeznek meg, és ki fogunk találni valami közös szakmai akciót, amiben biztosan szerepet kap majd a szegedi halászlé is.
Az estről, amelyen a két előadás látható, itt lehet részleteket megtudni.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Mauro Bigonzetti Ballad című darabjának egyik jelenete (fotó: Tiziano Ghidorsi)