Tánc

Béres Móni: „Ruhákat vásárolgatni nem szeretek"

2012.01.30. 14:58
Ajánlom
Béres Móni jelmez- és látványtervező, valamint alkalmi öltözékeket készít. Táncosokkal, bábokkal dolgozik. Munkái legközelebb január 30-án és 31-én a MU Színházban láthatóak a Gergye Krisztián Társulat Folyamatos jelen című performanszában.

- Az Iparművészeti Egyetemen diplomázott 2003-ban. A diploma előtt Madridban tanult ösztöndíjasként. Már ekkor egy színházi társulattal dolgozott. Ez volt az első munkája színházban? Melyik produkcióban vett részt?

 - Nem kell komoly, nagy színházra gondolni, egy kezdő csapattal dolgoztam együtt. Egyetem mellett kezdtek színjátszással foglalkozni, ahogy én is az iskolapadban ültem akkor még. Irodalmi műveket adtak elő saját, mai feldolgozásban kisebb színházakban. Akkoriban ez a tervezői feladat nagy kihívás és jó tanulási, tapasztalatszerzési lehetőség volt számomra.

- Mindig is színházi jelmez-, látványtervező szeretett volna lenni vagy tervezői stílusa sodorta a művészvilág berkeibe?

- Kipróbáltam sok mindent, a divatvilágba is belekóstoltam, de a kortárs táncszínház nyújtotta szabadság és a mögöttes gondolatiság kettőse vonzott a legjobban. Nem nyűgöznek le az üres, pusztán esztétikus tárgyak, öltözékek, gondolatok, így furcsán hangozhat, de ruhákat vásárolgatni sem szeretek. Persze az igényes divatban meg lehet találni az izgalmat, egyéniséget. Valahol minden ruha jelmez, ezért elég nagy a hasonlóság aközött, mikor megkeres valaki, hogy személyre szabottan neki készítsek egy alkalomra öltözéket, vagy amikor egy színházi darab szellemiségéhez kell igazodnom. Mindkét esetben figyelembe veszem a személyt, aki a ruhát viselni fogja, illetve az alkalmat, a darabot, amiben részt vesz az illető az adott öltözetben. Legyen az utca, templom vagy színpad. A különbség annyi, hogy a színpadon bármi megtörténhet, tágabbak a határok, amikhez tartanom kell magam.  A ruha itt nem öncélú, része valaminek, a táncos életet lehel belé, a mű pedig értelmet ad neki.

- Ágens, a Gergye Krisztián Társulat, a Közép-Európa Táncszínház produkcióiban dolgozik. Milyen határokat szab, milyen előnyöket teremt, ha táncosoknak tervez jelmezt?

- Talán úgy lehet a legegyszerűbben érzékeltetni, hogy nagyestélyiben és szmokingban kell végigcsinálnunk egy tornaórát, de közben ne szakadjon el, ne essen le rólunk semmi, és ha lehet, melegünk se legyen. Az öltözet, amellett, hogy a darab szellemiségéhez passzol, semmiképp sem akadályozhatja a szabad mozgást, ezért sokszor használok elasztikus anyagokat, illetve a szabásnál is figyelembe veszem a koreográfiát. Sokszor egy kiegészítő vagy egy kellék csak imitálja a valódit, mert látványban szükség van rá, viszont az eredetivel kivitelezhetetlen lenne a mozdulatsor. De a tánc előny is, amit ki lehet használni: gondoljunk csak egy hétköznapi példára, gyerekkorunk 'röpülős' szoknyái is akkor éledtek fel, mikor megpördültünk.

- Gergye Krisztián és társulata az idei évadban rendhagyó, tüntetőleges módját választotta a színházi munkának, minden repertoáron lévő előadásukat félretették, és egy performansz-sorozatot mutatnak be különböző helyszíneken. Január 30-án és 31-én a MU Színházban a Trilógia maraton második szakaszába lépnek, amelyben a Folyamatos jelen című trilógia első stációja Francis Bacon művészetéből táplálkozik. A ruhák, jelmezek tükrözik valamilyen módon ezt a témaválasztást?

- Az előadássorozat performance jellegéből adódóan, általában kitalálunk egy alap látványt, készülnek ruhák, aztán a helyszínen én is improvizálok, hiszen akkor és ott születik meg a darab. Korábban a Tavaszi áldozat című előadásunkban Bacon festményeiből kiindulva dolgoztunk, ez a mostani performanszra nézve is inspiráló munkafolyamat volt. Akkor az eltorzított emberi formák mind a jelmezekben, mind a testfestésben megjelennek, most inkább az utóbbin lesz a hangsúly.

- A performansz-sorozat, az egyszeri előadások, a minimális költségvetés mennyi munkát ró Önre a jelmezek, kellékek elkészítésében?

- Kreativitással bármit meg lehet oldani, legfeljebb nem lesz annyira időtálló egy-egy tárgy. Igazából az a nehéz, mikor mindent egyedül kell elkészíteni, megvásárolni. Egy személyben vagy tervező, varrónő, beépítő, asszisztens, szállító.

- Gergye Krisztián előadásaiban a meztelenség, a testfestés, a testtel való festés épp olyan lényegi, mint az öltözékek. Ezt a kettősséget, a csupasz test és a ruha összjátékát hogyan teremti meg?

- Az Egon Schiele művészete, pályája ihlette EGONEGON című műben a táncosok teljes testfelületükben, a jelmezt is beleértve, úgy jelentek meg, mintha a művész egyik képéből léptek volna elő. Itt az emberi bőr és a textil egyenrangú festővászon volt, gyakorlatilag egybeolvadt. Miután elkészítettem a megfestett ruhákat, Károlyi Balázs sminkessel minden előadás előtt egy három órás művelettel vittük fel a testfestéket és rajzoltuk festménnyé a táncosokat. Más esetben viszont a festék az előadás közben kerül fel a testre. Néha pont az a cél, hogy szűz ruhát bemocskoljon a festék, máskor viszont figyelnem kell arra, min nem látszódhat, hagyhat foltot a színezék. Extrém látvány, mikor csak a testen jelenik meg a szín, ezzel teljesen elidegenítve a személyt, ekkor a textil makulátlansága kiemeli a test torzulását.

- Nemrégiben a Kolibri Színház Völgyhíd című ifjúsági bábelőadásának jelmezeit is Ön tervezte.

- Nagyon izgalmas feladat volt számomra bábokat öltöztetni hétköznapi fiatalok viseletébe. A megszokott emberi arányoktól és mozgástól totálisan eltérő figurákkal dolgoztam. Belepillanthattam abba is, hogyan születik meg maga a báb, amikor a 'színészt' nem kiválasztják, hanem megalkotják. Ennek az alkotófolyamatnak a részei voltak az én jelmezeim is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.
Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Táncgála, mesék és flamenco a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozón

Tizenhét magyar táncegyüttes művészeinek gálája, a Recirquel újcirkusz-társulat előadása, mesék táncadaptációja és flamenco-előadás is szerepel a XIV. Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó műsorán, amelyet szeptember 12. és 15. között rendeznek meg.
Tánc gyász

Elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden.
Tánc portré

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".
Tánc mank

Eleven alkotások - Mozdulat- és képzőművészet egy helyen

Táncművészeti és mozdulatszínházi produkciókkal indít új kezdeményezést a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. Az Eleven alkotások című programsorozat júliustól a MANK kiállításaihoz és összművészeti programjaihoz kapcsolódóan kínál tánc-és képzőművészeti programokat.
Tánc hír

Van humora Mona Lisának? – Cirkuszi tárlatvezetés egy kislány szemével

Különös, a klasszikus cirkusz határait kitágító, egyedi hangulatú előadást mutat be július 18-án a Fővárosi Nagycirkusz.