Tánc

"Best of Zsura" az Erkel Színházban

2016.09.26. 15:36
Ajánlom
Szeptember 26-án Zsuráfszky Zoltán Kossuth-díjas táncművészt, koreográfust ünnepeli az Erkel Színház közönsége. Zsura60: Táncmozaik egy koreográfus életéből - ez a címe a kerek születésnapra összeállított műsornak, amellyel a Magyar Nemzeti Táncegyüttes látogat el Budapest legnagyobb teátrumába. Várkonyi Judit személyes hangú cikkel köszönti őt.

Harminc éve láthattam őt próbát tartani. Hangos volt, erőteljes, biztosan és egyértelműen diktálta a tempót. Interjúnk alkalmával ugyanígy uralja az időt, feszesen kézben tart, ő vezet. A fejében van a koreográfia, tudja, mit akar közölni, személyesebb kérdésekre nem válaszol, mintha ő nem lenne lényeges, csak az, amit csinál. Ha mégis reflektál, akkor is úgy mondja: mi. A családunk. Szakmán kívül sem ő a fontos – csak azok, akikért ő felel.

Zsuráfszky Zoltán

Zsuráfszky Zoltán (Fotó/Forrás: Váradi Levente)

Hatvanadik születésnapján nem ünnepeltetné magát, de mert alkotótársa és felesége, Vincze Zsuzsa, valamint munkatársa, Török Jolán eltervezte az évfordulós műsort, nem ellenkezett – az est arra is alkalom, hogy összegzést adjon a szakmában eltöltött évtizedekről. Igaz, teszi hozzá, a táncművész – akárcsak a balett műfajában – ötvenéves korára már egy teljes életpályáját mondhat magáénak.

Zsuráfszky Zoltánról elmondható, hogy minden odaítélhető elismerést megkapott, táncosként, koreográfusként és művészeti vezetőként is elismerték a hazai néptánckultúra magas színvonalú ápolásáért és továbbhagyományozásáért végzett tevékenységét. Gyűjtéssel is behatóan foglalkozott, anyagait a Magyar Tudományos Akadémia archívuma őrzi. „Martin György tánckutató személye nagy hatással volt rám, útmutatást adott. Lengyel, cigány anyagot is gyűjtöttem, és Erdélyben több tájegységben is megfordultam. 1980-ban hangosfilmet készítettem Gyimesben, ami önmagában is különleges volt, tekintettel az akkoriban használatos óriási gépekre, amelyeket ráadásul a Securitate ellenében kellett kicsempésznünk, munkánkat állandó atrocitások közepette végeztük.” Azt mondja, még most is érdemes ezzel foglalkozni, nemcsak a szakmaiságért, de az emberi kapcsolatokért is, és ami a legfontosabb: a tiszta forrás ma is elérhető.

Megelevenedő kultúra

Kapcsolódó

Megelevenedő kultúra

Vitathatatlan, hogy a mai közegben a néptáncnak egészen más karaktere, jellege, jelentése van, mint akár húsz-harminc évvel ezelőtt. Ezen változásról, valamint a július 8-án, a Szegedi Szabadtéri Színpadon debütáló Drakula utolsó tánca című darabról beszélgettünk Zsuráfszky Zoltánnal, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetőjével.

Életművében az akvirálás mellett a pedagógiai folyamat legalább olyan fontos, mint az alkotói; megtanítani és a legmagasabb szintig vinni a hivatásos táncost, ezzel párhuzamosan pedig az együttesteremtés is hangsúlyos, ami a pályázati rendszerben való jártasságtól a műsortervezésen, menedzselésen, szervezésen át a turnék háttérfeladataiig terjed.

Ebben a szerteágazó tevékenységhalmazban mégis az alkotás pillanatai hozzák lázba, akár egy több koreográfus által készített műsorban a kisebb tételek kidolgozása. Példaként világháborús produkciójuk Svejk-tételeit hozza, amelyhez képeket, irodalmi anyagokat bújt, áttekintette a történelmi hátteret, hogy a lépésanyaghoz olyan dramaturgiát és vizuális világot illeszthessen, amely a legapróbb részletekig – öltözék, fegyverek – komplex egységet alkot.

Együttesének húsz pár tagja is ebben a szellemiségben dolgozik, alaposan és mélyen ismerik az egyes tájegységek stílusjegyeit.

Eleinte azt gondoltam, hogy a dialektus típusú műsorok a közönség számára túl szakmaiak, de kiderült, hogy a viselet, a zene, a tánc egysége bárkit megragadhat.”

Ezért fontos az alkalmazott tánc, amikor gyermekeknek tanítanak, és a táncház is mint szabadidős program. A mozgalom kialakulásakor aktív szerepet vállalt, és örömmel szemléli, hogy mára világszerte számtalan szakember dolgozik, a magyar modell nagyon híres, és nincs veszélyben a néptánc. A globalizációnál erősebb.

A tánc lehet hivatástudat, de elsősorban ősi élmény.

Hálával említi Tímár Sándor, Kallós Zoltán, Andrásfalvi Bertalan, Györgyfalvai Katalin és Martin György nevét, akiknek tanítványaként úttörő szerepet vállalhatott a „belső forradalomban”, a hazai néptáncszcéna megreformálásában. Tizenhárom évesen maga határozta el, hogy Szikszóról a Balettintézetbe felvételizik. „Bekerültem, és túléltem a saját közegemet, a fővárosi művészéletet – mondja – és egészen fiatalon kitűztem célul, hogy saját együttest vezessek.” 1985-ben az év táncművésze lett, megelégedhetett volna ezzel a karrierrel, de többet akart. A Budapest Táncegyüttes élén már infrastruktúráért is küzdött, majd együttese beolvadt a Honvéd Táncszínházba, és megalakult új névvel a Magyar Nemzeti Táncegyüttes, amelynek művészeti vezetője. Palettájukon megannyi szín szerepel, a mesedaraboktól az egyes tájegységek mozdulatain át a dramatizált, egész estés előadásokig. Ebből hoznak az Erkelbe fergeteges hangulatot, egyfajta „best of Zsura” válogatást. A tempó pedig változatlan: friss.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.
Tánc feledi jános

Feledi János a Közép-Európa Táncszínház új művészeti vezetője

A táncos-koreográfus szeptember 1-jén kezdi meg munkáját a társulat élén.