Tánc

Bírod a csöndet 4 perc 33 másodpercig?

2015.06.03. 16:45
Ajánlom
Egy csapat fiatal táncos akciózik, készít filmet és mutat be egy John Cage szellemiségéből inspirálódó előadást június 10-én és 11-én a Trafóban.

Az avantgárd zeneszerző legendás művében a 4'33''-ban a szólista vagy a zenekar egyetlen hangot sem szólaltat meg, a zenét a spontán hangok illetve maga a csend alkotja, előadásról előadásra változik a „kompozíció". Ezt az alapkoncepciót gondolják át és újra a Budapest Tánciskola diákjai, akik Csend - Hommage a John Cage című - amúgy nem túl „csöndes" - estjükön bontakoztatják ki zenei, táncos sőt filmes kreativitásukat.

Az egyre sikeresebb - mára a világ minden tájáról diákokat vonzó - intézmény növendékei évente ötször kapnak lehetőséget, hogy megmutassák egymásnak kreatív munkájuk eredményeit. Az innovatív módszerekre vagy az újszerű, személyes mozdulatanyagra irányuló kutatómunka és a táncalkotó munka eredményeinek legjavát nyilvánosan is bemutatják, főként a Trafó és a MU színpadán, máskor fesztiválokon vagy színházon kívüli terekben. Tavaly a Gyönyerő című produkciójukat jelölte a Lábán Rudolf-díj kuratóriuma a díjra esélyes előadások közé, de az „iskolás" produkciók évek óta nagy számban kapnak ilyen elismerést a független tánckritikusok e grémiumától.

Az Angelus Iván alapította tánciskolában világszerte és idehaza sikeres táncosok mellett több, a hazai kortástáncéletet meghatározó koreográfus is végzett. Így például az Aerowaves nevű rangos európai ajánló válogatásban harmadik éve jelen lévő HODWORKS koreográfusa, Hód Adrienn, vagy a szubkultúrába is begyűrűző Nyúzzatok meg! című előadás alkotói: Dányi Viktória, Molnár Csaba és Vadas Tamara is itt tanult, ahogy Bakó Tamás, Fülöp László, a többnyire együtt alkotó Arany Virág és Hadi Juli is, de a sor még hosszasan folytatható. A volt növendékek között nem ritka a nemzetközi karrier és a szakmai elismertség, így mindenképpen érdemes figyelni a fiatal táncosok első szárnybontogatásait.

Ebben az évadban, tavaly decemberben három koreográfiával MAX, POPONT, CSÁNGÓBUGI megkapták már a terepet a növendékek, most pedig másodszor lépnek színre a John Cage inspirálta előadással. A produkciót Angelus Iván rendezte, de a táncokat és a filmeket is az iskola diákjai hozták létre, sőt, néha még a felhangzó zeneműveket is átkomponálták. A táncokon túl ugyanis egy az iskola egy hetes videós workshopján készült vetítés is része a produkciónak. A kiindulási pontul szolgáló zeneszerző filozófiája adja az előadás mottóját: „A kortárs zene nem a jövő zenéje és nem is a múlté, hanem az a zene, ami velünk van: most, ebben a pillanatban, pontosan ebben a pillanatban." Június 10-én és 11-én velünk lesz a tánc a mozdulatok pillanatában, az évad utolsó táncelőadásában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.