A tetoválásairól most nem esett szó. Pedig bőségesen díszítik rajzok a testét: köztük James Dean, Mickey Rourke és Vlagyimir Putyin arcképe. No, és egy galamb is. Bizonyára mindegyiknek megvan a maga története. Szergej Polunyin a nemzetközi balettvilág napjaink egyik legfényesebb csillaga, és szakmai körökben a legtehetségesebbek közé sorolt művésze, aki a Raszputyin című előadás címszereplőjeként augusztus 13-án este lép fel a Margitszigeti Színházban.
Nemzetközi szupersztár, aki tudatosan éli meg az ezzel járó figyelmet, ám szerénységgel kezeli azt, munkáját pedig a következő táncos generáció megihletésére igyekszik fordítani.

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)
A fellépést megelőző napon mesterkurzust tartott a Magyar Táncművészeti Egyetem 10–14 év közötti növendékei számára az előadása helyszínén, a Margitszigeti Színház szabadtéri színpadán. A meghirdetett egy óra helyett közel két órán keresztül. Polunyin a mozdulatok pontosságát és tudatosságát sulykolta mindvégig a diákoknak, a kurzus elején még a rúdba kapaszkodva, később a forgások és ugrások közben is.
Azt sugallta a jövő táncosai számára, hogy a munka során soha ne érjék be kevesebbel, mint a maximummal.
Szergej Polunyin nehéz sorsú ukrán családból származik, nagy áldozatokra volt szükség ahhoz, hogy gyerekként megkezdhesse tanulmányait. Ma a legismertebb világsztárok közé tartozik. Szeretne visszaadni a sikereiből, átadni a tudását a következő generáció számára. A Los Angelesi Balett Akadémián tartotta első kurzusát, ekkor jött rá, milyen boldogság, öröm rejlik a tanítás folyamatában. Elmondása szerint azóta mindenhol, ahol fellép, tart legalább egy mesterképzést az ottani balettnövendékek számára. Fontosnak tartja ezeket az találkozásokat, ugyanakkor nagy kihívásként is éli meg, hiszen nehéz mindössze egyetlen alkalom alatt átadni a lehető legtöbb információt arról, amit tud és gondol a balettről.

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)
A tanítást követően a sajtó képviselőivel találkozott a fiatal művész, ekkor avatta be a jelenlévőket szavakkal is a tánchoz fűződő összetett viszonyába. Iskoláskorában nagyon szerette a táncot, majd elutasította,
csak két évvel ezelőtt, 29 éves korában fogadta el azt a tényt, hogy balettművész, azóta viszont boldogan teljesedik ki benne.
Hatalmas ajándéknak tekinti, hogy a tánc révén sok helyre eljuthat, köztük most Magyarországra is. Sok erőt nyer a fellépésekből, fáradtságot nem érez miattuk. A tánc számára a legtökéletesebb nyelv az önkifejezésre, ráadásul nemzetközi nyelv, hiszen a legkülönbözőbb hátterű, foglalkozású, élethelyzetű emberek látják az előadásait, akiket összehozhat a művészete segítségével. Nyugatról és Keletről egyaránt vannak példaképei, két csillag: az Amerikában letelepedett Mikhail Baryshnikov és a Bolsoj egykori sztártáncosa, Vlagyimir Vasziljev egyaránt nagy befolyást gyakoroltak rá.
Ő maga nem szeretne ikonná válni, inkább hatást akar kiváltani a munkáival.
Raszputyinra a produkció koreográfusa, a japán származású Yuka Oishi hívta fel a figyelmét. Együtt határozták el, hogy előadást készítenek róla. Megfogalmazása szerint ő maga a művészi munkájában mindig az erős személyiségeket keresi, ezért is érdekes számára a történelmi alak figurája. Az ellentétes megítélésű csodadoktorról, vagy ahogy a saját korában sokan nevezték, „őrült papról” viszonylag keveset tudott korábban, nem voltak olvasmányélményei róla. Érdekesnek tartja színpadon ábrázolni a történetét, a viszonyait és azt, miként manipulálta az embereket.
Mindannyian manipulálunk, ki jó, ki rossz cél érdekében – tette hozzá.

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)
Érdekes Szergej Polunyin kapcsolódása Magyarországhoz. Filmes karrierje eddigi két nagyjátékfilmje, amelyekben színészként jelenik meg, egyaránt hozzánk kötődik. A Kenneth Brannagh rendezésében 2017-ben bemutatott Gyilkosság az Orient expresszen című Agatha Christie-krimiben a híres vonat magyar származású utasát, Andrényi Rudolph grófot keltette életre. Egy évvel később pedig Magyarországon forgatta A vörös veréb című thrillert. Utóbbival kapcsolatban lapunk kérdésére megjegyezte, az ő feladata könnyű és természetes volt, hiszen balettművészt formált meg az Operaházban felvett jelenetekben, nagy kihívással Jennifer Lawrence-nek járt a munka, akinek balettot tanított, és életében először játszott táncosnőt.
A Raszputyin balettprodukció díszlete egy sakktábla, a szereplői sakkfigurák. A főszereplő és játékvezető kétségkívül Szergej Polunyin. A ma esti előadásra minden jegy elkelt.
Fejléckép: Szergej Polunyin (fotó: Stephanie Pistel / Margitszigeti Színház)