Tánc

Budapesten tanít és lép fel a balettvilág rocksztárja, Szergej Polunyin

2021.08.13. 13:55
Ajánlom
A világhírű balettművész az augusztus 13-i fellépését megelőzően tartott sajtótájékoztatót a Margitszigeti Színházban, ahol lapunk kérdésére is válaszolt.

A tetoválásairól most nem esett szó. Pedig bőségesen díszítik rajzok a testét: köztük James Dean, Mickey Rourke és Vlagyimir Putyin arcképe. No, és egy galamb is. Bizonyára mindegyiknek megvan a maga története. Szergej Polunyin a nemzetközi balettvilág napjaink egyik legfényesebb csillaga, és szakmai körökben a legtehetségesebbek közé sorolt művésze, aki a Raszputyin című előadás címszereplőjeként augusztus 13-án este lép fel a Margitszigeti Színházban.

Nemzetközi szupersztár, aki tudatosan éli meg az ezzel járó figyelmet, ám szerénységgel kezeli azt, munkáját pedig a következő táncos generáció megihletésére igyekszik fordítani.

237026917_282400663689328_4434453926497093730_n-135414.jpg

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)

A fellépést megelőző napon mesterkurzust tartott a Magyar Táncművészeti Egyetem 10–14 év közötti növendékei számára az előadása helyszínén, a Margitszigeti Színház szabadtéri színpadán. A meghirdetett egy óra helyett közel két órán keresztül. Polunyin a mozdulatok pontosságát és tudatosságát sulykolta mindvégig a diákoknak, a kurzus elején még a rúdba kapaszkodva, később a forgások és ugrások közben is.

Azt sugallta a jövő táncosai számára, hogy a munka során soha ne érjék be kevesebbel, mint a maximummal.

Szergej Polunyin nehéz sorsú ukrán családból származik, nagy áldozatokra volt szükség ahhoz, hogy gyerekként megkezdhesse tanulmányait. Ma a legismertebb világsztárok közé tartozik. Szeretne visszaadni a sikereiből, átadni a tudását a következő generáció számára. A Los Angelesi Balett Akadémián tartotta első kurzusát, ekkor jött rá, milyen boldogság, öröm rejlik a tanítás folyamatában. Elmondása szerint azóta mindenhol, ahol fellép, tart legalább egy mesterképzést az ottani balettnövendékek számára. Fontosnak tartja ezeket az találkozásokat, ugyanakkor nagy kihívásként is éli meg, hiszen nehéz mindössze egyetlen alkalom alatt átadni a lehető legtöbb információt arról, amit tud és gondol a balettről.

234475868_282400357022692_9198334738347399534_n-135415.jpg

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)

A tanítást követően a sajtó képviselőivel találkozott a fiatal művész, ekkor avatta be a jelenlévőket szavakkal is a tánchoz fűződő összetett viszonyába. Iskoláskorában nagyon szerette a táncot, majd elutasította,

csak két évvel ezelőtt, 29 éves korában fogadta el azt a tényt, hogy balettművész, azóta viszont boldogan teljesedik ki benne.

Hatalmas ajándéknak tekinti, hogy a tánc révén sok helyre eljuthat, köztük most Magyarországra is. Sok erőt nyer a fellépésekből, fáradtságot nem érez miattuk. A tánc számára a legtökéletesebb nyelv az önkifejezésre, ráadásul nemzetközi nyelv, hiszen a legkülönbözőbb hátterű, foglalkozású, élethelyzetű emberek látják az előadásait, akiket összehozhat a művészete segítségével. Nyugatról és Keletről egyaránt vannak példaképei, két csillag: az Amerikában letelepedett Mikhail Baryshnikov és a Bolsoj egykori sztártáncosa, Vlagyimir Vasziljev egyaránt nagy befolyást gyakoroltak rá.

236856565_282400470356014_3670262307895515238_n-135420.jpg

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)

Ő maga nem szeretne ikonná válni, inkább hatást akar kiváltani a munkáival.

Raszputyinra a produkció koreográfusa, a japán származású Yuka Oishi hívta fel a figyelmét. Együtt határozták el, hogy előadást készítenek róla. Megfogalmazása szerint ő maga a művészi munkájában mindig az erős személyiségeket keresi, ezért is érdekes számára a történelmi alak figurája. Az ellentétes megítélésű csodadoktorról, vagy ahogy a saját korában sokan nevezték, „őrült papról” viszonylag keveset tudott korábban, nem voltak olvasmányélményei róla. Érdekesnek tartja színpadon ábrázolni a történetét, a viszonyait és azt, miként manipulálta az embereket.

Mindannyian manipulálunk, ki jó, ki rossz cél érdekében – tette hozzá.

237325477_282400520356009_2512714012346469495_n-135417.jpg

Szergej Polunyin az augusztus 12-i mesterkurzuson és sajtóeseményen a Margitszigeti Színházban (Fotó/Forrás: Éder Vera / Margitszigeti Színház)

Érdekes Szergej Polunyin kapcsolódása Magyarországhoz. Filmes karrierje eddigi két nagyjátékfilmje, amelyekben színészként jelenik meg, egyaránt hozzánk kötődik. A Kenneth Brannagh rendezésében 2017-ben bemutatott Gyilkosság az Orient expresszen című Agatha Christie-krimiben a híres vonat magyar származású utasát, Andrényi Rudolph grófot keltette életre. Egy évvel később pedig Magyarországon forgatta A vörös veréb című thrillert. Utóbbival kapcsolatban lapunk kérdésére megjegyezte, az ő feladata könnyű és természetes volt, hiszen balettművészt formált meg az Operaházban felvett jelenetekben, nagy kihívással Jennifer Lawrence-nek járt a munka, akinek balettot tanított, és életében először játszott táncosnőt.

A Raszputyin balettprodukció díszlete egy sakktábla, a szereplői sakkfigurák. A főszereplő és játékvezető kétségkívül Szergej Polunyin. A ma esti előadásra minden jegy elkelt.

Fejléckép: Szergej Polunyin (fotó: Stephanie Pistel / Margitszigeti Színház)

Margitszigeti Színház

Budapest reprezentatív nyári színháza a Margitszigeten a Margitszigeti Színház.

A Margitszigeti Színház Nkft. az 1938-ban megnyitott és azóta üzemelő, épített, aréna jellegű nézőterű színház üzemeltetője, melynek területén áll a műemlék Víztorony-kilátó.

A nyári színház fontos és jelentős helyet tölt be a főváros életében, mint a gazdagon zöld környezetben álló közösségi helyszín is, és mint a városban élő polgárok kedvelt szórakozóhelye, amely a hazai és külföldi közönség kiszolgálásban egyaránt fontos kulturális központnak tekinthető.

A patinás nyári színház a 2013-ban elvégzett, jelentős felújítást követően immár 3000 fő néző fogadására alkalmas. A fedett, nagyméretű, technikailag jól felszerelt színpad a szcenírozott előadások, operák, valamint operett-, musical-, balett- és táncelőadások színpadra állítására kiváló helyszín.

A színház fő profilja elsősorban a nagyprodukciók bemutatása, a klasszikus zenei szimfonikus koncertek mellett a könnyűzenei események meghívása is. A produkciók létrehozása, bemutatása saját vállalkozásban történik, több esetben együttműködésben a hazai színházakkal, mint például az Magyar Állami Operaházzal és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, valamint a nemzetközi színtérről meghívott külföldi művészekkel és társulatokkal.  Számos nagy bemutató és nemzetközileg elismert művész fellépése színesíti és gazdagítja a nyár közel négy hónapjában nyitott nyári színház minőségi és választékos kínálatát.

A színház célja a válogatással, hogy lehetőség szerint minden korosztály, kultúrát fogyasztó és színházba járó közönség megtalálja a kedvére való produkciót.

A Margitszigeti Színház Mindenki színháza.

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.
Tánc gyász

Elhunyt Kristó Annamária, a Győri Balett alapító tagja

Elhunyt Dr. Kristó Annamária táncművész, a Győri Balett alapító tagja – tudatta a tánctársulat. „Emlékét megőrizzük, s nem feledjük!” – írják. Dr. Kristó Annamária táncosként indult, végül jogászként végzett, de aktívan fotózott, elsősorban táncot.
Tánc interjú

Fekete Péter: „Nem szabad feladni”

„Hosszú távú, tudatos építkezés zajlik” – fogalmaz Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója arról a munkáról, amely a cirkuszművészet újradefiniálását tűzte ki célul. De miről is van szó pontosan, kiből lesz ma artista, milyen formában zajlik az utánpótlásnevelés, és lesz-e új épülete a Fővárosi Nagycirkusznak?
Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.