Tánc

Búvárkodjon Ön is a táncosok lelkében!

2017.03.15. 14:28
Ajánlom
Merülésre hív a Tünet Együttes új előadása, a Loop – merülés két levegővel, ami Szász Dániel és Furulyás Dóra két, önmagához könyörtelenül őszinte egyszemélyes koreográfiáját, a Loop-ot és a Lomtalanítást foglalja magába. Az expedíciót teljesíti is az előadás: mélyre megy és felszabadít.

Az ösztönök harcmezején

Mostanában – főként a táncosi életjáradék aktualitása miatt - sok szó esik arról, hogy meddig táncos a táncos. Azaz hány éves koráig értelmezhető a testével dolgozó előadó egy olyan műfajban, amiről még mindig tartja magát az a (tév)képzet, hogy az esztétikus test reprezentálása a legfőbb célja és feltétele. A hivatalos válasz szerint körülbelül negyven éves kornál húzható meg ez a határ, de a reménykeltő tapasztalat szerint ez a szám folyamatosan nő.

Szász Dániel: Loop

Szász Dániel: Loop (Fotó/Forrás: Bakki Zsolt)

Szász Dániel negyven múlt, amikor komolyan lesérült, és egy vele készült interjú szerint ezt a kort ezzel a sérüléssel együtt ő is egy lélektani, fizikai mérföldkőként élte meg: „Arra jutottam, hogy meg kell találnom, mi a fejlődés útja egy negyven év fölötti táncosnak, ami nem torkollik önpusztításba” - meséli a szinhaz.hu cikkében. Túlfeszítette a húrt, ez vezetett komoly térdsérüléséhez. És bár egy ereje teljében lévő táncost látunk, minden bizonnyal innen a koreográfia túlfűtött intimitása: első perctől tudni, hogy amit most látunk, az nemcsak egy szimpla előadás, hanem egy terápiás folyamat része is. 

Lemerülünk.

Milyen érdekes ennek a szónak a két jelentése. Szász Dániel szólója mindkettőt mozgásba hozza: lemerülünk az ő belső világába, ami most füstös, sötét, kissé nyomasztó. Másrészt ez az állapot a kiindulópont: túltoltad, későn kapcsolódtál rá az energiaforrásra, lemerültél. A kezdő képben, a színpad jobb sarkában lassú felépülésben látunk hátulról egy torzót – a hihetetlen fizikai önkontrollt és a pontszerű világítással is megtámogatott, izolált mozgást látván elvész a néző fogódzója, amit az emberi testről és az időről alkotott – állatszerű, anyagszerű képet látunk. Fejetlenség, lábatlanság, lassúság, türelem, szétesés úsznak be az asszociációs mezőbe.  Szász Dániel saját ruhája először elidegenített testté, szinte bábbá válik, majd kényszerzubbonyként kel önálló életre – szép metaforája a testbe zárt ember saját magával vívott küzdelmének.

Szász Dániel: Loop

Szász Dániel: Loop (Fotó/Forrás: Bakki Zsolt)

Innen már csak egy lépcső, hogy az automatizmussá növő mozdulat, és az izzadt testen adott hangok fegyvertöltés asszociációjává váljanak, majd lekerüljön a táncos egy kínzóan vízszintes világba. Ez közel sem jelent henyélést: Szász Dániel köré harcmezőt képzelek, lövészárokban látom őt, csak itt nincsenek ellenségek – hacsak nem belül. Ugyanakkor akaratlanul is megidéződik a szexualitás mint állatias harc, mint lehetséges menekülőút, ami könnyen válik démonikus energiává, függőséggé, érzelemmentes ösztönkiéléssé. Valahogy innen is kikeveredik hősünk, gázmaszk kerül arcára – ez már a menekülés útja. Szász Dániel szólója nem csak a szuggesztív mozgás, az atmoszferikus zene és a színpadi ötletek miatt hatásos, hanem mert folyamatosan él az arca. A táncos teljes jelenvalójával van előttünk – tétje van a dolognak, és megindító ezt látni nézőként is.

Szász Dániel: Loop

Szász Dániel: Loop (Fotó/Forrás: Bakki Zsolt)

Mitől lesznek az embernek céljai?

Ami a férfi számára a 40 éves kor, az a nő számára a 30 lehet. Valahogy itt lehet párhuzamot vonni Szász Dániel és Furulyás Dóra szólója között. Ő most 33 éves és ez egy fontos tényező, hiszen életkora miatt is örökölte meg ezt a tipikusan harmincas női problémákkal foglalkozó szólót Szabó Rékától, aki 2004-ben körülbelül ennyi idősen készítette ezt a koreográfiát.

Furulyás Dóra: Lomtalanítás

Furulyás Dóra: Lomtalanítás (Fotó/Forrás: Bakki Zsolt)

Míg azonban Szász Dániel szólójában egy zoom állapotban, egy szűk térben és egy füsttel tovább sűrített közegben vagyunk, addig Furulyás Dóra koreográfiája a tágas, üres, lecsupaszított színpadi térben kezdődik. Ez rögtön humorforrássá válik, amikor ide belépve, felülőpaddal a kezében tréningruhában, megállapítja, hogy annyi cucca van már, hogy el se fér – lomtalanításra van szükség. Szóval ez egy olyan táncelőadás, amiben beszélni fognak, méghozzá viccesen – konstatálom örömmel. Persze ez a humor itt inkább kínzó önirónia lesz. A koreográfia szervezőereje éppen az, hogy az otthoni magányában ténfergő, lamentáló harmincas nő monológját kísérő, olykor már-már sztereotipikus gesztusok táncmozdulatokká nőnek.

Ma egész nap nem csináltam semmit, és tegnap sem csináltam semmit. Miért, ti csináltatok valamit? Mitől lesznek az embernek céljai?”

- ilyen és hasonló mondatok hangzanak el Furulyás Dóra szájából, amit fantasztikusan áramló mozgássorral kísér, felkel, majd újra enged a gravitációnak és a földre hanyatlik – akár csak az életben. Fontos, hogy nem illusztrálja a szavakat, hanem a szöveg és a mozdulat tökéletes arányban, együtt él, közben pedig tudni, hogy ez az egész hihetetlen fizikai igénybevételt jelent.

Furulyás Dóra: Lomtalanítás

Furulyás Dóra: Lomtalanítás (Fotó/Forrás: Bakki Zsolt)

Lomtalanítást tart tehát, lelki kipakolás ez, ahol mi, nézők vagyunk azok, akik felszedjük, amit hasznosíthatunk ebből. Elsősorban az önmagunkra ismerést. Másodsorban akár azt, hogy még a halogatásból is születhet egy ilyen izgalmas előadás, ha az ember ilyen új perspektívából képes közelíteni a témához. Míg Szász Dániel szólójában éppen az volt a megindító, hogy milyen őszintén vall magáról, addig itt az a nagyon izgalmas, ahogy ez a „second hand” előadás egy új testben újjáéled. Hiteles minden szava és mozdulata, mert annyira jó az alapanyag és annyira zsigeri Furulyás Dóra előadásmódja.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.
Színház

145 éve született a „költői képzeletek fantomja”, Ódry Árpád

Ódry Árpád színészcsaládba született 1876. szeptember 25-én: a kor híres baritonistája, Ódry Lehel és balett-táncosnő feleségének másodszülött gyermekeként az egész életét kitöltötte a színház. Népszerűségét azonban nem ismert szüleinek, sokkal inkább tehetségének, szorgalmának és különleges játékstílusának köszönhette.
Színház

Átadták a Városmajori Színházi Szemle díjait

A legjobb előadás díját a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata Fekete Péter című előadásának ítélte a szakmai zsűri, míg Mohácsi János Farsang avagy ez is mekkora egy tahó! című munkájával, a szombathelyi Weöres Sándor Színház produkciójával a legjobb rendező díját kapta meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Don Quijote modern köntösben

Don Quijote történetéhez nyúl az idén 10 éves Feledi Project, amely a Budapest Táncfesztiválon mutatja be legújabb előadását szeptember 27-én.
Tánc videó

Kötélen sétált át Párizs fölött egy artista – VIDEÓ

Az ismert francia művész, Nathan Paulin az Eiffel-torony és a Szajna túlpartján álló Chaillot Színház között kifeszített kötélen egyensúlyozott végig.
Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.