Tánc

Carlos Acosta Budapesten

2002.09.20. 00:00
Ajánlom
A világ legnagyobb táncosai között emlegetett kubai balettművész szeptember 29-én és október 2-án a Don Quijote férfi főszerepében lép fel az Operaházban. Acosta partnereként mindkét előadáson Popova Aleszja, az Operaház prímabalerinája lép színpadra.

Carlos Acosta

Carlos Acosta Havanna szegénynegyedében született 1973-ban. Huszonévesen már világszerte ünnepelt balett-sztár, New York és London állandó vendége. Előadásaira tódul a közönség, a szakma és a sajtó lelkesen ünnepli. A New York Times 2002. június 13-ai számában Anna Kisselgoff készített a művésszel exkluzív interjút, amelyben Acosta gyermekkorára emlékezik, és művészete titkairól vall.

„Senki sem várta, hogy sikerülni fog. Nem szerettem az iskolát. Ha nem sikerül, bűnöző is lehettem volna.” Teherautósöfőr édesapja határozta el, hogy megóvja fiát az élet nehézségeitől, és ezért kényszerítette a kilenc éves gyermeket, hogy balettiskolába járjon. Carlos sokkal inkább focista szeretett volna lenni. Néhány évvel később apja átvitte egy másik város – Pinar del Rió – művészeti iskolájába. A fiú ott látta először a Kubai Nemzeti Balett előadását, amelyet Alicia Alonso rendezett.

"Valami megpendült bennem" - nyilatkozta akkori élményéről a közelmúltban, majd hozzáfűzte: "Amikor táncoltam, meg akartam mutatni, hogy valójában kicsoda vagyok én "belül"; ezzel a mai napig így vagyok."

Acosta tizenhárom éves korában valamit felfedezett magában: „Észrevettem, hogy a balettal megérintem az embereket. Ez volt az a pillanat, amikor megszerettem a táncot.”

„Aki látta őt életerőtől duzzadó tizenhat éves fiatalemberként az 1990-es lausanne-i balett-versenyen (ahol fölényesen megnyerte az aranyérmet), majd követte a sorsát a Houston Ballet-nál és a londoni Royal Ballet-nál, az tudja, hogy különleges varázsa túlszárnyalja briliáns alakítását. Pedig Mihail Barisnyikovéhoz és Rudolf Nurejevéhez hasonló félelmetes technikai tudással bír, de egyéni stílusát saját emberi jellemvonásaival formálja meg” - írta róla Kisselgoff.

A lausanne-i verseny után meghívást kapott az Angol Nemzeti Balett társulatába, ahol egy évadot töltött. A következő, az 1992-93-as évadban a Kubai Nemzeti Balett együtteséhez szerződött, majd 1993-ban Ben Stevenson, a Houston Ballet művészeti igazgatója figyelt fel rá, és meghívta együttesébe. Houstonban Glen Tetley Tavaszünnepében (Le Sacre du Printemps) és Stevenson koreográfiáiban lépett fel. Jelenleg szabadúszó, nemzetközi művész. A világ összes jelentős balettszínpadán várják, állandó vendég a londoni Royal Ballet és az American Ballet Theatre társulatában.

"Táncolhatok Londonban, de nem kell ott élnem. Ott nincs napfény, és nehéz barátokat szerezni. Térre van szükségem. Szükségem van a szabadságra, hogy több időt tölthessek Kubában. Írom az önéletrajzomat és terveim vannak" - nyilatkozta a New York Times-nak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc ajánló

Egy ősi jegesmedve is megjelenik a Recirquel legújabb előadásában

A Solus Amor időtlen térben kutatja a szeretet rétegeit. A monumentális légi balettben egy hatalmas jegesmedve-báb is feltűnik, ami a West Enden nagy sikerrel játszott War Horse című produkció élethű lóbábjait is készítő bábtervező, Janni Younge munkája.