Tánc

Carlos Acosta Budapesten

2002.09.20. 00:00
Ajánlom
A világ legnagyobb táncosai között emlegetett kubai balettművész szeptember 29-én és október 2-án a Don Quijote férfi főszerepében lép fel az Operaházban. Acosta partnereként mindkét előadáson Popova Aleszja, az Operaház prímabalerinája lép színpadra.

Carlos Acosta

Carlos Acosta Havanna szegénynegyedében született 1973-ban. Huszonévesen már világszerte ünnepelt balett-sztár, New York és London állandó vendége. Előadásaira tódul a közönség, a szakma és a sajtó lelkesen ünnepli. A New York Times 2002. június 13-ai számában Anna Kisselgoff készített a művésszel exkluzív interjút, amelyben Acosta gyermekkorára emlékezik, és művészete titkairól vall.

„Senki sem várta, hogy sikerülni fog. Nem szerettem az iskolát. Ha nem sikerül, bűnöző is lehettem volna.” Teherautósöfőr édesapja határozta el, hogy megóvja fiát az élet nehézségeitől, és ezért kényszerítette a kilenc éves gyermeket, hogy balettiskolába járjon. Carlos sokkal inkább focista szeretett volna lenni. Néhány évvel később apja átvitte egy másik város – Pinar del Rió – művészeti iskolájába. A fiú ott látta először a Kubai Nemzeti Balett előadását, amelyet Alicia Alonso rendezett.

"Valami megpendült bennem" - nyilatkozta akkori élményéről a közelmúltban, majd hozzáfűzte: "Amikor táncoltam, meg akartam mutatni, hogy valójában kicsoda vagyok én "belül"; ezzel a mai napig így vagyok."

Acosta tizenhárom éves korában valamit felfedezett magában: „Észrevettem, hogy a balettal megérintem az embereket. Ez volt az a pillanat, amikor megszerettem a táncot.”

„Aki látta őt életerőtől duzzadó tizenhat éves fiatalemberként az 1990-es lausanne-i balett-versenyen (ahol fölényesen megnyerte az aranyérmet), majd követte a sorsát a Houston Ballet-nál és a londoni Royal Ballet-nál, az tudja, hogy különleges varázsa túlszárnyalja briliáns alakítását. Pedig Mihail Barisnyikovéhoz és Rudolf Nurejevéhez hasonló félelmetes technikai tudással bír, de egyéni stílusát saját emberi jellemvonásaival formálja meg” - írta róla Kisselgoff.

A lausanne-i verseny után meghívást kapott az Angol Nemzeti Balett társulatába, ahol egy évadot töltött. A következő, az 1992-93-as évadban a Kubai Nemzeti Balett együtteséhez szerződött, majd 1993-ban Ben Stevenson, a Houston Ballet művészeti igazgatója figyelt fel rá, és meghívta együttesébe. Houstonban Glen Tetley Tavaszünnepében (Le Sacre du Printemps) és Stevenson koreográfiáiban lépett fel. Jelenleg szabadúszó, nemzetközi művész. A világ összes jelentős balettszínpadán várják, állandó vendég a londoni Royal Ballet és az American Ballet Theatre társulatában.

"Táncolhatok Londonban, de nem kell ott élnem. Ott nincs napfény, és nehéz barátokat szerezni. Térre van szükségem. Szükségem van a szabadságra, hogy több időt tölthessek Kubában. Írom az önéletrajzomat és terveim vannak" - nyilatkozta a New York Times-nak.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Tánc hír

A háború kezdete óta először tartottak előadást Lvivben

A Nemzeti Opera május 6-i balettelőadását, a Giselle-t 300 ember láthatta.
Tánc ajánló

Akiknek a házfal is táncparkett – újra Magyarországon a vertikális tánc úttörői

Képzeld el a következőt: teljes nyugalomban sétálsz az utcán a többi emberrel együtt, amikor a semmiből hirtelen megszólal a zene, és az egyik épület oldalán fél tucat artista kötélen leereszkedve táncolni kezd a muzsika ütemére. Valami ilyesmit tesz a BANDALOOP. Érdemes fürkészni a nagyvárosok házfalait!
Tánc ajánló

Kováts Adél és lánya, Kováts Rozália is fellép az ArtMan Egyesület táncestjén

Különleges táncelőadást láthat május 10-én a Trafó közönsége: a két vegyes képességű táncosokból álló alkotócsapat előadása a közreműködők saját élethelyzetére reflektál.
Tánc ajánló

Az emberi útkeresésről: a Feledi Project TestTérKép bemutatója a Nemzeti Táncszínházban

A TestTérKép előadás a párkapcsolat, a közösségi viszonyok és az egyén saját történetét kutatja ezekben a hétköznapi drámákban, ahol nincs semmi, amit más ne élt volna meg, mégis, a történés pillanatában újszerű és felfoghatatlan minden pillanat. A Feledi Project bemutatója május 9-én várja az érdeklődőket.