Tánc

Carlos Acosta Budapesten

2002.09.20. 00:00
Ajánlom
A világ legnagyobb táncosai között emlegetett kubai balettművész szeptember 29-én és október 2-án a Don Quijote férfi főszerepében lép fel az Operaházban. Acosta partnereként mindkét előadáson Popova Aleszja, az Operaház prímabalerinája lép színpadra.

Carlos Acosta

Carlos Acosta Havanna szegénynegyedében született 1973-ban. Huszonévesen már világszerte ünnepelt balett-sztár, New York és London állandó vendége. Előadásaira tódul a közönség, a szakma és a sajtó lelkesen ünnepli. A New York Times 2002. június 13-ai számában Anna Kisselgoff készített a művésszel exkluzív interjút, amelyben Acosta gyermekkorára emlékezik, és művészete titkairól vall.

„Senki sem várta, hogy sikerülni fog. Nem szerettem az iskolát. Ha nem sikerül, bűnöző is lehettem volna.” Teherautósöfőr édesapja határozta el, hogy megóvja fiát az élet nehézségeitől, és ezért kényszerítette a kilenc éves gyermeket, hogy balettiskolába járjon. Carlos sokkal inkább focista szeretett volna lenni. Néhány évvel később apja átvitte egy másik város – Pinar del Rió – művészeti iskolájába. A fiú ott látta először a Kubai Nemzeti Balett előadását, amelyet Alicia Alonso rendezett.

"Valami megpendült bennem" - nyilatkozta akkori élményéről a közelmúltban, majd hozzáfűzte: "Amikor táncoltam, meg akartam mutatni, hogy valójában kicsoda vagyok én "belül"; ezzel a mai napig így vagyok."

Acosta tizenhárom éves korában valamit felfedezett magában: „Észrevettem, hogy a balettal megérintem az embereket. Ez volt az a pillanat, amikor megszerettem a táncot.”

„Aki látta őt életerőtől duzzadó tizenhat éves fiatalemberként az 1990-es lausanne-i balett-versenyen (ahol fölényesen megnyerte az aranyérmet), majd követte a sorsát a Houston Ballet-nál és a londoni Royal Ballet-nál, az tudja, hogy különleges varázsa túlszárnyalja briliáns alakítását. Pedig Mihail Barisnyikovéhoz és Rudolf Nurejevéhez hasonló félelmetes technikai tudással bír, de egyéni stílusát saját emberi jellemvonásaival formálja meg” - írta róla Kisselgoff.

A lausanne-i verseny után meghívást kapott az Angol Nemzeti Balett társulatába, ahol egy évadot töltött. A következő, az 1992-93-as évadban a Kubai Nemzeti Balett együtteséhez szerződött, majd 1993-ban Ben Stevenson, a Houston Ballet művészeti igazgatója figyelt fel rá, és meghívta együttesébe. Houstonban Glen Tetley Tavaszünnepében (Le Sacre du Printemps) és Stevenson koreográfiáiban lépett fel. Jelenleg szabadúszó, nemzetközi művész. A világ összes jelentős balettszínpadán várják, állandó vendég a londoni Royal Ballet és az American Ballet Theatre társulatában.

"Táncolhatok Londonban, de nem kell ott élnem. Ott nincs napfény, és nehéz barátokat szerezni. Térre van szükségem. Szükségem van a szabadságra, hogy több időt tölthessek Kubában. Írom az önéletrajzomat és terveim vannak" - nyilatkozta a New York Times-nak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Tánc

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.
Tánc gyász

Elhunyt Virág Imola táncművész

A Háromszék Táncszínház közösségi oldalán adta hírül, hogy január 7-én türelemmel és méltósággal viselt betegség után, életének ötvenegyedik évében elhunyt nyugalmazott munkatársuk, Virág Imola táncművész, táncoktató.
Tánc interjú

Volf Katalin: Mindegyik végzős hallgató küzdő típus

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős klasszikusbalett-évfolyamának mesternője, Volf Katalin, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar balettművész a hallgatók mögött álló munkáról és a rájuk váró feladatokról nyilatkozott.