Tánc

Cole Porter balettet is írt, nem is akármilyet

2017.05.25. 13:22
Ajánlom
Az elsősorban jazz-sztenderdek és musicalek szerzőjeként ismert zongorista 1920-ban írt egy balettzenét az amerikai kongresszus által elfogadott bevándorlásellenes törvényekről. Hogy, hogy nem, most elővették.

A Within the Quota (A kvótán belül) címet viselő balett az első világháború idején Amerikába menekülő görög, lengyel és ausztrál bevándorlók jogait korlátozó törvényt kritizálta. Most, amikor Trump hasonló állásponton van, mint az akkori kongresszus, a Princeton University Ballet aktuálisnak érezte a balett mondanivalóját. Az előadás producere, a Princeton egyetem zeneprofesszora így fogalmazott:

A választások után ránéztem a kottára, és azt gondoltam: édes Istenem, ez a balett aktuálisabb, mint valaha!

A balett ugyanazokat a kérdéseket boncolgatja, mint amik ma is a szemünk előtt hevernek. Még az emberek félelmei is megegyeznek a 20-as évek emberének érzésvilágával. Akkor is azért tartottak az amerikaiak a bevándorlóktól, mert féltek, hogy elveszik a munkájukat és hogy felhígul az amerikai kultúra” - fogalmazott.

Cole Porter

Cole Porter (Fotó/Forrás: Sasha / Getty Images Hungary)

A The New York Times szerint az 1920-ban írt balett volt az első amerikai témájú balett. A mű keletkezésének idején Porter Párizsban élt, és még viszonylag ismeretlen volt az amerikai közönség számára. A balett egy frissen Amerikába érkező bevándorló történetét meséli el, aki

tipikus amerikai karakterekkel találkozik: egy filmsztárral, cowboy-jal, egy jazzénekessel, és bizony „sötét erőkkel” is, akik a bevándorlókat ki akarják toloncolni az országból.

Az előadás koreográfusa, Julia Jensen még megtoldotta a karaktereket egy Ivanka Trumpra emlékeztető figurával, és Lady Libertyvel, a két lábon járó szabadságszoborral, akik folyton szelfiznek. Emellett aktualizálás céljából szatirikus politikai jelszavak és újságok szalagcímei is megjelennek a vetített háttéren. 

A zene teljes mértékben magán hordozza Cole Porter későbbi stílusjegyeit.

Simon Morrison például a fináléban elhangzó Sweatheart of the World című dalról azt mondta: "ha még szövege is lenne és egy füstös bárban hallanánk, tisztára olyan érzést keltene, mint a  Night and Day”. A zenét a londoni Penguin Café Orchestra szólaltatja meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.