Tánc

Dalotti Tibor: "Saját életet adni a bábuknak"

2013.07.30. 07:01
Ajánlom
A Nemzeti Táncszínház augusztusban ismét műsorára tűzi a Botafogo Táncegyüttes Sakk című táncdarabját. A speciális témaválasztásról, az alkotás folyamatáról beszélgettünk a darab koreográfusával, a táncegyüttes művészeti vezetőjével, Dalotti Tiborral.

- Mikor döntött úgy, hogy biológus vegyészmérnök végzettsége ellenére a táncművészetet választja hivatásának?

- Eleinte a két életpályám párhuzamosan haladt egymás mellett. A munkahelyemen folyton a táncra gondoltam, tánc közben pedig a munkahelyi problémák kötöttek le, és úgy éreztem lassan itt az ideje dönteni a kettő között. Aztán egy Amerikába szóló ösztöndíj hatására jött az elhatározás: nem fogadom el az ösztöndíjat, mely örökre a polgári foglalkozásomhoz kötött volna, hanem itthon maradok és a táncnak szentelem magam. Az elmúlt huszonöt év azt bizonyítja, hogy ez egy jó döntés volt. A jégtáncos múltamnak köszönhetően tanultam társastáncot, ebből fakadt, hogy ezzel a táncfajjal kezdtem foglalkozni. Aztán, hogy a katonaságból egy kicsit kihúzzam magam elvégeztem, a tánctanár képzőt is, és amikor helyettesítenem kellett a táncpáromat, egyre jobban beleszerettem a tanításba, de ez nem volt egy tudatos döntés. Saját szórakozásból csináltunk csoportos koreográfiákat, hogy kipróbáljuk magunkat elmentünk az 1993-as Ki mit tud?-ra, és ott derült ki, hogy a koreográfiák megélnek a színpadon is. Nagy sikerünk volt, másodikak lettünk. Megismert minket a nagyközönség, Török Jolántól, a Táncfórum igazgatójától pedig lehetőséget kaptunk egy önálló színházi darab megalkotására, innentől számíthatjuk, hogy a színpadra kerültünk. Darabjaink egészen a mai napig jelen vannak a táncpalettán, többek között a Nemzeti Táncszínház színpadán is.

- Színpadi darabjait alapvetően a formációs társastánc - showtánc műfajára alapozza, de azok jellemzően más táncfajok mozgáskincsét is magukban hordozzák. Hogyan tudnak alkalmazkodni a Botafogo táncosai az eltérő mozgásformákhoz?

- A társastánc ismeretével egy táncos egészen eltérő mozgástípusokat is képes megvalósítani. A latin táncok izoláltsága okán tudja, hogyan kell használni a testét, és bármilyen mozgásformát könnyen elsajátít. A táncosaink hagyományos versenytáncosi képzésén túl, ha a darab úgy kívánja, különböző szakemberek segítenek elsajátítani az adott műfaj törvényeit. Legutolsó darabunkban például volt hip-hop jelenet is, de előfordult már, hogy a koreográfiát jazztánccal színesítettük. Az Aladdin című darabunkban a hastáncot használtuk fel, mely műfaj esetében könnyű dolgunk volt, hiszen a hastáncnál a latin tánchoz hasonlóan alapkövetelmény a csípő lazasága.

- Koreográfiái, a táncok térformái precízen kidolgozottak. Hogyan néz ki Önnél az alkotás folyamata?

- Az alkotás sorrendje nagyon fontos: először a témát keresem meg, amire egy konkrét történet és dramaturgia készül. A dramaturgiát mindig külső szakember írja meg, és ha van már történet, akkor tudom, hogyan lehet egybefűzni, érthetővé tenni a cselekményt. Ekkor a darabot lebontjuk jelentekre, melyekhez van, hogy hetekig, hónapokig kutatunk zenéket. A mi darabjainkban a zene nem pusztán aláfestő, hanem szerves része a mozdulatoknak. Olyan egységet próbálok a zene és mozdulat között megteremteni, mintha a közönség nem csak hallaná a zenét, hanem a koreográfián keresztül látná is azt. Miután a fejemben összeállt a koreográfia egy táncospárral lemegyek a próbaterembe, és ott konkretizáljuk a mozdulatokat. Ezt követi a betanulás majd a kidolgozás folyamata, mely egy olyan darab esetében, mint a Sakk minimum két-három hónapot jelent. Versenyterületről hozzuk a precizitást, tapasztalatunk van abban, hogyan kell szinkronba hozni a mozdulatokat. A társastánc egyáltalán nem színpadi műfaj, ezért egy klasszikus képzettségű versenytáncoshoz képest táncosainknak meg kell tanulniuk a színpad törvényeit, a színpadi jelenlétet, az arcmimika megfelelő használatát, mindenképpen el kell beszélgetni a táncosokkal, hogy milyen érzelmeket vihetnek fel a színpadra.

- Hogyan született meg a Sakk című táncdarab ötlete?

- Évekkel ezelőtt jöttünk haza Angliából, és a repülőn a következő táncdarabunk ötletén gondolkoztunk, amikor hirtelen valaki feldobta, hogy sakk. Rögtön lecsaptam rá. Elkezdtem gondolkozni, hogyan kellene megvalósítani dramaturgiailag és koreográfusi szempontból, azt a kérdést, hogy egy játszma folyamán egyre kevesebb bábu van. Életet, saját akaratot adtunk a bábuknak és minden egycsapásra megoldódott. Annyira sokrétű a téma, annyira kimeríthetetlen, hogyha egész életemben csak sakk darabokat csinálnék, az is megtelítené az életemet. Amikor egy néző bejön az előadásunkra, észreveszi, hogy a történet nem csupán a világos-sötét harcáról szól, sokkal több rétege van és mondanivalóval bír. Olyan jelentések is előtűnnek, amelyeket tudatosan nem tettünk bele, mégis felfedezhetőek benne. Talán ez is népszerűségének egyik oka, hogy az is szembesülhet új dolgokkal, aki nyolcszor-tízszer látta. Nekem nagyon fontos, hogy ne csak érzéseket közvetítsünk, hanem gondolatokat is, ne pusztán az érzelmekre, az értelemre is hassunk. A darab alapvetően egy konfliktushelyzetre épül: saját életet adni a bábuknak, miközben döntéseiket a sakkozók rendre felülírják, mindezt olyan dramaturgiai vonások közé rejtve, mint a szerelem vagy az ármány.

- A koreográfia megalkotásakor mennyire maradt hű a sakk játékszabályaihoz, lépéseihez?

- A díszlet sem hagyományos, nyolcszor nyolcas beosztású sakktábla, mert akkor annyi táncost kellett volna „fölrakosgatnom" ahány bábu van. Egy ötször ötös beosztású díszleten, mindig a sakktáblának csak egy részletén zajló eseményeket mutatjuk a közönségnek, a másik felét a fantáziájukra bízzuk. A megalkotáskor tehát nem ragaszkodtam szigorúan a sakk szabályaihoz, de azért vannak olyan pozíciók, amiknél figyelembe vettem, ilyen például, hogy az első sorban a gyalogok álljanak. A sakkhoz komolyan értő játékosok is megnézték, nekik még többet mondott a darab. A jelenetek egymásutániságából következtetve olyanokat fedeztek fel benne, amit én tudattalanul tettem a darabba.

- A speciális témából fakadóan sok nehézséggel szembesült az alkotáskor?

- Több területen kellett fontos döntéseket hozni. Jelentéktelen kérdésnek tűnik ugyan, de nagy nehézséggel szembesültünk a jelmezek színválasztásakor. A sakkból adódó fekete-fehér színek mellett azért nem dönthettünk, mert ebből a két színből a közönség a rossz-jó jelképrendszerére asszociál, a gonosz és a tiszta kerül egymással szembe, amit mi semmiképpen sem szerettünk volna. A szereplők nem indulhattak ekkora hátrányból, ezért a barna és a vajszínű jelmezek mellett döntöttünk, hogy tompítsuk a kontrasztot. Hasonló felmerülő problémákat kellett megoldani a világítás megtervezésekor is. De el kellett dönteni azt is, hogy meghalhat-e a Király. A szereplőválasztás szintén mindig nehéz kérdés: van-e olyan karakterű táncosom, aki alkalmas valamelyik szerepre. Ha nincs ilyen karakter, akkor ki legyen az? Számtalan mást is meg kellett oldani, de a darab hosszan tartó sikere a helyes döntéseinket igazolják.

- Előfordult, hogy a Sakk koreográfiájába a táncosok is beleszólhattak?

- A koreográfiakészítés nem demokratikus műfaj, ha nem fogja össze senki, akkor megfogható lényeg nélküli ötlethalmaz lesz csupán. Az alkotás folyamatában természetesen én is elakadok néha, ekkor kérek segítséget az alkotótársaimtól, de ez csak arra vonatozik, hogy azt az adott problémát megoldjam. A zenéknél sok esetben közösen választunk, hiszen egy táncos szívesebben táncol olyan zenére, amit ő ajánlott. A táncosok feladata így is hatalmas, hiszen egy másfél órás mozdulatsorból álló koreográfiát kell megjegyezni. Minden új beálló nagyon megküzd vele. Olyan mintha egy könyvet kívülről kellene megtanulnia, ezért aki újonc, az rengeteg gyakorlás árán fokozatosan állhat csak be a darabba.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Tánc magazin

Ez a táncos -16 fokban perdült táncra, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra

A díjnyertes koreográfus, Corey Baker ötlete volt, hogy az Antarktiszon készítsenek táncfilmet, ami lenyűgöző képi világával az eltűnőben lévő természeti értékeket állítja fókuszba.
Tánc ajánló

Pillants be az artisták mindennapjaiba a Recirquellel!

A légtornász egy napja című előadás vasárnap két alkalommal látható a Müpa Műhelytitkok rendezvénysorozat keretében.