Tánc

Dalotti Tibor: "Saját életet adni a bábuknak"

2013.07.30. 07:01
Ajánlom
A Nemzeti Táncszínház augusztusban ismét műsorára tűzi a Botafogo Táncegyüttes Sakk című táncdarabját. A speciális témaválasztásról, az alkotás folyamatáról beszélgettünk a darab koreográfusával, a táncegyüttes művészeti vezetőjével, Dalotti Tiborral.

- Mikor döntött úgy, hogy biológus vegyészmérnök végzettsége ellenére a táncművészetet választja hivatásának?

- Eleinte a két életpályám párhuzamosan haladt egymás mellett. A munkahelyemen folyton a táncra gondoltam, tánc közben pedig a munkahelyi problémák kötöttek le, és úgy éreztem lassan itt az ideje dönteni a kettő között. Aztán egy Amerikába szóló ösztöndíj hatására jött az elhatározás: nem fogadom el az ösztöndíjat, mely örökre a polgári foglalkozásomhoz kötött volna, hanem itthon maradok és a táncnak szentelem magam. Az elmúlt huszonöt év azt bizonyítja, hogy ez egy jó döntés volt. A jégtáncos múltamnak köszönhetően tanultam társastáncot, ebből fakadt, hogy ezzel a táncfajjal kezdtem foglalkozni. Aztán, hogy a katonaságból egy kicsit kihúzzam magam elvégeztem, a tánctanár képzőt is, és amikor helyettesítenem kellett a táncpáromat, egyre jobban beleszerettem a tanításba, de ez nem volt egy tudatos döntés. Saját szórakozásból csináltunk csoportos koreográfiákat, hogy kipróbáljuk magunkat elmentünk az 1993-as Ki mit tud?-ra, és ott derült ki, hogy a koreográfiák megélnek a színpadon is. Nagy sikerünk volt, másodikak lettünk. Megismert minket a nagyközönség, Török Jolántól, a Táncfórum igazgatójától pedig lehetőséget kaptunk egy önálló színházi darab megalkotására, innentől számíthatjuk, hogy a színpadra kerültünk. Darabjaink egészen a mai napig jelen vannak a táncpalettán, többek között a Nemzeti Táncszínház színpadán is.

- Színpadi darabjait alapvetően a formációs társastánc - showtánc műfajára alapozza, de azok jellemzően más táncfajok mozgáskincsét is magukban hordozzák. Hogyan tudnak alkalmazkodni a Botafogo táncosai az eltérő mozgásformákhoz?

- A társastánc ismeretével egy táncos egészen eltérő mozgástípusokat is képes megvalósítani. A latin táncok izoláltsága okán tudja, hogyan kell használni a testét, és bármilyen mozgásformát könnyen elsajátít. A táncosaink hagyományos versenytáncosi képzésén túl, ha a darab úgy kívánja, különböző szakemberek segítenek elsajátítani az adott műfaj törvényeit. Legutolsó darabunkban például volt hip-hop jelenet is, de előfordult már, hogy a koreográfiát jazztánccal színesítettük. Az Aladdin című darabunkban a hastáncot használtuk fel, mely műfaj esetében könnyű dolgunk volt, hiszen a hastáncnál a latin tánchoz hasonlóan alapkövetelmény a csípő lazasága.

- Koreográfiái, a táncok térformái precízen kidolgozottak. Hogyan néz ki Önnél az alkotás folyamata?

- Az alkotás sorrendje nagyon fontos: először a témát keresem meg, amire egy konkrét történet és dramaturgia készül. A dramaturgiát mindig külső szakember írja meg, és ha van már történet, akkor tudom, hogyan lehet egybefűzni, érthetővé tenni a cselekményt. Ekkor a darabot lebontjuk jelentekre, melyekhez van, hogy hetekig, hónapokig kutatunk zenéket. A mi darabjainkban a zene nem pusztán aláfestő, hanem szerves része a mozdulatoknak. Olyan egységet próbálok a zene és mozdulat között megteremteni, mintha a közönség nem csak hallaná a zenét, hanem a koreográfián keresztül látná is azt. Miután a fejemben összeállt a koreográfia egy táncospárral lemegyek a próbaterembe, és ott konkretizáljuk a mozdulatokat. Ezt követi a betanulás majd a kidolgozás folyamata, mely egy olyan darab esetében, mint a Sakk minimum két-három hónapot jelent. Versenyterületről hozzuk a precizitást, tapasztalatunk van abban, hogyan kell szinkronba hozni a mozdulatokat. A társastánc egyáltalán nem színpadi műfaj, ezért egy klasszikus képzettségű versenytáncoshoz képest táncosainknak meg kell tanulniuk a színpad törvényeit, a színpadi jelenlétet, az arcmimika megfelelő használatát, mindenképpen el kell beszélgetni a táncosokkal, hogy milyen érzelmeket vihetnek fel a színpadra.

- Hogyan született meg a Sakk című táncdarab ötlete?

- Évekkel ezelőtt jöttünk haza Angliából, és a repülőn a következő táncdarabunk ötletén gondolkoztunk, amikor hirtelen valaki feldobta, hogy sakk. Rögtön lecsaptam rá. Elkezdtem gondolkozni, hogyan kellene megvalósítani dramaturgiailag és koreográfusi szempontból, azt a kérdést, hogy egy játszma folyamán egyre kevesebb bábu van. Életet, saját akaratot adtunk a bábuknak és minden egycsapásra megoldódott. Annyira sokrétű a téma, annyira kimeríthetetlen, hogyha egész életemben csak sakk darabokat csinálnék, az is megtelítené az életemet. Amikor egy néző bejön az előadásunkra, észreveszi, hogy a történet nem csupán a világos-sötét harcáról szól, sokkal több rétege van és mondanivalóval bír. Olyan jelentések is előtűnnek, amelyeket tudatosan nem tettünk bele, mégis felfedezhetőek benne. Talán ez is népszerűségének egyik oka, hogy az is szembesülhet új dolgokkal, aki nyolcszor-tízszer látta. Nekem nagyon fontos, hogy ne csak érzéseket közvetítsünk, hanem gondolatokat is, ne pusztán az érzelmekre, az értelemre is hassunk. A darab alapvetően egy konfliktushelyzetre épül: saját életet adni a bábuknak, miközben döntéseiket a sakkozók rendre felülírják, mindezt olyan dramaturgiai vonások közé rejtve, mint a szerelem vagy az ármány.

- A koreográfia megalkotásakor mennyire maradt hű a sakk játékszabályaihoz, lépéseihez?

- A díszlet sem hagyományos, nyolcszor nyolcas beosztású sakktábla, mert akkor annyi táncost kellett volna „fölrakosgatnom" ahány bábu van. Egy ötször ötös beosztású díszleten, mindig a sakktáblának csak egy részletén zajló eseményeket mutatjuk a közönségnek, a másik felét a fantáziájukra bízzuk. A megalkotáskor tehát nem ragaszkodtam szigorúan a sakk szabályaihoz, de azért vannak olyan pozíciók, amiknél figyelembe vettem, ilyen például, hogy az első sorban a gyalogok álljanak. A sakkhoz komolyan értő játékosok is megnézték, nekik még többet mondott a darab. A jelenetek egymásutániságából következtetve olyanokat fedeztek fel benne, amit én tudattalanul tettem a darabba.

- A speciális témából fakadóan sok nehézséggel szembesült az alkotáskor?

- Több területen kellett fontos döntéseket hozni. Jelentéktelen kérdésnek tűnik ugyan, de nagy nehézséggel szembesültünk a jelmezek színválasztásakor. A sakkból adódó fekete-fehér színek mellett azért nem dönthettünk, mert ebből a két színből a közönség a rossz-jó jelképrendszerére asszociál, a gonosz és a tiszta kerül egymással szembe, amit mi semmiképpen sem szerettünk volna. A szereplők nem indulhattak ekkora hátrányból, ezért a barna és a vajszínű jelmezek mellett döntöttünk, hogy tompítsuk a kontrasztot. Hasonló felmerülő problémákat kellett megoldani a világítás megtervezésekor is. De el kellett dönteni azt is, hogy meghalhat-e a Király. A szereplőválasztás szintén mindig nehéz kérdés: van-e olyan karakterű táncosom, aki alkalmas valamelyik szerepre. Ha nincs ilyen karakter, akkor ki legyen az? Számtalan mást is meg kellett oldani, de a darab hosszan tartó sikere a helyes döntéseinket igazolják.

- Előfordult, hogy a Sakk koreográfiájába a táncosok is beleszólhattak?

- A koreográfiakészítés nem demokratikus műfaj, ha nem fogja össze senki, akkor megfogható lényeg nélküli ötlethalmaz lesz csupán. Az alkotás folyamatában természetesen én is elakadok néha, ekkor kérek segítséget az alkotótársaimtól, de ez csak arra vonatozik, hogy azt az adott problémát megoldjam. A zenéknél sok esetben közösen választunk, hiszen egy táncos szívesebben táncol olyan zenére, amit ő ajánlott. A táncosok feladata így is hatalmas, hiszen egy másfél órás mozdulatsorból álló koreográfiát kell megjegyezni. Minden új beálló nagyon megküzd vele. Olyan mintha egy könyvet kívülről kellene megtanulnia, ezért aki újonc, az rengeteg gyakorlás árán fokozatosan állhat csak be a darabba.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.