Tánc

Doug Varone: "A mozgás összeköt minket"

2014.03.28. 07:07
Ajánlom
A világhírű New York-i táncos, koreográfus, társulatvezető nemrég előadást tartott a Budapest Kortárstánc Főiskolán, a Nemzeti Táncszínház által szervezett Budapesti Táncfesztivál sajtótájékoztatóján pedig némi ízelítőt adott társulata, a Doug Varone and Dancers vendégszerepléséből, amit április 27-28-án láthatunk a Müpában.

- Videóüzenetben szervezett gyűjtést társulata budapesti utazásához. Bevett formája ez Amerikában a művészet támogatásának?

- Különböző utakon kísérletezünk, hogy új támogatásokat találjunk. Szerintem csodálatos, egyedi módja a művészek támogatásának a közösségi finanszírozás. Lehetővé teszi, hogy elérjük a rajongóinkat, akik értesülnek arról, hogy pénzre van szükségünk. Elviselhetetlen volna számunkra a gondolat, ha azt hinnék, csak ülünk, és a jó szerencsére vagy állami támogatásra várunk, ami soha nem fog megtörténni. Javarészt adományokból tartjuk fenn magunkat.

- Az amerikai kortárs tánc nagyköveteként bejárták a világot. A legnagyobb táncfesztiválok visszatérő vendégei, tizenegyszer kapták meg a rangos Bessie-díjat. Minek tulajdonítja a társulat töretlen sikerét?

- Izgatottan várom, hogy a magyar közönséggel is megoszthassuk a művészi munkánkat. Számunkra az a kiindulópont, hogy noha sokfélék vagyunk, másként élünk New Yorkban, Tokióban vagy Buenos Aires-ben, a lényeget tekintve ugyanolyanok vagyunk. A mozgás univerzális nyelv, összeköt minket. A legtöbb koreográfiám a közösséggel és az individummal foglalkozik. Azzal, hogy az egyén miként kapcsolódik a közösséghez vagy távolodik el tőle. Hogy miként viszonyulunk egymáshoz, szeretjük vagy gyűlöljük egymást. Az élet különböző aspektusait dolgozom fel. A táncaimban mindenki magára ismerhet, mert olyasmiről szólnak, amiről vannak élményeink, vagy amit éppen elutasítunk magunktól. 

- Miben alkot egységet az a három táncmű, amit a magyar közönségnek bemutatnak?

- Arra törekedtem, hogy némi keresztmetszetét, egyfajta lenyomatát adjam az eddigi munkásságomnak. A Boats Leavinget Arvo Part Te Deum kórusműve inspirálta, és nyolc táncos napját követi végig az elválás tematikáján keresztül. Ez számomra mindannak az érzelmi metaforája, amin lélekben átmegyünk, amikor elhagynak minket. Legyen szó szülőkről, szerelmekről, barátokról, búcsúzásról, halálról. Vagy éppen fordítva, amikor mi távozunk, és magunk mögött hagyunk embereket, akiket nem akartunk elveszíteni. Mindez nagyon mély, mindenkit érintő utazás.

- A Bench Quartetet is az érzelmi utazások miatt választotta?

- A Martha Graham társulat a rendelkezésemre bocsátotta Graham 1930-ban Kodály Zoltán zongoradarabjára készített csodálatos szólóját, a Lamentationt. Ebből a hat perces szólóból egy modern változatot koreografáltam négy férfitáncossal. Nagy kihívás volt ebből az inaktív, egy padra komponált merengésből kibontakoztatni annak a történetét, hogy szükségünk van egymásra.

- Mind közül a legrégibb, egyben a legdinamikusabb darabja a Rise.

- Húsz éve készült, mégis nagyon mai darab John Adam elementáris zenéjére. A táncosok szólóban, duettben, csoportban a fizikai erőt képviselik nagyon nyitott, szinte szárnyaló mozgással. A térben megnyilvánuló hatalmas fizikalitás, a test architektúrájának változása, a megújulása izgatott a Rise-ban. 

- Huszonhét éve alakította a Doug Varone and Dancers-t. Mennyire kulcsszó a táncos-koreográfus tevékenységében a megújulás?

- Hosszú és fáradtságos utat tettem meg a kezdetektől mostanáig. Eleinte azt éreztem, minden lépés nehezen megy, lassan épül.  Ezért kezdtem el mindig valami újjal próbálkozni mozgásban és gondolatokban is. Számtalan lehetőség van egy ötlet kivitelezésére. Feltettem magamnak a kérdést, hogyan tudom megújítani magamat, mi újat tanulhatok nem csak a tánc nyelvén. Sokat olvastam, filmeket néztem, inspirált a művészet, a kultúra, a politika. A körülöttem lévő világot használtam úgymond annak érdekében, hogy kiszélesítsem a látásmódomat, kondícióban tartsam a képzelőerőmet. Így kerültem a színház, a film vonzáskörébe, eleinte mint koreográfus, majd operákat, színdarabokat rendeztem.

- Olvastam, hogy MGM-musicaleken, Gene Kelly, Fred Astaire filmeken nőtt fel. Patrick Swayze Az utolsó piszkos tánc (One Last Dance) című filmjének koreografálása tette világhírűvé. Jelenleg milyennek látja a filmmusicalek és a táncfilmek helyzetét?

- A harmincas, negyvenes évek filmmusicaljei a lehetőségek csodás tárházát kínálták a közönségnek. Óriási igény mutatkozott arra, hogy csodaországba, a fantázia világába repítsék az embereket, hogy jól érezzék magukat, és eltávolodjanak a hétköznapi problémáktól, a nagy társadalmi kérdésektől a második világháború árnyékában. Úgy érzem, hogy a manapság is hasonló igény mutatkozik erre, hiszen rengeteg probléma van gazdasági, egzisztenciális, társadalmi szinten. És az emberek szeretnének elmozdulni a valóságtól. Kíváncsian várom ennek a műfajnak az újbóli reneszánszát.  A táncvilágban a „dance on camera" hozott nagy áttörést, évtizedekkel ezelőtt még elképzelhetetlen lett volna direkt módon a kamerának készíteni táncokat. Merce Cunningham a számítógépes táncprogram alkalmazásával volt ennek az egyik úttörője. A videókamerák, a mobiltelefonok térhódításával manapság bárki készíthet táncfilmet. Sok tehetséges fiatal alkotót látok is, akikből nagyon jó táncfilm rendező válhat.

- Szinte nincs olyan nagy operatársulat, ahol ne koreografált vagy rendezett volna a Metropolitantól Cincinnatiig. Az operarendezés hogyan hat vissza a koreográfusi munkájára?

- A Carmenen kívül semmilyen operát nem ismertem, amikor az első felkérést kaptam a Salome koreografálására. A rendezői debütálásom tökéletes belépőnek számított az Orfeusz és Euridikéval New Yorkban, hiszen Gluck operájában domináns szerepe van a balettbetéteknek.  A rendezés alapja számomra a mozgás, a mozdulatokban rejlő nüanszok dinamikája, ami éppúgy kiterjed a látványra, mint az énekesek insturálására.  Sokat profitáltam a tánckoreográfiához az opera műfajából. Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor széles optikát használ valaki, és a közelnézetből totálképre vált.

- Kezdettől fogva szívügye az oktatás, a tánc integrálása a társadalomba. Az Egyesült Államok hetvenöt főiskoláján, egyetemén tananyagként szerepelnek a táncdarabjai. Emellett gyakran tart workshopokat. Mit szeretne leginkább átadni a növendékeknek?

- Mindenekelőtt egy bizonyos látásmódra próbálom rávezetni a fiatalokat, aminek a lényege, hogy azt tartsák elsődlegesnek, hogy emberek, és csak másodlagosan táncosok. Tehát előbb van a személyiség, és azután jön a testi megnyilvánulás, a technika. A workshopokat azzal kezdem, hogy lazítsák el magukat, tartsák fel a fejüket, mosolyogjanak, máskülönben nem változik meg a testbeszédük. A tánc arról szól, hogy kik vagyunk, persze az is fontos, hogy mire vagyunk képesek, de a sorrend nem felcserélhető. Azok a legjobb művészek, akik tudatában vannak annak, hogy fontos belevinni a személyiségüket, az életszemléletüket a táncba. Soha nem támasztok olyan elvárásokat, hogy erőfeszítésnek, áldozathozatalnak érezzék bizonyos technikai követelmények alkalmazását. Önmaguk felszabadítása, túlhaladása azzal kezdődik, hogy ne rövidtávon gondolkodjanak, hanem képzeljék el, hogy minden lehetséges. Igyekszem visszavezetni őket ötéves kori önmagukhoz, amikor még mindannyiunknak gazdag volt a képzelőereje, nem voltunk beprogramozva. Kreatív játékokat csináltatok mind a táncosaimmal, mind a tanítványaimmal, hogy intuitív állapotba kerüljenek.

- Mi árulható el a következő munkájáról?

- Az American Dance Festival felkérésére felújítom egy idestova húszéves szólótáncomat Ben Frost zenéjére, amit eredetileg Chopin zenéjére koreografáltam.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zenemű, amely kapudrog lehet Bartók Bélához

Bartók zenéje nem könnyű. Hiába vált az egyik legismertebb magyar művészszemélyiséggé, valószínűleg többször találkozunk róla elnevezett utcával, térrel, mint a zeneműveivel. Ezen segítünk most.
Klasszikus

Itt hallgathatod vissza Bősze Ádám Varázsboltjának előző adásait

Tíz rész már felkerült podcastként a netre, mutatjuk, ha esetleg nem találta volna!
Klasszikus

És Ön olvas még zenei könyveket?

A klasszikus zene közönsége szűk, de szeret olvasni. Ez kihívás egy könyvkiadónak, a Rózsavölgyi pedig számos újdonsággal szolgálhat az érdeklődőknek.
Klasszikus

Szívet melengető videó: Pillangó szállt a fuvolaművész homlokára játék közben

Létezik ennél igazabb megerősítés egy muzsikus számára, mint az, hogy egy pillangó is gyönyörködni kezd a játékában?
Jazz/World

Fekete-Kovács Kornél: „Amikor improvizálunk, akkor meditálunk”

Fekete-Kovács Kornél a „jógikus” lét tíz alapvető szabályát foglalta zenébe a Foundations című új, tíztételes művében, amit március 27-én mutatnak be a Müpában. A Modern Art Orchestra mellett olyan vendégművészek működnek közre az üzenet átadásában, mint Harcsa Veronika, Szakcsi Lakatos Béla, Fenyvesi Márton, Dés András és Szalai Péter.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tizenöt ország táncosai mérik össze tudásukat Nureyev Balettversenyen

Március 30. és április 4. között hetedik alkalommal rendezik meg Budapesten a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettversenyt, ahol személyesen jelen lesz Oleg Ivenko, a White Crow című filmben Nurejevet alakító balettsztár is.
Tánc ajánló

Egy lehetséges jövő előzményei

A táncos és koreográfus Biczók Anna április 2-án 20:00-kor mutatja be a MU Színházban új szólóját, melyben benyomások, képzelet és emlékek kapcsolódnak össze, eljutva a jelen pillanatáig.
Tánc ajánló

A női szexualitásról mutat be szólót Batarita

Batarita abszurditással átszőtt és erotikával fűszerezett, Lüktetésed című szólóját a 2018-as tokiói premier után Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban mutatja be április 6-án.
Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.