Tánc

Dózsa Ákos: „Megértjük egymást”

2011.03.28. 11:46
Ajánlom
Dózsa Ákos – aki Fehér Ferenc partnere az idén Lábán Rudolf-díjat kapott Tao Te című előadásban – első rendezésére készül. Dombi Katival nemzetközi csapatot hívtak össze a Forget it! (Felejts el!) című bemutatóhoz. Egymás megértésének nehézségéről, az előítéletek lerombolásáról gondolkodó előadás a MU Színházban április elsején lesz látható.

- Kik az alkotótársai az előadásban? Hogyan állt össze a csapat?

- A francia Alain El Sakhawival és az olasz Massimo Trombettával Szicíliában találkoztam, együtt dolgoztunk egy három hónapos projektben, barátokká is váltunk ez idő alatt, kiderült, hogy hasonlóan gondolkozunk a szakmánkról. A román Catalin Vieruval Franciaországban találkoztunk egy nemzetközi workshopon, ahol bolgárok, franciák, magyarok, románok másfél hónapot dolgoztak együtt egy kis faluban. Dombi Katival ketten vettünk részt ebben a francia projektben, a nemzetközi csapatban sokat tanultunk egymástól. Catalin és Massimo színészek, Kati mozgásszínész, Alain és én inkább táncosok vagyunk. Úgy éreztük, hogy a kortárs szcénában a táncosok és a színészek, sőt a zenészek feladatköre is közelít egymáshoz, a közös munka során a saját szakmánkra nézve is hasznos dolgokat lehet elsajátítani másoktól, ez egy érdekes kihívás és talán elvárás is a kortárs színházban.

- A kultúrák kapcsolatát, a kommunikáció nehézségeit kutatják ebben az előadásban. Milyen problémákra, félreértésekre, újdonságokra lehet rámutatni európai művészek kulturális sajátosságai között? Hogyan folytak a próbák?

- A próbák kezdetén rengeteget beszélgettünk, mindenki a saját országáról, népéről, identitásáról mesélt, hogy egyáltalán megtudjuk mennyire érvényesek azok a sztereotípiák, amelyeket táplálunk, amelyeket belénk neveltek. Nagyon érdekes beszélgetések voltak, olyan típusúak, amelyeket egy kávé mellett, egy baráti társalgásban nem hoz fel az ember, mert kényes téma, esetleg megsértődhet valaki. De levetkőztük a gátlásokat és megpróbáltunk őszinték lenni a saját országunk lefestésekor; kertelés nélkül kérdeztünk egymástól. Körvonalaztuk, hogy mi az, amire büszkének lehet lenni és mi az, ami hiányosság. Nyilván Európán belül hasonló értékrenddel működnek az államok, de az anyagi helyzet, a munkához való hozzáállás vagy a történelem különféle olvasata - főleg magyarok és románok esetében - igen eltérő lehet. Azután minden nap más valaki tartotta a bemelegítést a próbák előtt, a táncosok mozgástréninget, a színészek pedig színésztréninget, ezáltal beleláthattunk a mesterségek működésébe. Dombi Katival jónéhány ötletet dolgoztunk ki előre, ezeket próbáltuk ki a gyakorlatban, majd közös alkotói munka folyt, küzdelem egymás megértéséért.

- Jelbeszédet is alkalmaznak az előadásban, ennek mi a szerepe?

- A jelbeszédhez úgy jutottunk el, hogy elképzeltük, mi lenne, ha elhagynánk a „nemzetközi angolt", ami áthidaló megoldást nyújt a más-más országból származó emberek kommunikációjában. Úgy gondoltuk, ebben a problémás helyzetben a jelbeszéd megoldás lehet, de meglepetésünkre kiderült, hogy minden országnak megvan a saját jelnyelve. Illetve van egy nemzetközi jelnyelv, de az sem sokkal hatékonyabb, mint a nemzetközi angol, tehát embere válogatja, ki hogyan beszéli, jeleli, flexibilis a szabályrendszere. A tanulság az volt, hogy emberek között alakul ki a kommunikáció, és ezzel együtt kialakul egy sajátos rendszer, koncentrált odafigyelés, egymás felé fordulás is. A jelbeszéd formavilága is nagyon érdekes volt számunkra, hogy a hangulatokat vagy az érzelmeket, amiket a hangsúllyal nem tudnak kifejezni, azt a mimikájukkal jelzik. Így egy mondatot jelelni lehet fáradtan, dühösen vagy viccesen: ugyanolyan kifejező a jelnyelv, mint a beszélt nyelv. Felvettük egy jelnyelv tolmáccsal a kapcsolatot és vele fordítattuk le a megírt mondatainkat. Ezen kívül minden előadó a saját nyelvén mond szövegeket az előadásban, mozgunk, táncolunk. A kommunikáció nem lehet pontos, szó szerint érthető, de mégis a hangulatok, gesztusok közvetíthetők. A kísérlet lényege tehát, hogy megértessük magunkat. 

- Jól kifejezi ezt a törekvést választott mottójuk Konfuciusztól: „Mondd el és elfelejtem. Mutasd meg és megjegyzem. Engedd, hogy csináljam és megértem."

- Ez az idézet a megértésről, a tanítás metodikájáról szól. A mi esetünkben nagy segítséget nyújtott, hiszen megmutatta, hogy ha a beszéd síkján nem tudunk találkozni, milyen más lehetőségünk marad. Ahogy a pszichológia megfejtette: gondolataink, érzéseink legnagyobb részét nem verbális eszközökkel adjuk át, hanem a gesztus, a mimika segítségével.

- A kínai bölcselet másik nagy alakjának, Lao-cének műve ihlette a Tao Te című előadást, amelyben Fehér Ferenc partnereként láthatjuk, és amely elnyerte idén a Lábán Rudolf-díjat. A próbák miatt nem tudott jelen lenni a díjátadón. Hogyan fogadta az elismerés hírét? 

- Nagyon örültem. Nagyon szeretem ezt az előadást, sok helyen játszottuk külföldön is, így lehetőségem volt utazni, tapasztalni. Mindezt Ferinek köszönhetem. Sokat tanultam a közös munkából. Ismertem Feri koreográfiáit, korábbi előadásait, mindig is elképesztett az ösztönössége, az egyedi testtudata. Nem volt egyszerű ehhez alkalmazkodni, ezeket a mozdulatokat elsajátítani, de azt hiszem, sikerült az együttműködés, megértjük egymást.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Frida Kahlo személyes tárgyai a Victoria és Albert Múzeumban

A Frida Kahlo: Making Her Self Up (Hogyan építette fel magát Frida Kahlo) című kiállítás több mint 200 tárgyat mutat be a művész mexikóvárosi szülőházából, a Kék Házból, ahol 1954-ben, 47 éves korában meghalt. Festményei július elején Budapestre érkeznek.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.