Tánc

Duda Éva: "Csupasz tánc"

2011.05.09. 17:12
Ajánlom
A Trafó 200% tánc sorozatának utolsó előadása a Duda Éva Társulat Rumble című bemutatója. Az élő énekhangra készült koreográfia a férfi erő agresszivitását és érzékiségét közvetíti. A pénteken és szombaton megtekinthető műről Duda Évát kérdeztük.

- Ha jól értem az előadás középpontjában a férfi természet ellentmondásossága áll. Milyen kérdései lesznek, milyen állításai lehetnek a bemutatónak a férfi lélekkel, férfi erővel kapcsolatban?

- A rivalizálás, mondhatni kakaskodás, a másik leigázásának, legyőzésének vágya, egyben saját "egónk etetése" nem mai jelenség, ősi és bizonyára mélyen kódolt. Lételemünk, szinte ösztönszerű felhajtó erő a bennünk lakozó versenyszellem. Megnyilvánulásai civilizált társadalmakban a sporttól elkezdve a szellemi párbajokon át a hétköznapi emberi játszmákig terjed, felismerhető és egyben teljesen természetes dolog. Kevésbé értelmes közegben háborúkig, értelmetlen vérontásig terjed. Ennyire nem széles spektrumú ugyan az előadás, de ennek egyik szegmensét: kiváltképp a férfiak közti erőviszonyok alakulását, hatalmi harcokat, párviadalokat érinti a darab. Remélem, sikerült egy kis humort is belecsempésznünk.

- A Trafó 200% tánc sorozatának egyetlen magyar bemutatója a Rumble. Hogyan adódott ez a lehetőség?

- A tavalyi Lábán Rudolf-díj elnyerése kapcsán kaptuk a lehetőséget és az anyagi támogatást egy új előadás létrehozására a Trafóban. A díjat tíz főből - kritikusokból és műértőkből - álló illusztris zsűri ítéli oda évente egyszer, nagy eredménynek tekintem és elismerés az egész csapat számára. Számomra és a társulatomnak is első bemutatója lesz ez a Trafóban, és miután a 200% sorozat külföldi előadásai a nemzetközi élvonal nagyjaiként volt jelen, remélem mi is beváltjuk a bizalmat. Másrészről viszont a trafós megjelenésünknek már bőven itt volt az ideje, hiszen igen kevesen csinálnak ma itthon „csupasz" táncot a kortárs szcénában.

- A bemutatóban a táncé lesz a főszerep. Milyen stílusú koreográfiáról van szó?

Nehéz ma megfogalmazni valaminek a pontos műfaját, minden hat mindenre, áthallások és behatások vannak a kortárs színház és a tánc területén is. A Rumble mozgásvilága erőteljesen fizikális, mondhatni drasztikus, olykor kifejezetten agresszív elemeket tartalmaz, sok kontakttal, de éppúgy a lágy és érzéki formanyelv is megjelenik, ahogy a játékosság is. Verbalitás nincs. Valódi élethelyzetekből kiindulva dolgozunk, keresve hozzá a formát, melyben kevésbé az esztétika, mint inkább a valódi érzelmek és indulatok megformálása a lényeg. A testek hordozzák az információt, a mozgás hozza létre a kapcsolatokat és fűzi össze a szálakat.

- Öt férfi táncos és három női előadó szerepel majd a Trafó színpadán. Mi lesz a lányok szerepe, a két nem viszonya az előadásban?

- Meg kell nézni és megállapítani a nézőnek. Többek közt erről is szól az előadás.

- Az előadás címe, a Rumble, dörgő-morajló hanghatást fejez ki. A zene, a látvány hogyan támasztja alá koreográfiát?

- Nyilvánvalóan összhangban kell lenniük, és együttesen alkotják egységessé az előadást, olykor megerősítve, olykor ellenpontozva a koreográfiát. A tér és a jelmezek ez esetben kifejezetten egyszerűek, a fény már jóval hangsúlyosabb szerepet kap, de valójában a táncosok jelenléte, megélése és mozgása dominál. A zenei anyag ismét Kunert Péter szerzőtársammal közösen készült, rendkívül változatos, alapvetően elektronikus hangzásokra épül, néhol 'zajzene' helyenként dubstep-, vagy akár hiphop-beütésekkel, van benne minimál techno, de harmonikus lírai tételek is. Számomra új és különleges felállás, hogy két kiváló előadó élőben is megmutatkozik, a Péter által vezetett Sadant nevű zenekar két frontembere, Zeek és Pető Kata énekel az előadásban.

- Élő dialógust ígértek a nézőkkel. Pontosan milyen szerep hárul majd a közönségre? 

- Csupán és teljesen nézői. Lett volna egy rész, amiben közvetlenül kokettáltak volna a táncosok a publikummal, de ezt a részt gyakorlatilag ledobta magáról a darab, felesleges rátétnek éreztem, úgyhogy kihúztam. Ettől függetlenül bízom benne, hogy az efféle beavatásra vevő nézők fognak helyette kapni valami mást, amire nem feltétlenül számítanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Meztelenre vetkőzni még az orvos előtt sem!

Láthatóvá válnak a cselédlányok, szegényebb sorból való asszonyok hétköznapjai, a kor egészségügyi, higiéniai, sőt erkölcsi viszonyai. Szécsi Noémi legutóbbi kötetében dr. Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő rendelési naplói alapján enged bepillantást a 19. század végén és a 20. század elején élő nők életébe.
Klasszikus

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Jazz/World

5,3 milliárd forint a zenészeknek, kluboknak, fesztiváloknak és technikusoknak

Kezdjünk barátkozni a raktárkoncert fogalmával! A kormány a rendezvényszervezők, a klubok és a technikai személyzet támogatását tervezi a most bejelentett csomaggal. Gulyás Gergely az SZFE-t érintő kérdésekre is válaszolt.
Jazz/World

A boglári közönséget táncoltatja meg pénteken a Budapest Bár

Azt már egyértelműen láthatjuk, hogy 2020 nem a nagykoncertek és a többezres fesztiválok éve, de a Budapest Bár legénysége ebben a nehéz helyzetben sem maradt tétlen. Az utóbbi hónapokban tökéletesítették friss lemezük dalait és előkészítettek egy koncertszínházi darabot, amit augusztusban és szeptemberben több ízben is meghallgathatunk. Legközelebb 7-én, pénteken lépnek fel Balatonbogláron, a Kultkikötő 15. születésnapján. A zenekar vezetőjével, Farkas Robival beszélgettünk.
Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus

Hetvenkilenc éves korában elhunyt Fodor Antal táncművész, koreográfus, a Magyar Táncművészeti Egyetem professor emeritusa, a Magyar Állami Operaház egykori balettigazgatója - tudatta az egyetem kedden.
Tánc portré

Pina Bausch, a modern tánc úttörője 80 éves lenne

A német koreográfus a tánc, a színház, az érzelmek, a nyelv és a dal összekapcsolásával forradalmasította a táncszínházat. Hitvallása ez volt: "nem úgy akarok mozogni, mint egy táncos, azt akarom megmutatni, ami mozgat".
Tánc mank

Eleven alkotások - Mozdulat- és képzőművészet egy helyen

Táncművészeti és mozdulatszínházi produkciókkal indít új kezdeményezést a MANK Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. Az Eleven alkotások című programsorozat júliustól a MANK kiállításaihoz és összművészeti programjaihoz kapcsolódóan kínál tánc-és képzőművészeti programokat.
Tánc hír

Van humora Mona Lisának? – Cirkuszi tárlatvezetés egy kislány szemével

Különös, a klasszikus cirkusz határait kitágító, egyedi hangulatú előadást mutat be július 18-án a Fővárosi Nagycirkusz.
Tánc hír

Táncba hívunk! - A Duna Művészegyüttes nyári programja

A Duna Művészegyüttes idén nyáron gyerekelőadással is készül.