Tánc

Duda Éva: "Csupasz tánc"

2011.05.09. 17:12
Ajánlom
A Trafó 200% tánc sorozatának utolsó előadása a Duda Éva Társulat Rumble című bemutatója. Az élő énekhangra készült koreográfia a férfi erő agresszivitását és érzékiségét közvetíti. A pénteken és szombaton megtekinthető műről Duda Évát kérdeztük.

- Ha jól értem az előadás középpontjában a férfi természet ellentmondásossága áll. Milyen kérdései lesznek, milyen állításai lehetnek a bemutatónak a férfi lélekkel, férfi erővel kapcsolatban?

- A rivalizálás, mondhatni kakaskodás, a másik leigázásának, legyőzésének vágya, egyben saját "egónk etetése" nem mai jelenség, ősi és bizonyára mélyen kódolt. Lételemünk, szinte ösztönszerű felhajtó erő a bennünk lakozó versenyszellem. Megnyilvánulásai civilizált társadalmakban a sporttól elkezdve a szellemi párbajokon át a hétköznapi emberi játszmákig terjed, felismerhető és egyben teljesen természetes dolog. Kevésbé értelmes közegben háborúkig, értelmetlen vérontásig terjed. Ennyire nem széles spektrumú ugyan az előadás, de ennek egyik szegmensét: kiváltképp a férfiak közti erőviszonyok alakulását, hatalmi harcokat, párviadalokat érinti a darab. Remélem, sikerült egy kis humort is belecsempésznünk.

- A Trafó 200% tánc sorozatának egyetlen magyar bemutatója a Rumble. Hogyan adódott ez a lehetőség?

- A tavalyi Lábán Rudolf-díj elnyerése kapcsán kaptuk a lehetőséget és az anyagi támogatást egy új előadás létrehozására a Trafóban. A díjat tíz főből - kritikusokból és műértőkből - álló illusztris zsűri ítéli oda évente egyszer, nagy eredménynek tekintem és elismerés az egész csapat számára. Számomra és a társulatomnak is első bemutatója lesz ez a Trafóban, és miután a 200% sorozat külföldi előadásai a nemzetközi élvonal nagyjaiként volt jelen, remélem mi is beváltjuk a bizalmat. Másrészről viszont a trafós megjelenésünknek már bőven itt volt az ideje, hiszen igen kevesen csinálnak ma itthon „csupasz" táncot a kortárs szcénában.

- A bemutatóban a táncé lesz a főszerep. Milyen stílusú koreográfiáról van szó?

Nehéz ma megfogalmazni valaminek a pontos műfaját, minden hat mindenre, áthallások és behatások vannak a kortárs színház és a tánc területén is. A Rumble mozgásvilága erőteljesen fizikális, mondhatni drasztikus, olykor kifejezetten agresszív elemeket tartalmaz, sok kontakttal, de éppúgy a lágy és érzéki formanyelv is megjelenik, ahogy a játékosság is. Verbalitás nincs. Valódi élethelyzetekből kiindulva dolgozunk, keresve hozzá a formát, melyben kevésbé az esztétika, mint inkább a valódi érzelmek és indulatok megformálása a lényeg. A testek hordozzák az információt, a mozgás hozza létre a kapcsolatokat és fűzi össze a szálakat.

- Öt férfi táncos és három női előadó szerepel majd a Trafó színpadán. Mi lesz a lányok szerepe, a két nem viszonya az előadásban?

- Meg kell nézni és megállapítani a nézőnek. Többek közt erről is szól az előadás.

- Az előadás címe, a Rumble, dörgő-morajló hanghatást fejez ki. A zene, a látvány hogyan támasztja alá koreográfiát?

- Nyilvánvalóan összhangban kell lenniük, és együttesen alkotják egységessé az előadást, olykor megerősítve, olykor ellenpontozva a koreográfiát. A tér és a jelmezek ez esetben kifejezetten egyszerűek, a fény már jóval hangsúlyosabb szerepet kap, de valójában a táncosok jelenléte, megélése és mozgása dominál. A zenei anyag ismét Kunert Péter szerzőtársammal közösen készült, rendkívül változatos, alapvetően elektronikus hangzásokra épül, néhol 'zajzene' helyenként dubstep-, vagy akár hiphop-beütésekkel, van benne minimál techno, de harmonikus lírai tételek is. Számomra új és különleges felállás, hogy két kiváló előadó élőben is megmutatkozik, a Péter által vezetett Sadant nevű zenekar két frontembere, Zeek és Pető Kata énekel az előadásban.

- Élő dialógust ígértek a nézőkkel. Pontosan milyen szerep hárul majd a közönségre? 

- Csupán és teljesen nézői. Lett volna egy rész, amiben közvetlenül kokettáltak volna a táncosok a publikummal, de ezt a részt gyakorlatilag ledobta magáról a darab, felesleges rátétnek éreztem, úgyhogy kihúztam. Ettől függetlenül bízom benne, hogy az efféle beavatásra vevő nézők fognak helyette kapni valami mást, amire nem feltétlenül számítanak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Lady Gagának szabadott, amit Radics Giginek nem

Az Egyesült Államokban nagy hagyománya van annak, hogy az új elnököt popsztárok körében eskessék fel. Tegnap Joe Bidennek Lady Gaga énekelt himnuszt, tizenkét éve Aretha Franklin tette felejthetetlenné Obama beiktatását. De Barbra Streisand, Ricky Martin és Gene Kelly egyaránt mutatkoztak hasonló szerepben. És mi az, amiért Radics Gigit tetemre hívták, Lady Gagát viszont nem?
Klasszikus

Bősze Ádám és a Budapesti Vonósok kalauzolnak Schubert világába

A Budapesti Vonósok háromrészes sorozatában a zenetörténet egyik legtitokzatosabb, alig 31 évesen elhunyt zsenijének remekműveit ismerhetjük meg közelebbről január 22-én.
Klasszikus

Bogányi Tibor karmesteri pálca helyett csellót ragad A magyar kultúra napján

Magyar zeneszerzők művei csendülnek fel 2021. január 22-én, pénteken, a magyar kultúra napján 19.30 órakor a Müpában. A pécsi zenekar ünnepi koncertjét a Müpa Home ingyenes közvetítéssorozat keretében élőben követheti majd a közönség az intézmény online platformjain.
Klasszikus

Valós időben, koncert közben is nézői kérdésekre válaszol Hámori Máté és az ÓDZ

No, persze biztosított a zavartalan zeneélvezet is. Az Óbudai Danubia Zenekar új sorozatában a kulisszák mögé vezet, hogy belülről nézzük meg, hogyan folyik egy zenekari próba, mit csinál egy karmester és hogyan születik meg a koncert.
Jazz/World

„Réteken és mezőkön improvizáltam hosszasan”

Nyolcadik szerzői lemezét készítette el Tóth Viktor, a hazai jazz-színtér különleges alakja. A szaxofonos, zeneszerző Have No Fear című albumát a Tóth Viktor Arura Trió rögzítette, az élő anyag ihletője a természet volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Az Operaház külföldi balettművészei is Walesi bárdokat szavalnak

Orosz, kazah, moldvai, ukrán, belarusz és brit balettművész is szerepel abban az új videóban, amelyben Arany János jól ismert balladája hangzik el az Operaház balettosaitól A magyar kultúra napján.
Tánc hír

Premierrel ünnepel a Nagyvárad Táncegyüttes

Petőfi Sándor János vitéz című epikus költeményéből készít táncjátékot a magyar kultúra napjára a nagyváradi Szigligeti Színház Nagyvárad Táncegyüttese. Az előadást, amely egyben a társulat idei első premierje is lesz, Györfi Csaba rendezi, és a tervek szerint január 21-én mutatják be.
Tánc hír

Online térbe költözik a SzólóDuó Fesztivál

Január 13-án kezdetét veszi az idei SzólóDuó Fesztivál, melyet rendhagyó módon ezúttal az Orkesztika Alapítvány Youtube-csatornáján közvetítenek majd. A négynapos rendezvény versenyprogramjában 26 produkció kapott bemutatkozási lehetőséget.
Tánc gyász

Elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus

66 éves korában elhunyt Móger Ildikó táncművész, koreográfus, táncpedagógus, aki pályafutása során olyan vezető színházakban dolgozott, mint a Miskolci Nemzeti Színház és a kecskeméti Katona József Színház.
Tánc magazin

60 éve a tánc szolgálatában a Pécsi Balett

2021-ben ünnepli 60. jubileumát a Pécsi Balett, de nem csak a jeles évfordulónak örülhetnek: az általuk szervezett Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozót ismét jelölték az év eseményének járó Made in Pécs-díjra.