Tánc

„Ebbe a szerelembe az egész világegyetem bekerül”

2017.01.04. 08:17
Ajánlom
Sokan sokféleképpen feldolgozták már a szerelem témáját a színpadon. Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán kilenc hónapig dolgoztak, hogy a lehető legérvényesebb válaszokat adják a kimeríthetetlen téma kapcsán bennük felmerülő kérdésekre. A Vígszínház repertoárján szereplő #ORFEUSZ #EURÜDIKÉ című előadásukról meséltek.

- Nemcsak a mítosz, hanem Jean Anouilh Eurüdiké című drámája is kiindulópontul szolgált az előadásotokhoz. Mit vettetek át ebből a szövegből?

Grecsó Zoltán: Elsősorban karakterjegyeket emeltünk át innen, például Eurüdiké törékenységét, vagy Orfeusznak azt a tulajdonságát, hogy nagyon erősen keresi a nőben a saját múltját. Ez egybecsengett a mi alapgondolatunkkal, hogy a mítoszban szereplő térbeli ellentétet - ami a földi és az alvilági lét között húzódik- a múlt és a jelen közötti időbeli ellentétté alakítsuk át.

Simkó Beatrix: Illetve ahogy a dráma a szereplőket hétköznapi helyszíneken – restiben, váróteremben – jeleníti meg, úgy mi is igyekeztünk közelebb hozni a mához ezeket az alakokat. A drámában érzékelhető egy nagyon erős szerkesztettség a helyszínek és az ott történő cselekvések között, és nálunk is hangsúlyos a múlt és a jelen, illetve a tér és az idő kapcsolata.

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

GZ: A próbafolyamat egy pontján a mozgásformák szintjén elkezdtünk poliritmiával foglalkozni, ezáltal hirtelen megjelent a darab gondolatvilágában a tér-idő párhuzam.

Ettől a pillanattól fogva úgy éreztem, hogy ebbe a szerelembe az egész világegyetem bekerül.

Önkéntelenül valamiféle univerzális, időtlen igazságot kezdett kommunikálni a darab, miközben ez a részünkről nem volt szándékos. Olyan gondolatok jöttek felszínre, amik abban a pillanatban szertefoszlanának, ha megpróbálnánk azokat tudatosan definiálni, hiszen az már egyszerűsítés volna.

Simkó Beatrix

Simkó Beatrix (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Azzal, hogy a múlt-jelen ellentétbe helyeztétek át a pokol és a földi élet kontrasztját, azzal azt is akartátok mondani, hogy régen másképpen működött a szerelem?

SB: Ez az ellentételezés több síkon is értelmezhető. Egyrészt a drámában is megjelenik, hogy milyen volt az ő szerelmük régen és az hova fejlődött. Másrészt sokat foglalkoztunk azzal is, hogy hogyan működik egy régi vágású szerelmi kapcsolat, egy régi vágású karakter, aki teljesen ismeretlen a mai, technológiai világban. Tehát Orfeusz és Eurüdiké történetén túlmenően a mai és régi világ közti különbségekről is beszél ez az előadás.

GZ: A másik, ami engem nagyon inspirált, az Kundera Lassúság című regénye volt, ami olyan volt, mintha a próbafolyamat elején leejtették volna elém. Ez a könyv ugyanarról szól, mint a dráma, hogy

milyen extázist ad a sebesség és milyen önismeretet a nyugalom.

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Ha jól értelmezem, a ti előadásotokban a nő képviseli a technokrata létezést, míg a férfi a lassú, nyugodt életstílust.

GZ: Nem akartuk megbélyegezni a női karaktert, hiszen kettejük viszonya hozza létre azt a helyzetet, amibe a nő belekerül. Azért is szeretem a darab első felét, mert ott nem lehet egyértelműen kimondani, hogy bármelyik szereplő negatív, hanem elindulunk ketten és minden játéknak sírás a vége – ez volt a kiindulópontunk. Szerintünk mindig ugyanannyira hibás az egyik fél, mint a másik. Minden egyes viszonyban, nem csak a szerelemben.

SB:

Amikor ez a két ember találkozik, akkor még ugyanarról a nevezőről indulnak,

de aztán ahogy a kapcsolat érik, úgy mind a két személynek felszínre jönnek azok a sajátos jegyei, amik egy bizonyos pontnál már akadályt jelentenek a kapcsolatban. Ezáltal megszűnik közöttük az a harmónia, amit a darab elején látunk.

Grecsó Zoltán

Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- A szerelmi témák megjelenítésében nem volt nehéz konszenzusra jutnotok? Hiszen az esetetekben is egy nőről és egy férfiről beszélünk, akik valószínűleg eltérően látnak bizonyos helyzeteket.

GZ:

Magunkkal küzdöttünk egy csomót, de egymással nem.

SB: A folyamat során mindkettőnk személyében jelen volt a női és a férfi szemszög, valamint sok különböző tapasztalat, közben mégis tisztán értettük a másik álláspontját. Ebből tehát nem volt konfliktus, sokkal inkább ráismeréseket eredményezett, amiket a saját életünkben is tudunk kamatoztatni. Inkább az jelentette a küzdőpontot, hogy mi az a mozgásnyelvezet, ami tökéletesen kifejezi, amire mi gondolati síkon rájöttünk. Nagyon sok mindenen megy keresztül egy táncos az évek alatt, sokféle mozgásnyelvet próbál ki, ezeket felhasználva és azokon túllépve szerettük volna megtalálni ennek a darabnak világát. De mivel erre volt kilenc hónapunk, ezért reméljük, hogy jó munkát végeztünk.

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Miért tartott ilyen sokáig a próbafolyamat?

GZ:

Azért dolgoztunk ennyit, mert olyan megoldásokat szerettünk volna, amelyek meglepnek minket.

Például amikor Trisha (Simkó Beatrix beceneve – a szerk.) a fejemen tapos, olyat én még nem láttam sehol. Nem mi fedeztük fel a spanyolviaszt, de nagyon sokat küzdöttünk saját magunkkal. Volt egy olyan része a próbafolyamatnak, amikor már úgy mentem próbára, hogy izzadt a tenyerem. Pedig nem volt ott senki, aki számon kérjen minket, de az az érzés volt bennem, hogy megint csinálunk valamit, amit egész nap nyomunk, és aztán kidobjuk este.

SB: Ennyi idő kellett ahhoz, hogy ne az első megoldásainkat fogadjuk el, illetve az idő szorítása ne korlátozza a kreativitásunkat, hanem merjünk tovább menni és kísérletezni. Szerencsére Gryllus Ábris a darab zeneszerzője ebben mindvégig partnerünk volt.

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Nem telepedett rá a magánéletetekre az, hogy kilenc hónapon keresztül a szerelemről gondolkodtatok?

SB: Egyáltalán nem.

GZ: Szerencsére mindkettőnk kedvese hihetetlenül türelmes.

SB: És szakmabeli, szóval teljes toleranciával és érdeklődéssel követték a próbafolyamatot. Dömölky Dániel a darab látványtervezője, Zoli kedvese pedig a beharangozó film forgatásnál vett részt a munkálatokban.

- A Vígszínház Házi színpadának intim tere hogyan befolyásolja az előadást?

SB: Tökéletes helyszíne az előadásnak. Pont akkora az a tér, amekkorában gondolkoztunk korográfiailag és látványban.

GZ: Ekkora színpadterekből kéne még pár a városba.

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán

Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

- Azáltal, hogy a darab bekerült a Vígszínház repertoárjába, esetleg nagyobb népszerűséget szerezhet magának a kortárs tánc műfajának is?

GZ: Szerintem népszerű a kortárs tánc. Mostohagyerek, de népszerű.

SB: A Vígszínház közönségének látókörét tágíthatja, hogy felkerült egy olyan elem a repertoárra, ami előtte nem volt. És ezáltal a mi közönségünk is bővül.

-Ha jól tudom, felmerült egy közös társulat alapításának ötlete is.

SB: (Elmosolyodik)

Ez a darab egy mérföldkő mindkettőnk életében,

és ha valami ennyire jó élményt jelent a folyamat és az eredmény szintjén is, akkor az a további együttműködés lehetőségét hordozza.

GZ: Én talán erre a darabra vagyok a legbüszkébb az eddigi alkotásaim közül. Mindig is jó alkotópáros voltunk, annak idején a Duda Éva társulat próbatáblájára is úgy kerültünk fel, hogy „SimkóGrecsó”. Tehát nem biztos, hogy rossz ötlet lenne közösen belekezdeni valamibe. Persze nehéz ma Magyarországon kortárs táncosnak lenni és hosszú távú terveket szőni, de ebben biztos, hogy látok perspektívát. Ha most az Orfeusz kitermeli a közönségét, akkor arra már lehet építeni és akkor majd jöhet egy Rómeó és Júlia és a többi szerelmes történet (nevet).

- Úgy érzitek, hogy sikerült újat mondani a szerelemről?

SB: Nem újat, de máshogyan, emberközelien. A publikumunk különböző korosztályból és területről kerül ki, az eddigi visszajelzések alapján sokat hivatkoznak az előadás különböző részeire, más és más pont volt mellbevágó számukra.

Az előadás következő időpontokban látható a Vígszínház Házi Színpadán:  Január 16., 28. Február 15. 19:30. Váltsa meg jegyét ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Kortárs magyar szerzők a Gyulai Várszínházban

A világirodalmi (Csehov, Donizetti, Ibsen, Shakespeare, Goldoni) és magyar klasszikusok (Madách Imre, Móricz Zsigmond, Örkény István, Wass Albert) mellett a kortárs magyar szerzők művei az idei évadban is hangsúlyos szerepet kapnak Gyulán.
Vizuál

A megfejthetetlen ember - Nagy Dénes rendező, a Természetes fényről

Sárban úszó táj, sebhelyes kezek, feszítő csend és kiismerhetetlen vidék. Egy magyar honvéd gyalogosegység a mocsaras vidéket járva, eldugott orosz falvakban szovjet partizánokat keres. A Magyar Mozgókép Fesztiválon mutatkozik be Nagy Dénes első filmje, az Ezüst medve-díjas Természetes fény.
Színház

Új társulati tagok és jubiláló munkatársak a Vígszínházban

Díjátadóval és a jövő évad terveivel búcsúztatta a 2020/21-es évadot a Vígszínház társulata. A fennállásának 125. évét ünneplő teátrum vezetősége az eseményen köszöntötte a jövő évadtól társulati tagként ott játszó művészeket, valamint díjazta a kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársakat.
Klasszikus

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.
Színház

Almodóvar musicallal nyit a Mézesvölgyi Nyár

2021. július 3. és augusztus 29. között már ötödik alkalommal várja nézőit Pest megye legnagyobb nyári szabadtéri színházi fesztiválja, a Mézesvölgyi Nyár.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Átadták a Magyar Táncművészek Szövetségének kitüntetéseit

A szövetség hagyományosan április 29-én adja át a díjakat, a járványhelyzet miatt azonban a tavalyi és idei díjátadót is el kellett halasztani. A négy díjazott végül június 5-én vehette át a kitüntetést.
Tánc ajánló

Körbetáncolja a Földet a Góbi Rita Társulat

Az univerzum nagyságát és a magányosan létező egyén folyamatos útkeresését tematizálja a Góbi Rita Társulat legújabb produkciója, melyet június 19-én mutatnak be az online térben.
Tánc hír

Verbunkost táncol a Kárpát-medence

Hagyományteremtő céllal, az egész Kárpát-medencére kiterjedő eseménysorozatot indít útjára a Hagyományok Háza. A június 12-én első alkalommal megrendezésre kerülő Verbunk Napja egy országhatárokon átívelő kezdeményezés, melyen több száz táncos egy időben táncolja majd a tájegységekre jellemző verbunkosokat.
Tánc ajánló

Tánc-cirkuszi kavalkád, élőzenével kísérve

Június 5-én debütál a Duda Éva Társulat és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója a RAMAZURI. Duda Éva Társulat ezzel az előadással elemelkedik a hagyományos táncszínházi formáktól és egy látványos, élőzenével kísért, valamint akrobatikai elemekkel tarkított tánc-cirkuszi előadást tűz színpadra.
Tánc hír

"Gyűrjed a szoknya / csapjad a csizma ráncát"

A Gyermek Néptáncosok Országos Szólótánc Fesztiváljának döntőjét június 4. és 6. között rendezik meg Szarvason. A rangos verseny regionális fordulóin közel ezer gyermek mérette meg magát három korcsoportban, és a válogatókon eltáncolt több mint 460 produkció közül, a zsűri végül 71-et választott ki.