Tánc

Eggyé válni a technikával

2008.11.10. 00:00
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett társulata mutatja be Magyarországon először teljes egészében Minkusz és Petipa A bajadér című balettművét. A koreográfia betanulásában külföldi vendégmesterek segítették a szólistákat és a balettkart. A címszerepet játszó Popova Aleszja első magántáncosnőt kérdeztem a próbafolyamatról és a klasszikus technika nehézségeiről. INTERJÚ

Popova Aleszja (fotó: Mezey Béla)

Fidelio Súgó: November 15-én mutatják be az Operaházban A bajadért. Ön szerint miért nem szerepelt eddig ez a balett a repertoáron?

Popova Aleszja: Nem hiszem, hogy a technika nehézsége miatt, mert a magyar balett mindig is erős együttes volt, főleg az orosz hatás miatt. Itt is számos nagy balett ment repertoáron: A hattyúk tava, Diótörő, Csipkerózsika, Béjart-darabok. Nem tudom igazán a választ, mindenesetre nagyon jó, hogy így döntött a Magyar Nemzeti Balett vezetése, és nagy erőkkel készülünk rá.

FS: Keveházi Gábor kiemelte A bajadérral kapcsolatban, hogy a mű sok más ismert táncjátékkal folytat rejtett párbeszédet. Korábbi szerepei alapján lát összefüggést más balettművekkel?

PA: Igen. Egyrészt azért, mert abszolút klasszikus műről beszélünk, tehát a klasszikus technika ebben a darabban is teljes tisztaságával jelenik meg, ahogy például A hattyúk tavában vagy a Giselle-ben is. Másrészt az árnykép miatt is kapcsolódik némely esetben. A lány ugyanúgy meghal, szerelme pedig tovább él, aki aztán megjelenik a fiú előtt, a végén pedig a túlvilágon lesznek boldogok. Tehát felfedezhetők benne más olyan darabok elemei, amiket már táncoltunk, amiket már mind megtapasztalta az együttes.

FS: Ezeket figyelembe véve mekkora kihívást jelentett a koreográfia betanulása?

PA: Minden szerepnek a betanulása egy új papír, egy új ceruza, és egy új kihívás. Ettől fantasztikus ez a pálya. Szerencsére nagy segítséget kaptunk a betanító balettmestertől, Szlava Muhamedovtól, és kiemelném Volf Katalin munkáját, valamint volt két vendégmesterünk is Szentpétervárról, Natalja Szpitszina és Nyikolaj Osztalcov. Keveházi Gábor balettigazgatónk minden lehetőséget biztosított számunkra, olyan vendégművészeket hívott, akik a legjobb színházból jöttek el hozzánk.

FS: A klasszikus balett műfaja technikai értelemben nagyon kötött. Ennek ellenére ad lehetőséget a táncosnak arra, hogy saját személyiségét belevigye a szerepbe, hogy egyéni karaktert formáljon?

PA: Abszolút. A tánc attól lesz különleges, hogyha nemcsak a lépéseket adod vissza, hanem eggyé vélsz azzal a szereppel, azzal a technikával és lélekkel. Ha ez létrejön, akkor a néző magát a figurát és a kisugárzást fogja látni, azt a valamit, amitől ez művészet lesz. A bajadérban például Az árnyak birodalma az egyik legnehezebb rész a szólisták és a kar számára is. Szlava nagyon ragaszkodik bizonyos dolgokhoz, de a szerep megformálásában nem korlátoz, teret enged egyéni mozdulatoknak és gesztusoknak.

FS: Ön a 2006 óta működő Magyar Balettszínház Gödöllő egyik alapítója és művészeti vezetője. A színház ars poeticája, hogy a táncot mint önálló színházi műfajt reprezentálja. Mit jelent ez színházi értelemben?

PA: Egy klasszikus alapokon működő együttesről van szó, ahol mindenki klasszikus balett-tanulmányokkal rendelkezik, ám azon kívül modern tánctechnikákat is alkalmazunk. De erről elsősorban Attilát (Egerházi Attila, a Balettszínház igazgatója és koreográfusa – a szerk.) kellene megkérdezni. Ő különböző magasságokat és mélységeket él meg, mindig ezekből táplálkozik. Számomra mindig talány volt, hogyan lehet táncban kifejezni az érzelmeket, mert én végül is egy eszköz vagyok. Ő segít nekem azzal, hogy lépéseket ad. Én egy verset mondok el, de aki a verset megírja, az egy csoda számomra.

FS: Idén végezte el a Testnevelési Egyetem egészségtan szakát. Mit tanult ott, és hol tudja hasznosítani ezeket az ismereteit?

PA: Ez a harmadik diplomám, ami végre arra ad lehetőséget, hogy ha felsőfokú intézményben szeretnék klasszikus balettet tanítani, akkor meglesz hozzá a „jogosítványom”. Ugyanis a probléma az, hogy a Táncművészeti Főiskola csak főiskolai végzettséget ad, amivel tanársegédnél több nem lehet az ember, akárhány Kossuth-díj vagy érdemes művész kitüntetés is van a háta mögött. Érdekes dolgokat tanultam, de mindez iszonyú erőfeszítésembe került. A Színművészeti és a Testnevelési Főiskola ma már egyetem, egyedül a Táncművészeti Főiskola nem az. Nagyon fontos lenne, hogy ez a kérdés megoldódjon.

FS: Van kedvenc szerepe a jelenlegi repertoárból?

PA: Az összes Seregi-darabot nagyon szeretem. A jelenlegi repertoáron nem szerepel az Anyegin, de az az egyik legnagyobb kedvencem. És azt hiszem, A bajadér is az lesz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Vizuál

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Klasszikus

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Színház

Újabb házassági leckék középhaladók

Ősbemutatóra készül a Centrál Színház, ugyanis október 30-án mutatják be az évek óta nagy sikerrel futó Házassági leckék középhaladóknak folytatását. Florian Zeller francia író gondolta újra az eredeti előadás alaphelyzetét és még egy estére összehozta a szereplőket.
Klasszikus

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kult50

Hívnak a mozdulataik – Rémi Tünde és Appelshoffer János a Kult50-ben

Napjainkban az a folklór legfőbb kihívása, hogy képes legyen megszólítani a MA emberét is, érthető és ismerős témákat kínálva számára. Appelshoffer Jánost és Rémi Tündét nézve egyértelműen azt érzem: hívnak a mozdulataik, legszívesebben táncra perdülnék velük. Hogy mit csinálnak másképp, mint bármely néptáncegyüttes? Úgy kísérleteznek a műfajjal, hogy egyszerre őrzik meg annak legszebb hagyományait, és engedik fel a színpadra a giccsmentes, kortárs szem és fül számára is érthető elemeket.
Tánc hír

Lengyel avantgárd a tánc nyelvén

Gergye Krisztián legújabb összművészeti produkciója Magdalena Abakanowicz lengyel képzőművész alkotásai nyomán jeleníti meg a misztikus, mítikus, mitologikus világok összefonódását, ahol az örök mozdulatlanságra ítélt alakok egyszer csak életre kelnek.
Tánc hír

Operából a táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban

Az Inversedance-Fodor Zoltán Társulat különleges vállalkozásba kezdett, amikor Puccini egyik legszebb és legtöbbet játszott művét fordították át a tánc nyelvére. A Bohémélet november 6-án kerül bemutatásra a Nemzeti Táncszínház nagytermében.
Tánc kult50

Egy valódi danseur noble – Balázsi Gergő Ármin a Kult50-ben

Fiatal kora ellenére díjak egész sorával büszkélkedhet a Magyar Nemzeti Balett principálja, Balázsi Gergő Ármin, aki 2019-ben „Az évad legjobb férfi táncművésze” cím mellett megkapta a Junior Prima Díjat is.
Tánc interjú

Mintha különböző játszmákon száguldoznánk végig

A PR-Evolution társulat legújabb előadása szituációkon, emberi játszmákon száguld végig, hogy a végén megtalálja a kiutat és a tanulható szeretet, az Agapé egyes állomásait. Nemes Zsófiával, a PR-Evolution Dance Company vezetőjével Péli Nagy Kata beszélgetett.