Tánc

Egy 1400 éves tradíció, homoszexuális táncosokkal újragondolva

2018.08.02. 10:15
Ajánlom
Mindez a kambodzsai khmer társadalomban, akik még aligha vannak felkészülve arra, hogy ősi, női tánckultúrájukat férfiak adják elő. Ráadásul olyanok, akik saját nemükhöz vonzódnak.

Az apsaraként is ismert kambodzsai klasszikus tánc az ország egyik legősibb kulturális kincse, egy olyan művészeti forma, aminek első emlékei a 7. századból maradtak fenn. Több mint 1800 apsara táncosról készült festmény díszíti ugyanis az angkori templomok belső falait. De mi is az apsara? Ez a név eredetileg a felhők és a vizek női istenét jelöli, egy olyan nimfát, aki a mennyország és a földi lét között szabadon mászkál, szépségével lenyűgözve a halandókat. Éppen ezért fontos szerepet tulajdonítottak az apsara táncosoknak, hiszen a hiedelem szerint ők tudták táncukkal befolyásolni az időjárást, ami a mezőgazdaság szempontjából megkerülhetetlen tényező volt. A khmer táncosoknak emellett meghatározó társadalmi szerepük is volt, hiszen a király táncosaiként egyfajta követei voltak a kambodzsai kultúrának. 

Bár fennmaradtak ábrázolások férfi khmer táncosokról is, a tradíció szerint ezt a táncot kizárólag nők és fiatal lányok táncolhatják.

Ezzel szakított 2016-ban a Prumsodun Ok & Natyarasa társulat, akik ugyanazt a nőies bájt és eleganciát, kecses kézmozdulatokat, selyemruhát, piercingeket és sminket használják előadásaikban, mint ami a műfaj női táncosait jellemzi.

A társulatvezető, az Amerikában élő, kambodzsai származású Prumsodun Ok azt mondja, társulatával új életet szeretne lehelni ebbe a tradicionális táncba, ugyanakkor a khmer társadalmat is igyekszik megismertetni a LMBTQ kultúra közel sem ijesztő valóságával. Prum egyébként már Kaliforniában született kambodzsai felmenőktől, akik még megélték a Khmer rezsimet 1975 és 1979 között, amikor az ország népességének egynegyedét elpusztították. Négyéves korában találkozott először a kambodzsai klasszikus tánccal, amikor apja elvitte őt egy Long Beach-i templomba, ahol nagy khmer diaszpóra él. Akkor ragadta magával először az apsara táncosnők bája és eleganciája, amit maga is utánozni kezdett, egészen 12 éves koráig, amikor társai gúnyolódásának hatására felhagyott a gyakorlással. 16 éves korában azonban húgával együtt elkezdtek járni egy tánctanfolyamra, ahol hamar kiemelkedett tehetségével és tánc iránti szenvedélyével.

27545555_1886292088349556_5478803492861733082_n-153905.jpg

Prumsodun Ok & Natyarasa (Fotó/Forrás: Nobuyuki Arai / Facebook)

2015-ben aztán kapott némi támogatást a munkájához, amiből létrehozta a Beloved című első előadását a lakásából átalakított stúdióban, ami az egyik első lépés volt a társulatalapításhoz vezető úton. Ez a darab - melyhez kizárólag homoszexuális férfitáncosokat válogatott - egy 13. századi legendán alapult, mely szerint egy király éjjelente egy 12 karú siklóval szeretkezett. A bemutatót nem várt siker övezte, a résztvevő öt férfitáncos közül ketten ma is a társulatának tagjai. Később tradicionális jelmezeket varratott és kialakult a koncepció is, mely

a hagyományos mozgásformákat khmer legendákra alapozva vonultatta fel, mindezt modern zenékkel és experimentális kortárs költészettel ötvözve.

Ez egy meglehetősen radikális gesztus, hiszen az apsara táncok elsődleges célja a szépség és szerelem dicsérete, és mindez az azonos nemű szerelemre vetítve sokakból negatív érzéseket vált ki, a legmagasabb presztízsű, szent művészet meggyalázását látják benne. Prum ugyanakkor beszámol arról, ahogyan társulatával rendre sikerül lebontani ezeket a falakat: „a kosztümök és a koreográfiák minőségét látva a nézők felismerték, hogy mi valójában új lehetőségeket nyitunk e táncforma előtt. Hatalmas vágyat mutattak az iránt, hogy valami újat lássanak, ami mélyen a tradícióban gyökerezik” - fogalmazott a társulatvezető.

A következő, TED-videóban Prumsodun Ok a khmer táncok természetbe ágyazottságáról és a gesztikus kézmozdulatok jelentéséről is mesél. 

(forrás: hyperallergic.com, www.scmp.com, )

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Vidnyánszky válasza Wilsonnak: „Sajnálom, hogy egyoldalúan tájékozódott”

A Nemzeti Színház igazgatója azután reagált, hogy a MITEM fesztiválra meghívott rendező, Robert Wilson közleményben tudatta, előadása után járó honoráriuma felét a FreeSZFE egyesületnek ajánlja fel.
Színház

Híd, ami összeköt: a tehetség – új tagokat avatott a Halhatatlanok Társulata

„Jó egészséget kívánok mindenkinek, pályatársaimnak remek előadásokat és boldogságot, boldogságot, boldogságot” – tolmácsolta Lázár Kati szavait Jordán Tamás szeptember 18-án a Budapesti Operettszínház előtti Halhatatlanok sétányán, ahol nyolc művész csatlakozott a Halhatatlanok Társulatához.
Színház

A FreeSZFE-nek adja a MITEM-től kapott honoráriuma felét Robert Wilson

A világ egyik legismertebb rendezője a Nemzeti Színház fesztiválján vett volna részt, ám egészségügyi okokból kénytelen volt távol maradni, előadását nélküle mutatták be. Wilson később közleményben jelezte, hogy nem ért egyet az SZFE modellváltásának módjával – írta meg a hvg.hu.
Klasszikus

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.
Zenés színház

A sors lépcsőfokain járva – interjú Dolhai Attilával

A Budapesti Operettszínház idei évadának első bemutatója a Federico Fellini 8 és ½ című önéletrajzi ihletésű filmje alapján készült Nine-Kilenc, amely egy alkotói válságban lévő rendező belső vívódásait, illetve nőkhöz való viszonyát mutatja be. A Guidót alakító Dolhai Attilával a főhősről, az előadásról és vallásról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Rendhagyó fesztivállal búcsúzik a jubiláló L1danceFest

Huszadik, és egyben utolsó alkalommal rendezik meg szeptember 1. és 5. között az L1 Egyesület a kortárs előadóművészetek egyik legrangosabb szemléjét, amely a jubileum alkalmából a budapesti bázis mellett számos vidéki helyszínen képviselteti magát.
Tánc ajánló

Külföldi és hazai táncművészek a tánc legrangosabb ünnepén a Nemzeti Táncszínházban

Nem könnyű, sőt majdnem lehetetlen csak egy előadást választani az idei Budapest Táncfesztivál programkínálatából. Ha lehetne, azt ajánlanánk a közönségnek, hogy minden estét töltsenek a Millenárison, ünnepeljék a táncművészetet a Nemzeti Táncszínház programjaival. Neves külföldi táncegyüttesek, jubiláló magyar művészek és természetesen a hazai közönség kedvencei is ott vannak az előadók sorában a 2021-es Budapest Táncfesztiválon.