Tánc

Egy 1400 éves tradíció, homoszexuális táncosokkal újragondolva

2018.08.02. 10:15
Ajánlom
Mindez a kambodzsai khmer társadalomban, akik még aligha vannak felkészülve arra, hogy ősi, női tánckultúrájukat férfiak adják elő. Ráadásul olyanok, akik saját nemükhöz vonzódnak.

Az apsaraként is ismert kambodzsai klasszikus tánc az ország egyik legősibb kulturális kincse, egy olyan művészeti forma, aminek első emlékei a 7. századból maradtak fenn. Több mint 1800 apsara táncosról készült festmény díszíti ugyanis az angkori templomok belső falait. De mi is az apsara? Ez a név eredetileg a felhők és a vizek női istenét jelöli, egy olyan nimfát, aki a mennyország és a földi lét között szabadon mászkál, szépségével lenyűgözve a halandókat. Éppen ezért fontos szerepet tulajdonítottak az apsara táncosoknak, hiszen a hiedelem szerint ők tudták táncukkal befolyásolni az időjárást, ami a mezőgazdaság szempontjából megkerülhetetlen tényező volt. A khmer táncosoknak emellett meghatározó társadalmi szerepük is volt, hiszen a király táncosaiként egyfajta követei voltak a kambodzsai kultúrának. 

Bár fennmaradtak ábrázolások férfi khmer táncosokról is, a tradíció szerint ezt a táncot kizárólag nők és fiatal lányok táncolhatják.

Ezzel szakított 2016-ban a Prumsodun Ok & Natyarasa társulat, akik ugyanazt a nőies bájt és eleganciát, kecses kézmozdulatokat, selyemruhát, piercingeket és sminket használják előadásaikban, mint ami a műfaj női táncosait jellemzi.

A társulatvezető, az Amerikában élő, kambodzsai származású Prumsodun Ok azt mondja, társulatával új életet szeretne lehelni ebbe a tradicionális táncba, ugyanakkor a khmer társadalmat is igyekszik megismertetni a LMBTQ kultúra közel sem ijesztő valóságával. Prum egyébként már Kaliforniában született kambodzsai felmenőktől, akik még megélték a Khmer rezsimet 1975 és 1979 között, amikor az ország népességének egynegyedét elpusztították. Négyéves korában találkozott először a kambodzsai klasszikus tánccal, amikor apja elvitte őt egy Long Beach-i templomba, ahol nagy khmer diaszpóra él. Akkor ragadta magával először az apsara táncosnők bája és eleganciája, amit maga is utánozni kezdett, egészen 12 éves koráig, amikor társai gúnyolódásának hatására felhagyott a gyakorlással. 16 éves korában azonban húgával együtt elkezdtek járni egy tánctanfolyamra, ahol hamar kiemelkedett tehetségével és tánc iránti szenvedélyével.

27545555_1886292088349556_5478803492861733082_n-153905.jpg

Prumsodun Ok & Natyarasa (Fotó/Forrás: Nobuyuki Arai / Facebook)

2015-ben aztán kapott némi támogatást a munkájához, amiből létrehozta a Beloved című első előadását a lakásából átalakított stúdióban, ami az egyik első lépés volt a társulatalapításhoz vezető úton. Ez a darab - melyhez kizárólag homoszexuális férfitáncosokat válogatott - egy 13. századi legendán alapult, mely szerint egy király éjjelente egy 12 karú siklóval szeretkezett. A bemutatót nem várt siker övezte, a résztvevő öt férfitáncos közül ketten ma is a társulatának tagjai. Később tradicionális jelmezeket varratott és kialakult a koncepció is, mely

a hagyományos mozgásformákat khmer legendákra alapozva vonultatta fel, mindezt modern zenékkel és experimentális kortárs költészettel ötvözve.

Ez egy meglehetősen radikális gesztus, hiszen az apsara táncok elsődleges célja a szépség és szerelem dicsérete, és mindez az azonos nemű szerelemre vetítve sokakból negatív érzéseket vált ki, a legmagasabb presztízsű, szent művészet meggyalázását látják benne. Prum ugyanakkor beszámol arról, ahogyan társulatával rendre sikerül lebontani ezeket a falakat: „a kosztümök és a koreográfiák minőségét látva a nézők felismerték, hogy mi valójában új lehetőségeket nyitunk e táncforma előtt. Hatalmas vágyat mutattak az iránt, hogy valami újat lássanak, ami mélyen a tradícióban gyökerezik” - fogalmazott a társulatvezető.

A következő, TED-videóban Prumsodun Ok a khmer táncok természetbe ágyazottságáról és a gesztikus kézmozdulatok jelentéséről is mesél. 

(forrás: hyperallergic.com, www.scmp.com, )

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc kult50

Hívnak a mozdulataik – Rémi Tünde és Appelshoffer János a Kult50-ben

Napjainkban az a folklór legfőbb kihívása, hogy képes legyen megszólítani a MA emberét is, érthető és ismerős témákat kínálva számára. Appelshoffer Jánost és Rémi Tündét nézve egyértelműen azt érzem: hívnak a mozdulataik, legszívesebben táncra perdülnék velük. Hogy mit csinálnak másképp, mint bármely néptáncegyüttes? Úgy kísérleteznek a műfajjal, hogy egyszerre őrzik meg annak legszebb hagyományait, és engedik fel a színpadra a giccsmentes, kortárs szem és fül számára is érthető elemeket.