Tánc

Egy 1400 éves tradíció, homoszexuális táncosokkal újragondolva

2018.08.02. 10:15
Ajánlom
Mindez a kambodzsai khmer társadalomban, akik még aligha vannak felkészülve arra, hogy ősi, női tánckultúrájukat férfiak adják elő. Ráadásul olyanok, akik saját nemükhöz vonzódnak.

Az apsaraként is ismert kambodzsai klasszikus tánc az ország egyik legősibb kulturális kincse, egy olyan művészeti forma, aminek első emlékei a 7. századból maradtak fenn. Több mint 1800 apsara táncosról készült festmény díszíti ugyanis az angkori templomok belső falait. De mi is az apsara? Ez a név eredetileg a felhők és a vizek női istenét jelöli, egy olyan nimfát, aki a mennyország és a földi lét között szabadon mászkál, szépségével lenyűgözve a halandókat. Éppen ezért fontos szerepet tulajdonítottak az apsara táncosoknak, hiszen a hiedelem szerint ők tudták táncukkal befolyásolni az időjárást, ami a mezőgazdaság szempontjából megkerülhetetlen tényező volt. A khmer táncosoknak emellett meghatározó társadalmi szerepük is volt, hiszen a király táncosaiként egyfajta követei voltak a kambodzsai kultúrának. 

Bár fennmaradtak ábrázolások férfi khmer táncosokról is, a tradíció szerint ezt a táncot kizárólag nők és fiatal lányok táncolhatják.

Ezzel szakított 2016-ban a Prumsodun Ok & Natyarasa társulat, akik ugyanazt a nőies bájt és eleganciát, kecses kézmozdulatokat, selyemruhát, piercingeket és sminket használják előadásaikban, mint ami a műfaj női táncosait jellemzi.

A társulatvezető, az Amerikában élő, kambodzsai származású Prumsodun Ok azt mondja, társulatával új életet szeretne lehelni ebbe a tradicionális táncba, ugyanakkor a khmer társadalmat is igyekszik megismertetni a LMBTQ kultúra közel sem ijesztő valóságával. Prum egyébként már Kaliforniában született kambodzsai felmenőktől, akik még megélték a Khmer rezsimet 1975 és 1979 között, amikor az ország népességének egynegyedét elpusztították. Négyéves korában találkozott először a kambodzsai klasszikus tánccal, amikor apja elvitte őt egy Long Beach-i templomba, ahol nagy khmer diaszpóra él. Akkor ragadta magával először az apsara táncosnők bája és eleganciája, amit maga is utánozni kezdett, egészen 12 éves koráig, amikor társai gúnyolódásának hatására felhagyott a gyakorlással. 16 éves korában azonban húgával együtt elkezdtek járni egy tánctanfolyamra, ahol hamar kiemelkedett tehetségével és tánc iránti szenvedélyével.

27545555_1886292088349556_5478803492861733082_n-153905.jpg

Prumsodun Ok & Natyarasa (Fotó/Forrás: Nobuyuki Arai / Facebook)

2015-ben aztán kapott némi támogatást a munkájához, amiből létrehozta a Beloved című első előadását a lakásából átalakított stúdióban, ami az egyik első lépés volt a társulatalapításhoz vezető úton. Ez a darab - melyhez kizárólag homoszexuális férfitáncosokat válogatott - egy 13. századi legendán alapult, mely szerint egy király éjjelente egy 12 karú siklóval szeretkezett. A bemutatót nem várt siker övezte, a résztvevő öt férfitáncos közül ketten ma is a társulatának tagjai. Később tradicionális jelmezeket varratott és kialakult a koncepció is, mely

a hagyományos mozgásformákat khmer legendákra alapozva vonultatta fel, mindezt modern zenékkel és experimentális kortárs költészettel ötvözve.

Ez egy meglehetősen radikális gesztus, hiszen az apsara táncok elsődleges célja a szépség és szerelem dicsérete, és mindez az azonos nemű szerelemre vetítve sokakból negatív érzéseket vált ki, a legmagasabb presztízsű, szent művészet meggyalázását látják benne. Prum ugyanakkor beszámol arról, ahogyan társulatával rendre sikerül lebontani ezeket a falakat: „a kosztümök és a koreográfiák minőségét látva a nézők felismerték, hogy mi valójában új lehetőségeket nyitunk e táncforma előtt. Hatalmas vágyat mutattak az iránt, hogy valami újat lássanak, ami mélyen a tradícióban gyökerezik” - fogalmazott a társulatvezető.

A következő, TED-videóban Prumsodun Ok a khmer táncok természetbe ágyazottságáról és a gesztikus kézmozdulatok jelentéséről is mesél. 

(forrás: hyperallergic.com, www.scmp.com, )

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.
Tánc interjú

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.
Tánc magazin

Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk

Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.
Tánc kult50

„Lehet a tánc nyelvén történeteket mesélni”

Vonzza a figyelmet hihetetlenül erős kisugárzása és karizmája, no meg nem mindennapi megjelenése: 190-es magassága, uralkodói testtartása. A Kult50 portréja Juronics Tamásról.