Tánc

Egy faun kalandjai

2007.11.20. 00:00
Ajánlom
A Bozsik Yvette Társulat 10. születésnapján nem új bemutató szerepelt műsoron, hanem egy jóval korábbi produkciójukat újították fel. Az Egy faun délutánja megtévesztő cím is lehetne, hiszen nyilván mindenki Debussy darabjára gondol, ám az előadás zenei, képi és történésbeli faunája és flórája gazdagabb annál, hogy csak egy műre épüljön.

Bozsik Yvette és Vati Tamás

Bár kétségtelen, hogy a Debussy-mű is elhangzik nagyjából a produkció egyharmadánál, felénél, s mozgásban, valamint a nimfák kosztümjében, sőt a "történet" felépítésének egész szerkezetében meg is idézi a híres-hírhedt Nizsinszkij–féle koreográfiát. Azonban a faun (Vati Tamás) öltözete már nem felel meg a századelő faun-ábrázolásának (ahogy még az első Bozsik-verzióban), sokkal inkább egy enyhén szado-mazo beütésű, némileg aberrált faun vágyakozik a nimfája (Bozsik Yvette) után fekete bőrnadrágban és hosszú, fekete bőrkabátban. Az előadás egészének szüzséje azonban nagyon hasonló marad, csak éppen kilép ebből a fin du siécle-ben elképzelt faun-nimfa idillből, és különböző szituációkban, különböző zenékkel mutatja meg a férfi-nő kapcsolatot. És mintha minden egyes "próbálkozás" ennek a legelemibb emberi viszonynak és vágynak az abszurdságát, kudarcosságát támasztaná alá.

Ez így kellőképpen drámaian hangzik, ám drámáról az előadásban szó sincs. Sokkal inkább könnyed játékról, játékosságról, ironikus viszonyulásról. Fontos rétege, valamilyen módon az etűdöket összetartó része az előadásnak az opera-díva és két kísérőjének háromszor is megjelenő triója, amelyek közben önmaguk is etűd-szerűek. Mintha a Picasso kalandjai című filmből lépett volna elő ez a három férfi, annyira abszurdan komikus a jelenlétük, mozgásuk, játékuk. Jeleneteik fontos része egy, az előadást végigkísérő meleg hangulat, amelyet nemcsak a transzvesztita "énekesnő", és kísérőinek férfias nőiessége teremt meg, hanem maga a faun-történet, motívum is, amely a homoszexuális szubkultúra egyik alapvető kulturális ikonja. A férfi-férfi kapcsolatok azonban külön nem tematizálódnak az előadásban, hanem ezekkel a visszatérő opera-áriákkal és az azokat kísérő táncokkal mintegy mindenfajta, jelentős részt a szexualitásra épülő emberi kapcsolatot értelmez az előadás.

A felújítás megőrizte az eredeti változat mozaikos felépítését, illetve azt, hogy szöveget, a táncszínháztól jobban eltérő műfajt nem épített bele a produkcióba, holott Bozsik utóbbi darabjai nagyon is egyfajta összművészeti jelleg felé mozdulnak el. A Faun – előadása azonban megmaradt jó értelemben véve egyszerűnek és viszonylag eszköztelennek. A zenei sokféleség (Debussy mellett megszólalnak többek között Gounuod, Puccini, Schnittke–művek részletei), a naivan idillikus képet megteremtő hátsó kulissza és a teljesen csupasz, fekete tér váltogatása szükségszerű az egymást követő etűdök elválása - elválasztása miatt is. Ám eklektikusnak mégsem nevezném az előadást, mert az az ironikus hangnem, amellyel gyakorlatilag minden variációban ugyanazt mondja el, egységessé teszi az előadást.

(2007.november 17. szombat, 19:00, Nemzeti Táncszínház – Bozsik Yvette Társulat: Egy faun délutánja)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Wagner istenek nélkül – kritikaszemle a bayreuthi Ringről

Bár eredetileg 2020-ra tervezték, a pandémia miatt csak idén találkozhatott a közönség Valentin Schwarz osztrák rendező új Ring-produkciójával. A közönség részéről heves elutasítással fogadott előadásoknak a sajtó erényeit és hibáit is kiemelte.
Zenés színház

Jégkristály nyár közepén

Gálakoncerten lépett a közönség elé a 2013-as Operalia-győzelme óta nemzetközi hírnévnek örvendő szoprán, Aida Garifullina. Az énekesnő augusztus 2-án a Margitszigeti Színházban tartott koncertjén népszerű áriákat és kevésbé ismert darabokat is megszólaltatott.
Klasszikus

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.
Zenés színház

Inspiráló és felejthetetlen előadásnak ígérkezik az Attila

Attila legendáját, történelmünk ezen apró, sokszor bizonyára teljesen félreértelmezett darabkáját augusztus 12-én és 14-én a jövő köntösébe csomagolva tárja nézői elé a Margitszigeti Színház. Az alkotói folyamatról a címszerepet alakító Bretz Gábor és az Odabellát megtestesítő Maria Agresta mesélt.
Színház

Tizedszer is Színházi Szemle a Városmajorban

A közönség és a szakma által is kedvelt és elismert Városmajori Színházi Szemle versenyprogramja idén kibővült: augusztus 27. és szeptember 10. között hét nagyszerű vidéki és határon túli, valamint egy fővárosi, független előadás mutatkozik be a budapesti közönségnek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Erdély legnagyobb kulturális fesztiválján lép fel a Székesfehérvári Balett Színház

A társulat meghívást kapott a 13. Kolozsvári Magyar Napokra, előadásuk, a Fantomfájdalom augusztus 16-án lesz látható.
Tánc galéria

Balett-táncosok a 20. századi Magyarország utcáin – GALÉRIA

A balett a 16. század óta rendkívül népszerű színpadi forma, amely folyamatosan elvarázsolja a közönséget: a légies, kecses mozgás mindig csodálat övezte.
Tánc ajánló

Bartók parasztdalai táncban és jazzben elmesélve

Feledi János táncművész és Oláh Dezső jazz-zongorista együttműködése nem újkeletű, immár a harmadik közös munkájukra készülnek a Nemzeti Táncszínház szabadtéri fesztiválján, a TáncParkon. A július 22-én bemutatásra kerülő Esszencia című jazz táncesten közreműködik a Nemzeti Színház színművésze, Szűcs Nelli is.
Tánc ajánló

Carmina Burana a Maribori Balett előadásában a Margitszigeten

A Carmina Burana július 1-jén kerül színpadra a Margitszigeten. Tüzes, letisztult, lélegzetelállító. Két kultikus darab modern feldolgozásával indul az idei szezon második hónapja a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, a Maribori Szlovén Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadásában.
Tánc interjú

„Jelentősége van az időnek” – interjú Barta Dórával

Miközben a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházban sikerrel mutatták be a Bánk bán-rendezését, Barta Dóra márciusban átvehette a Seregi László-díjat. A kitüntetésről, a tánc és az opera kapcsolatáról, valamint a fiatal táncosgeneráció lehetőségeiről is beszélgettünk.