Tánc

Egy faun kalandjai

2007.11.20. 00:00
Ajánlom
A Bozsik Yvette Társulat 10. születésnapján nem új bemutató szerepelt műsoron, hanem egy jóval korábbi produkciójukat újították fel. Az Egy faun délutánja megtévesztő cím is lehetne, hiszen nyilván mindenki Debussy darabjára gondol, ám az előadás zenei, képi és történésbeli faunája és flórája gazdagabb annál, hogy csak egy műre épüljön.

Bozsik Yvette és Vati Tamás

Bár kétségtelen, hogy a Debussy-mű is elhangzik nagyjából a produkció egyharmadánál, felénél, s mozgásban, valamint a nimfák kosztümjében, sőt a "történet" felépítésének egész szerkezetében meg is idézi a híres-hírhedt Nizsinszkij–féle koreográfiát. Azonban a faun (Vati Tamás) öltözete már nem felel meg a századelő faun-ábrázolásának (ahogy még az első Bozsik-verzióban), sokkal inkább egy enyhén szado-mazo beütésű, némileg aberrált faun vágyakozik a nimfája (Bozsik Yvette) után fekete bőrnadrágban és hosszú, fekete bőrkabátban. Az előadás egészének szüzséje azonban nagyon hasonló marad, csak éppen kilép ebből a fin du siécle-ben elképzelt faun-nimfa idillből, és különböző szituációkban, különböző zenékkel mutatja meg a férfi-nő kapcsolatot. És mintha minden egyes "próbálkozás" ennek a legelemibb emberi viszonynak és vágynak az abszurdságát, kudarcosságát támasztaná alá.

Ez így kellőképpen drámaian hangzik, ám drámáról az előadásban szó sincs. Sokkal inkább könnyed játékról, játékosságról, ironikus viszonyulásról. Fontos rétege, valamilyen módon az etűdöket összetartó része az előadásnak az opera-díva és két kísérőjének háromszor is megjelenő triója, amelyek közben önmaguk is etűd-szerűek. Mintha a Picasso kalandjai című filmből lépett volna elő ez a három férfi, annyira abszurdan komikus a jelenlétük, mozgásuk, játékuk. Jeleneteik fontos része egy, az előadást végigkísérő meleg hangulat, amelyet nemcsak a transzvesztita "énekesnő", és kísérőinek férfias nőiessége teremt meg, hanem maga a faun-történet, motívum is, amely a homoszexuális szubkultúra egyik alapvető kulturális ikonja. A férfi-férfi kapcsolatok azonban külön nem tematizálódnak az előadásban, hanem ezekkel a visszatérő opera-áriákkal és az azokat kísérő táncokkal mintegy mindenfajta, jelentős részt a szexualitásra épülő emberi kapcsolatot értelmez az előadás.

A felújítás megőrizte az eredeti változat mozaikos felépítését, illetve azt, hogy szöveget, a táncszínháztól jobban eltérő műfajt nem épített bele a produkcióba, holott Bozsik utóbbi darabjai nagyon is egyfajta összművészeti jelleg felé mozdulnak el. A Faun – előadása azonban megmaradt jó értelemben véve egyszerűnek és viszonylag eszköztelennek. A zenei sokféleség (Debussy mellett megszólalnak többek között Gounuod, Puccini, Schnittke–művek részletei), a naivan idillikus képet megteremtő hátsó kulissza és a teljesen csupasz, fekete tér váltogatása szükségszerű az egymást követő etűdök elválása - elválasztása miatt is. Ám eklektikusnak mégsem nevezném az előadást, mert az az ironikus hangnem, amellyel gyakorlatilag minden variációban ugyanazt mondja el, egységessé teszi az előadást.

(2007.november 17. szombat, 19:00, Nemzeti Táncszínház – Bozsik Yvette Társulat: Egy faun délutánja)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Zenés színház

Bejelentették Royal Opera House 2019/20-as előadásait

Az élő közvetítésekből vagy ismétlésekből álló mozis évad a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaratermében dobogtatja meg a nézők szívét.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.
Tánc magazin

Ez a táncos -16 fokban perdült táncra, hogy felhívja a figyelmet a klímaváltozásra

A díjnyertes koreográfus, Corey Baker ötlete volt, hogy az Antarktiszon készítsenek táncfilmet, ami lenyűgöző képi világával az eltűnőben lévő természeti értékeket állítja fókuszba.
Tánc ajánló

Pillants be az artisták mindennapjaiba a Recirquellel!

A légtornász egy napja című előadás vasárnap két alkalommal látható a Müpa Műhelytitkok rendezvénysorozat keretében.