Tánc

Egy faun kalandjai

2007.11.20. 00:00
Ajánlom
A Bozsik Yvette Társulat 10. születésnapján nem új bemutató szerepelt műsoron, hanem egy jóval korábbi produkciójukat újították fel. Az Egy faun délutánja megtévesztő cím is lehetne, hiszen nyilván mindenki Debussy darabjára gondol, ám az előadás zenei, képi és történésbeli faunája és flórája gazdagabb annál, hogy csak egy műre épüljön.

Bozsik Yvette és Vati Tamás

Bár kétségtelen, hogy a Debussy-mű is elhangzik nagyjából a produkció egyharmadánál, felénél, s mozgásban, valamint a nimfák kosztümjében, sőt a "történet" felépítésének egész szerkezetében meg is idézi a híres-hírhedt Nizsinszkij–féle koreográfiát. Azonban a faun (Vati Tamás) öltözete már nem felel meg a századelő faun-ábrázolásának (ahogy még az első Bozsik-verzióban), sokkal inkább egy enyhén szado-mazo beütésű, némileg aberrált faun vágyakozik a nimfája (Bozsik Yvette) után fekete bőrnadrágban és hosszú, fekete bőrkabátban. Az előadás egészének szüzséje azonban nagyon hasonló marad, csak éppen kilép ebből a fin du siécle-ben elképzelt faun-nimfa idillből, és különböző szituációkban, különböző zenékkel mutatja meg a férfi-nő kapcsolatot. És mintha minden egyes "próbálkozás" ennek a legelemibb emberi viszonynak és vágynak az abszurdságát, kudarcosságát támasztaná alá.

Ez így kellőképpen drámaian hangzik, ám drámáról az előadásban szó sincs. Sokkal inkább könnyed játékról, játékosságról, ironikus viszonyulásról. Fontos rétege, valamilyen módon az etűdöket összetartó része az előadásnak az opera-díva és két kísérőjének háromszor is megjelenő triója, amelyek közben önmaguk is etűd-szerűek. Mintha a Picasso kalandjai című filmből lépett volna elő ez a három férfi, annyira abszurdan komikus a jelenlétük, mozgásuk, játékuk. Jeleneteik fontos része egy, az előadást végigkísérő meleg hangulat, amelyet nemcsak a transzvesztita "énekesnő", és kísérőinek férfias nőiessége teremt meg, hanem maga a faun-történet, motívum is, amely a homoszexuális szubkultúra egyik alapvető kulturális ikonja. A férfi-férfi kapcsolatok azonban külön nem tematizálódnak az előadásban, hanem ezekkel a visszatérő opera-áriákkal és az azokat kísérő táncokkal mintegy mindenfajta, jelentős részt a szexualitásra épülő emberi kapcsolatot értelmez az előadás.

A felújítás megőrizte az eredeti változat mozaikos felépítését, illetve azt, hogy szöveget, a táncszínháztól jobban eltérő műfajt nem épített bele a produkcióba, holott Bozsik utóbbi darabjai nagyon is egyfajta összművészeti jelleg felé mozdulnak el. A Faun – előadása azonban megmaradt jó értelemben véve egyszerűnek és viszonylag eszköztelennek. A zenei sokféleség (Debussy mellett megszólalnak többek között Gounuod, Puccini, Schnittke–művek részletei), a naivan idillikus képet megteremtő hátsó kulissza és a teljesen csupasz, fekete tér váltogatása szükségszerű az egymást követő etűdök elválása - elválasztása miatt is. Ám eklektikusnak mégsem nevezném az előadást, mert az az ironikus hangnem, amellyel gyakorlatilag minden variációban ugyanazt mondja el, egységessé teszi az előadást.

(2007.november 17. szombat, 19:00, Nemzeti Táncszínház – Bozsik Yvette Társulat: Egy faun délutánja)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Több ezer aláíró követeli Demeter Szilárd lemondását

Miután holokausztrelativizáló publicisztikát közölt Soros György nevének tízszeri említésével az Origón, számos szervezet és ismert értelmiségi lemondásra szólítja fel a PIM főigazgatóját
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Jazz/World

Az LGT legjobb számai „csíkosítva” – Itt a Csík Zenekar új lemeze

A Locomotiv GT előtt tiszteleg A dal a miénk című új lemezével a Csík Zenekar. A rockszámok népzenei ihletésű átdolgozásairól is ismert együttes friss albumán közreműködött Presser Gábor, Karácsony János és Kovács Kati.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.
Jazz/World

Azt követik, amit Debussy követett – Páros interjú Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával

Egy hárfaművész, egy jazzénekes és elektronikus művész – nem szokványos felállás Debussy zenéjéhez. Új lemezük apropóján Harcsa Veronikával és Razvaljajeva Anasztáziával beszélgettünk. Mit tanultak egymástól, mennyiben járnak különböző és párhuzamos ösvényeken?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.