Tánc

Egyesülés

2014.04.21. 13:03
Ajánlom
Egy híres amerikai filmszínész neve és két kis kesztyűbáb egy színpadon. De mi közük ezeknek egymáshoz? Fehér Ferenc legújabb, egyszemélyes Morgan and Freeman című táncdarabját a MU Színházban mutatta be. KRITIKA

"A sarokba mentem - amelyik legtávolabb feküdt ettől a jelenettől -, és letérdeltem. Itt kitaláltam (én magam és egyedül) a két barátomat, Fancsikót és Pintát; szántszándékkal nagyon erőseknek találtam ki őket." (Esterházy Péter)

Rongyként, öntudatlanul heverő, mozdulatlan test a színpadon. Halott állapot? Vagy csupán az álom pillanata? Fehér Ferenc legújabb darabja elsősorban a tudatállapotok rejtelmeibe enged bepillantást. Teszi ezt igen bátor módon, egyedi formanyelvén át újrafogalmazva az évezredes kérdéseket, amelyeket nem lehet elégszer feltenni, és nem lehet megnyugtató módon megválaszolni.

A darab nem más, mint egy utazás. De kevésbé egy külső, fizikális, hanem sokkal inkább egy lelki, amely idegen tájak helyett önmagunkba vezet el. Részesei vagyunk egy folyamatos hullámzásnak, amely az álom és az ébrenlét kettősségére épül, és ennek kapcsán ismerhetjük meg a két tudatállapotban jelentkező nehézségeket, kihívásokat. Ahogyan Krúdy Szindbádja az emlékek tengerén utazik, úgy teszi ezt Fehér Ferenc is a személyiség - sokszor ijesztően őszinte - bugyraiban.

A darab talán legszembetűnőbb egyedisége a táncpartner kilétében rejlik. Egy körülbelül harminc centiméteres, bozontos hajú, groteszk arcú kesztyűbábban, amely a kezdeti képtől eltekintve a legtöbb fragmentben tetten érhető, bonyolult viszonyt alkotva a táncossal. Már a darab elején láthatjuk, ahogy a báb "bevonszolja" a táncost a színpadra, ez a hierarchikus viszony kettejük között végig megmarad. A báb - mint egyfajta központi szimbólum, kivetülés - hihetetlenül árnyalt minőségekben képes megjelenni. Kezdetben táncpartner, akivel szinkronban lehetséges csupán a mozgás, néha a táncos saját teste elé tartott pajzs, később legyőzendő ellenfél, amellyel már-már mitikus harcot kell megvívni. Szinte egyeduralkodóként birtokol, meghatároz - és a báb-léttel ellentétben nem kiszolgáltatott, hanem vezet, irányít, pórázon tart és ural. És nem lehetséges szabadulni tőle.

A Morgan és Freeman nem lineáris, folytatólagos történetet mond el, hanem sokkal inkább stációkat. Az Én, a személyiség küzdelmének állomásait. Azzal szembesít minket, hogy mennyire tudunk ragaszkodni saját nehézségeinkhez, gyengeségeinkhez, negatív dolgainkhoz. Sokszor olyannyira, hogy még létezésükről sem akarunk tudni, ezért csak öntudatlan pillanatainkban, álmainkban köszönnek vissza. A táncos bábbal való kapcsolatában érzékeny módon jelennek meg ezen állomások: az álom, a bábbal való boldog együttlét, a harc majd végül az elfogadás, ragaszkodás. Mint egy érem két oldala: a pizsamaszerű nadrágban és kinyúlt pólóban táncoló Fehér, valamint a nyakkendőben-öltönyben megjelenő báb.

És onnantól fogva, hogy a báb megjelenik az életünkben, lehetetlen a tőle való elválás. Lehet jó viszonyt ápolni vele, lehet konfliktusba kerülni, meggyűlölni és megpróbálni elpusztítani, de szabadulni tőle nem. Nem a báb az egyetlen szereplő, egy rövid etűd erejéig megjelenik egy kisnyúl (szintén kesztyűbáb), aki megindító párost táncol Fehérrel. Feldmár András írja, hogy egy bizonyos függőségünket csak egy másik függőséggel lehet leváltani. Nem lehet teljesen függetlennek lenni. Vagyis nem létezik totális szabadság, bármennyire is szeretnénk olykor? Tényleg nem lehetünk free man-ek? Úgy tűnik, mintha a kisnyúl mutatna egy másik utat. Egy olyan világot, amelyben a korábbi kötöttségek nincsenek meg, vannak azonban újak. Mert nem lehet kötöttségektől mentesen létezni - mintha ez az imperatívusz zengene folyamatosan a háttérben.

A darab egyik legdrámaibb, legmegrázóbb pillanatát talán a zárókép két darabja teremti meg. Fehér intenzív harcot vív a bábbal, míg sikerül végre elszakadni tőle. De ez az elszakadás csak látszólagos. Attól kezdve, hogy a báb nincs jelen, a táncos mimikája átalakul; ugyanaz a fogakat kivillantó torz mosoly ül ki az arcára, mint ami a bábot is jellemzi. Már nem külső dologként függ a testen, hanem a velejéig áthatja, átlényegíti a személyiséget. Az utolsó fragmentben ismét együtt láthatóak. Ezt a néző később tudja csak meg, a hasnál kidudorodó ruha, és a várandósokra emlékeztető kissé nehézkes mozgás jelzi csupán a változást. A báb a test szerves részévé válik, csak néhány pillanatra villan ki a ruha alól, hogy aztán újra visszabújjon és elrejtőzzön.

Fehér darabja igen szimbolikus tartalmakon keresztül tart tükröt a néző (és önmaga?) elé azáltal, hogy kívülre helyez mélyen bennünk lévő tartalmakat. Láthatóvá teszi az elrejtettet, azt, amivel sokszor nem akarunk szembesülni és találkozni. Kezünkbe adja a lehetőséget, hogy a láttatás után mit kezdünk a megismert dolgokkal, végső soron tehát önmagunkkal. Kegyetlenül őszinte darab, amely kezünkbe adja a lehetőséget, hogy önmagunkkal szemben is azok lehessünk. Ki vagy te valójában? Félsz önmagadtól? Mersz saját magadba nézni? Tedd meg!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Axt László artistaművész

Életének 72. évében elhunyt Axt László Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett, Jászai Mari-díjas artistaművész – tette közzé a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ.
Tánc ajánló

Világhírű balettművészek részvételével ünnepli Kálmán Imrét a Budapesti Operettszínház

A Budapesti Operettszínház nagyszabású gálaműsort rendez Kálmán Imre születésének 140. évfordulójának apropóján. Az előadás két alkalommal lesz látható, az első este, szeptember 10. ráadásul jótékony célt is szolgál: a gála bevételét az Együtt az Autistákért Alapítvány részére ajánlja fel a teátrum.
Tánc hír

Pécs díszpolgárává avatták Uhrik Teodóra táncművészt

Pécs díszpolgára címmel tüntették ki Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt-díjas táncművészt, a Pécsi Balett alapító tagját, jelenlegi ügyvezető igazgatóját a város napja alkalmából megtartott ünnepi közgyűlésen.
Tánc ajánló

Bemutatókkal indítja évadát a Nemzeti Táncszínház

Szeptember 4-én indul a Nemzeti Táncszínház 2022/23-as évada, melyet premierekkel nyit meg az intézmény. Előbb a Pécsi Balett Zorba című produkcióját láthatja a közönség, pár nappal később pedig a Magyar Állami Népi Együttes lép színpadra az Ünneppel.
Tánc ajánló

Ukrán menekültekből alakult táncegyüttes lép fel Budapesten

A 40 főből álló Mrija együttes estje augusztus 24-én lesz látható a Bakáts téren.