Tánc

El tudjuk-e vágni a marionett zsinórjainkat?

2015.09.12. 07:27
Ajánlom
Gergye Krisztián a Bridging Europe keretén belül, az osztrák Gloria Benedikttel közösen mutatja be a Kokoschka babája című táncelőadást, amelyet Afonso Cruz azonos című regénye inspirált és a századfordulós osztrák művészet három ikonikus alakjának - Oscar Kokoschkának, Alma Mahlernek és Gustav Mahlernek - történetét dolgozza fel. INTERJÚ

- Nem ez az első koreográfiai munkád, ahol képzőművészeti alapanyagból indulsz ki. Honnan ered ez a vonzalom?

- A táncos karrieremet egy Egon Schiele hommage-al kezdtem. Ő volt számomra a századforduló egyik legprogresszívebb képzőművésze. A másik pedig Oscar Kokoschka, akinek történetével most ebben a darabban foglalkozunk. Elsősorban koreográfus és táncos vagyok, ily módon a táncos megközelítés érdekel, de nagyon fontos számomra a társművészetek párbeszéde. Minden előadásomban adott a képzőművészeti ihletés. Jelen produkció esetében fontos, hogy Oscar Kokoschka egy igazi polihisztor volt, aki drámákat írt, díszleteket tervezett, így bátran nevezhetjük igazi színházi embernek. Az ő története kapcsán adekvátnak éreztük, hogy a társművészetek párbeszédéből épüljön fel az előadás.

- Ez azt is jelenti, hogy amikor ezt a témát választottátok, akkor az elsődleges vonzerő a forma volt? Tehát hogy egyszerre van jelen egy képzőművészeti-színházi objektum, a báb, miközben adott hozzá Mahler zenéje?

- Nem a forma volt a kiindulópont, hanem Alma Mahler és Oscar Kokoschka botrányos, abszurd története. Gustav Mahler halála után csak pár évig volt együtt Kokoschka és Alma Mahler. A szakítást követően Oscar Kokoschka csináltatott egy életnagyságú bábot szerelméről, hogy ezzel pótolja a hiányt. Gyakorlatilag társadalmi életet élt vele: elvitte az Operába, felöltöztette, közlekedett vele az utcán – tehát életre keltette. Ez egy nagyon érdekes, abszurd Pygmalion történet, amiben engem leginkább az érdekel, hogy milyen lehetett a századforduló és az első világháború után ez a dekadens világ, amiben ez megtörténhetett.

- Az előadáshoz készült trailerben már lehet látni Hoffer Károly gyönyörű, realisztikus bábjait. Az is látszik, hogy itt nem csak Alma Mahler jelenik meg báb formájában. Miért döntöttetek így, hogy mindhárom szereplőt megjelenítitek bábként is?

- Túl adekvátnak tartottam volna legyártani az Alma Mahlerről készült bábot, amiről összesen négy darab fotó maradt fenn. Ez a báb egyébként nem volt kimondottan realisztikus, inkább egy nagyon érdekes fétistárgy: egy kicsit szőrös volt a teste, párnaszerű, hogy hozzá lehessen bújni, miközben az arc nagyon erőteljesen túl volt sminkelve.

Azért volt szükség három bábra, mert a kor három jelentős személyiségét szerettük volna meginvitálni a színpadunkra. Eljátszunk azzal a gondolattal, hogy mi történne, ha ők itt, 2015-ben velünk együtt léteznének. Ebben a kortárs kontextusban tudjuk megmutatni az ő művészetük progresszivitását. Egy olyan időutazásra invitáljuk a nézőinket, ami az egész huszadik századot felöleli a maga tragédiáival, történelmi eseményeivel. Emellett, párhuzamosan fut ez az abszurd szerelmi történet, amin keresztül az emberi függőségről és a szabadságkeresésről tudunk beszélni.

Ha magunkra mint bábokra gondolunk, akkor azt a pontot keressük, ahol el tudjuk vágni a marionett zsinórjainkat és a saját életünk főszereplői lehetünk.

Gergye Krisztián és Gloria Benedikt - Kokoschka babája

Gergye Krisztián és Gloria Benedikt - Kokoschka babája (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

- Milyen érzés, tapasztalat táncosként bábokkal dolgozni?

- A bábművészet mindig egy varázslat. Abban a pillanatban, hogy egy bábot elkezdünk működtetni, életre is keltjük. Nagyon érdekes a szemükbe nézni, mozgatni őket, elképzelni, hogy milyen személyiségek lehettek, milyen gesztusaik voltak. Nem válunk láthatatlan bábosokká, hanem szereplőkként ebben a közegben találkozunk ezekkel a karakterekkel és egy idő után, a bábokkal párhuzamban Oscar Kokoschka és Alma Mahler viszonyának lehetőségeiről beszélünk.

- Gloria Benedikttel nem először dolgozol együtt. Vele honnan az ismeretség ?

- Két évvel ezelőtt egy Egon Schiele kiállítás kapcsán dolgoztunk együtt a Szépművészeti Múzeumban, ahol a kiállítás társprogramjaként csináltunk egy közös produkciót . Rendkívül sikeres együttműködés volt és már akkor felmerült ez a Kokoschka-i történet. Nagyon örülünk, hogy a Bridging Europe Fesztivál keretében lehetőségünk adódott ezt a régóta dédelgetett produkciós álmot megvalósítani.

- Aki véletlenül lemarad a Müpa-béli bemutatóról, hol tudja később megnézni a darabot?

- Decemberben Berlinben a második Magyar Kortárs Tánc Fesztiválon fogunk szerepelni ezzel a produkcióval. Boldog lennék, ha bábszínházi fórumokon is be tudnánk mutatni a Kokoschka babáját, kimondottan izgalmasnak tartom, ha a kortárs táncművészet, társművészeti műfajok párhuzamában is meg tud mutatkozni, másmilyen közönségréteg előtt.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Színház

Csalók és megcsaltak játszmája

Életünk illúziókra épül: próbáljuk a jó oldalunkat mutatni az emberek előtt, sikeresnek látszani, szépnek, okosnak és gazdagnak tűnni. Néhány embernek mindez valóban sikerül, mások egy hamis valóság mögé bújva élik mindennapjaikat. „Korunk cégvezetője”, Háy János darabjának főszereplője is ilyen. A legjobbat akarja, és minél többet markol, annál jobban szétesik az addig megszokott világa.
Zenés színház

A rokokó erotikája – Veszedelmes viszonyok a Budapesti Operettszínházban

Ősbemutatóra készül január 28-án és 29-én a Budapesti Operettszínház: a Choderlos de Laclos regénye nyomán készülő Veszedelmes viszonyok Kovács Adrián zenéjével és Kiss Csaba rendezésében kerül színre.
Színház

Színészek kampányolnak a választás tisztaságáért

Az Unhack Democracy kezdeményezésére több színész is csatlakozott a választások tisztaságát elősegítő kampányhoz – írja a 444.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Az internetre költözik a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivál

Online rendezik meg a SzólóDuó Nemzetközi Táncfesztivált. Az Orkesztika Alapítvány a fesztivál produkcióit YouTube-csatornáján közvetíti január 19. és 22. között esténként 7 órától, Facebook-oldalukon táncfilmeket vetítenek. 
Tánc videó

Seress Rezső Szomorú vasárnapjának remix változatára táncol Mihail Barisnyikov

Az orosz születésű világhírű amerikai balett-táncos egy amerikai street dance sztárral, Lil Buckkal készített közös klipet még 2015-ben, egy divatmárka kampányához.
Tánc gyász

Elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója

Súlyos betegség következtében szerdán elhunyt Deák Gyula Levente, a Háromszék Táncegyüttes igazgatója – adta hírül közösségi oldalán a társulat.
Tánc hír

Ünnepi előadással tiszteleg Novák Tata előtt a Vígszínház

2021-ben ünnepelte 90. születésnapját Novák Ferenc Tata, melyet barátok, egykori és mai táncosai kezdeményezésére január 25-én, egy gála keretében ünnepel meg a Vígszínház.
Tánc interjú

„Döbbenetesen nagy munka zajlik a balettben” – Beszélgetés Déri Andrással

Milyen karrierutat jár be egy balettkarmester? Van-e kedvenc balettje? Déri Andrást a véletlenek sorozata terelte erre a különleges pályára, és idén éppoly izgalommal és várakozással tekint A diótörő-szezon elé, mint húsz évvel ezelőtt.