Tánc

Éles keresztmetszet

2012.05.31. 15:38
Ajánlom
A Veszprémben idén 15. alkalommal megrendezett Tánc Fesztiváljának második napján a magyar kortárs tánc erős ívben állt össze egy képpé. A kísérletező ötletesség (Fehér Ferenc: Brothers), az erős fizikalitás (Gangaray Táncszínház: ArTeRrOr) és az emocionális interakció (Mándy Ildikó: Ő és Ő – She and He) egyaránt jelen volt az előadásokban.

A XV. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozó ötnapos versenyének második estéjét a május elején Trafóban bemutatott Brothers, a hazai „táncszcéna egyik legkelendőbb export-cikke"-ként emlegetett Fehér Ferenc új koreográfiájával kezdte. A kora este kezdődő előadás számára jól működő intim térnek bizonyul az oldalról megközelíthető veszprémi Latinovits-Bujtor Játékszín kis raktárterme. A koreográfuson kívül az előadásban ott van az őszi Draculában már bizonyított Szitás Balázs, az Artusból is ismert Tr. Szabó György és nem utolsó sorban a Tao Te-ban is táncoló Dózsa Ákos, aki szép keretet ad az estének, mivel az aznapi harmadik Mándy-előadásban is ő szerepel.

A Brothers több mint a fiúbarátság, - testvérség, - haverság, együtt lógás ötletbörzéje mozgásban: Fehér Ferenc három kiváló társsal - akik karaktereikben szerencsés módon különböznek egymástól, tánctudásukat tekintve is - a férfivá válás, a férfiség mibenlétét és hétköznapi megnyilvánulásait ábrázolják egy szabad asszociációs mezőben, amiben a spontán dramaturgia ugyanakkor megannyi megírt poént tartogat. A „tesztoszteron-művészet" visszatérő kulcsmotívuma a versengés, a másik játékos kihívása és próbára tétele, miközben sziporkázóan ötletes maszkulin gesztusokkal szórják tele az egymással szorosan össze nem függő jeleneteket, melyek jellemzően a sport köré szerveződnek: versenyt futnak, fociznak, dekáznak egymás testrészeivel, úsznak szárazon, filmekből ismert cowboy stílusban párbajoznak, verekszenek. Emlékezetes marad Fehér Feri és Dózsa Ákos kettőse, ahogy hip-hop mozdulatokkal próbálják legyőzni a másikat („Francnak kellett ilyen hosszú koreográfiát csinálni!" - nyög fel közben ironikusan Dózsa), majd a banánnal párbajozás gesztusa a legjobb rajzfilmes poénig viszi a véresen komolyan indított harcot. A négy kidolgozott férfi felsőtest látványa is megragad, amikor a fürdőbe(-ből) menet egy szál fehér törülközőben lassított forgásban feszítgetik izmaikat. Fehér Ferenc koreográfiája, a tőle megszokott jó zenei választásokkal, tele van élettel, lendülettel, arányérzékkel, nem mellékesen fesztelen humorral, pontos megfigyelésekkel azzal együtt, hogy amit látunk, inkább szkeccsfüzér, mintsem táncszínházi produkció.

A Közép-Európa Táncszínház és a Gangaray Dance Company produkciója a Városi Művelődési Központ nagyszínpadán Maday Tímea Kinga és Hámor József közös koreográfiája az általuk kikísérletezett „aikido-partnering" technika erőteljes ábrázolása. Az ArTeRrOr ('Art Techniques Random Opportunities') három koreográfiát gyúr össze egy magánmitológiába, amely nemcsak ezen az előadáson belül, hanem az egész estét tekintve is, mint egy hármasoltár, arányosít, középen a leglátványosabb alkotással. A kortárs tánctechnikát és a keleti harcművészetet ötvöző mozdulatsorok ereje és intenzitása mindhárom rövidebb műnél egészen a nézőtérig kihat. A lírai hangulatú első duett, Maday és Hámor intim, bensőséges párbeszéde, két lény közös belső terének egyre részletesebb kidolgozása gyakran eksztatikus sodródásukon keresztül.

81D5DD30-435D-406E-A967-BA50BD797758

Közép-Európa Táncszínház - Gangaray Dance Company: ArTeRrOr

Mozgásuk a balettből és harcművészetből vett elemeken túl sokszor kerengő dervisek transzállapotát és mozgását idézi fel, mely egy végső egymásra találásban oldódik fel. Maday Tímea Kinga Ocean's Five című Fringe Fesztivál-díjas következő darabja az ős férfierő egyesülése öt táncos által, akik mátrix-gépek katatón állapotában mozogva hatalmas és nagyon komolyan fizikai erőt igénylő koreográfiával emelkednek héroszokká, félisteni lényekké. Az abszolút értelemben vett erő a szamurájok koncentrációjával és precizitásával keveredik, a színpadon mintha egy új világ megteremtésének lennénk szemtanúi. A harmadik Ocean's Six +1 Hámor válasza és folytatása a korábban látottakra. A kettő nem szétválasztható, mégis markánsan eltér mozgásanyagában és műfajában is: egészen váratlan pillanatokban csillantja meg a humort, ami ellenpontozásként a téma nagyságát is érzékelteti, és egy össztáncban fejezi be a mítoszt.

C685099E-D5D1-4AF2-8DB9-8D3040323E17

Mándy Ildikó Társulat: Ő és ő

Az este harmadik előadása Mándy Ildikó Társulata Ő és Ő (a lényeget pontosabban érzékeltető: She and He) előadása táncpiknikre invitálja a nézőket. Hucker Kata és Dózsa Ákos nemcsak borral, sajttal és olajbogyóval kínálják a közönséget, de az előadást megszakítva többször beszélgetnek is, mi több csevegnek, cseverésznek a széken ülőkkel. Nincs különösebb mondandójuk, csak úgy, l'art pour l'art közelednek a Filmszínház színpadjára felültett nézőkhöz. Közben pedig, mintegy mellékesen, eltáncolják a férfi-nő szituációk legtipikusabb momentumait: egy alvást, egy felkelést, egy közös programot, az eltávolodást és a kötődést egyszerre. A tánctér végében lefektetett polifómon mint zöld gyepen heverésznek többszörm, és egyszerűen csak az ételről susmorognak, néha ki-kiszólva nekünk, nézőknek. Az evés pedig, ami ebben az esetben hangsúlyosan a vendéglátás szimbóluma is, ugyanúgy része ezeknek a hétköznapoknak, ebbe vonnak be minket is. Az ember (néző) pedig könnyen lekenyerezhető, így megvesznek minket kilóra (olajbogyóra).

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Könyv

„A leírt szó mindig veszélyes, de csak annak, aki fél tőle" – az Open Books is felszólalt az átláthatósági törvény ellen

Al Ghaoui Hesna, Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Csáki Judit, Kemény Zsófi, Kepes András, Dr. Máté Gábor, Szentesi Éva és Ungváry Krisztián is aláírta az Open Books kiadó nyílt levelét, amelyben szolidaritásukat fejezik ki azokkal, akik veszélyeztetve érzik magukat a kormány új törvénytervezete miatt. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

A csapat, akik a múltban és a jelenben kutatva írják a cirkuszművészet jövőjét

Miközben a porondon artisták pörögnek a levegőben, és gyerekcsoportok tapsolnak önfeledten, a cirkusz falain belül egy másik csapat láthatatlan mutatványon dolgozik. Riportunk a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkájáról.
Tánc ajánló

Uhrik Teodóra: „A balett a pillanat művészete”

Május 5-én a Budapest Táncfesztivál keretében mutatják be az Uhrik Teodóráról szóló előadást Egy áttáncolt élet címmel. A Kossuth- és Liszt-díjas, érdemes művész szerint ez igazi családi összefonódás lesz.
Tánc ajánló

Egy kivételes tehetségű balettművész: Sík Milán

Tanulmányai befejeztével rögtön a Budapesti Operettszínházhoz szerződött, ahol olyan előadásokban láthatta a közönség, mint a Diótörő, a Hegedűs a háztetőn vagy A képfaragó. Sík Milán portréja.
Tánc ajánló

Szabó Barbara Szofia ezúttal Hófehérkeként varázsolja el a közönséget

Áprilisban mutatta be a Budapesti Operettszínház Hófehérke című előadását. A Kocsák Tibor Zenéjével és ifj. Harangozó Gyula koreográfiájával készült produkció főszerepében Szabó Barbara Szofia balettművész látható.
Tánc interjú

Frenák Pál: „Az ihlet kiapadhatatlan forrása az ember hitében rejlik”

Május 2-án a Budapest Táncfesztivál keretében debütál a FrenÁk Társulat legújabb előadása Nostalg_Y címmel, amelyben a fiatal táncművészekkel karöltve színpadra lép a Harangozó-díjas Lőrinc Katalin, valamint az előadás koreográfusa, az együttes Kossuth-díjas alapítója, Frenák Pál.