Tánc

Elgurult diadém

2014.06.07. 07:02
Ajánlom
Képzeljük el, hogy az operaház színpadán egy klasszikus balletmű fontos mozdulatait táncoljuk éppen, majd a feszült figyelemmel megtöltött nézőtér előtt a darab egy hangsúlyos pillanatában elveszítjük a talajt a lábunk alatt. A nézők hangosan felszisszennek, majd hirtelen úgy érezzük, a világ elsötétül körülöttünk. Mit tehet egy művész a katasztrofálisnak tűnő helyzetben? Hogyan vészelhető át a hibázás nyilvánosság előtt?

Miko Fogarty, a Youth America Grand Prix 2010 elődöntőjében lendületes jeté-vel érkezett a színpadra, majd egy megfelelő nyugodtsággal kivitelezett attitude forgást követően egy egyszerűnek tűnő fordulatban elesett. A közönség felszisszent, ráadásul elhibázott mozdulata örökre bevésődött a First Position című dokumentumfilm kockáira. Miko fiatal kora ellenére nem esett pánikba, legyőzve a szégyenérzetet, légies könnyedséggel fejezte be variációját.

A balett technikailag folyamatos szélsőségekbe kényszeríti a táncost, állandó harcot vív a fizika törvényeivel, ráadásul ennek a harcnak a néző is figyelőjévé válik. A koreográfia hajszálpontos előadásmódot igényel, hiszen a táncművész a többi táncoshoz igazodva a térformáknak, a zene ritmusának, a kifejező előadásmódnak is alá van rendelve. A nők esetében a forgások a spiccipő alig néhány centiméteres orrán történnek, gyakoriak lehetnek a hosszas egyensúlyi elemek. Ez a teljesítményorientáltság a balett-történelemben a klasszikus balettkoreográfiák születésétől datálható, vagyis minél magasabbra ugrani, minél többet forogni, minél hosszabb ideig állni egy lábon arabeszk helyzetben, mindez olyan kihívásokat jelent, amelyekre stresszhelyzetben kevesen, kizárólag a legjobbak képesek.

Nem meglepő, hogy e gravitációval folytatott gladiátori küzdelemben néha alulmarad a művész. A próbateremben történő egyensúlyvesztésre vagy elesésre a mindennapi rutin velejárójaként tekinthetünk, azonban a színpadon sokszorosára nő a hiba jelentősége: nem pusztán a  térformába rondít bele, hanem a nézőt és a többi táncost is kimozdíthatja a darabbal való együttlélegzés folyamatából, karcot húz a darab művészi értékén, összhatásán. Rosszabb esetben pedig egy elhibázott mozdulat a komolyabb sérülés hatásait tompító azonnali beavatkozást igényel.

A Washingtoni Balett művészeti igazgatója, Septime Webre a Pointe Magazinnak adott interjújában úgy fogalmaz: „Azonnal vissza kell pattanni a lóra! Sem negatív arckifejezés, sem sóhaj nem követheti a hibázást, nem szabad sírni vagy elhagyni a színpadot. Mivel az esés a koreográfia menetéből, a ritmusból is kimozdítja a táncost az egyetlen cél, hogy mihamarabb visszatérjen a koreográfiába. A legfontosabb mégis az, hogy az előadott karakter a hibázás alatt ne sérüljön. Ha Kitrit táncol, kelljen fel tüzes lendülettel, ha Giselle-t, maradjon lágy és úgy korrigáljon. Így a hátrány előnnyé kovácsolható, hiszen a hősiességgel minden néző képes azonosulni."

Az elesés átka a legnagyobbakat is fenyegeti, vagyis olyan táncművészeket is, mint Mihail Barisnyikov. Nancy Raffa az Amerikai Ballet Színházban, első fellépése alkalmával épp szólóvariációját táncolta, amikor a forgás közben a földre esett. Úgy érezte a világ megsemmisül körülötte. Miután befejezte a variációt a színfalak mögött Mihail Barisnyikov így szólt hozzá: „Megtörténik. Mind eleshetünk."

Sylvie Guillem, a Párizsi Opera és a balett-történelem egyik legkiemelkedőbb táncosa a Csipkerózsika előadásának intrója során tenyerelt a földre, miután lábai szétcsúszta az apró és gyors jeté ugrások között.

A megelőzés érdekében az operaházak színpadai speciális, a táncra alkalmas burkolattal fedettek, annak érdekében pedig, hogy a spicc-cipők csúszását meggátolják, fellépésüket megelőzően a színpad mellett elhelyezett gyantával kenik be azokat. Színpadra lépés előtt érdemes még felmérni a színpad aktuális állapotát, nincs-e izzadság vagy bármilyen más elcsúszást eredményező folt a színpadon. Ugyanez igaz a cipőkre, hiszen azok önmagukban balesetveszély forrásai lehetnek. A szalagot megfelelően körbe kell tekerni, és a táncművészek áttetsző gumiból készült pántokkal is lábra erősítik a cipőket.

Ashley Bouder, a New York City Ballet vezető szólistája híressé lett látványos eséseiről. Legelőször tizenhét évesen a Diótörőben hibázott egy hatalmasat. A hét év alatt több mint húsz látványos esésen van túl. Volt már, hogy átzuhant a partnerén, esett már arcra és hátsóra, volt, hogy egy arabesque közben landolt a földön, de a bourré-nak nevezett forgás közben is előszeretettel látogatja a talajt. A közönség egy része titkon már várja, hogy mikor láthat a színpadon egy fatális Bouder-esést. A City Ballet téli szezonját ismét egy hatalmas huppanással indította, ám a társulat igazgatója úgy véli, hibái megbocsáthatóak, hiszen azok mögött hihetetlen energikussága, virtuozitása rejlik, vagyis maximálisan vállalja, azt, amitől az előadóművészet kockázatokkal jár. Ő pedig kockáztat a siker érdekében.

Előfordulhat, hogy a hibázás kizárólag mentális okokra vezethető vissza. Amikor kihagy az agy, hirtelen törlődik minden, és borul a koreográfia. Egy zeneileg rosszul időzített mozdulat pedig nem kevésbé feltűnő, mint az esés. Elmondható tehát, hogy egy táncos nagyon komoly technikai tudással, erős színpadi jelenléttel és művészi beleéléssel juthat csak el messze, a korlátain és határain túlra. Nem szabad, hogy a félelem óvatosságra intse őket, mivel a hiba legtöbbször akkor következik be, amikor az ember a saját határait feszegeti, mikor mindent belead, ám mégis alulmarad egy nemes küzdelemben. El kell fogadni az életre is alkalmazandó mondást: a balett lehet tökéletes, a táncos soha nem lesz az.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Színház

Alföldi Róbertet a Pinceszínházban faggatják

Trezor címmel beszélgetéssorozatot indít a Pinceszínház. Az új, havi rendszerességgel jelentkező sorozat első vendége Alföldi Róbert lesz.
Klasszikus

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.
Klasszikus

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Színház

Alkoholba fojtott romantika a Pesti Színház színpadán

Yasmina Reza népszerű drámája, a Bella Figura látszólag egy kellemesen induló, titkos randevú története, a darabból azonban hiányzik az idill. A magyarországi ősbemutatót Török Ferenc rendezi, az előadás október 22-től látható a Pesti Színházban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Ikonikus koreográfiák a Müpában

Női lélek, férfierő, szenvedély és boldogság, hit és hazaszeretet – csupán néhány téma, amely a Kossuth-díjas, kiváló művész Zsuráfszky Zoltán és a Harangozó Gyula-díjas, érdemes művész Zs. Vincze Zsuzsa koreográfiáin keresztül megelevenedik. Közös alkotásaik ikonikus táncait október 27-én láthatja a közönség.
Tánc magazin

Tejbe mártott testek

Új weboldallal jelentkezett a Győri Balett, a honlaphoz tartozó rendhagyó társulati fotókat a csapat egyik táncművésze, Jekli Zoltán készítette.
Tánc hír

Kriterion-koszorút kapott Novák Ferenc „Tata”

Az elismerést 1996 óta ítélik oda azoknak az Erdélyben született személyiségeknek, akik a régió hírét viszik a világban, és munkásságuk döntően befolyásolta a magyar kultúra és tudomány fejlődését. A koreográfus mellett Markó Béla költőt is díjazták.
Tánc ajánló

Minifesztiválon mutatkoznak be a határon túli magyar néptáncegyüttesek

Október 7-től négy napon keresztül a határon túli hivatásos néptáncegyütteseké a Hagyományok Háza színpada. A szemlén nyolc együttes mutathatja be tudását, a produkciókat kísérőprogramok, koncertek és szakmai beszélgetések teszik teljessé.
Tánc ajánló

Aki az életét táncolja – szerzői estet tart Ladányi Andrea

A Divided Time-ban a táncművész arra vállalkozik, hogy egy órába sűrítse több mint 40 éves pályafutásának legfontosabb pillanatait, miközben hat generáció találkozik a Nemzeti Táncszínház Nagytermének színpadán.