Tánc

Elhunyt a Macskák koreográfusa

2018.07.04. 11:40
Ajánlom
Gillian Lynne, 92 éves brit művész vasárnap este halt meg a londoni Princess Grace kórházban - közölte Twitter-üzenetben férje, Peter Land színész.

Isten veled drága Gillie, a brit musical három nemzedéke oly sokkal tartozik neked" 

- búcsúzott tőle Twitter-üzenetben Lloyd Webber. Gillian Lynne júniusban még részt vett azon a névadó ceremónián, amelyen munkássága előtt tisztelegve a New London Színházat, a Macskák című musical első otthonát átnevezték Gillian Lynne Színházra. Az ünnepség házigazdája Lloyd Webber és Cameron Mackintosh producer volt.

Lynne Bromleyban, London délkeleti részén született, 16 évesen szólótáncosként már klasszikus darabokban lépett fel Sadler Wells Balett-társulatával. Később musicalekben táncolt és az ötvenes évektől már a televízióba is hívták. Koreográfusként a Northern Balettnél és a Bolsoj társulatában is dolgozott. A Macskákat Lynne koreográfiájával 1981-től kilencezer előadáson láthatta a londoni közönség. 1986-ban Az operaház fantomját is az ő koreográfiájával mutatták be. Mindkét darab világsiker lett, pályafutása csúcsára ért velük.

További munkái között szerepelt Lloyd Webber Aspects of Love című musicalje, a Chitty Chitty Bang Bang színpadi változata és Barbra Streisand Yentl című zenés filmjéhez is ő készített koreográfiát. Kétszer kapta meg a Laurence Olivier-díjat, és a montreaux-i Arany Rózsa-díjat is elnyerte a Muppet Show tévés koreográfiájáért. A Brit Film- és Televízióművészeti Akadémia (Bafta) az A Simple Man című zenés filmért tüntette ki díjával. 2014-ben életműve megkoronázásaként II. Erzsébet királynőtől a dame címet is megkapta. Elaine Page, a Macskák eredeti produkciójának főszereplője "drága barátként és tanítóként" méltatta a közösségi médián.

Lynne korábban azzal magyarázta hosszú életét a BBC-nek, hogy imádja a hivatását. Elárulta, hogy nem volt zenei tehetsége, a zongorázást korán abbahagyta, mert a zongoratanára felpofozta, ha rosszul játszott.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.