Tánc

Elhunyt Arthur Mitchell, a fekete balett-táncosok élharcosa

1970.01.01. 01:00
Ajánlom
A Dance Theatre of Harlem alapítója, a New York City Ballet karizmatikus táncosa 84 éves korában halt meg szívelégtelenségben manhattani otthonában.
GettyImages-103371268-113116.jpg

Arthur Mitchell 1985-ben (Fotó/Forrás: Getty Images)

Arthur Michell 1934-ben született Harlemben egy ötgyerekes család sarjaként, egyszerű szülők gyermekeként. A középiskolai tanára látta őt táncolni és tanácsolta neki, hogy felvételizzen a manhattani High School of Performing Arts táncképzésére. Így is tett, ahova felvételt nyerve olyan keményen dolgozott, hogy egyszer nyújtás közben elszakadtak a hasizmai, ami miatt kórházba került. Hamarosan azonban már színpadra állt az iskola modern táncegyüttesével, és saját koreográfiákkal is kísérletezett. 18 éves volt, amikor elkezdett a nagyhatású Mr. Shooktól, későbbi társulatalapító társától tanulni, aki bíztatta, hogy bőrszíne ellenére foglalkozzon a klasszikus balettel. Szorgalma meghozta a gyümölcsét: érettségi után ösztöndíjat nyert a New York-i American Ballet iskolájába, ahol annak ellenére a balett szakot választotta, hogy gyakorlatilag semmi szerep nem volt a balettirodalomban, amit feketeként kilátásba helyezhetett volna magának. Tanulóévei alatt táncolt modern darabokban és fellépett a Broadwayen, valamint egy európai turnéra is eljutott a John Butler Dance Theaterrel, ahol látta valaki, aki meghívta őt a City Ballet 1955-56 szezonjára. Mivel gyorsan tanult, gyakran alkalmazták beugróként, debütálása is így történt egy fontos és szép szerepben, Balanchine Western Symphony című koreográfiájában, ahol az éppen filmet forgató Jacques d’Amboise-t helyettesítette.

Arthur Mitchell hamarosan saját jogán is a New York City Ballet egyik legnépszerűbb táncosává vált sugárzó színpadi jelenlétével, a szerepek művészi megformálásával és nem utolsósorban öntudatosságával.

A társulatnál töltött időszak alatt (1956-1968) táncosként két Balanchine-darabbal írta be magát az amerikai tánctörténetbe: az Agon címűben egy rendkívül nehéz pas de deux-t táncolt Diana Adamsszal, amit Blanchine kifejezetten rájuk, és a fekete-fehér kontrasztra koreografált. Ez hatalmas vakmerőség volt akkoriban a koreográfus részéről, mindenki ellenezte, mégis hatalmas siker lett.

Öt évvel később a Szentivánéji álom magasan repkedő, forrongó és csúnya Puck szerepét osztotta rá Balanchine, ami olyan jól sikerült, hogy Michellt élete végéig ezzel a szereppel azonosították. Egyik utolsó szerepét szintén egy Balanchine-koreográfiában, a meggyilkolt Martin Luther King emlékére létrehozott Requiem Canticles-ben táncolta. Egy évvel később, 1969-ben megalapította a Dance Theater Of Harlemet barátjával és mentorával, Karel Shookkal. Az első fekete klasszikus balett társulat igazgatójaként a financiális problémák ellenére is komplex művészeti koncepció dolgozott ki és vitt végig egy olyan, 18. századi európai, arisztokratikus műfajban, ahol feketéknek nem volt helye. Egy idén januárban készült interjúban a kérdésre, hogy mit tart legnagyobb sikerének az életében, azt mondta:

Azt, hogy a társadalmi beidegződések ellenére sikerült fekete embereket behozni egy három-négyszáz éves műfajba”.

dancetheatreofharlem-113211.jpg

A Dance Theatre Of Harlem élén (Fotó/Forrás: Youtube)


A kétezres évek elején komoly financiális gondokkal küzdöttek, ami miatt 2004-ben kénytelenek voltak beszüntetni a társulatot és a hozzá kapcsolódó iskola működését, 2012-ben azonban csökkentett üzemmódban visszatértek és ma már rendszeresen lépnek fel a City Centerben, az iskolának pedig több, mint 300 növendéke van. Társulatvezetőként nemcsak az olyan, sokat mellőzött baletteket élesztett újjá, mint Fokine Seherezádéja vagy Valerie Bettis darabjai, de bátorította a fiatal fekete koreográfusokat (Louis Johnson, Billy Wilson), hogy hozzanak létre úgy darabokat a táncosaik számára. Munkásságát számos díjjal is elismerték: 1971-ben Capezio-díjat, 1975-ben a neves Dance Magazine díját, 1993-ban a Kennedy Center elismerését kapta meg, New York városától pedig Händel medált kapott.

(forrás: nytimes.com)

Az első fekete balett-társulat Budapestre is beteszi spicc-cipőjét

Kapcsolódó

Az első fekete balett-társulat Budapestre is beteszi spicc-cipőjét

Először lép fel Magyarországon a 20. század úttörőjének számító balett-társulat, a Dance Theatre of Harlem. Az amerikai táncegyüttes európai turnéjának részeként érkezik a Müpába, ahol november 23-24-én két különböző tematikájú esttel is megörvendezteti a hazai táncrajongókat.

Afroamerikai történetek a balett nyelvén elmesélve

Afroamerikai történetek a balett nyelvén elmesélve

Jeremy McQueen színesbőrű koreográfus újabb nagy lépést tett a klasszikus baletten belüli sokszínűségért: elhatározta, hogy olyan történeteket visz színre a balett nyelvén, amelyek az afroamerikaiak lelkéről szólnak.

Megváltozhat-e a balett színe?

Megváltozhat-e a balett színe?

A balett színe a fehér – ez egy olyan sztereotípia, amit eszünkbe sem jut megkérdőjelezni, pedig miért ne táncolhatná fekete, vagy - ne adj Isten- roma balerina a Hattyúk tavát? Utánajártunk a jelenségnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

David Lynch megmutatta, hogy a bennünk rejlő sötétség is lehet csodálatos

David Lynch teljességgel átformálta a kortárs filmművészetről alkotott elképzeléseinket – bár alkotásai időnként túlságosan absztraktak, zavarba ejtőek és rémisztőek, mindemögött egy csodálatos világkép áll, amelyet érdemes megismerni.
Vizuál

Elhunyt David Lynch

Néhány nappal hetvenkilencedik születésnapja előtt elhunyt David Lynch Oscar-életműdíjas filmrendező, festő, fényképész, a kortárs vizuális művészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Klasszikus

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

15 éves a Feledi Project – itt az ünnepi klip!

Egy igazán különleges mérföldkőhöz érkezett a Feledi Project: idén ünnepli megalakulásának 15. évfordulóját. A társulat Mindenünk, mindennapi életünk a tánc című, jubileumi klipje nemrég jelent meg.
Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.
Tánc gyász

Elhunyt Virág Imola táncművész

A Háromszék Táncszínház közösségi oldalán adta hírül, hogy január 7-én türelemmel és méltósággal viselt betegség után, életének ötvenegyedik évében elhunyt nyugalmazott munkatársuk, Virág Imola táncművész, táncoktató.
Tánc interjú

Volf Katalin: Mindegyik végzős hallgató küzdő típus

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős klasszikusbalett-évfolyamának mesternője, Volf Katalin, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar balettművész a hallgatók mögött álló munkáról és a rájuk váró feladatokról nyilatkozott.