Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

2018.08.18. 12:00
Ajánlom
A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.

Fenyves Márk 1973-ben született. Fiatalon képzőművészeti tanulmányokat végzett, később Eck Imre koreográfiáinak hatására kezdett táncolni. A kilencvenes években orkesztrikát tanult, ugyanekkor elhatározta, hogy a legeredetibb forrásból válik mozdulatművésszé: mások mellett Berczik Sára növendéke volt. 1994-től a kortárstánc és a klasszikus tánctechnikákkal ismerkedett meg, emellett fénytervezést is tanult.

fenyves_01-115717.jpg

Fenyves Márk (Fotó/Forrás: Facebook)

1992-95 között az Orkesztika Mozdulatszínház tagja volt, majd a Dekadance-hez szerződött. A mozdulatművészet megőrzése és fejlesztésének céljából hozta létre a Mozdulatművészeti Stúdiót (2001), valamint a Magyar Mozdulatmûvészeti Társulatot (Még 1 Mozdulatszínház, 1995), amelynek művészeti vezetője, táncosa, koreográfusa és látványtervezője volt – írja a Táncélet.

Az ő érdeme is, hogy az 1950-ben politikai okokból betiltott moderntánc-intézmény, a Dienes Valéria által 1912-ben alapított Orkesztika Iskola létezik, amelyet Pálosi Istvánnal hozott létre újra. (Erről egy 2012-es interjúnkban olvashat bővebben.)

fenyves_mark_02-115717.jpg

Fenyves Márk (Fotó/Forrás: Facebook)

Pedagógusként itthon és külföldön egyaránt oktatott a Pázmányon és a SOTE-n, illetve Moszkvában, Varsóban és Prágában. Szakterülete volt a magyar modern tánc módszertani és pedagógiai sajátosságai, elmélete, gyakorlata és története. Számos kiállítás és kiadvány szerkesztője, 1997 óta aktív szerepet vállal a szakmai közéletben. 2016-ban Magyar Ezüst Érdemkeresztet kapott.

Frissítés: Fenyves Márk halálát szívinfarktus okozta.

Fenyves Márk:

Kapcsolódó

Fenyves Márk: "Az orkesztika hungarikum"

Százéves a magyar mozdulatművészet, más néven az orkesztika. A műfaj alapítójáról, dr. Dienes Valériáról, a békebeli táncéletről, valamint a mozdulatművészetről mint kortárs táncműfajról kérdeztük Fenyves Márk táncos-koreográfust, tanárt, az Orkesztika Alapítvány kuratóriumvezetőjét.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

Amikor a nadrág és a kották is otthon maradnak

Vásáry Tamás számos alkalommal muzsikált együtt Érdi Tamással, ez a történet is egy ilyen koncertről szól. Érdi Szabó Márta könyvben írta meg fia történetét, ebből közlünk egy szemelvényt.
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Jazz/World

Stanley Jordan: „Az emberek megérdemelnek egy olyan világot, amelyben hiteles művészek alkotnak”

Vajon miért pont Bartók Béla a kedvenc zeneszerzője és miért ragaszkodik annyira magyar zenésztársaihoz, Horváth Kornélhoz és Dörnyei Gáborhoz? A gitárvirtuóz november 17-én ad koncertet a Müpában, ennek apropóján válaszolt a fenti kérdésekre.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.
Tánc interjú

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.
Tánc magazin

Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk

Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.
Tánc kult50

„Lehet a tánc nyelvén történeteket mesélni”

Vonzza a figyelmet hihetetlenül erős kisugárzása és karizmája, no meg nem mindennapi megjelenése: 190-es magassága, uralkodói testtartása. A Kult50 portréja Juronics Tamásról.