Tánc

Elhunyt Fernando Alonso, a kubai balett atyja

2013.07.28. 09:32
Ajánlom
98 éves korában hunyt el a híres kubai balettiskola atyja - egykor maga is híres táncos és koreográfus -, a világhírű Alicia Alonso első férje, akit a szigetországban csak a maestrók maestrója néven emlegettek.

Az idős mestert helyi idő szerint július 27-én érte a halál, amelynek pontos okát nem közölte a kubai állami televízió. A csatorna megjegyezte, Fernando Alonso az egész életét a táncnak szentelte. A művészt a Kubai Nemzeti Színház előcsarnokában ravatalozzák fel, majd a havannai Colón temetőben helyezik végső nyugalomra. Fernando Alonso táncosok egy sor generációjának volt a mestere, nemcsak Kubában, hanem szerte a világban. Ő teremtette meg a kubai metódust vagy iskolát a klasszikus balett oktatására.

1914. december 27-én született Havannában, táncolni többek közt a híres Mihail Mordkintól, illetve a modern orosz és nyugat-európai balettművészetet megreformáló Mihail Fokintól tanult. 1937-ben Mordkin társulatában debütált. A következő években a Georges Balanchine vezette American Ballet Caravannal, valamint a Mordkin által alapított American Balett Theatre-rel lépett fel, de láthatta a közönség Európában, majd később Ázsiában is. Az 1930-as évek közepén vette feleségül Alicia Alonsót. Vele és szintén balett-táncos fivérével, Albertóval 1948-ban megalapította a Ballet Alicia Alonsót, amelyből később Kubai Nemzeti Balett (Ballet Nacional de Cuba - BNC) lett. Fernando Alonso 1975-ig vezette a társulatot. Az 1960-as évek elején ő hozta létre a kubai Nemzeti Balettiskolát, illetve a Camagüeyi Balettet. Utóbbit 1975 és 1992 között irányította, amikor is átvette a mexikói Nemzeti Táncegyüttes vezetését. Számos kitüntetése közül kiemelkedik a Benois-táncdíj (Prix Benois de la danse) életműdíja, amelyet 2008-ban a moszkvai Nagyszínházban, a Bolsojban vehetett át.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Milyen esélyeink vannak a függetlenségre? – Interjú Juhász Katával

Juhász Kata a Declaration of Indepence című szólójában a stand-up, a fizikai színház és a kortárs tánc elemeinek ötvözésével járja körbe az egyik legégetőbb kérdést: milyen fajta függéseknek van ma kitéve az egyén a mediatizált és átpolitizált európai kulturális térben? A darab az USA és Dánia után a dunaPart –Kortárs Előadóművészeti Platformon is bemutatkozott.
Tánc magazin

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?
Tánc ajánló

Harminc év után Diótörő az Operettszínházban

A Budapesti Operettszínház színpadán harminc év után láthat ismét balettelőadást a közönség. Csajkovszkij Diótörő című örök klasszikusa kerül színpadra, amelyben a Magyar Táncművészeti Egyetem növendékei is bemutatkoznak.
Tánc videó

Ezek a videók bizonyítják, hogy a balettosoknak is van humora

Gondolta volna, hogy a kimerítő balettórák és előadások között paródiavideók forgatásával ütik el az idejüket a táncosok?
Tánc táncterápia

Tánc segíti a háborús veteránokat a traumák feldolgozásában

Roman Baca az iraki háborúban harcolt, ahonnan hazatérve nehezen tudott beilleszkedni a civil életbe: a háborús tapasztalatok megváltoztatták a személyiségét. Most koreográfusként a hozzá hasonló embereknek próbál segíteni.