Tánc

Élménypedagógia a manézsban

2017.10.01. 11:53
Ajánlom
A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai projektjének keretében október 2-tól interaktív, rendhagyó tanórákat tart az általános- és középiskolás korosztálynak. A programsorozatról Kardos Katalinnal, a Fővárosi Nagycirkusz pedagógiai programkoordinátorával beszélgettünk.
Kardos Kata

Kardos Kata (Fotó/Forrás: Urbán Ádám)

- A cirkuszpedagógia Magyarországon még nem közismert. Mit takar ez valójában?

- Ez a kezdeményezés nemcsak Magyarországon nem közismert, de

Európán belül is kevés cirkusz nyit az oktatás felé.

A Fővárosi Nagycirkusz felismerte azt a tényt, hogy a cirkuszművészet több olyan gyakorlati területet rejt, amiről a gyerekek eddig csak a négy fal között tanultak a közoktatási intézményekben. Sokszor halljuk, mennyire fontos lenne, ha az elméleti tudás mellett az ismeretek gyakorlati oldalát is megmutatná valaki nekik. Mi erre tesszük a nagyobb hangsúlyt. Élményt nyújtunk a gyerekeknek, tapasztaltatunk. Rendhagyó órákat szervezünk a manézsba, ahol az általuk már ismert és megtanult tudást gyakorlatban is értelmezzük.

- Hogyan lesz a cirkusz alkalmas terep a pedagógiai tevékenység számára?

- A körülöttünk lévő világ folyamatosan teret biztosít a tapasztalásra, a gyermeki kíváncsiság kielégítésére. Ilyen terep a cirkusz világa is. Egy előadás alatt megjelenik a természettudomány, például az egyensúly fogalma egy kötéltáncos esetében, vagy a fizika, ha például a súrlódást és anyagösszetételt vizsgáljuk egy tissue-szám alkalmával.

De olyan emberi erényekről és tulajdonságokról szóló beszélgetéseknek is teret ad egy-egy ilyen óra mint a pontosság, a bizalom, a kitartás, és az együttműködés. Minden mindennel összefügg.

- Miben különbözik a cirkuszpedagógia a színházpedagógiától?

- Nem kell összehasonlítani ezeket a területeket.

A cirkuszpedagógia nem egy adott előadást elemez, hanem az előadásban látottakra épít.

Az adott korcsoport tudásszintjén, a NAT tanagyagát figyelembe véve, egy adott szaktantárgy kisebb témáját dolgozza fel a porondon, interaktívan. Játékos formában tanulják meg, ismételik át a fizikai képleteket vagy a matematikai fogalmakat.

Rómeó és Júlia

Rómeó és Júlia (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

- Honnan jött az ötlet a rendhagyó tanórákra?

- Az ötlet kézenfekvő volt. A nézőtéren nagyon sok gyerek, osztály, iskola fordul meg. Egyre többen keresik a megújuló cirkuszművészetet. Innovatív módon nekünk is nyitni kellett feléjük és betekintést kell nyújtani a művészet ezen területére is.

Láttatni kell, hogy ez nemcsak egy szórakoztatási forma, hanem értékeket hordozó művészeti ág.

- Milyen gyakran vannak rendhagyó tanórák?

- Ez egy lehetőség, amit kihasználhatnak a pedagógusok. Október 2-án induló őszi műsorsorozatunk összes hétköznapi előadása után rendhagyó órákat szervezünk.

Rómeó és Júlia

Rómeó és Júlia (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

- Mennyire nyitottak erre az innovatív módszerre a pedagógusok?

- A februári workshop-ot pont azért szerveztük meg, hogy eljusson a rendhagyó órák lehetősége a pedagógusokhoz. Úgy érzem, szívesen nyitnak az új felé, ők is azt tapasztalják, hogy hatékonyabb a tanítás, ha nemcsak a tanteremben, frontálisan oktatnak egy adott anyagot. Nekik is könnyebb visszautalni egy ilyen órára. És ne felejtsük el az együtt eltöltött különleges óra közösségformáló hatását: mélyíti a diák-pedagógus kapcsolatát.

- Milyen az iskolák visszajelzése?

- Az iskolák erősítik számunkra, hogy jó utat választottunk, hogy van igény erre a programra, szívesen keresik.

- Előzetes regisztrációhoz kötött a részvétel?

- Nem teljesen regisztrációhoz kötött, de jelezni kell a csoportfoglalásnál, hogy részt szeretnének venni ezen a programon is. Ez azért fontos, mert felveszem a kapcsolatot a pedagógussal, megbeszélem milyen órát szeretne a diákjainak és ezután kezdem el megszervezni az adott szaktanárral az órát.

Rómeó és Júlia

Rómeó és Júlia (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás)

- Miért pont a Lúdas Matyi és a Rómeó és Júlia lesz a két nyitó előadás?

- Mindkét történet eredeti változatával találkozhatnak a diákok az iskolában és a tartalmuk alkalmas a rendhagyó órák tartására. Fontos megemlíteni, hogy

ezekben az előadásokban artistaképzős diákok szerepelnek, pont az a korosztály, akik utána részt vesznek a rendhagyó órákon.

Érdekes látni a diákok tekintetét, amikor elmesélem nekik, hogy aki az előbb fejjel lefelé tartotta magát három méter magasban biztosítókötél nélkül egy karikában, az pont annyi idős, mint ők.

- Milyen előadások lesznek még a program keretében?

- A cirkusz eddigi előadásai nem változnak a rendhagyó órák szervezésével. Ahogy lezárult az őszi műsorsorozat a Lúdas Matyi a cirkuszban és a Rómeó és Júlia előadással, rövid szünet után indul a téli műsorsorozatunk, ami már ráhangolódik az advent időszakára. A cirkuszpedagógiai órák lényege, hogy mindig ráépülhessen az adott előadás tartalmára. Hisz a fizikai törvények mindenhol jelen vannak. Így rendhagyó óra megszervezésére mindig van lehetőség.

- Önállóan vagy családosként látogathatók a programok? Vagy csak zártkörű iskolai keretek között működik?

- A kisebb létszámot átfogó órákat eddig csak iskolai csoportoknak szerveztük meg, mert erre volt igény. De az október 2-án kezdődő Rómeó és Júlia előadások után szervezett órák nyitottak. Aki az előadást megnézte és szívesen meghallgatna egy előadást, beszélgetést Shakespeare munkásságáról vagy a rendezési fortélyokról, szívesen várjuk manézsunkba. Érdemes a Fővárosi Nagycirkusz weboldalán, vagy facebook oldalán informálódni, hogy milyen előadók vesznek részt ezeken az órákon. Igazán izgalmas előadásoknak lehetnek majd részesei.

- A MÁV támogatója a programnak?

- Fontos megemlíteni, hogy nemrégiben sikerült elérnünk, hogy 2017 októberétől a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai előadásaira és rendhagyó óráira lehetőség nyílt díjmentes vasúti utazás igénybevételére az iskolás csoportok számára. Ez egy nagy segítség a vidéki gyerekek számára. És számunkra egy fontos visszajelzés, hogy kiemelt feladatunk van az oktatás területén.

Az első hét tematikája a Rómeó és Júlia előadások után:

2017. október 2. Rendhagyó óra: Az öröm halála – drogprevenció

Előadó: Marosi Antal újságíró

2017. október 3. Rendhagyó óra: Shakespeare Rómeó és Júliája saját korában és ma

Előadó: Kállay Géza

2017. október 4. Rendhagyó órát tart: Nádasdy Ádám

2017. október 5. Rendhagyó órát tart: Kiss József

2017. október 6. Rendhagyó óra: Shakespeare és Arany János

Előadó: Uray Péter rendező

A jegyfoglalás mellett az alábbi elérhetőségeken lehet bejelentkezni az előadásokat követő rendhagyó komplex órákra: telefon: +36 1 343 9637 email: foglalas@maciva.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Amikor Maria João Pires másik zongoraversennyel készült, mint a zenekar

Ma ünnepli 75. születésnapját Maria João Pires, az egyik legjobb Mozart-játékos az elmúlt évtizedekből. Leghíresebb koncertfelvételével köszöntjük őt.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Ilyen az, amikor az egyik legsikeresebb balerina szabályt szeg

Tegnap ért véget Maria Kochetkova szólóest-sorozata a New York-i Joyce Theatre-ben, ahol megmutatta, mit is jelent számára a szabadság egy olyan műfajban, ami a folyamatos önkontrollról szól.
Tánc szabó réka

Locarnóban is vetítik Szabó Réka „tünetes” filmjét

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje is meghívást kapott az augusztus 9-én kezdődő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválra. A Tünet Együttes munkáját nyomon követő film a mustra Kritikusok Hete programjában lesz először látható.
Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.