Tánc

Először magyar színpadon a teljes Bajadér

2008.11.06. 00:00
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett régi adósságot törleszt a balettirodalom egyik legnehezebb darabjának, Petipa Bajadérjának premierjével.

A bajadér címszereplője: Popova Aleszja (fotó: Mezey Béla)

A Magyar Állami Operaház balettegyüttese 1976. október 23-án az Árnyak tánca címmel mutatta be mű fehér képét, majd a Magyar Táncművészeti Főiskola 1998-as vizsgakoncertjén láthatta közönség a balett két képét. "Ebben a házban most valami olyan született, mint Oláh Gusztáv és Nádasdy Kálmán óta nem" – mondta Keveházi Gábor balettigazgató, aki Pongor Ildikó próbavezető balettmesterrel egyetemben kiemelte, hogy a világon kevés társulat lenne képes három szereposztásban kiállítani a nagy technikai nehézségű darabot, amelyben a kar egyenrangú szerepet játszik a szólistákkal. Fontosnak tartották azt is megjegyezni, hogy a darab koreográfusával, Slava Muchamedovval egy (tánc)nyelvet beszélnek, hiszen mindhárman a szentpétervári balettiskola növendékei voltak.

A címszerepet - Kozmér Alexandrával és Tsygankova Annával váltva - táncoló Popova Aleszja Níkia karakterének összetettségét, valamint Velich Rita jelmezeinek inspiráló szépségét hangsúlyozta. Az előadásban lép először színpadra az Operaházban a tallini születésű, Szentpéterváron tanult Vladimir Arhangelszki.

A bajadért 1877. február 4-én (az orosz időszámítás szerint január 23-án) mutatták be Szentpéterváron a Nagy Színházban. Marius Petipa a saját ötletei illetve Szergej Hugyekov szövegkönyve alapján készítette el négy felvonásos, hét képből álló balettjét. A múlt században a darab sok csonkításon és változtatáson ment keresztül. A Magyar Nemzeti Balett előadásának koreográfiáját Slava Muchamedov Marius Petipa eredeti koreográfiája (1877) és Vahtang Csabukiani, Vlagyimir Ponomarjev (1941), Nyikolaj Zubkovszkij (1948) hozzáadott koreográfiái alapján készítette.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.