Tánc

Elszánt, perverz, lelkes

2007.08.09. 00:00
Ajánlom
Nyilván nézőpont kérdése (mármint hogy elszánt, perverz vagy éppen lelkes), és innentől kezdve virágozzék minden virág. Amire a Szigeten kevés az esély, hiszen a földtani és légköri viszonyok a legkevésbé sem kedvezőek. Másfelől azonban nagyon is gazdag nemcsak a zenei, hanem kulturális flóra is - hogy fokozzam a képzavart, ha már a szigeti hangzavar megihletett.

Frenák Pál előadása

A címbeli jelzők közül kimaradt a tiszteletreméltó (nyilván nem elég figyelemfelkeltő), holott elsősorban ez illeti meg a Színház– és Táncsátor évről évre vívott hősies küzdelmét a szigeti viszonyokkal szemben. De úgy tűnik, az elszánás annyira erős, hogy meghozza gyümölcsét (vagy virágját, ld.: vastag betű). Azaz düböröghet a Manu Chao a nagyszínpadon, uralkodhat az első nap felfokozott buliznivágyás hangulata, mégis sokan gyűlnek össze perverzek a fedett térben is, hogy kortárs táncművészetet élvezzenek. Ez persze fokozza az előadók lelkesedését, úgyhogy lassan minden összeáll.

Az első este egyetlen külföldi fellépője a Danza del Alma kubai társulat, amelynek tagjai mertek viccesek lenni, bár a humoruk számomra gyakran közönségesnek és laposnak tűnt, de kétségtelen, más vérmérséklet. Nagyképűsködve még olyat is mernék mondani, hogy ez amolyan nyári, szigeti hakni volt, de az a férfierő, ami a transzszexualitás ellenére sugárzott a darabból, mindenképpen vonzó volt.

Ezzel szemben a Compagnie Pál Frenák a freudi pszichoanalízis ösztönszféra kutatásánál a Szigeten sem adta alább, ráadásul a szabadtéri színpadon, ahová aztán minden elhallatszott. Ennek ellenére sokan és kitartóan figyelték végig az előadást, bár többeknek még nagyobb kedve lett volna kipróbálni azt a teret uraló, hatalmas homorú lejtőt, amin a táncosok dolgozta, csúsztak-másztak, ugrottak, estek-keltek. A darab még nincs kész, ez afféle előbemutató volt (kiteljesedés ősszel a Trafóban), így egy erős vázlatszerűséget, végiggondolatlanságot, a mozgásokkal való kísérletezés állapotát lehetett még érezni a hűvösödő estében.

Az éjfélkor kezdődő Szeánsz – Aritmiás szívek klubja a Tünet Együttes jól bejáratott és a sátor körülményeihez tökéletesen adaptált produkciója lett. A játszótérként működő színpadi térbe szerintem itt is beléptek volna néhányan, de a táncosok-színészek kellő intelligenciával tartották távol őket. Játékaikban, megőrizve felnőttségüket, néha szinte óvodásokká váltak, ahogy egymás mellé állva utánozták egymást, ahogy megsértődött az, aki valamit nem értett vagy nem tudott megcsinálni, ahogy féltékenyek lettek például a párnacsata győztesére és szétverték a fejét. Az előadás után persze meg lehet próbálni leutánozni őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc gálaest

Csúcspontjához érkezik a győri táncfesztivál

Áramlás címmel tartanak európai gálaestet a XIV. Magyar Táncfesztiválon június 23-án, szombaton. Az est a táncszakma kiemelt szerepvállalását demonstrálja a város Európa Kulturális Fővárosa 2023 pályázatában.
Tánc beszámoló

Nők, férfiak és ezek különféle kombinációi

Ha összegezni kellene a győri táncfesztivál 5. napján látottakat, akkor az egyik fontos tapasztalat az lenne, mennyire különbözőképpen gondolkodnak a jelenkori alkotók a nemi szerepekről.
Tánc modern tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc tudósítás

Tömegpszichózis és szerelmi vajúdás a győri Magyar Táncfesztiválon

Idén csupán két napra sikerült eljutnom a XIV. Magyar Táncfesztiválra, Győrbe, ahol a gyönyörködtető változatosság jegyében zajlanak az esti előadások. Beszámoló a 4. nap történéseiről.
Tánc magazin

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.