Tánc

Elszánt, perverz, lelkes

2007.08.09. 00:00
Ajánlom
Nyilván nézőpont kérdése (mármint hogy elszánt, perverz vagy éppen lelkes), és innentől kezdve virágozzék minden virág. Amire a Szigeten kevés az esély, hiszen a földtani és légköri viszonyok a legkevésbé sem kedvezőek. Másfelől azonban nagyon is gazdag nemcsak a zenei, hanem kulturális flóra is - hogy fokozzam a képzavart, ha már a szigeti hangzavar megihletett.

Frenák Pál előadása

A címbeli jelzők közül kimaradt a tiszteletreméltó (nyilván nem elég figyelemfelkeltő), holott elsősorban ez illeti meg a Színház– és Táncsátor évről évre vívott hősies küzdelmét a szigeti viszonyokkal szemben. De úgy tűnik, az elszánás annyira erős, hogy meghozza gyümölcsét (vagy virágját, ld.: vastag betű). Azaz düböröghet a Manu Chao a nagyszínpadon, uralkodhat az első nap felfokozott buliznivágyás hangulata, mégis sokan gyűlnek össze perverzek a fedett térben is, hogy kortárs táncművészetet élvezzenek. Ez persze fokozza az előadók lelkesedését, úgyhogy lassan minden összeáll.

Az első este egyetlen külföldi fellépője a Danza del Alma kubai társulat, amelynek tagjai mertek viccesek lenni, bár a humoruk számomra gyakran közönségesnek és laposnak tűnt, de kétségtelen, más vérmérséklet. Nagyképűsködve még olyat is mernék mondani, hogy ez amolyan nyári, szigeti hakni volt, de az a férfierő, ami a transzszexualitás ellenére sugárzott a darabból, mindenképpen vonzó volt.

Ezzel szemben a Compagnie Pál Frenák a freudi pszichoanalízis ösztönszféra kutatásánál a Szigeten sem adta alább, ráadásul a szabadtéri színpadon, ahová aztán minden elhallatszott. Ennek ellenére sokan és kitartóan figyelték végig az előadást, bár többeknek még nagyobb kedve lett volna kipróbálni azt a teret uraló, hatalmas homorú lejtőt, amin a táncosok dolgozta, csúsztak-másztak, ugrottak, estek-keltek. A darab még nincs kész, ez afféle előbemutató volt (kiteljesedés ősszel a Trafóban), így egy erős vázlatszerűséget, végiggondolatlanságot, a mozgásokkal való kísérletezés állapotát lehetett még érezni a hűvösödő estében.

Az éjfélkor kezdődő Szeánsz – Aritmiás szívek klubja a Tünet Együttes jól bejáratott és a sátor körülményeihez tökéletesen adaptált produkciója lett. A játszótérként működő színpadi térbe szerintem itt is beléptek volna néhányan, de a táncosok-színészek kellő intelligenciával tartották távol őket. Játékaikban, megőrizve felnőttségüket, néha szinte óvodásokká váltak, ahogy egymás mellé állva utánozták egymást, ahogy megsértődött az, aki valamit nem értett vagy nem tudott megcsinálni, ahogy féltékenyek lettek például a párnacsata győztesére és szétverték a fejét. Az előadás után persze meg lehet próbálni leutánozni őket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,
Színház

Koronavírusban halt meg Böröndi Tamás

A Vidám Színpad 65 éves igazgatójának nem volt alapbetegsége - tudta meg a Blikk.
Klasszikus

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Jazz/World

Debussy a klasszikus címkéje nélkül

Megjelent Harcsa Veronika, Razvaljajeva Anasztázia és Fenyvesi Márton első közös lemeze, amelyen Debussy-dalok hallhatók modern és izgalmas köntösben, úgy, ahogy még biztosan nem találkoztunk velük. Hiányzik az a hang, amit ez a megjelenés képvisel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

A tánc önkifejezés, a cirkusz káprázat – Interjú Vági Bencével

Záró részéhez érkezett a Recirquel Újcirkusz Társulat trilógiája. A Solus Amor, ami a Non Solus és My Land méltó folytatása, a „cirque danse” nyelvén megszólaló monumentális légi táncelőadás. Vági Bence művészeti vezetővel, a produkció rendező-koreográfusával beszélgettünk az előadásokról, sikerekről és a következő időszak lehetőségeiről.
Tánc hír

A Nemzeti Táncszínház betáncol az otthonokba

Elindult a Nemzeti Táncszínház stream-sorozata, a TáncszínházON. A minden kedden és csütörtökön közvetített felnőtt, illetve a szombati gyerekelőadásokat bárki ingyenesen megtekintheti.
Tánc hír

Fiatal zeneszerzők műveire készít táncjátékot Kulcsár Noémi

A fiatal zeneszerzőkből álló STUDIO 5 hatodik estjére készül, ami november 9-én a Zeneakadémia Solti termében lesz látható. A Bella Máté, Virág András Gábor, Szentpáli Roland, Kutrik Bence és Solti Árpád alkotta formáció ezúttal a mozdulatok nyelvén szeretné közelebb hozni a kortárs zenét a nagyközönséghez.
Tánc interjú

Az iszonyat balladájától Vasarelyig – 60 éves a Pécsi Balett

Hatvanadik jubileumi évadát kezdte meg 2020 szeptemberében a Pécsi Balett. Az ország első európai hírű, modern balettegyüttese a Pécsi Nemzeti Színház balett-tagozataként 1960-ban létesült Eck Imre Kossuth- és Liszt –díjas, érdemes és kiváló művész vezetésével, aki túllépve a klasszikus balettek mesevilágán, a színpadra helyezte a kor emberi problémáit, érzelmeit, morális kétségeit, aktuális tartalmait sajátos, modern mozgásvilágában. Az alapításról, az önállósodásról, a nézőbarát repertoárról és az új utak kereséséről Uhrik Dóra ügyvezető beszélt Péli Nagy Katának.
Tánc hír

Philip Glass zenéjére táncolnak a Feledi Project táncosai

Feledi János Philip Glass Metamorfózis című, zongorára írt művére készített koreográfiát. A társadalmunk, létünk átváltozásáról szóló produkció november 3-tól látható a Nemzeti Táncszínházban.