A Nemzeti Táncszínház műsoraként látható előadás két része - Mészáros Máté és Kun Attila alkotása - külföldi társulatoknál tapasztalatot szerzett koreográfusok vallomása útkeresésről, alkalmazkodásról, az otthonon kívüli létezésről. Hosszas érlelődést, belső formálódást követően az anyaföld hazahívó és megtartó ereje által ihletve osztják meg a külföldön szerzett tapasztalataikat.
Mészáros Máté A kezemet a fejembe hajtom című darabjában az egyén és a vele szemben álló tömeg találkozik most, hogy az azonos kérdésekre megtalálják a választ. A más által épített pályán és szabályok szerint kell játszaniuk, alkalmazkodniuk a környezetükhöz. Mészáros Máté jelenleg a világhírű belga fizikai színház, az Ultima Vez társulat tagja. Olyan koreográfusokkal dolgozott már gyütt, mint Ohad Naharin, Wim Vandekeybus, Sharon Eyal, Amanda Miller, Roberto Galvan, Myriam Naisy és Robin Orlin.
A Peregrinusban Kun Attila színpadi formába öntötte utazásai érzelmi és gondolati esszenciáit. Az örökített kultúra - nem színpadi, hanem nemzeti - stigmái, a külföldi kultúra nyomai, a „messziről jött ember" sorsa, az anyaföld elengedő és befogadó gesztusai, mind-mind fontos és mély kérdések, melyek inspiráló „útitársai" koreográfiái elkészítésében.
Kun Attila tagja volt a világhírű londoni Rambert Dance Company-nek, majd később szólistaként a svájci Ballet Baselhez szerződött. Nemzetközi karrierje alatt olyan koreográfusokkal dolgozott, mint Jiri Kylian, Mats Ek, Christopher Bruce, Mauro Bigonzetti, Johan Inger, Rami Be'er, Ohad Naharin és Jorma Elo.