Tánc

Emanuel Gat és a valóság mágiája

2012.04.26. 16:25
Ajánlom
Emanuel Gat gyökerei Marokkóban vannak, Izraelben nőtt fel, Franciaországban él. Zenét tanult, karmesternek készült, 23 évesen táncolni kezdett, három évvel később elkészítette első koreográfiáját. Magyarországon harmadik alkalommal látható kompozíciója: a Trafóba a Brilliant Corners, a Thelonious Monk 1957-es felvétele inspirálta darab érkezik.

- Emlékszel arra, mikor hallottad először Thelonious Monkot?

- Húha... Azt hiszem, húszéves voltam, és hallottam egy... Nem is, várj csak! Egy dokumentumfilmben láttam, igen, alig egy-két percig tűnt fel benne, valami jazztörténeti tévéműsor lehetett. Szólót játszott, és ahogyan zongorázott, egészen sokkolóan hatott rám. Utána rohantam a boltba, és megvettem az összes elérhető felvételét.

. Mi sokkolt?

- Valószínűleg a látvány. Az, ahogyan zongorázott, egyáltalán nem volt zongoristás, inkább úgy kezelte a hangszert, mintha az például egy dob lenne. Láttam egy embert, egy igazán eredeti fazont, aki számomra addig példátlan, a megszokottól eltérően sokkal intenzívebb kapcsolatban élt a zongorával. Van egy híres felvétele: feláll a zongorától, körbetáncolja, majd visszaül a billentyűkhöz. Elképesztő, ahogyan minden szépelgéstől mentesen játszott.

- Ezért is tartod inspiratívnak Monk zenéjét? Hiszen több alkalommal említetted a Brilliant Corners kapcsán. Tudom, hogy nehéz szavakba önteni azt, miért, de mégis...

- Nem a forma vagy a harmóniák inspirálnak. Inkább az, ahogyan gondolkodik, ahogyan megengedi, sőt ahogyan nagyon finoman bár, de mégis arra késztet, hogy gondolkodni kezdjek. Az a nyitottság, ahogyan engem mint hallgatót kezel: hogy nincsenek kötelezettségeim a zeneszerző és a zene felé, hogy utamra enged. Ez a sajátos kreatív folyamat hat rám erősen, katalizálóan.

- Akkor ezek azok az aspektusok, amik jelen vannak a koreográfiában? Hiszen annak ellenére, hogy egyáltalán nem használod a darabban azt a bizonyos 1957-es Brilliant Corners című felvételt, amelyen Monk, Max Roach, Sonny Rollins és Clark Terry játszanak, erre hivatkozol.

- Nagyrészt igen, bár ha konkrét dolgokra gondolsz, akkor a ritmikai felépítésben, a dinamikában, az ellenpontozásban lehet párhuzamokat találni.

- A zenét nagyjából két év alatt állítottad össze. Mennyire más vagy hasonló a koreografálás és a zeneszerzés folyamata, technikája?

- Semmi különbség nincs a kettő között. Ugyanúgy darabokból építkezem, és ugyanúgy nem gondolok semmiféle szabályra. A kezdet kezdetén semmiféle képet nem látok lelki szemeimmel a végeredményről, nem hallom magamban a teljes kompozíciót. Szeretek végtelen mennyiségű alapanyagot használni, ami ha szó szerint nem is végtelen, de ebben az esetben több száz hangmintát jelentett. Ahogyan egymás mellé pakoltam őket különböző variációkban, ahogyan kiegészítették, erősítették, ellenpontozták egymást, ahogyan párbeszédbe kerültek vagy egymásba olvadtak, lassan elkezdett összeállni a darab váza. Mintha a darab alkotta volna meg önmagát. A konstrukció folyamata jobban izgat, mint a későbbi produktum, a felfedezés, a leleplezés, a dolgok mélyére ásás több izgalmat tartogat, mint a tervezés.

- A Brilliant Corners kapcsán írtál egy esszét, ebben többek között az alkotás folyamatát járod körül. Ebben van egy mondatod: a "helyes" struktúrák nyitottak. Pontosan mit jelent ez? Nyilván nagyon komplex ez a kérdés, de közelítsük meg például onnan, hogy mennyi lehetőség van az improvizációra.

- Azokat a struktúrákat szeretem, legyen az akár ember alkotta tárgy, építmény, művészeti alkotás, akár természet létrehozta képződmény, amelyek az építőelemekből organikusan állnak össze. Amikor a független, önmagukban is érvényes, értelmes alkotórészek úgy rezonálnak egymásra, hogy valami új minőséget hoznak létre. Nem feltétlenül vannak harmóniában a környezetükkel, de mindenképpen reagálnak arra, párbeszédet kezdeményeznek és szinergiában élnek vele. Számomra ezt jelenti a nyitottság. De miután létrejön egy struktúra, a keret, egészen konkrétan: ha kész van egy darab, az improvizációt muszáj kizárni. Paradox módon azonban ebben a szoros belső logika mentén létrejövő szabályrendszerben mégis szabadnak lehet lenni, hiszen emberből vagyunk, a váratlant, a meglepetést, a valóság mágiáját soha nem zárhatjuk ki, és ily módon a tánc- és a jazzimprovizáció között erős párhuzam vonható.

- Ugyanebben az esszében írod, hogy a Brilliant Corners próbafolyamata alatt egészen új dolgokat, új tulajdonságokat fedeztél fel magadban, és ez revelációként hatott rád. Mik voltak ezek?

- Nem is annyira új tulajdonságaimat vagy oldalaimat ismertem meg, hanem az alkotás folyamatát érintő kérdésekre kaptam új válaszokat. Igaz, nem mondom, hogy már mindent tudok...

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

50 éves Bozsik Yvette, akinek bátorságát még Pina Bausch is elismerte

Saját nevét viselő társulata az ország egyik kiemelt, nemzetközileg is elismert kortárs táncegyüttese.
Tánc ajánló

Fogyaszd a kultúrát is környezettudatosan!

A Sziget idén a Love Revolution szlogen jegyében telik. A teljesség igénye nélkül összeszedtük, mik azok a társadalmi témák, amikkel a kulturális programok, előadások, performanszok foglalkoznak majd a Szigeten.
Tánc mte

Japán balerina szerzett dicsőséget a Magyar Táncművészeti Egyetemnek

Takamori Miyu a Magyar Táncművészeti Egyetem japán hallgatója bronzérmet nyert a XXVIII. Várnai Nemzetközi Balettversenyen, míg partnere, Rónai András, az Operaház fiatal címzetes magántáncosa különdíjat kapott.
Tánc sziget 2018

Ez a cirkusz már rég nem az, amitől ódzkodsz!

A cirkusz legmodernebb, legbeszédesebb, legtartalmasabb oldalát is megismerhetjük a Sziget fesztivál Cirque Du Sziget helyszínén, augusztus 9. és 14. között.
Tánc hírek

Megalakult a Székesfehérvári Balett Színház

Hivatalosan is megkezdte működését szerdán Székesfehérvár új kulturális intézménye Egerházi Attila igazgatásával,13 balettművésszel.