Tánc

Emanuel Gat és a valóság mágiája

2012.04.26. 16:25
Ajánlom
Emanuel Gat gyökerei Marokkóban vannak, Izraelben nőtt fel, Franciaországban él. Zenét tanult, karmesternek készült, 23 évesen táncolni kezdett, három évvel később elkészítette első koreográfiáját. Magyarországon harmadik alkalommal látható kompozíciója: a Trafóba a Brilliant Corners, a Thelonious Monk 1957-es felvétele inspirálta darab érkezik.

- Emlékszel arra, mikor hallottad először Thelonious Monkot?

- Húha... Azt hiszem, húszéves voltam, és hallottam egy... Nem is, várj csak! Egy dokumentumfilmben láttam, igen, alig egy-két percig tűnt fel benne, valami jazztörténeti tévéműsor lehetett. Szólót játszott, és ahogyan zongorázott, egészen sokkolóan hatott rám. Utána rohantam a boltba, és megvettem az összes elérhető felvételét.

. Mi sokkolt?

- Valószínűleg a látvány. Az, ahogyan zongorázott, egyáltalán nem volt zongoristás, inkább úgy kezelte a hangszert, mintha az például egy dob lenne. Láttam egy embert, egy igazán eredeti fazont, aki számomra addig példátlan, a megszokottól eltérően sokkal intenzívebb kapcsolatban élt a zongorával. Van egy híres felvétele: feláll a zongorától, körbetáncolja, majd visszaül a billentyűkhöz. Elképesztő, ahogyan minden szépelgéstől mentesen játszott.

- Ezért is tartod inspiratívnak Monk zenéjét? Hiszen több alkalommal említetted a Brilliant Corners kapcsán. Tudom, hogy nehéz szavakba önteni azt, miért, de mégis...

- Nem a forma vagy a harmóniák inspirálnak. Inkább az, ahogyan gondolkodik, ahogyan megengedi, sőt ahogyan nagyon finoman bár, de mégis arra késztet, hogy gondolkodni kezdjek. Az a nyitottság, ahogyan engem mint hallgatót kezel: hogy nincsenek kötelezettségeim a zeneszerző és a zene felé, hogy utamra enged. Ez a sajátos kreatív folyamat hat rám erősen, katalizálóan.

- Akkor ezek azok az aspektusok, amik jelen vannak a koreográfiában? Hiszen annak ellenére, hogy egyáltalán nem használod a darabban azt a bizonyos 1957-es Brilliant Corners című felvételt, amelyen Monk, Max Roach, Sonny Rollins és Clark Terry játszanak, erre hivatkozol.

- Nagyrészt igen, bár ha konkrét dolgokra gondolsz, akkor a ritmikai felépítésben, a dinamikában, az ellenpontozásban lehet párhuzamokat találni.

- A zenét nagyjából két év alatt állítottad össze. Mennyire más vagy hasonló a koreografálás és a zeneszerzés folyamata, technikája?

- Semmi különbség nincs a kettő között. Ugyanúgy darabokból építkezem, és ugyanúgy nem gondolok semmiféle szabályra. A kezdet kezdetén semmiféle képet nem látok lelki szemeimmel a végeredményről, nem hallom magamban a teljes kompozíciót. Szeretek végtelen mennyiségű alapanyagot használni, ami ha szó szerint nem is végtelen, de ebben az esetben több száz hangmintát jelentett. Ahogyan egymás mellé pakoltam őket különböző variációkban, ahogyan kiegészítették, erősítették, ellenpontozták egymást, ahogyan párbeszédbe kerültek vagy egymásba olvadtak, lassan elkezdett összeállni a darab váza. Mintha a darab alkotta volna meg önmagát. A konstrukció folyamata jobban izgat, mint a későbbi produktum, a felfedezés, a leleplezés, a dolgok mélyére ásás több izgalmat tartogat, mint a tervezés.

- A Brilliant Corners kapcsán írtál egy esszét, ebben többek között az alkotás folyamatát járod körül. Ebben van egy mondatod: a "helyes" struktúrák nyitottak. Pontosan mit jelent ez? Nyilván nagyon komplex ez a kérdés, de közelítsük meg például onnan, hogy mennyi lehetőség van az improvizációra.

- Azokat a struktúrákat szeretem, legyen az akár ember alkotta tárgy, építmény, művészeti alkotás, akár természet létrehozta képződmény, amelyek az építőelemekből organikusan állnak össze. Amikor a független, önmagukban is érvényes, értelmes alkotórészek úgy rezonálnak egymásra, hogy valami új minőséget hoznak létre. Nem feltétlenül vannak harmóniában a környezetükkel, de mindenképpen reagálnak arra, párbeszédet kezdeményeznek és szinergiában élnek vele. Számomra ezt jelenti a nyitottság. De miután létrejön egy struktúra, a keret, egészen konkrétan: ha kész van egy darab, az improvizációt muszáj kizárni. Paradox módon azonban ebben a szoros belső logika mentén létrejövő szabályrendszerben mégis szabadnak lehet lenni, hiszen emberből vagyunk, a váratlant, a meglepetést, a valóság mágiáját soha nem zárhatjuk ki, és ily módon a tánc- és a jazzimprovizáció között erős párhuzam vonható.

- Ugyanebben az esszében írod, hogy a Brilliant Corners próbafolyamata alatt egészen új dolgokat, új tulajdonságokat fedeztél fel magadban, és ez revelációként hatott rád. Mik voltak ezek?

- Nem is annyira új tulajdonságaimat vagy oldalaimat ismertem meg, hanem az alkotás folyamatát érintő kérdésekre kaptam új válaszokat. Igaz, nem mondom, hogy már mindent tudok...

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház

Itt a videó a Törőcsik Mari Emlékestről

Szeptember 21-én, a napokban zajló MITEM fesztivál keretében megemlékezést tartottak az idén elhunyt Törőcsik Mariról pályatársai, tisztelői részvételével a Nemzeti Színházban. Az eseményről készült összefoglaló videót a színház tette közzé.
Könyv

Könyves séták és ismert szerzők az idei Margó Fesztiválon

A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezik meg október 14. és 17. között a 10. Margó Irodalmi Fesztivált, amely a Müpával közös szervezésben valósul meg a Várkert Bazárban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Kötélen sétált át Párizs fölött egy artista – VIDEÓ

Az ismert francia művész, Nathan Paulin az Eiffel-torony és a Szajna túlpartján álló Chaillot Színház között kifeszített kötélen egyensúlyozott végig.
Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Rendhagyó fesztivállal búcsúzik a jubiláló L1danceFest

Huszadik, és egyben utolsó alkalommal rendezik meg szeptember 1. és 5. között az L1 Egyesület a kortárs előadóművészetek egyik legrangosabb szemléjét, amely a jubileum alkalmából a budapesti bázis mellett számos vidéki helyszínen képviselteti magát.