Tánc

Emanuel Gat és a valóság mágiája

2012.04.26. 16:25
Ajánlom
Emanuel Gat gyökerei Marokkóban vannak, Izraelben nőtt fel, Franciaországban él. Zenét tanult, karmesternek készült, 23 évesen táncolni kezdett, három évvel később elkészítette első koreográfiáját. Magyarországon harmadik alkalommal látható kompozíciója: a Trafóba a Brilliant Corners, a Thelonious Monk 1957-es felvétele inspirálta darab érkezik.

- Emlékszel arra, mikor hallottad először Thelonious Monkot?

- Húha... Azt hiszem, húszéves voltam, és hallottam egy... Nem is, várj csak! Egy dokumentumfilmben láttam, igen, alig egy-két percig tűnt fel benne, valami jazztörténeti tévéműsor lehetett. Szólót játszott, és ahogyan zongorázott, egészen sokkolóan hatott rám. Utána rohantam a boltba, és megvettem az összes elérhető felvételét.

. Mi sokkolt?

- Valószínűleg a látvány. Az, ahogyan zongorázott, egyáltalán nem volt zongoristás, inkább úgy kezelte a hangszert, mintha az például egy dob lenne. Láttam egy embert, egy igazán eredeti fazont, aki számomra addig példátlan, a megszokottól eltérően sokkal intenzívebb kapcsolatban élt a zongorával. Van egy híres felvétele: feláll a zongorától, körbetáncolja, majd visszaül a billentyűkhöz. Elképesztő, ahogyan minden szépelgéstől mentesen játszott.

- Ezért is tartod inspiratívnak Monk zenéjét? Hiszen több alkalommal említetted a Brilliant Corners kapcsán. Tudom, hogy nehéz szavakba önteni azt, miért, de mégis...

- Nem a forma vagy a harmóniák inspirálnak. Inkább az, ahogyan gondolkodik, ahogyan megengedi, sőt ahogyan nagyon finoman bár, de mégis arra késztet, hogy gondolkodni kezdjek. Az a nyitottság, ahogyan engem mint hallgatót kezel: hogy nincsenek kötelezettségeim a zeneszerző és a zene felé, hogy utamra enged. Ez a sajátos kreatív folyamat hat rám erősen, katalizálóan.

- Akkor ezek azok az aspektusok, amik jelen vannak a koreográfiában? Hiszen annak ellenére, hogy egyáltalán nem használod a darabban azt a bizonyos 1957-es Brilliant Corners című felvételt, amelyen Monk, Max Roach, Sonny Rollins és Clark Terry játszanak, erre hivatkozol.

- Nagyrészt igen, bár ha konkrét dolgokra gondolsz, akkor a ritmikai felépítésben, a dinamikában, az ellenpontozásban lehet párhuzamokat találni.

- A zenét nagyjából két év alatt állítottad össze. Mennyire más vagy hasonló a koreografálás és a zeneszerzés folyamata, technikája?

- Semmi különbség nincs a kettő között. Ugyanúgy darabokból építkezem, és ugyanúgy nem gondolok semmiféle szabályra. A kezdet kezdetén semmiféle képet nem látok lelki szemeimmel a végeredményről, nem hallom magamban a teljes kompozíciót. Szeretek végtelen mennyiségű alapanyagot használni, ami ha szó szerint nem is végtelen, de ebben az esetben több száz hangmintát jelentett. Ahogyan egymás mellé pakoltam őket különböző variációkban, ahogyan kiegészítették, erősítették, ellenpontozták egymást, ahogyan párbeszédbe kerültek vagy egymásba olvadtak, lassan elkezdett összeállni a darab váza. Mintha a darab alkotta volna meg önmagát. A konstrukció folyamata jobban izgat, mint a későbbi produktum, a felfedezés, a leleplezés, a dolgok mélyére ásás több izgalmat tartogat, mint a tervezés.

- A Brilliant Corners kapcsán írtál egy esszét, ebben többek között az alkotás folyamatát járod körül. Ebben van egy mondatod: a "helyes" struktúrák nyitottak. Pontosan mit jelent ez? Nyilván nagyon komplex ez a kérdés, de közelítsük meg például onnan, hogy mennyi lehetőség van az improvizációra.

- Azokat a struktúrákat szeretem, legyen az akár ember alkotta tárgy, építmény, művészeti alkotás, akár természet létrehozta képződmény, amelyek az építőelemekből organikusan állnak össze. Amikor a független, önmagukban is érvényes, értelmes alkotórészek úgy rezonálnak egymásra, hogy valami új minőséget hoznak létre. Nem feltétlenül vannak harmóniában a környezetükkel, de mindenképpen reagálnak arra, párbeszédet kezdeményeznek és szinergiában élnek vele. Számomra ezt jelenti a nyitottság. De miután létrejön egy struktúra, a keret, egészen konkrétan: ha kész van egy darab, az improvizációt muszáj kizárni. Paradox módon azonban ebben a szoros belső logika mentén létrejövő szabályrendszerben mégis szabadnak lehet lenni, hiszen emberből vagyunk, a váratlant, a meglepetést, a valóság mágiáját soha nem zárhatjuk ki, és ily módon a tánc- és a jazzimprovizáció között erős párhuzam vonható.

- Ugyanebben az esszében írod, hogy a Brilliant Corners próbafolyamata alatt egészen új dolgokat, új tulajdonságokat fedeztél fel magadban, és ez revelációként hatott rád. Mik voltak ezek?

- Nem is annyira új tulajdonságaimat vagy oldalaimat ismertem meg, hanem az alkotás folyamatát érintő kérdésekre kaptam új válaszokat. Igaz, nem mondom, hogy már mindent tudok...

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Tisztújítást tartottak a Magyar Táncművészek Szövetségében

A Magyar Táncművészek Szövetségének közgyűlésén ötödik alkalommal választotta meg a tagság újabb három évre elnöknek Mihályi Gábort, a Magyar Állami Népi Együttes vezetőjét és társelnöknek Kiss Jánost, a győri Magyar Táncfesztivál igazgatóját - adta hírül a szakmai és érdekvédelmi szövetség.
Tánc magazin

Nevetve sírni, sírva nevetni – Cacti a Nemzeti Balett előadásában

A kaktuszok nem sírnak. Legalábbis egyikünk sem találkozott még könnyező tüskékkel – vagy mégis? A világhírű svéd koreográfus, Alexander Ekman Cacti című darabja csontig-velőig hatoló őszinteséggel mutatja be a kortárs tánc világát, humoros és fájdalmasan pontos képet adva arról, mennyire fontos számunkra a művészet „értelmezése”. Néha lényegesebb, mint a művészet maga. Ekman legsikeresebb koreográfiája a Magyar Nemzeti Balett tolmácsolásában érkezik Budapestre.
Tánc ajánló

Alexander Ekman svéd koreográfus indítja az Opera új évadát

A világhírű alkotó egyik legnépszerűbb műve, a Cacti a Magyar Nemzeti Balett és a Magyar Állami Operaház első bemutatója szeptember 11-én látható az Eiffel Műhelyházban.
Tánc hír

Átadták az idei Lábán Rudolf- és Halász Péter-díjakat

Augusztus 31-én a Trafóban immár 15. alkalommal hirdették ki a legjobb hazai kortárs táncprodukciókat elismerő díjat, valamint a színházi alkotókat méltató elismerést.
Tánc gyász

Elhunyt Rab István balettművész

Az 1953 disszidált táncművész 90 éves korában hunyt el, Amerikában – írja a New York Times-ra hivatkozva a Színház Online.