Tánc

Én vagyok a madár!

Interjú Góbi Rita táncos, koreográfussal
2018.06.03. 10:35
Ajánlom
Góbi Rita Reptében című, érzékeny madártáncával elnyerte a független táncelőadásokat elismerő Lábán Rudolf-díjat. A szólódarab júniusban a győri XIV. Magyar Táncfesztiválon, valamint külföldi fesztiválokon is jelen lesz. Térről, átváltozásról és eltérő dimenziókról is beszélgettünk.

Meglepődtél, hogy te lettél az egyik Lábán Rudolf-díjazott?

Meghatódtam.

Szép pillanat volt, amikor a díj átvételekor azt mondtad, hogy ez nem egy szólóelőadás, hanem rengeteg szereplője van a dobos-zeneszerző Szegő Dávidon keresztül egészen a térig. Hogyan lett a tér ilyen fontos szereplő?

Amikor a térről beszéltem, több dologra gondoltam. Úgy is, mint lehetőség, a létezés, a próbaterem, a színház mint játéktér szinonimája. Folyamatosan arra készülök fizikailag és lelkileg, hogy az adott tér minden egyes szegmensét betöltsem.

Amikor táncolok, akkor az engem körülvevő üres tér megszemélyesül – a térrel táncolok.

Rengeteg dolgot képzelek el, ami csak az én fejemben létezik, nélkülük a mozdulatok üres cselekvések volnának, így viszont egy sokkal bonyolultabb rendszerben vagyok benne.

Volitant_Gobi_PhotoMarcellPiti6 (1)-104222.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Piti Marcell)

A színpadon mégiscsak egyedül vagy, ráadásul ebben az előadásban relatívvá válnak a térbeli távolságok és méretek. Nehéz megtölteni egyedül a teret?

Itt egy limitált térben vagyok és ez magától alakult így: a próbaterembe besütő nap rajzolta ki a határokat. Akkor jöttem rá, hogy a természet mutatja meg nekem az irányvonalat. Ő mondja meg, hogy hol az én helyem. Ezt a felismerést be is építettem az előadásba, mert éreztem, hogy minden mellettem áll ebben a keresésben. Amióta ezen az előadáson dolgozom, egy folyamatos flow állapotban vagyok, minden alakul bennem, nincs megállás. Ugyanakkor ahhoz, hogy be tudjam tölteni a teret, rengeteget gyakorolok. Mint egy sportoló, akinek fel kell készülnie egy olimpiára, hogy lefuthassa az adott távot. És ha fizikailag állapotba hozom magamat, akkor szellemileg is belekerülök egy másik dimenzióba.

Az előadás egy átváltozástörténetnek azt a fázisát örökíti meg, amikor az alak a madár és az emberi lét állapota közt feszül. Te magad is sokszor beszélsz úgy magadról, mintha két világ - a hétköznapi valóság és a belső valóságod - között helyezkednél el. Ezt a tapasztalatodat is belefogalmaztad ebbe a darabba?

Azt nem tudom belefogalmazni, mert ez jelen van. Ezzel inkább meg kell barátkozzak.

Ezt nehézségként éled meg?

Voltak vele küzdelmeim, de mára elfogadtam.

Miben változott az előadás az elmúlt egy évben, amióta játszod?

Az előadásban nagyon szigorú vagyok önmagamhoz, minden szőrszálhasogatóan ki van számolva, le van fixálva. Tehát nem én alakítom a darabot, hanem bennem alakul. Minél többet játszom, annál inkább otthonosabb lesz.

Egyszerre kell kint én bent lennem, ébren kell tartani a figyelmet, a feszültséget, számolni a zenére a páratlan ritmusokat, elutazni a fantáziavilágomba, elveszni a létezésben, tehát rengeteg síkon dolgozom, amikor a színpadon vagyok.

Repteben_puskelzsolt_0696-103324.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Számodra fontos, hogy olyan előadást hozz létre, ami minden szinten kihívás elé állít téged?

Ez az, ami motivál, hogy fejlődjek. Minden előadásom rendkívül nehéz, minden téren: fontos a mozdulatok minősége, a jelenlét intenzitása, és, hogy kockáztassak, feszegessem a határaimat, és igen, legyen kihívás.

Elégedettséget szoktál érezni?

Soha nem vagyok megelégedve, de mivel egy teljesen más birodalomba kerülök az előadás során, ezért utána soha nem fáradtságot érzek, hanem egy nagyon energiadús létezést. Minél többet gyakorolok, annál fittebb vagyok, úgy fizikailag, mint szellemileg.

A madártematika hogyan repült be az ablakon?

Az animális figurák mindig jelen vannak a darabjaimban, általában ösztönösen ilyen alakokat formálok meg. Most is véletlenül jöttem rá erre: nem találtam ki, hogy madár leszek, hanem madár lettem.

volitant5-103054.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Piti Marcell)

Előtanulmányként figyelted a madarak mozgását?

Dehogy figyeltem! Én vagyok a madár! (nevet) Ez az egész annyira egyszerű, nem szól másról, mint a létezésről: semmi nem számít, csak hogy jelen vagy abban a pillanatban. Ilyenkor lemegy az ember az állatbirodalomba. A munkafolyamat során először csak improvizáltam, és csak később értelmeztem, hogy mit is csináltam.

A darab bekerült a húsz legjobb koreográfiát felvonultató Aerowaves 2017-es válogatásba. Hogyan tértél haza a Bulgáriában megrendezett Spring Forward Fesztiválról, ahol ezek a válogatott előadások bemutatkoztak?

Több külföldi kollégával és szervezővel megismerkedtem, ami máshogy nem történt volna meg. Szóval ebből a szempontból nagyon fontos tapasztalat volt, hiszen hiába írok én Góbi Ritaként valakinek, semmibe vesznek. De a személyes találkozás után már más szinten kezdjük el a kommunikációt.

Milyen munkák állnak előtted?

Ebben az évben nagyon sok mindent meg kell szülnöm. Augusztus 4-én és 5-én Tokióban mutatjuk be a japán Ruri Mitohval készülő duettünket. Az őszi fesztiválon debütál a Tátikák munkacímű előadásunk, amit hat lánnyal csinálok. Vár még rám egy gyerekdarab, amit a zalaegerszegi bábszínháznak készítek.

Góbi Rita: „Egy szem vagyok, ami néz”

Kapcsolódó

Góbi Rita: „Egy szem vagyok, ami néz”

Budapest városszövete új és új izgalmas, érdekes történeteket rejt magában. Események, érzések, gondolatok egyvelege, amelyből összeáll fővárosunk. A Sziluett Cinema című darabja kapcsán Góbi Ritát faggattuk kötődésekről, Budapestről, az eltévedés izgalmáról és a tanítás kihívásairól.

Góbi Rita és Hód Adrienn kapta a legjobb táncelőadás díját

Góbi Rita és Hód Adrienn kapta a legjobb táncelőadás díját

Április 17-én a kortárs táncszakma családias közegében adták át a 2017-es év legjobb koreográfiájáért járó független táncszakmai elismerést, a Lábán Rudolf-díjat.

Góbi Rita szólója az európai kortárs tánc élvonalába került

Góbi Rita szólója az európai kortárs tánc élvonalába került

A Góbi Rita Társulat Reptében című szóló táncelőadása bekerült az Aerowaves 20 legjobb idei táncprodukciója közé. Jövőre így ez a darab képviseli Magyarországot az egyik legjelentősebb nemzetközi kortárs tánc rendezvényen, a Spring Forward Fesztiválon.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Axt László artistaművész

Életének 72. évében elhunyt Axt László Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett, Jászai Mari-díjas artistaművész – tette közzé a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ.
Tánc ajánló

Világhírű balettművészek részvételével ünnepli Kálmán Imrét a Budapesti Operettszínház

A Budapesti Operettszínház nagyszabású gálaműsort rendez Kálmán Imre születésének 140. évfordulójának apropóján. Az előadás két alkalommal lesz látható, az első este, szeptember 10. ráadásul jótékony célt is szolgál: a gála bevételét az Együtt az Autistákért Alapítvány részére ajánlja fel a teátrum.
Tánc hír

Pécs díszpolgárává avatták Uhrik Teodóra táncművészt

Pécs díszpolgára címmel tüntették ki Uhrik Teodóra Kossuth- és Liszt-díjas táncművészt, a Pécsi Balett alapító tagját, jelenlegi ügyvezető igazgatóját a város napja alkalmából megtartott ünnepi közgyűlésen.
Tánc ajánló

Bemutatókkal indítja évadát a Nemzeti Táncszínház

Szeptember 4-én indul a Nemzeti Táncszínház 2022/23-as évada, melyet premierekkel nyit meg az intézmény. Előbb a Pécsi Balett Zorba című produkcióját láthatja a közönség, pár nappal később pedig a Magyar Állami Népi Együttes lép színpadra az Ünneppel.
Tánc ajánló

Ukrán menekültekből alakult táncegyüttes lép fel Budapesten

A 40 főből álló Mrija együttes estje augusztus 24-én lesz látható a Bakáts téren.