Tánc

Én vagyok a madár!

Interjú Góbi Rita táncos, koreográfussal
2018.06.03. 10:35
Ajánlom
Góbi Rita Reptében című, érzékeny madártáncával elnyerte a független táncelőadásokat elismerő Lábán Rudolf-díjat. A szólódarab júniusban a győri XIV. Magyar Táncfesztiválon, valamint külföldi fesztiválokon is jelen lesz. Térről, átváltozásról és eltérő dimenziókról is beszélgettünk.

Meglepődtél, hogy te lettél az egyik Lábán Rudolf-díjazott?

Meghatódtam.

Szép pillanat volt, amikor a díj átvételekor azt mondtad, hogy ez nem egy szólóelőadás, hanem rengeteg szereplője van a dobos-zeneszerző Szegő Dávidon keresztül egészen a térig. Hogyan lett a tér ilyen fontos szereplő?

Amikor a térről beszéltem, több dologra gondoltam. Úgy is, mint lehetőség, a létezés, a próbaterem, a színház mint játéktér szinonimája. Folyamatosan arra készülök fizikailag és lelkileg, hogy az adott tér minden egyes szegmensét betöltsem.

Amikor táncolok, akkor az engem körülvevő üres tér megszemélyesül – a térrel táncolok.

Rengeteg dolgot képzelek el, ami csak az én fejemben létezik, nélkülük a mozdulatok üres cselekvések volnának, így viszont egy sokkal bonyolultabb rendszerben vagyok benne.

Volitant_Gobi_PhotoMarcellPiti6 (1)-104222.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Piti Marcell)

A színpadon mégiscsak egyedül vagy, ráadásul ebben az előadásban relatívvá válnak a térbeli távolságok és méretek. Nehéz megtölteni egyedül a teret?

Itt egy limitált térben vagyok és ez magától alakult így: a próbaterembe besütő nap rajzolta ki a határokat. Akkor jöttem rá, hogy a természet mutatja meg nekem az irányvonalat. Ő mondja meg, hogy hol az én helyem. Ezt a felismerést be is építettem az előadásba, mert éreztem, hogy minden mellettem áll ebben a keresésben. Amióta ezen az előadáson dolgozom, egy folyamatos flow állapotban vagyok, minden alakul bennem, nincs megállás. Ugyanakkor ahhoz, hogy be tudjam tölteni a teret, rengeteget gyakorolok. Mint egy sportoló, akinek fel kell készülnie egy olimpiára, hogy lefuthassa az adott távot. És ha fizikailag állapotba hozom magamat, akkor szellemileg is belekerülök egy másik dimenzióba.

Az előadás egy átváltozástörténetnek azt a fázisát örökíti meg, amikor az alak a madár és az emberi lét állapota közt feszül. Te magad is sokszor beszélsz úgy magadról, mintha két világ - a hétköznapi valóság és a belső valóságod - között helyezkednél el. Ezt a tapasztalatodat is belefogalmaztad ebbe a darabba?

Azt nem tudom belefogalmazni, mert ez jelen van. Ezzel inkább meg kell barátkozzak.

Ezt nehézségként éled meg?

Voltak vele küzdelmeim, de mára elfogadtam.

Miben változott az előadás az elmúlt egy évben, amióta játszod?

Az előadásban nagyon szigorú vagyok önmagamhoz, minden szőrszálhasogatóan ki van számolva, le van fixálva. Tehát nem én alakítom a darabot, hanem bennem alakul. Minél többet játszom, annál inkább otthonosabb lesz.

Egyszerre kell kint én bent lennem, ébren kell tartani a figyelmet, a feszültséget, számolni a zenére a páratlan ritmusokat, elutazni a fantáziavilágomba, elveszni a létezésben, tehát rengeteg síkon dolgozom, amikor a színpadon vagyok.

Repteben_puskelzsolt_0696-103324.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

Számodra fontos, hogy olyan előadást hozz létre, ami minden szinten kihívás elé állít téged?

Ez az, ami motivál, hogy fejlődjek. Minden előadásom rendkívül nehéz, minden téren: fontos a mozdulatok minősége, a jelenlét intenzitása, és, hogy kockáztassak, feszegessem a határaimat, és igen, legyen kihívás.

Elégedettséget szoktál érezni?

Soha nem vagyok megelégedve, de mivel egy teljesen más birodalomba kerülök az előadás során, ezért utána soha nem fáradtságot érzek, hanem egy nagyon energiadús létezést. Minél többet gyakorolok, annál fittebb vagyok, úgy fizikailag, mint szellemileg.

A madártematika hogyan repült be az ablakon?

Az animális figurák mindig jelen vannak a darabjaimban, általában ösztönösen ilyen alakokat formálok meg. Most is véletlenül jöttem rá erre: nem találtam ki, hogy madár leszek, hanem madár lettem.

volitant5-103054.jpg

Góbi Rita: Reptében (Fotó/Forrás: Piti Marcell)

Előtanulmányként figyelted a madarak mozgását?

Dehogy figyeltem! Én vagyok a madár! (nevet) Ez az egész annyira egyszerű, nem szól másról, mint a létezésről: semmi nem számít, csak hogy jelen vagy abban a pillanatban. Ilyenkor lemegy az ember az állatbirodalomba. A munkafolyamat során először csak improvizáltam, és csak később értelmeztem, hogy mit is csináltam.

A darab bekerült a húsz legjobb koreográfiát felvonultató Aerowaves 2017-es válogatásba. Hogyan tértél haza a Bulgáriában megrendezett Spring Forward Fesztiválról, ahol ezek a válogatott előadások bemutatkoztak?

Több külföldi kollégával és szervezővel megismerkedtem, ami máshogy nem történt volna meg. Szóval ebből a szempontból nagyon fontos tapasztalat volt, hiszen hiába írok én Góbi Ritaként valakinek, semmibe vesznek. De a személyes találkozás után már más szinten kezdjük el a kommunikációt.

Milyen munkák állnak előtted?

Ebben az évben nagyon sok mindent meg kell szülnöm. Augusztus 4-én és 5-én Tokióban mutatjuk be a japán Ruri Mitohval készülő duettünket. Az őszi fesztiválon debütál a Tátikák munkacímű előadásunk, amit hat lánnyal csinálok. Vár még rám egy gyerekdarab, amit a zalaegerszegi bábszínháznak készítek.

Góbi Rita: „Egy szem vagyok, ami néz”

Kapcsolódó

Góbi Rita: „Egy szem vagyok, ami néz”

Budapest városszövete új és új izgalmas, érdekes történeteket rejt magában. Események, érzések, gondolatok egyvelege, amelyből összeáll fővárosunk. A Sziluett Cinema című darabja kapcsán Góbi Ritát faggattuk kötődésekről, Budapestről, az eltévedés izgalmáról és a tanítás kihívásairól.

Góbi Rita és Hód Adrienn kapta a legjobb táncelőadás díját

Góbi Rita és Hód Adrienn kapta a legjobb táncelőadás díját

Április 17-én a kortárs táncszakma családias közegében adták át a 2017-es év legjobb koreográfiájáért járó független táncszakmai elismerést, a Lábán Rudolf-díjat.

Góbi Rita szólója az európai kortárs tánc élvonalába került

Góbi Rita szólója az európai kortárs tánc élvonalába került

A Góbi Rita Társulat Reptében című szóló táncelőadása bekerült az Aerowaves 20 legjobb idei táncprodukciója közé. Jövőre így ez a darab képviseli Magyarországot az egyik legjelentősebb nemzetközi kortárs tánc rendezvényen, a Spring Forward Fesztiválon.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc szabó réka

Locarnóban is vetítik Szabó Réka „tünetes” filmjét

Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje is meghívást kapott az augusztus 9-én kezdődő Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválra. A Tünet Együttes munkáját nyomon követő film a mustra Kritikusok Hete programjában lesz először látható.
Tánc interjú

Novák Ferenc "Tata": Egyszer csak rájöttünk, hogy a Táncszínház nem a miénk

Elkészült a Nemzeti Táncszínház épülete, aztán kiderült, hogy nem is az övék. „Megalázó volt” – mondta az ügyről Novák Ferenc „Tata” Kossuth-díjas koreográfus.
Tánc magazin

Légiutas-kísérők helyett balerinák köszöntötték az utasokat egy francia járaton

Képzeljük el, ahogy izgatottan készülünk egy hosszú repülőútra, amikor hirtelen felcsendül Csajkovszkijtól A hattyúk tava, mire egy csapat balerina libben be a fedélzetre.
Tánc magazin

Michaela DePrince szereplésével készül film a Coppélia-balettből

A Holland Nemzeti Balett animációs balettfilmet készít, amit 2020-ban fognak bemutatni. A Coppéliában a Sierra Leone-i származású sztárbalerina, Michaela DePrince táncolja Swanildát, míg partnerét, Franz-ot Daniel Camargo alakítja.
Tánc ajánló

Egy fesztivál, ahol a testek ellentmondanak a gravitációnak

Súlytalanság, levegő, szabadság. Idén először rendezik meg augusztus 11. és 18. között a Flying Bodies Fesztivált az azonos nevű kurzussorozat folytatásaként az Artus Stúdióban.