Tánc

Északi fellépők is az idei L1danceFesten

2013.09.09. 20:09
Ajánlom
Tizenöt színházi és táncos produkcióval várja az érdeklődőket szeptember 18. és 22. között az idén 12. születésnapját ünneplő, több mint tíz nemzet együttműködéséből megvalósuló L1danceFest Budapesten.

A fesztivál idei kínálata a többi között svéd, szerb, dán, norvég-észt, spanyol, brit, francia, izraeli és magyar előadásokat sorakoztat fel - mondta el a fesztivált beharangozó szeptember 9-i sajtótájékoztatón Ladjánszki Márta, a szervező L1 Egyesület művészeti vezetője. A rendezvény helyszínei között van a MU Színház, a Bakelit Multi Art Center, a Jurányi Inkubátorház, a Nemzeti Táncszínház, valamint a Jedermann Café.

A fesztivál különleges, háromdimenziós műsorfüzetének ígérete szerint mások mellett Björn Säfsten, Catalina Carrasco, a premierrel érkező Buday Enikő és Kovács Kata, a szintén újdonságot hozó Fülöp László, a Rapid Eye, Erik Kaiel és Gunilla Heilborn produkcióját nézhetik meg az érdeklődők. A programokat színesíti a Frissek minifesztivál, amelynek keretében szeptember 22-én ötször tíz perces produkciókban mutatkoznak be fiatal, feltörekvő művészek a tánc, a performansz és a zene területéről. Lengyel Katalin, a minifesztivál művészeti vezetője elmondta, a cél az, hogy minél több művészeti ág képviselője mutatkozzon be egy helyen és ezáltal a közönség is "keveredjen". Mint hozzátette, az egyórás előadás színházi jellegét erősíti a látogatókat köszöntő és búcsúztató csellójáték, illetve az egyes produkciók közötti átállásokat színesítő kisebb performanszok.

Kovács Noémi, az egyesület tagja kiemelte: az L1danceFest küldetése, hogy olyan új gondolkodást honosítson meg a hazai művészeti életben, amely frissítő jellegű, egyszersmind érdeklődésre számot tartó. Mint hozzátette: az évek során egyre bővült és immár Európán is túlterjed a fesztivál fellépőinek palettája. A színházi és táncos projektekben gazdag programsorozat célja, hogy a jövőben is megőrizze sokszínűségét és új megvilágításba helyezze a kreativitás, a művészet és a kultúra szerepét a modern társadalmakban. A fesztivál emellett olyan párbeszéd lehetőségét igyekszik megteremteni a fellépő művészek számára, amely jó alap lehet a jövőbeli együttműködéshez. Kovács Noémi kiemelte, az elmúlt években majdnem kétszáz művész fordult meg a fesztiválon. A programsorozat saját blogja idén is nyomon követi az eseményeket és a fellépő művészekkel készített izgalmas interjúkat kínál.

Az ötnapos fesztivál kísérőprogramjairól szólva Ladjánszki Márta kiemelte a MAKT (Mobile Academy of Dance Criticism - Tánckritikai Mozgásakadémia) nevű kezdeményezést, amelynek keretében négy magyar tánckritika-tanonc kap lehetőséget arra, hogy Jadwiga Majewska lengyel tánckritikus vezényletével és négy másik külföldi tánckritikussal karöltve kövesse figyelemmel a programokat, beszélgessen a fellépőkkel és írásos formában feldolgozza a látottakat.
A tánckritikai műhely zárt csoportban zajlik, ám a fesztivál látogatói megnézhetik Herold Eszter és Hegedűs János Domború projekt című fotókiállítását, a TranzDanz kortárs táncegyüttes révén elmerülhetnek a jövőtáncban, és a fesztivál történetében most először improvizációs jam keretében is találkozhatnak a művészekkel.

Az 1998-ban alapított, majd évekkel ezelőtt újjáalakult és immár virtuális formában létező - vagyis próbateremmel nem rendelkező - egyesület tevékenységei közé tartozik egyebek között a különböző területekről - tánc, színház, zene és képzőművészet - érkező művészek munkájának támogatása, a workshopok és tanítási lehetőségek felajánlása révén megvalósuló oktatás, a feltörekvő újgenerációs alkotóművészek felkarolása és nemzetközi hálózat fenntartása.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Vizuál

Mától tudjuk megcsodálni a frissen vásárolt Renoir-aktot

A Szépművészeti Múzeum augusztus 20-ig kamarakiállításon mutatja be a gyűjtemény elmúlt száz évének legértékesebb szerzeményét.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.