Tánc

Ez tánc, ami zene is

2014.09.22. 12:08
Ajánlom
Október 7-én mutatja be a Nemzeti Táncszínház a Góbi Rita Társulat Szemünk fénye című új táncelőadását, amelyben a barokk zene sajátos interpretációban kel életre és kelti életre a táncot. A bemutató kapcsán ültünk le beszélgetni az előadás két alkotójával: Góbi Rita táncművész koreográfussal és Tóth Mónika barokk hegedűművésszel. INTERJÚ

- Azért a témaválasztás, mert nehéz volt a gyermekkorotok?

- Góbi Rita: Ellenkezőleg. Pont azért merült fel ez a téma, mert nagyon is jó volt. Ösztönösen jött ez a téma, adódott a szituáció abból, ahogy a két zenész, Tóth Móni és Gyulai Csaba, jelen vannak a színpadon velem, a táncossal.

- Tóth Mónika: Ez főképp Rita ötlete volt, mivel az elején inkább kísérleteztünk. A kiindulópontom inkább az volt, hogy fogalmazzunk meg jó karaktereket és gesztusokat nemcsak zenével. Bár  önmagában ez a zenei felállás is különleges, mivel a barokk zenében  csembaló vagy lant adja  a basso continuonak nevezett kíséretet általában, most viszont ütőhangszerek és gadulka lesz a continuo szólam. Ekkor Ritának bevillant, hogy ez a szimbolikus hármasság a színpadon visszavezethető a szülő-gyerek kapcsolatra. Ahogyan elkezdtük egyre jobban kidolgozni a részleteket, az affektusok is megszülettek csak egy másfajta tematika szerint. A szülők zenélnek, a gyermek táncol.

- GR: Móni a zenei tételeket gondosan elemezte, körülírta. Amikor  kidolgoztuk egy-egy zene hangulatát és kontextusát, én hozzátettem a karaktert, azt, hogy miképpen lehet ezt a mozgással közvetíteni és milyen ott az alapállapotom. Ezután megvoltak a mozaikok, amelyekből kialakult az összkép.

- Hogyan találkoztatok?

- TM: Miszlán, ahol a régi zene nyári egyetemet szervezem a Nemeskéry kastélyban (http://miszla-art.hu/Zeneikurzusok/miszla-barokk-regi-zene-akademia/), kaptam egy felkérést, hogy alkossak meg egy hegedű-tánc duettet. Gyulai Csaba, akit régóta ismerek, ajánlotta Ritát, és elmentem őt megnézni az Érintésekben. Annyira megfogott, hogy az előadás közben csak rá és a szuggesztív táncmódjára tudtam figyelni. Aztán a duett helyett trió lett. Rita az első próbáinkon csak a sarokban ült, míg én zenéltem, és onnan ismerkedett a világommal.

- GR: Igazából nagyon hosszú ideig csak hallgatni tudtam ezt a világot. Meg akartam érteni, hogy én hol vagyok ebben.

- TM: Kicsit furcsa is volt, mert úgy éreztem magam, mint aki vizsgázik: órákig hegedültem, és Rita csak ült, és ráadásul Csaba sem tudta még, hogy mit doboljon a barokk zenémhez. Éreztem, hogy ezért a bizalomért meg kell dolgoznom. Eközben látszott Ritán, hogy mindenféle képeket gyűjt magában, vizionál, ezért bizakodtam.

- Lehetséges, hogy zene és a tánc teljesen egyenrangúan van jelen a színpadon?

- GR: Az számomra meghatározó, hogy a zenész is ott legyen velem, akkor együtt vagyunk, és nemcsak messziről követek egy felvételről bejátszott zenét, hanem a zene együtt születik a tánccal.

- TM: Miért ne lehetne egyenrangú? Ha nem lenne egyenrangú, akkor aszimmetria alakulna ki. Ha egy mozdulat másképp ér véget, mint a próbákon, akkor mi is másképp tudunk reagálni rá, hiszen jelen vagyunk. Mindhárman szerves részei vagyunk a játéknak.

- Miképpen lesz valakiből szülő?

- TM: Szimbolikusan. Öleléssel.

- GR: Móni nagyon jól ismeri ezeket a darabokat és a miértjüket. Nekem ez inspiráló, mivel így én is tudom, hogy melyik mozdulat honnan jön. Ez közös bennünk.

- TM: Hasonlóan működik a belső vizuális világunk, mindketten képekben gondolkodunk.

- Mit láttok kihívásnak az előadásban?

- TM: Azt szeretném, hogy megszólítsa az emberek szívét.

- Ki tudnál emelni néhány zenedarabot, amit hallhatunk (és láthatunk)?

- TM: Próbáltam olyan darabokat választani, amelyek erős karizmával rendelkeznek. Játszunk ismert barokk zeneszerzők műveiből, mint Bach, Vivaldi,  Corelli, Monteverdi, Haendel vagy Couperin, de lesznek kevésbé ismert szerzők is, mint Matteis, Playford, Pandolfi Mealli vagy Biber.

- Milyen végigmenni zenével ezen a folyamaton?

- GR: Egész életemben mindig visszamentem a gyerekkoromhoz, mindig visszacsatolok a gyökerekhez, és az egész darab így épül fel. Van egyfajta spirál, ami egyre intenzívebb, majd hirtelen visszapottyanok és visszamegyek a szülőkhöz.

- TM: Igazából az egész életünk kérdésekkel teli: ki is vagyok valójában? Elfogadnak-e úgy, ahogy vagyok? Szeret-e mindenki? Kell-e hogy szeressen mindenki? El tudom-e fogadni, hogy nem mindenki tud szeretni? Itt kapcsolódok ahhoz, amit Rita mondott az imént, hogy az ember sokszor visszatér a gyökereihez. Azt gondolom, hogy a gyermekkorra való visszaemlékezés egyfajta mágia, ha az ember nem távolodott el tőle nagyon.

- Neked Rita milyen volt a barokk zenére táncolni?

- GR: Ha már megemésztettem egy adott zenét, akkor nem befolyásol - bár ez lehet, furcsán hangzik. Kezdetben, amikor még csak ültem és hallgattam a zenét, akkor még nem tudtam volna őszintén és hitelesen megmozdulni. Nagyon precíz a zene, ezt imádom. Ha ilyen cizellált, akkor nekem is adott a feladat, hogy kidolgozzam a mozgást úgy, hogy az szabad is legyen, de mégis nagyon pontos. Lehet, hogy azért is született meg a Szemünk fénye, mert a múltamra utalt valamilyen szempontból. Amikor utaztam vissza gondolatban, akkor értettem meg, hogy ez a gyerekkor, amihez egy bizonyos tánc-stílus kapcsolódik. A zene folyamán különböző pedig különböző táncstílusok fognak megjelenni, amelyek különböző életszakaszokat szimbolizálnak.

- TM: Fontos elmondani, hogy a historikus barokk tánc nem volt cél a darabban, annak ellenére, hogy én autentikus barokk hegedűn játszom a zenét. Igaz, hogy rengeteg korhű, rendkívül kidolgozott táncleírás maradt ránk, mégsem akartunk táncokat rekonstruálni. Az előadás egy olyan utazás, ami arról szól, ami mindig aktuális: milyenek is vagyunk mi, emberek. A három szereplő pedig szimbolikus egységet képvisel számomra: tánc - dallam -ritmus, mint egy tökéletes forma: a háromszög.

- GR: Mindegyik erősen érzelmi kifejeződésű. A táncot úgy tapasztalom, hogy az érzelmekre hat, nem a gondolati síkot támadja meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Vizuál

Elhunyt a művész, aki épületeket csomagolt be és emberek ezreinek segített vízen járni

84 évesen, május 31-én New York-i otthonában elhunyt Christo. A tájépítész és térművész, valamint felesége és alkotótársa, Jeanne-Claude nevéhez olyan műalkotások fűződtek, mint 1985-ben a párizsi Pont Neuf és 1995-ben a berlini Reichtstag becsomagolása vagy egy olasz tavon úszósétány építése.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     
Klasszikus

Igor Levit 16 óra után befejezte 20 órásra tervezett zongoramaratonját

A művész Erik Satie francia zeneszerző Vexations című művét tervezte előadni, a legendás zongoradarab teljes verziója 20 órás.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc portré

Ritka fotók "Ventillátor kisasszonyról", aki Esterházy hercegné lett

Ottrubay Melinda volt az Operaház ünnepelt csillaga, a magazinok kedvence, egyedüli magyarként elnyerte a prima balerina assoluta címet, majd visszavonult a színpadtól és feleségül ment herceg Esterházy Pálhoz. 43 évnyi házasság után a herceg őt tette meg az óriási Esterházy-vagyon örökösének, hagyatéka ma is él.
Tánc interjú

Folytonosság és megújulás a Győri Balettnél – Interjú Velekei Lászlóval

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a negyvenéves múltra visszatekintő társulat: Kiss János igazgató huszonkilenc év után távozik a Győri Balett éléről, és átadja a helyét az eddigi művészeti vezetőnek, Velekei Lászlónak. A Harangozó- és Seregi-díjas táncművész-koreográfust kérdezte terveiről a Táncművészet szerzője.
Tánc hír

Velekei László a Győri Balett új igazgatója július 1-től

A társulatot 29 éve vezető Kiss János megbízatása lejárta után nem pályázott újra a pozícióra, de utódjának pedig segített felkészülni.
Tánc hír

Táncművészek, figyelem! Hamarosan zárul a Köszönjük, Magyarország! jelentkezési határideje

Május 18-ig várják a táncművészet bármely stílusában tevékenykedő, elsősorban a hivatásos előadóművészet, táncművészet területén életvitelszerűen dolgozó művészek (táncművészek, tánctanárok, koreográfusok) jelentkezését a Köszönjük, Magyarország! című pályázatra a Nemzeti Táncszínház oldalán.
Tánc hír

800 ezres összdíjazású videópályázatot hirdetett a StageHive

Az alkotni vágyó művészek és a jövő évadra tervezett produkciók megsegítésére indult pályázat.