Tánc

Ez tánc, ami zene is

2014.09.22. 12:08
Ajánlom
Október 7-én mutatja be a Nemzeti Táncszínház a Góbi Rita Társulat Szemünk fénye című új táncelőadását, amelyben a barokk zene sajátos interpretációban kel életre és kelti életre a táncot. A bemutató kapcsán ültünk le beszélgetni az előadás két alkotójával: Góbi Rita táncművész koreográfussal és Tóth Mónika barokk hegedűművésszel. INTERJÚ

- Azért a témaválasztás, mert nehéz volt a gyermekkorotok?

- Góbi Rita: Ellenkezőleg. Pont azért merült fel ez a téma, mert nagyon is jó volt. Ösztönösen jött ez a téma, adódott a szituáció abból, ahogy a két zenész, Tóth Móni és Gyulai Csaba, jelen vannak a színpadon velem, a táncossal.

- Tóth Mónika: Ez főképp Rita ötlete volt, mivel az elején inkább kísérleteztünk. A kiindulópontom inkább az volt, hogy fogalmazzunk meg jó karaktereket és gesztusokat nemcsak zenével. Bár  önmagában ez a zenei felállás is különleges, mivel a barokk zenében  csembaló vagy lant adja  a basso continuonak nevezett kíséretet általában, most viszont ütőhangszerek és gadulka lesz a continuo szólam. Ekkor Ritának bevillant, hogy ez a szimbolikus hármasság a színpadon visszavezethető a szülő-gyerek kapcsolatra. Ahogyan elkezdtük egyre jobban kidolgozni a részleteket, az affektusok is megszülettek csak egy másfajta tematika szerint. A szülők zenélnek, a gyermek táncol.

- GR: Móni a zenei tételeket gondosan elemezte, körülírta. Amikor  kidolgoztuk egy-egy zene hangulatát és kontextusát, én hozzátettem a karaktert, azt, hogy miképpen lehet ezt a mozgással közvetíteni és milyen ott az alapállapotom. Ezután megvoltak a mozaikok, amelyekből kialakult az összkép.

- Hogyan találkoztatok?

- TM: Miszlán, ahol a régi zene nyári egyetemet szervezem a Nemeskéry kastélyban (http://miszla-art.hu/Zeneikurzusok/miszla-barokk-regi-zene-akademia/), kaptam egy felkérést, hogy alkossak meg egy hegedű-tánc duettet. Gyulai Csaba, akit régóta ismerek, ajánlotta Ritát, és elmentem őt megnézni az Érintésekben. Annyira megfogott, hogy az előadás közben csak rá és a szuggesztív táncmódjára tudtam figyelni. Aztán a duett helyett trió lett. Rita az első próbáinkon csak a sarokban ült, míg én zenéltem, és onnan ismerkedett a világommal.

- GR: Igazából nagyon hosszú ideig csak hallgatni tudtam ezt a világot. Meg akartam érteni, hogy én hol vagyok ebben.

- TM: Kicsit furcsa is volt, mert úgy éreztem magam, mint aki vizsgázik: órákig hegedültem, és Rita csak ült, és ráadásul Csaba sem tudta még, hogy mit doboljon a barokk zenémhez. Éreztem, hogy ezért a bizalomért meg kell dolgoznom. Eközben látszott Ritán, hogy mindenféle képeket gyűjt magában, vizionál, ezért bizakodtam.

- Lehetséges, hogy zene és a tánc teljesen egyenrangúan van jelen a színpadon?

- GR: Az számomra meghatározó, hogy a zenész is ott legyen velem, akkor együtt vagyunk, és nemcsak messziről követek egy felvételről bejátszott zenét, hanem a zene együtt születik a tánccal.

- TM: Miért ne lehetne egyenrangú? Ha nem lenne egyenrangú, akkor aszimmetria alakulna ki. Ha egy mozdulat másképp ér véget, mint a próbákon, akkor mi is másképp tudunk reagálni rá, hiszen jelen vagyunk. Mindhárman szerves részei vagyunk a játéknak.

- Miképpen lesz valakiből szülő?

- TM: Szimbolikusan. Öleléssel.

- GR: Móni nagyon jól ismeri ezeket a darabokat és a miértjüket. Nekem ez inspiráló, mivel így én is tudom, hogy melyik mozdulat honnan jön. Ez közös bennünk.

- TM: Hasonlóan működik a belső vizuális világunk, mindketten képekben gondolkodunk.

- Mit láttok kihívásnak az előadásban?

- TM: Azt szeretném, hogy megszólítsa az emberek szívét.

- Ki tudnál emelni néhány zenedarabot, amit hallhatunk (és láthatunk)?

- TM: Próbáltam olyan darabokat választani, amelyek erős karizmával rendelkeznek. Játszunk ismert barokk zeneszerzők műveiből, mint Bach, Vivaldi,  Corelli, Monteverdi, Haendel vagy Couperin, de lesznek kevésbé ismert szerzők is, mint Matteis, Playford, Pandolfi Mealli vagy Biber.

- Milyen végigmenni zenével ezen a folyamaton?

- GR: Egész életemben mindig visszamentem a gyerekkoromhoz, mindig visszacsatolok a gyökerekhez, és az egész darab így épül fel. Van egyfajta spirál, ami egyre intenzívebb, majd hirtelen visszapottyanok és visszamegyek a szülőkhöz.

- TM: Igazából az egész életünk kérdésekkel teli: ki is vagyok valójában? Elfogadnak-e úgy, ahogy vagyok? Szeret-e mindenki? Kell-e hogy szeressen mindenki? El tudom-e fogadni, hogy nem mindenki tud szeretni? Itt kapcsolódok ahhoz, amit Rita mondott az imént, hogy az ember sokszor visszatér a gyökereihez. Azt gondolom, hogy a gyermekkorra való visszaemlékezés egyfajta mágia, ha az ember nem távolodott el tőle nagyon.

- Neked Rita milyen volt a barokk zenére táncolni?

- GR: Ha már megemésztettem egy adott zenét, akkor nem befolyásol - bár ez lehet, furcsán hangzik. Kezdetben, amikor még csak ültem és hallgattam a zenét, akkor még nem tudtam volna őszintén és hitelesen megmozdulni. Nagyon precíz a zene, ezt imádom. Ha ilyen cizellált, akkor nekem is adott a feladat, hogy kidolgozzam a mozgást úgy, hogy az szabad is legyen, de mégis nagyon pontos. Lehet, hogy azért is született meg a Szemünk fénye, mert a múltamra utalt valamilyen szempontból. Amikor utaztam vissza gondolatban, akkor értettem meg, hogy ez a gyerekkor, amihez egy bizonyos tánc-stílus kapcsolódik. A zene folyamán különböző pedig különböző táncstílusok fognak megjelenni, amelyek különböző életszakaszokat szimbolizálnak.

- TM: Fontos elmondani, hogy a historikus barokk tánc nem volt cél a darabban, annak ellenére, hogy én autentikus barokk hegedűn játszom a zenét. Igaz, hogy rengeteg korhű, rendkívül kidolgozott táncleírás maradt ránk, mégsem akartunk táncokat rekonstruálni. Az előadás egy olyan utazás, ami arról szól, ami mindig aktuális: milyenek is vagyunk mi, emberek. A három szereplő pedig szimbolikus egységet képvisel számomra: tánc - dallam -ritmus, mint egy tökéletes forma: a háromszög.

- GR: Mindegyik erősen érzelmi kifejeződésű. A táncot úgy tapasztalom, hogy az érzelmekre hat, nem a gondolati síkot támadja meg.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Feljelentés áldozata lett az Anyáim története

Elmaradt az Ars Sacra Filmfesztivál versenyprogramjába meghívott film vetítése szombat este a Tabán moziban. A rendezők egy nappal a vetítés előtt tudták meg, hogy többen feljelentették a fesztivál szervezőit, és petíciót indítottak a szivárványcsaládok örökbefogadásáról szóló film vetítése ellen. 
Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Küldetés teljesítve – Lenyűgöző filmek sorát kínálta az idei CineFest 

Kilenc film. Ennyi fért abba a három napba, amelyet Miskolcon tölthettünk a CineFest Filmfesztivál vendégeként. Bár a versenyprogramnak csupán a töredékét láttuk, mégis varázslatos filmek emlékeit őrizzük magunkban - köztük a fődíjas és a közönségdíjas alkotásokét is. Fesztiválbeszámoló.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc gyász

Elhunyt Loósz Krisztina táncművész

A Győri Balett egykori magántáncosát tragikusan fiatalon, 57 évesen érte a halál – tudatta az intézmény a Facebook-oldalán.
Tánc ajánló

Szinergiák – Különleges találkozásoknak ad otthont a Fővárosi Nagycirkusz

A társművészeteké a főszerep idén ősszel a Fővárosi Nagycirkuszban. A Carmina Burana mágikus világa, az Urban Verbunk egyszerre újító és hagyományőrző táncművészete, a Duda Éva Társulat újraértelmezett táncszínháza és a Monte Christo grófja című musical, valamint a Kijevi Cirkuszakadémia művészeti projektje várja a közönséget.
Tánc hír

„Premier” fesztivál a Nemzeti Táncszínházban

Három nemzetközi társulat részvételével és hazai bemutatókkal veszi kezdetét a tánc legrangosabb hazai ünnepe, a Budapest Táncfesztivál, melyet szeptember 18. és október 9. között rendeznek meg a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc hír

Rendhagyó fesztivállal búcsúzik a jubiláló L1danceFest

Huszadik, és egyben utolsó alkalommal rendezik meg szeptember 1. és 5. között az L1 Egyesület a kortárs előadóművészetek egyik legrangosabb szemléjét, amely a jubileum alkalmából a budapesti bázis mellett számos vidéki helyszínen képviselteti magát.
Tánc ajánló

Külföldi és hazai táncművészek a tánc legrangosabb ünnepén a Nemzeti Táncszínházban

Nem könnyű, sőt majdnem lehetetlen csak egy előadást választani az idei Budapest Táncfesztivál programkínálatából. Ha lehetne, azt ajánlanánk a közönségnek, hogy minden estét töltsenek a Millenárison, ünnepeljék a táncművészetet a Nemzeti Táncszínház programjaival. Neves külföldi táncegyüttesek, jubiláló magyar művészek és természetesen a hazai közönség kedvencei is ott vannak az előadók sorában a 2021-es Budapest Táncfesztiválon.