Tánc

„Ezen a szerepen egy életen át kell dolgozni” – interjú Beck Mariával

2023.06.02. 15:15
Ajánlom
Fél évvel ezelőtt érkezett Budapestre a moszkvai Sztanyiszlavszkij és Nyemirovics-Dancsenko nevét viselő táncszínházból, decemberben mutatkozott be a közönségnek Máriaként A diótörőben, tavasszal Odette/Odile és Kitri szerepében láthattuk. Beck Mariát különös életútjáról, félig amerikai, félig orosz identitásáról és a balettirodalom női karaktereihez való viszonyáról kérdeztük.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2023. nyári számában jelent meg.

Ritka forgatókönyv, hogy valaki az USA-ból Moszkvába utazik tanulni, ráadásul tinédzserként. Fordítva szokott lenni.      
Bizonyos szempontból nálam ez egyfajta visszaút: édesanyám orosz, édesapám amerikai, így én Amerikában születtem. Amikor egyértelművé vált, hogy balerina leszek, és a legjobbakkal ott tudok majd dolgozni, felvételiztem a moszkvai táncakadémiára. De érdekes módon mindig orosz mestereim voltak, sőt még a zongoratanárom is orosz volt – nem őt, de a zongorázást kifejezetten nem szerettem. Órákon át egy helyben ülni és gyakorolni, ezt nem nekem találták ki.

Miközben a muzikalitás is nagyon fontos értéket képvisel a családjában. Persze értem, hogy egy táncművésznek ez olyan élmény, mintha a székhez szögezték volna.
Édesanyám csodálatos operaénekes. Apám azonban egyáltalán nem művész habitus, neki egy biztosítással foglalkozó vállalkozása van, ebben abszolút ellentéte anyának. A megismerkedésük pedig mesébe illő történet. Anyukámat húszas évei elején egy barátnője biztatta arra, hogy küldjön magáról néhány sort egy moszkvai ügynökségnek, akik külföldi, hasonló típusú irodákkal együttműködve egyfajta párkeresőként kutatták az összeillő fiatalokat. Hosszú hónapokig nem történt semmi, anyu el is felejtette, hogy írt egy levelet, aztán egyszer csak kapott egy választ egy férfitől, akivel aztán nagyon hosszú beszélgetésbe kezdett. Ő lett az édesapám.

Anya az operai közegben szocializálódott, látta, hogy alkalmas a testem a táncra, ezért kiskoromban elvitt balettozni.

Nagyon gyorsan ez lett az életem középpontja.

Az orosz mesterek és a Vaganova-módszer nem túl szigorú egy Amerikában cseperedő kislánynak?
Sokan kérdezik ezt, és valóban elképesztően sokat dolgoztunk, gyakoroltunk, de én nem éreztem úgy, hogy elveszik a gyerekkoromat. Szerintem fantasztikusan érdekes, izgalmas volt gyereknek lenni! Azt csináltam, amit a legjobban szerettem, jó társaságban voltam, olyan mesterekkel körülvéve, akikhez érzelmileg is mélyen kötődtem.

Nemcsak a munka létezett: mindent megbeszéltünk, ami a lányoknak fontos, a fiúktól kezdve az élet nagy kérdéseiig bezárólag mindent.

Az első mesteremmel, Valentina Barsukovával olyannyira meghatározó kapcsolat volt ez, hogy tavasszal Budapestre utazott, hogy lásson A hattyúk tavában. Anyukámék nagy szeretetben és szabadon neveltek, a távolság ellenére most is közel vagyunk egymáshoz. Ő nagyon szeretett volna balerina lenni, de mások voltak az adottságai, és büszke arra, hogy nekem ez sikerült.

Ezek szerint szabadon valósította meg az édesanyja álmát.      
Abszolút!

Beck_Maria_A_hattyuk_tavaban_Foto_Berecz_Valter-103936.jpg

Beck Maria A hattyúk tavában (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Moszkva, tizennégy évesen, egyedül, távol a családtól. Nehéz elképzelni, hogy az új szabályok, ez az új ország elsőre könnyen befogadható egy tinilánynak. Hogy érezte magát?
Nem tagadom, az első időszak óriási kihívást jelentett, még úgy is, hogy a családom egy része Moszkvában él, korábban is jártam már ott; de olyan gyakran nem is tudtunk találkozni, hiszen kollégista voltam, sokat kellett próbálnunk, tanulnunk. Először minden olyannyira más volt, mint otthon: azok a hatalmas, szürke épületek, a mindig komor, néha durva emberek. Később rengeteget tanultam az ország történelméről, megértettem, miért érzik így magukat az ott élők, és így már könnyebb volt.

Egyébként Budapesten sokkal jobb az általános hangulat, mások az emberek, de gyakran fedezek fel közös vonásokat, és akkor nagyon jó érzéssel tölt el, hogy ezt már ismerem.

A karrierem aztán szépen ívelt felfelé, jöttek a balettirodalom legfontosabb szerepei, principálként táncoltam, amikor eljöttem.

Miért váltott?          
Egyrészt magánéleti okból, másrészt azért, mert a mesterem, mentorom, Laurent Hilaire eljött a színházból, és úgy éreztem, ez egy tökéletes együttállás a váltásra.

Budapesten pedig Odette-ként és Odile-ként láthattuk tavasszal. Talán ez az egyetlen nagy szerep, amit még nem formált meg.         
Azt hiszem, igen! Egy nyári turnén táncoltam már, nemzetközi csapattal, de nagyszínházban, állandó társulattal még nem. Természetesen hatalmas szerepálmom volt.

Melyik karakter megy könnyebben színpadra? 
Egyértelműen a csábító, szenvedélyes „fekete hattyú”, Odile. Nekem sokat kell dolgoznom azért, hogy megtaláljam azt a légies, ártatlan, tiszta lényt, ami Odette. Elképesztően komplex ez a szerep, a kettősség; az, hogy egy mozdulat sem csúszhat el, nem lehet pontatlan, de ugyanígy a belső élmény sem lehet fals, mert az azonnal meglátszana.

Egy mesterem azt mondta, hogy ezen a szerepen egy életen át kell dolgozni, soha nincs kész.

Most már értem, miért gondolta így. Ahogy táncművészként változom magam is, úgy formálódik, érik ez a két „ellentétes” nő bennem és a színpadon is.

Fejléckép: Beck Maria A diótörőben (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Színház

Gyévuska – a Pintér Béla és Társulata ikonikus előadása az Átriumban

Több mint húsz éve mutatta be a Pintér Béla és Társulata Gyévuska című előadását – a nyolc fős zenekar közreműködésével játszott zenés darab immár az Átriumban látható.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Plusz

2025-ben először lett transznacionális kulturális főváros: Gorizia

Goriziát jó hetven évvel ezelőtt választották ketté, egyik része Olaszországhoz, a másik Szlovéniához tartozik. A két rész az Európa Kulturális Fővárosa címnek köszönhetően idén újra egyesül.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc magazin

„Izgatottan várom, hogy új és izgalmas kihívásokkal találkozhassak” – Győrben járt gyakorlaton az MTE hallgatója

Ónódy Ábel a végzős modern évfolyam hallgatóit bemutató sorozat első olyan szereplője, aki nem külföldön, hanem idehaza, a Győri Balettnél tölti gyakorlati idejét. Ábel szívesen válaszolt kérdéseinkre, amikor megkértük, számoljon be, milyen élmények érik a magyar táncélet egyik meghatározó együttesénél.
Tánc interjú

„Fejlődtünk, szinte mindennap” – kiváló olasz kortárs balettegyüttesnél jártak az MTE végzős modern hallgatói

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős modern hallgatóinak az utolsó esztendőben lehetőségük nyílik egy teljes félévet gyakornoki időszakban tölteni. A páratlan lehetőségről Dorsich Hanna számolt be.
Tánc gyász

Elhunyt Virág Imola táncművész

A Háromszék Táncszínház közösségi oldalán adta hírül, hogy január 7-én türelemmel és méltósággal viselt betegség után, életének ötvenegyedik évében elhunyt nyugalmazott munkatársuk, Virág Imola táncművész, táncoktató.
Tánc interjú

Volf Katalin: Mindegyik végzős hallgató küzdő típus

A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős klasszikusbalett-évfolyamának mesternője, Volf Katalin, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar balettművész a hallgatók mögött álló munkáról és a rájuk váró feladatokról nyilatkozott.
Tánc hír

Elindult a jelentkezés az MTE táncművész szak színházi tánc előkészítő képzésére

A Magyar Táncművészeti Egyetem felvételt hirdet 2025/26-os tanévre a táncművész szak színházi tánc szakirány ötéves egyetemi végzettséget adó képzésére. A képzés felvételijére 2025. január 11-én kerül sor.