Tánc

„Ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam”

2016.06.10. 13:33
Ajánlom
Kivételes helyzet, amikor valaki a munkában és a magánéletben is olyan erős szimbiózist alkot párjával, hogy kölcsönösen tudják inspirálni egymást. Ebben a szerencsés helyzetben van Horaţiu és Monica Cherecheş. A constanțai Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház táncos-koreográfusa, illetve társulatvezetője Prokofjev Rómeó és Júliájával érkezik Miskolcra. A Miskolci Szimfonikus Zenekar közreműködésével létrejövő előadás kapcsán a koreográfus Horaţiu válaszolt néhány kérdésünkre.
Monica és Horaţiu Cherecheş

Monica és Horaţiu Cherecheş

2015-ben klasszikus balett kategóriában a legjobb koreográfus címre jelöltek a Rómeó és Júlia kapcsán a Nemzeti Opera díjátadó gáláján. Mi volt a legfőbb szempontod a koreográfia létrehozásakor és mit gondolsz, mi lehet az előadás sikerének titka?

- Arra törekedtem, hogy a legtökéletesebben kibontsam a koreográfiában Shakespeare drámájának szellemiségét, hogy a történet minél pontosabban követhető legyen a közönség számára. A siker titka szerintem a profi táncosokban és a kemény munkában rejlik és természetesen a művészet, a tánc iránti elhivatottságban. Ebben nem vállalhatunk kompromisszumokat. 

- Natalia Kornyilova kosztümei a Shakespeare korabeli reneszánsz divatot követik, tehát ebből arra következtetek, hogy a koreográfia koncepciója alapvetően a klasszikus vonalra épült. A klasszikus elemek mellett mennyire éltél a neoklasszikus vagy modern megoldásokkal?

- A koreográfia alapvetően klasszikus, de az érzések és érzelmi töltések kifejezéséhez úgy éreztem, hogy szükségem van a neoklasszikus mozgásnyelvezetre is. Főleg a második felvonásban, Júlia szobájában, az ágyjelenetnél alkalmaztam modernebb megoldásokat.

Az Oleg Danovski Nemzeti Opera és Balettszínház 2004-ben alakult a Constanțai Opera, valamint az Oleg Danovski Klasszikus és Kortárs Balettszínház egyesítéséből. Ez utóbbi csaknem negyven éves múltra tekint vissza: 1978-ban alapította a legendás román koreográfus, eredetileg frissen végzett táncművészekből, akiket egy verseny során választott ki diploma- és mestermunkájához, velük mutatta be mesterkoreográfiáját. 1978 végén tartotta a társulat első hivatalos premierjét, Chopinia címmel. Nem sokkal később pedig Klasszikus és Kortárs Balettszínház néven független társulatként kezdtek működni.

- A Youtube-on fellelhető egy videó, ahol Monica Cherecheşsel táncoljátok a Rómeó és Júlia pas de deux-jét. Milyen kapcsolatban áll ez a duett a mostani előadással?

- A legnagyobb inspirációt a koreográfia elkészítésénél alapvetően Shakespeare története és Prokofjev zenéje adta, de természetesen ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam, akivel számtalanszor táncoltam a szerepet.

- Az, hogy az életben házastársak vagytok, hogyan segíti a közös munkát? Hogyan tudjátok összeegyeztetni a két területet?

- Húsz éve vagyunk házasok és én mindig próbálom nem összekeverni a magánéletet a munkával. Szerintem ez a hosszan tartó házasság titka. Én számos hazai és külföldi táncossal táncolok, köztük rengeteget Monicával. Ő az a személy, aki feltölt engem a privát életben és a munkában is, akiből merítkezni tudok. Egy csodálatos ember, aki megannyi koreográfiai munkám során inspirált és támogatott már engem.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

- Az előadás főszerepeit Adrian Mihaiu és Irina Ganea Mihaiu táncolják. Róluk mit érdemes tudni?

- Ők ketten igazi profi táncosok, és ezt nem csak a technikára értem. Olyan művészek, akik egész testükkel és lelkükkel jelen vannak az adott jelenetben, mindent feláldoznak a pillanatnak. Csodálatos ilyen tehetséges táncosokkal dolgozni, átadni nekik a tapasztalatomat és látni, ahogyan a tízszeresét adják vissza a profi munkában.

A társulat jelenleg 41 táncossal dolgozik Monica Cherecheş, a társulat korábbi szólótáncosának vezetésével. Az együttes igazi nemzeti unikumnak számít, gazdag repertoárjuk klasszikus és neoklasszikus koreográfiákat is felölel, amelyekkel számos sikeres turnét bonyolítottak világszerte. A társulat 1980 után különösen nagy lendületet vett Romániában és külföldön egyaránt, ezt az is bizonyítja, hogy több mint harminc éven keresztül rendszeresen turnéztak Németországban, ahol a német média a professzionalizmus legmagasabb fokára helyezte őket. A Nemzeti Opera és az Oleg Danovski Balett művészi aktivitása tehát Constanța presztízsét is növelte Romániában és külföldön egyaránt.

- Nekünk, magyaroknak van egy nagyon híres Rómeó és Júlia-koreográfiánk, amit Seregi László 1995-ben készített és azóta is műsoron van. Ismered ezt? Esetleg hatott is rád?

- Láttam az előadást, de a rendezői elképzelésemre, a koreográfiára közvetlenül nem hatott.

- Az Oleg Danovski Balett három évtizeddel ezelőtt már járt Magyarországon, a Bartók Fesztiválon. Milyen történetek élnek a társulat köreiben erről a vendégszereplésről?

 - Oleg Danovski mester és az akkori társulat a Csodálatos mandarin című előadással szerepelt itt, rendkívül sikeresen, amit az is bizonyít, hogy megkapta a fesztivál Bartók Béla-díját. Én akkor nem voltam itt velük, de Oleget mesteremnek tekintem, számos koreográfiájában táncoltam: A hattyúk tavában Siegfriedet, a Csipkerózsikában Desirét, a Giselle-ben Albertet, valamint a Don Quijotéban Basilt alakítottam.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház (Fotó/Forrás: Adrian Mergianii)

- Milyen a légkör a társulaton belül?

- Az Oleg Danovski balett-társulat egy nagy család, és amikor családról beszélek, azt akarom mondani, hogy a társulat táncosai nagyon közeli baráti kapcsolatban vannak egymással, rendkívül jól működik a kommunikáció, segítjük egymást és nincs rosszindulatú versengés közöttük. Úgy vélem, ez a fejlődés titka úgy technikailag, mint művészileg.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

"Ami igazán gazdaggá tesz minket, az a sokféleség"

Az idei Budapest Táncfesztivál egyik külföldi fellépője a Company Wang Ramirez, amelynek két alapítója, Honji Wang és Sébastien Ramirez EVEREYNESS című produkciójukkal kapcsolatban árult el kulisszatitkokat.
Tánc magazin

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.