Tánc

„Ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam”

2016.06.10. 13:33
Ajánlom
Kivételes helyzet, amikor valaki a munkában és a magánéletben is olyan erős szimbiózist alkot párjával, hogy kölcsönösen tudják inspirálni egymást. Ebben a szerencsés helyzetben van Horaţiu és Monica Cherecheş. A constanțai Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház táncos-koreográfusa, illetve társulatvezetője Prokofjev Rómeó és Júliájával érkezik Miskolcra. A Miskolci Szimfonikus Zenekar közreműködésével létrejövő előadás kapcsán a koreográfus Horaţiu válaszolt néhány kérdésünkre.
Monica és Horaţiu Cherecheş

Monica és Horaţiu Cherecheş

2015-ben klasszikus balett kategóriában a legjobb koreográfus címre jelöltek a Rómeó és Júlia kapcsán a Nemzeti Opera díjátadó gáláján. Mi volt a legfőbb szempontod a koreográfia létrehozásakor és mit gondolsz, mi lehet az előadás sikerének titka?

- Arra törekedtem, hogy a legtökéletesebben kibontsam a koreográfiában Shakespeare drámájának szellemiségét, hogy a történet minél pontosabban követhető legyen a közönség számára. A siker titka szerintem a profi táncosokban és a kemény munkában rejlik és természetesen a művészet, a tánc iránti elhivatottságban. Ebben nem vállalhatunk kompromisszumokat. 

- Natalia Kornyilova kosztümei a Shakespeare korabeli reneszánsz divatot követik, tehát ebből arra következtetek, hogy a koreográfia koncepciója alapvetően a klasszikus vonalra épült. A klasszikus elemek mellett mennyire éltél a neoklasszikus vagy modern megoldásokkal?

- A koreográfia alapvetően klasszikus, de az érzések és érzelmi töltések kifejezéséhez úgy éreztem, hogy szükségem van a neoklasszikus mozgásnyelvezetre is. Főleg a második felvonásban, Júlia szobájában, az ágyjelenetnél alkalmaztam modernebb megoldásokat.

Az Oleg Danovski Nemzeti Opera és Balettszínház 2004-ben alakult a Constanțai Opera, valamint az Oleg Danovski Klasszikus és Kortárs Balettszínház egyesítéséből. Ez utóbbi csaknem negyven éves múltra tekint vissza: 1978-ban alapította a legendás román koreográfus, eredetileg frissen végzett táncművészekből, akiket egy verseny során választott ki diploma- és mestermunkájához, velük mutatta be mesterkoreográfiáját. 1978 végén tartotta a társulat első hivatalos premierjét, Chopinia címmel. Nem sokkal később pedig Klasszikus és Kortárs Balettszínház néven független társulatként kezdtek működni.

- A Youtube-on fellelhető egy videó, ahol Monica Cherecheşsel táncoljátok a Rómeó és Júlia pas de deux-jét. Milyen kapcsolatban áll ez a duett a mostani előadással?

- A legnagyobb inspirációt a koreográfia elkészítésénél alapvetően Shakespeare története és Prokofjev zenéje adta, de természetesen ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam, akivel számtalanszor táncoltam a szerepet.

- Az, hogy az életben házastársak vagytok, hogyan segíti a közös munkát? Hogyan tudjátok összeegyeztetni a két területet?

- Húsz éve vagyunk házasok és én mindig próbálom nem összekeverni a magánéletet a munkával. Szerintem ez a hosszan tartó házasság titka. Én számos hazai és külföldi táncossal táncolok, köztük rengeteget Monicával. Ő az a személy, aki feltölt engem a privát életben és a munkában is, akiből merítkezni tudok. Egy csodálatos ember, aki megannyi koreográfiai munkám során inspirált és támogatott már engem.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

- Az előadás főszerepeit Adrian Mihaiu és Irina Ganea Mihaiu táncolják. Róluk mit érdemes tudni?

- Ők ketten igazi profi táncosok, és ezt nem csak a technikára értem. Olyan művészek, akik egész testükkel és lelkükkel jelen vannak az adott jelenetben, mindent feláldoznak a pillanatnak. Csodálatos ilyen tehetséges táncosokkal dolgozni, átadni nekik a tapasztalatomat és látni, ahogyan a tízszeresét adják vissza a profi munkában.

A társulat jelenleg 41 táncossal dolgozik Monica Cherecheş, a társulat korábbi szólótáncosának vezetésével. Az együttes igazi nemzeti unikumnak számít, gazdag repertoárjuk klasszikus és neoklasszikus koreográfiákat is felölel, amelyekkel számos sikeres turnét bonyolítottak világszerte. A társulat 1980 után különösen nagy lendületet vett Romániában és külföldön egyaránt, ezt az is bizonyítja, hogy több mint harminc éven keresztül rendszeresen turnéztak Németországban, ahol a német média a professzionalizmus legmagasabb fokára helyezte őket. A Nemzeti Opera és az Oleg Danovski Balett művészi aktivitása tehát Constanța presztízsét is növelte Romániában és külföldön egyaránt.

- Nekünk, magyaroknak van egy nagyon híres Rómeó és Júlia-koreográfiánk, amit Seregi László 1995-ben készített és azóta is műsoron van. Ismered ezt? Esetleg hatott is rád?

- Láttam az előadást, de a rendezői elképzelésemre, a koreográfiára közvetlenül nem hatott.

- Az Oleg Danovski Balett három évtizeddel ezelőtt már járt Magyarországon, a Bartók Fesztiválon. Milyen történetek élnek a társulat köreiben erről a vendégszereplésről?

 - Oleg Danovski mester és az akkori társulat a Csodálatos mandarin című előadással szerepelt itt, rendkívül sikeresen, amit az is bizonyít, hogy megkapta a fesztivál Bartók Béla-díját. Én akkor nem voltam itt velük, de Oleget mesteremnek tekintem, számos koreográfiájában táncoltam: A hattyúk tavában Siegfriedet, a Csipkerózsikában Desirét, a Giselle-ben Albertet, valamint a Don Quijotéban Basilt alakítottam.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház (Fotó/Forrás: Adrian Mergianii)

- Milyen a légkör a társulaton belül?

- Az Oleg Danovski balett-társulat egy nagy család, és amikor családról beszélek, azt akarom mondani, hogy a társulat táncosai nagyon közeli baráti kapcsolatban vannak egymással, rendkívül jól működik a kommunikáció, segítjük egymást és nincs rosszindulatú versengés közöttük. Úgy vélem, ez a fejlődés titka úgy technikailag, mint művészileg.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Úgy fest, megtalálták az egyetlen felvételt Frida Kahlo hangjáról

A mexikói nemzeti hangarchívum, a National Sound Library úgy véli, Frida Kahlo saját, Diego portréja című esszéjét olvassa föl az El Bachiller radio pilotjában, amely hangfelvétel nemrégiben került elő.
Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.
Vizuál

Ilyen volt a nyár 50 éve

Egy fotóriporternő élete a szövegben, az 1960-as, 70-es, 80-as évek hétköznapjai pedig a galériában. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtárának munkatársai ezúttal egy különleges életműből válogattak.
Klasszikus

Zenetörténeti pillanat: Arvo Pärt és Sting találkoztak

Tallinn közelében találkozott az egyik legnépszerűbb kortárs zeneszerző és a brit popcsillag. Szemmel láthatólag élvezték egymás társaságát.
Könyv

„Először életben kell maradnunk” – A Mengele-lány

Stern Rózsa Ibolya nemcsak kibírta a haláltábort és Mengele kísérleteit, de neki köszönhetően fogták el a birkenaui láger egyik felügyelőnőjét is. Az idős asszony Veronika H. Tóth újságírónak mesélte el a második világháború előtt, alatt és után történteket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

Újabb táncos portréfilm a láthatáron, ezúttal Natalia Osipováról

A Force of Nature című új dokumentumfilm a méltán híres balerina karrierjének egy évét követi nyomon.
Tánc hír

Életrajzi film készül Alvin Aileyről, az afroamerikai modern tánc úttörőjéről

A filmet az Oscar-díjas Holdfény című dráma rendezője, Barry Jenkins forgatja – értesült a The Hollywood Reporter.
Tánc magazin

3D-s hologrammal helyettesítik az állatokat ebben a cirkuszban

A német Roncalli Cirkusz merész húzással modernizálta a műfajt: élő állatok helyett a modern technikát vetik be.
Tánc videó

A legnehezebb témákhoz humor kell – Gál Eszter és Hód Adrienn a Kult50-ben

Gál Eszter, az Artman Egyesület alapítója és Hód Adrienn koreográfus beszélgetnek a Kult50 kamerái előtt humorról, közönségről, közösségről és a táncról, ami mindenkié.
Tánc galéria

Táncos utazás térben és időben

Matyóföld, Brazília, Kalotaszeg, Kalocsa és még rengeteg varázslatos helyszín elevenedik meg közel 200 táncművész segítségével a 24. Duna Karnevál keretében. Mindez június 8-16. között három kiemelt helyszínen: a Szent István Bazilikánál, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon és az UP Újpesti Rendezvénytérben!