Tánc

„Ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam”

2016.06.10. 13:33
Ajánlom
Kivételes helyzet, amikor valaki a munkában és a magánéletben is olyan erős szimbiózist alkot párjával, hogy kölcsönösen tudják inspirálni egymást. Ebben a szerencsés helyzetben van Horaţiu és Monica Cherecheş. A constanțai Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház táncos-koreográfusa, illetve társulatvezetője Prokofjev Rómeó és Júliájával érkezik Miskolcra. A Miskolci Szimfonikus Zenekar közreműködésével létrejövő előadás kapcsán a koreográfus Horaţiu válaszolt néhány kérdésünkre.
Monica és Horaţiu Cherecheş

Monica és Horaţiu Cherecheş

2015-ben klasszikus balett kategóriában a legjobb koreográfus címre jelöltek a Rómeó és Júlia kapcsán a Nemzeti Opera díjátadó gáláján. Mi volt a legfőbb szempontod a koreográfia létrehozásakor és mit gondolsz, mi lehet az előadás sikerének titka?

- Arra törekedtem, hogy a legtökéletesebben kibontsam a koreográfiában Shakespeare drámájának szellemiségét, hogy a történet minél pontosabban követhető legyen a közönség számára. A siker titka szerintem a profi táncosokban és a kemény munkában rejlik és természetesen a művészet, a tánc iránti elhivatottságban. Ebben nem vállalhatunk kompromisszumokat. 

- Natalia Kornyilova kosztümei a Shakespeare korabeli reneszánsz divatot követik, tehát ebből arra következtetek, hogy a koreográfia koncepciója alapvetően a klasszikus vonalra épült. A klasszikus elemek mellett mennyire éltél a neoklasszikus vagy modern megoldásokkal?

- A koreográfia alapvetően klasszikus, de az érzések és érzelmi töltések kifejezéséhez úgy éreztem, hogy szükségem van a neoklasszikus mozgásnyelvezetre is. Főleg a második felvonásban, Júlia szobájában, az ágyjelenetnél alkalmaztam modernebb megoldásokat.

Az Oleg Danovski Nemzeti Opera és Balettszínház 2004-ben alakult a Constanțai Opera, valamint az Oleg Danovski Klasszikus és Kortárs Balettszínház egyesítéséből. Ez utóbbi csaknem negyven éves múltra tekint vissza: 1978-ban alapította a legendás román koreográfus, eredetileg frissen végzett táncművészekből, akiket egy verseny során választott ki diploma- és mestermunkájához, velük mutatta be mesterkoreográfiáját. 1978 végén tartotta a társulat első hivatalos premierjét, Chopinia címmel. Nem sokkal később pedig Klasszikus és Kortárs Balettszínház néven független társulatként kezdtek működni.

- A Youtube-on fellelhető egy videó, ahol Monica Cherecheşsel táncoljátok a Rómeó és Júlia pas de deux-jét. Milyen kapcsolatban áll ez a duett a mostani előadással?

- A legnagyobb inspirációt a koreográfia elkészítésénél alapvetően Shakespeare története és Prokofjev zenéje adta, de természetesen ezt az előadást a feleségemnek dedikáltam, akivel számtalanszor táncoltam a szerepet.

- Az, hogy az életben házastársak vagytok, hogyan segíti a közös munkát? Hogyan tudjátok összeegyeztetni a két területet?

- Húsz éve vagyunk házasok és én mindig próbálom nem összekeverni a magánéletet a munkával. Szerintem ez a hosszan tartó házasság titka. Én számos hazai és külföldi táncossal táncolok, köztük rengeteget Monicával. Ő az a személy, aki feltölt engem a privát életben és a munkában is, akiből merítkezni tudok. Egy csodálatos ember, aki megannyi koreográfiai munkám során inspirált és támogatott már engem.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

- Az előadás főszerepeit Adrian Mihaiu és Irina Ganea Mihaiu táncolják. Róluk mit érdemes tudni?

- Ők ketten igazi profi táncosok, és ezt nem csak a technikára értem. Olyan művészek, akik egész testükkel és lelkükkel jelen vannak az adott jelenetben, mindent feláldoznak a pillanatnak. Csodálatos ilyen tehetséges táncosokkal dolgozni, átadni nekik a tapasztalatomat és látni, ahogyan a tízszeresét adják vissza a profi munkában.

A társulat jelenleg 41 táncossal dolgozik Monica Cherecheş, a társulat korábbi szólótáncosának vezetésével. Az együttes igazi nemzeti unikumnak számít, gazdag repertoárjuk klasszikus és neoklasszikus koreográfiákat is felölel, amelyekkel számos sikeres turnét bonyolítottak világszerte. A társulat 1980 után különösen nagy lendületet vett Romániában és külföldön egyaránt, ezt az is bizonyítja, hogy több mint harminc éven keresztül rendszeresen turnéztak Németországban, ahol a német média a professzionalizmus legmagasabb fokára helyezte őket. A Nemzeti Opera és az Oleg Danovski Balett művészi aktivitása tehát Constanța presztízsét is növelte Romániában és külföldön egyaránt.

- Nekünk, magyaroknak van egy nagyon híres Rómeó és Júlia-koreográfiánk, amit Seregi László 1995-ben készített és azóta is műsoron van. Ismered ezt? Esetleg hatott is rád?

- Láttam az előadást, de a rendezői elképzelésemre, a koreográfiára közvetlenül nem hatott.

- Az Oleg Danovski Balett három évtizeddel ezelőtt már járt Magyarországon, a Bartók Fesztiválon. Milyen történetek élnek a társulat köreiben erről a vendégszereplésről?

 - Oleg Danovski mester és az akkori társulat a Csodálatos mandarin című előadással szerepelt itt, rendkívül sikeresen, amit az is bizonyít, hogy megkapta a fesztivál Bartók Béla-díját. Én akkor nem voltam itt velük, de Oleget mesteremnek tekintem, számos koreográfiájában táncoltam: A hattyúk tavában Siegfriedet, a Csipkerózsikában Desirét, a Giselle-ben Albertet, valamint a Don Quijotéban Basilt alakítottam.

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház

Rómeó és Júlia - Oleg Danovski Nemzeti Opera- és Balettszínház (Fotó/Forrás: Adrian Mergianii)

- Milyen a légkör a társulaton belül?

- Az Oleg Danovski balett-társulat egy nagy család, és amikor családról beszélek, azt akarom mondani, hogy a társulat táncosai nagyon közeli baráti kapcsolatban vannak egymással, rendkívül jól működik a kommunikáció, segítjük egymást és nincs rosszindulatú versengés közöttük. Úgy vélem, ez a fejlődés titka úgy technikailag, mint művészileg.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a Port.hu felületén!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Bayreuthban is koncertezik a Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar

Az együttes ausztriai és bajorországi turnéra indul Mahler 4. szimfóniájával a tél végén, míg júliusban a német zenei központban játsszák a Mendelsshon testvérek műveit.
Színház

A fura, az általában jó

Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek.
Színház

Színházigazgatók közleménye: „Minden esetben tiszteletben tartjuk a fenntartó döntését”

„Elfogadhatatlan kollégáink felelősségteljes döntésének megkérdőjelezése” – közös nyilatkozatot adott ki több színházigazgató, melyben kiállnak azok mellett a munkatársaik mellett, akik a közelmúlt igazgatói pályázatainál bírálóként, javaslattevőként tevékenykedtek.
Vizuál

A kortárs művészetekkel kapcsolatos kérdéseinkre keresi a választ a Ludwig Múzeum új kiállítása

Február 14-én nyílik meg a Ludwig Múzeum új, Gyakran Ismételt Kérdések című módszertani kiállítása, amellyel a céljuk, hogy a látogatók közelebb kerülhessenek a kortárs művészetben tapasztalható tendenciák megértéséhez, befogadásához.
Színház

 Vizi Dávid: „Vannak esték, amikor nem én követem a nézőket, hanem ők engem”

Bár fiatalon azt gondolta, színésznek lenni sokkal egyszerűbb, mégsem bánja, hogy ezt a hivatást választotta – Vizi Dáviddal, a Katona József Színház színészével a zenés színházról, saját hangja megtalálásáról, a Karsai Dániellel való találkozásról és a közösségi médiáról beszélgetettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.
Tánc hír

Szatmárnémetiben lépett fel a Magyar Állami Népi Együttes

Az Egycsillagú égbolt programsorozatának keretében a magyar tánckultúra egyik legjelentősebb társulata január 26-án a Körtánc című összeállítással lépett színpadra Szatmárnémetiben. A sikeres előadásról és közeli terveikről Mihályi Gábor számolt be.
Tánc ajánló

A commedia dell’arte szellemében született meg a Feledi Project új bemutatója

Az itthon ritkán látható Pulcinella nemcsak egy színházi előadás, hanem tisztelgés az olasz kultúra és színházművészet gazdag hagyománya előtt. A produkció pergő ritmusa, látványos koreográfiái és szívhez szóló humora garantáltan magával ragadja a közönséget.