Tánc

Farkas Zoltán „Batyu”: „A szellem felé kell fordulnunk”

2016.04.14. 14:52
Ajánlom
A Budapesti Tavaszi Fesztiválon április 15-én mutatják be a Müpában a Násztánc című táncjátékot, amely Nagy László hatalmas, Menyegző című versének megidézésre vállalkozik. Az előadásban ráismerhetünk sokféleségünkre – a szépre és igazra való vágyakozásunk mellett torz és rosszabbik énünkre, a rítusok és ünnepnapok, de a bacchanáliák utáni vágyunkra is. Az előadásról a koreográfus, rendezővel beszélgettünk.
Farkas Zoltán "Batyu"

Farkas Zoltán "Batyu"

- Mikor fogalmazódott meg önben a gondolat, hogy táncjátékban dolgozza fel Nagy László egyik legfontosabb költeményét?

- Ezelőtt huszonöt, harminc évvel Nagy László feleségével, Szécsi Margittal beszélgettünk egy kötetlen összejövetelen, amikor megkérdezte tőlem, miért is nem állítom színpadra ezt a nagyszerű költeményt. Ez akkor annyira mellbe vágott, hogy hosszú évekig érlelődött bennem az elhatározás, hogy tényleg belevágjak. Tizenöt éve már egyszer megpróbálkoztam vele, de akkor csak skicceket csináltam, öt-hat párra írt koreográfiák voltak ezek, ám mostanra jött el az idő, hogy kiteljesedhetett ez a vállalkozás. A Menyegző kapcsán mindig az a kérdés munkált bennem, hogy mit is tudok én mondani az embereknek, milyen válaszokat adhatok én a költeményben feltett univerzális kérdésekre. Folyamatosan kaptam a válaszokat és megfogalmazódott az értékek és bűnök ellentéte, illetve annak örök érvényűsége. Feladatom az hogy megpróbáljanak kiutat mutatni abból a világból, ahol még inkább a pénz a minden, mindenki majdnem csak ezért él, hal, öl, s ez ma leginkább a bűnök forrása.

- Milyen üzenete van a mai olvasók, nézők számára Nagy László versének?

Fantasztikus, összetett és nagy vers a Menyegző, és mint a nagy művek, mindig aktuális marad.

Azaz mindig az adott korba illeszthető, másról szólt tehát a megírásakor, másról szólt számomra huszonöt évvel ezelőtt és természetesen másról szól ma. Huszonöt éve a versben megrajzolt hagyományvilág és az abban lévő finomságok, azok bemutatása foglalkoztatott, ma már más dolgokat üzen számomra. Mára úgy látom az ego, a harsány, csak a mulatozásra és az önös örömszerzésre való törekvés uralja világunkat és erre nagyon pontosan reflektál a költemény is. A lakodalom főszereplői, a menyasszony és a vőlegény csupán apropót szolgáltatnak arra, hogy a fékevesztett dorbézolás elkezdődhessen. Csak az számít, hogy mi mit akarunk, csak elvenni akarunk, semmit vissza nem adni az univerzumnak.

Násztánc

Násztánc (Fotó/Forrás: Papp Kornél / Folkpédia)

- Nehéz volt átültetni mindezt a tánc nyelvére?

- Nagy László jellemábrázolása hihetetlenül pontos, a figurái a mai világban is ugyanúgy megtalálhatók. Hogy hogyan ültettem át mindezt a tánc nyelvére? Eklektikusan gondolkodtam. A néptánc alapjaiból indultunk ki, a mátkapár tánca például pontosan, szigorúan meghatározott, autentikus, mély gyökerű néptánc, de a modern és a kortárstánc is megjelenik a jellemek megformálásánál, amiben Bakó Tamás volt nagy segítségemre. A versben körvonalazódó anyagi és szellemi világot szeretném bemutatni, azt, hogy a kettő miért válik el egymástól és hogy a köztük lévő harmónia miért bicsaklott meg.

Én úgy látom, a mérték mára eltolódott az anyag javára, alkotóként pedig az a feladatom, hogy a tánc nyelvén adjak megoldásokat arra, hogyan állítható vissza ez az egyensúly.

A javaslatom az, hogy a szellem felé kell fordulnunk, amelyhez a legrövidebb utat a színek és a hangok világának felfedezése jelenti.

Évezredes kultúra, amihez hozzányúlunk

A Násztánc című előadásról is szó esett Mihályi Gáborral, a MÁNE művészeti igazgatójával és Kelemen Lászlóval, a Hagyományok Háza főigazgatójával késíztett páros interjúnkban

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Gyepesi Flóra beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Tánc szergei polunyin

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.