Tánc

Fehér Ferenc: Ellenni benne

2010.09.04. 09:11
Ajánlom
Fehér Ferenc mindig is táncolni szeretett volna, és úgy is lett: táncol – immár tizenhárom éve hivatásszerűen, intézményes keretek között. Sokat tanul a kollégáitól idehaza és külföldön egyaránt, jelenleg pedig saját bemutatóra készül és a MU Terminál növendékeinek új estjét koreografálja.

- Mióta tudod, hogy táncolni akarsz?

- Mindig is ez volt a legkedvesebb időtöltésem: elmerülni a mozgásban, aztán csak úgy ellenni benne. Intézetben nőttem fel, annyi gyerek közt nem is csoda, hogy mindig összegyűltünk, táncoltunk, hát így lett része az életemnek. Persze mindig kaptam a fejemre, hogy ebből nem telik majd kenyérre. Most pedig, ha nem is túl fényesen, de ebből élek.

- Intézményes képzésben mégsem vettél részt.

- Mert alkalmatlan lettem volna rá. Tudom, érzem, hogy nekem az a kötött struktúra, módszertan nem ment volna. Így legalább a mozgásomat mindenestül a sajátomnak nevezhetem. Sokan kötnek ugyan az utcai tánchoz, és valóban, régen néhány alkalommal táncoltam az utcán. De ott sem egy meghatározott stílust, iskolát sajátítottam el, hanem a kifejezési, megmutatkozási vágyamat éltem ki. Ugyanakkor nem mondhatom, hogy nem tanultam, hogy nem tanulok most is. Amióta az eszemet tudom, annyi előadást nézek meg, amennyit csak tudok, mert így fontos impulzusok, tapasztalatok érnek. És munka közben is mindent ellesek a partnertől, Gergye Krisztiántól, Duda Évától, legutóbb éppen Dózsa Ákostól, amit lehet. Nagy hatással volt rám Ladjánszki Márta is. Az ő technikája, odaadása, színpadi koncetrációja iránymutató számomra.

- Bizonyára sokat tanultál gyakori alkotótársadtól, Juhász Anikó O. Carusótól.

Tőle a legtöbbet és a legfontosabbat: a szemléletmódot, ő nyitotta fel a szememet, mi az, amire figyelnem kell egy munka során, egy szóló vagy egy koreográfia megalkotásakor. De nem csak ezért nevezhetem a mesteremnek, hanem azért is, mert amikor 1997-ben felkerültem Budapestre, ő talált rám, ő fedezett fel a hivatásos táncnak.

- Ez tizenhárom éve történt. Milyen célokkal jöttél akkor a fővárosba?

- Táncolni szerettem volna, mert ez a legjobb dolog a világon. Amit tapasztalok, úgy dolgozhatom meg a színpadon, ahogy akarom.

- Amikor más számára koreografálsz vagy workshopot tartasz, megadod ezt a szabadságot a táncosoknak is?

- Talán furcsán hangzik, de sokat hülyéskedem a próbákon. Ezzel az a célom, hogy a táncosok elengedjék magukat, feloldódjanak, és olyan légkör tudjon megszületni, amiben jól érezzük magunkat. Folyamatos szigorban és feszültségben lehetetlen alkotni. Másrészt nagyon fontos tényező, hogy kivel, kikkel dolgozom együtt. Figyelem a táncosokat, a reakciójukat, a kapacitásukat, és ezt is beépítem a koreográfiába. Nem úgy dolgozom, hogy egy előre elképzelt végcélért küzdök. Bár vizuálisan sokszor tudom, mi a célirány, az előadás mindig közös munka eredménye.

- Nem tanultad, most mégis tanítod a táncot. Nem furcsa a MU Terminálban az oktatói szerep?

- Külföldön meglehetősen sok workshopot adtam Amerikától Iránon át egészen Oroszországig, így van némi tapasztalatom, és éppen ezért örültem, amikor Fejes Ádám felkért, hogy a Terminál csapatával dolgozzam. Itt némileg más a helyzet, mint egy szokványos workshop esetében, hiszen a kurzus végére egy kész előadást kell létrehoznunk, de ezúttal is a szokásos módszeremet alkalmazom: együtt teremtjük meg a koreográfiát, amikor elbizonytalanodom, a táncosok inspirációiból építkezünk tovább. A B.A.H.A.P.Á. cím is a közös munkára utal, hiszen a táncosok nevének kezdőbetűiből áll össze, és nem is akar ennél többet jelenteni: nincsen sztori, nincsen szorosan vett téma, egyszerűen arra törekszünk, hogy összedolgozzuk, ami belőlük és belőlem fakad.

- Általában egyedül dolgozol és kevés előadást készítesz. Nem érzed, hogy jó volna szervesen kapcsolódni egy társulathoz?

- Gyakran dolgozom ugyanazokkal az alkotókkal, sőt amikor külföldön lépünk fel, a műsorfüzetben rendszerint úgy tüntetnek fel, mint Fehér Ferenc Company, de ha anyagilag megtehetném, akkor sem vagyok biztos abban, hogy társulatot alapítanék. Az azonban, hogy évi egy, legfeljebb két önálló előadást készítek, nem ettől függ. Saját, egész estés darabból bőven elég az egy, hiszen nemcsak arra törekszem, hogy legyen aprólékosan végiggondolt, kidolgozott a produkció, hanem arra is, hogy kellőképpen megérjen, mire a nézők elé kerül.

- Mégis: részben talán a kevés új előadás az oka annak, hogy nem vagy része a hazai táncélet mainstreamjének.

- A megállapítással egyetértek, 2009-ben például egyetlen fellépésem sem volt Magyarországon . De az okot másban látom. A magyar táncélet minden szempontból nagyon zárt rendszer: mindenki védi a saját territóriumát, nehezen adnak teret új alkotóknak, nekem ráadásul - az intézményes képzés híján - nincsen megfelelően kiterjedt hazai kapcsolatrendszerem sem. De kárpótol a sok külföldi fesztiválmeghívás, és a közeljövőben szeretnék külföldi táncosokkal együtt dolgozni Budapesten, hátha tudok a magyar táncéletbe némi friss levegőt hozni.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc győri balett

Győrben bepótolhatja az elszalasztott tánceseményeket

14. alkalommal rendezik meg a Magyar Táncfesztivált és negyedszer a gyermek táncfesztivált Győrben mától egészen vasárnapig.
Tánc balett

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Tánc videó

Szergej Polunyinnak az őrület is jól áll, de még mennyire

A szupersztár balett-táncost ezúttal egy ikonikus brit divatfotós, filmkészítő Rankin kérte fel közös munkára, amiből egy igen erős anyag született.
Tánc simkó beatrix

A Simkó-Grecsó páros hozta el a Tánc Fesztiválja fődíját

A Frenák Pál Társulat és a Pécsi Balett is két-két díjat kapott a veszprémi tánctalálkozó után – írta meg a szinhaz.hu.
Tánc balett

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.