Tánc

Fehér szárnyak szorítása

2013.08.18. 07:30
Ajánlom
A koreográfiák látványos összetevője, a táncosi minőség egyik meghatározója a táncos karmunkája, mely a táncművészet gyakorlása során leplezetten nyújt segítséget, és elvárható könnyedségével, egy ruhát borító csipke finomságával díszíti azt. Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a táncosnak a karhasználat során?

Az 1725-ben kialakult alap lábállásokat követően jelentek meg az egyes balettkartartások, számozásuk az orosz és a magyar iskolában azonos: előkészítő, első, második és harmadik pozíció. Az egyes pozíciók karvezetéssel az úgynevezett port de bras- val a legkülönbözőbb variánsban köthetőek össze. Jelentőségük a különböző technikai elemek kivitelezésénél kerül előtérbe, hiszen a szabályos kar olyan akár egy láthatatlan balettrúd, a táncost a támasz nélküli balanszálás és a forgások megvalósítása szempontjából is nagyban segíti. A forgások nehézségi foka éppen ezért növelhető, ha a koreográfia csípőre tett kéztartást ír elő.

A balettnövendékek hosszú tanulmányaik során lassan, fokozatosan sajátítják el a megfelelő kar- és kéztartást. A szabályos balettkar esetében a könyök nem eshet be, a csukló nem törheti meg az alkar vonalát, és a vállaknak sokszor egészen fájdalmasan leszorítva kell maradniuk, miközben a felsőtestet és a központot is folyamatosan tartani kell. A kar ívesen hajlított, táncos a klasszikus műfaj esetében teljesen soha nem nyújthatja ki, azonban ez a hosszantiság látványát nem törheti meg. A tanulási folyamat során valódi kihívást jelent a növendéknek, hogy a komoly fizikai nehézséggel járó lábmozdulatokat ne a karmunka rovására valósítsák meg, vagyis az erőlködés a felsőtesten és a karokon lehetőség szerint ne látszódjon.

A professzionális táncosok naponta a felsőtestet erősítő, a könyököt felfelé toló speciális gyakorlatokkal edzik izmaikat. Esztétikailag előnyt jelent, ha a balett-táncosnő hosszú vékony karokkal, a férfi táncos pedig a pas de deux-ben végzett emelések okán tömör izomzattal rendelkezik. A balerináktól eltérően ezért esetükben gyakoribbak a váll- és egyéb karsérülések . Az egyes mozdulatok kivitelezésekor különféle szereppel bír a kar: a megfelelő kar a negyedik arabeszket a felsőtest rotálásakor egy vonalba hozott vállakkal kivitelezi a táncos, a kellős számú rond de jambe fouette végrehajtása a szabályos, jól koordinált kinyitó, záró karmozgás és az időzített fejkapás nélkül pedig biztosan nem lehetséges.

A karhasználat nehézségének iskolapéldája a Csajkovszkij zenére készített Petipa-koreográfia a Hattyúk tava, amely vezető szerepeinek megformálásához kivételes technikai tudás szükséges. A hattyúkat imitáló folyékony, hullámszerű karmozgást a táncos a váll leszorítása mellett a könyökből indítja, ujjaival pedig szinte simogatja a levegőt. A hasonló mozgáskincsen alapuló Haldokló hattyú szólótánc főszerepét az utókor szerint kivételes hitelességgel, egy hattyú valós kecsességével táncolta a szentpétervári születésű Anna Pavlova. A nehézséget többek között a mozgás kidolgozottságának foka és a technikai nehézség teljes elrejtése jelenti.

Benjamin Millepied, a Fekete Hattyú című film koreográfusa a The New York Times-nak tett nyilatkozatéában kifejtette, a főszereplő Natalie Portman egyik legnagyobb küzdelme  a látszólag jelentéktelen hattyúkar kivitelezéséből fakadt. Portman, hogy megfeleljen a szerep kívánta elvárásoknak napi több óra kemény gyakorlás mellett, Youtube-klippeken keresztül figyelte a híres hattyú királynők, úgymint Alicia Alonso és Natalia Makarova karmozgását. Az elmondások szerint nagy problémát okozott továbbá, hogy a színésznő karja jóval rövidebb egy balett táncosénál, így a koreográfiákat betanító balettmesterek arra buzdították, hogy az egyes mozdulatok során kevéssé hajlítsa be karjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Vizuál

Online térképen böngészhetőek híres emberek egykori otthonai

Mindig is érdekelt egy utadba eső épület története? Esetleg az izgatott, hogy hol éltek a magyar kultúra ismert alakjai? A Lechner Tudásközpont két online térképével órákra le fogod foglalni magad.
Vizuál

Ingyen nézhetőek a Cirko filmjei online

A négyzet, a Táncterápia, a Férfiak fecskében, vagy személyes kedvencünk, a Tű, cérna, szerelem is bekerültek a Cirko Film új online videotékájába, ahol március 30-ig az is kényelmesen mozizhat, aki valami miatt nem jut el a moziba.
Klasszikus

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Vizuál

Ruben Brandt, mocskos graffitik és barokk portré sültkrumplival

A csoportos kiállítás izgalmas keresztmetszetet ad egy csapatnyi kortárs magyar alkotó művészetéből - a Műcsarnok munkatársainak válogatásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A női szexualitásról mutat be szólót Batarita

Batarita abszurditással átszőtt és erotikával fűszerezett, Lüktetésed című szólóját a 2018-as tokiói premier után Budapesten, a Nemzeti Táncszínházban mutatja be április 6-án.
Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.