Tánc

Fehér szárnyak szorítása

2013.08.18. 07:30
Ajánlom
A koreográfiák látványos összetevője, a táncosi minőség egyik meghatározója a táncos karmunkája, mely a táncművészet gyakorlása során leplezetten nyújt segítséget, és elvárható könnyedségével, egy ruhát borító csipke finomságával díszíti azt. Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a táncosnak a karhasználat során?

Az 1725-ben kialakult alap lábállásokat követően jelentek meg az egyes balettkartartások, számozásuk az orosz és a magyar iskolában azonos: előkészítő, első, második és harmadik pozíció. Az egyes pozíciók karvezetéssel az úgynevezett port de bras- val a legkülönbözőbb variánsban köthetőek össze. Jelentőségük a különböző technikai elemek kivitelezésénél kerül előtérbe, hiszen a szabályos kar olyan akár egy láthatatlan balettrúd, a táncost a támasz nélküli balanszálás és a forgások megvalósítása szempontjából is nagyban segíti. A forgások nehézségi foka éppen ezért növelhető, ha a koreográfia csípőre tett kéztartást ír elő.

A balettnövendékek hosszú tanulmányaik során lassan, fokozatosan sajátítják el a megfelelő kar- és kéztartást. A szabályos balettkar esetében a könyök nem eshet be, a csukló nem törheti meg az alkar vonalát, és a vállaknak sokszor egészen fájdalmasan leszorítva kell maradniuk, miközben a felsőtestet és a központot is folyamatosan tartani kell. A kar ívesen hajlított, táncos a klasszikus műfaj esetében teljesen soha nem nyújthatja ki, azonban ez a hosszantiság látványát nem törheti meg. A tanulási folyamat során valódi kihívást jelent a növendéknek, hogy a komoly fizikai nehézséggel járó lábmozdulatokat ne a karmunka rovására valósítsák meg, vagyis az erőlködés a felsőtesten és a karokon lehetőség szerint ne látszódjon.

A professzionális táncosok naponta a felsőtestet erősítő, a könyököt felfelé toló speciális gyakorlatokkal edzik izmaikat. Esztétikailag előnyt jelent, ha a balett-táncosnő hosszú vékony karokkal, a férfi táncos pedig a pas de deux-ben végzett emelések okán tömör izomzattal rendelkezik. A balerináktól eltérően ezért esetükben gyakoribbak a váll- és egyéb karsérülések . Az egyes mozdulatok kivitelezésekor különféle szereppel bír a kar: a megfelelő kar a negyedik arabeszket a felsőtest rotálásakor egy vonalba hozott vállakkal kivitelezi a táncos, a kellős számú rond de jambe fouette végrehajtása a szabályos, jól koordinált kinyitó, záró karmozgás és az időzített fejkapás nélkül pedig biztosan nem lehetséges.

A karhasználat nehézségének iskolapéldája a Csajkovszkij zenére készített Petipa-koreográfia a Hattyúk tava, amely vezető szerepeinek megformálásához kivételes technikai tudás szükséges. A hattyúkat imitáló folyékony, hullámszerű karmozgást a táncos a váll leszorítása mellett a könyökből indítja, ujjaival pedig szinte simogatja a levegőt. A hasonló mozgáskincsen alapuló Haldokló hattyú szólótánc főszerepét az utókor szerint kivételes hitelességgel, egy hattyú valós kecsességével táncolta a szentpétervári születésű Anna Pavlova. A nehézséget többek között a mozgás kidolgozottságának foka és a technikai nehézség teljes elrejtése jelenti.

Benjamin Millepied, a Fekete Hattyú című film koreográfusa a The New York Times-nak tett nyilatkozatéában kifejtette, a főszereplő Natalie Portman egyik legnagyobb küzdelme  a látszólag jelentéktelen hattyúkar kivitelezéséből fakadt. Portman, hogy megfeleljen a szerep kívánta elvárásoknak napi több óra kemény gyakorlás mellett, Youtube-klippeken keresztül figyelte a híres hattyú királynők, úgymint Alicia Alonso és Natalia Makarova karmozgását. Az elmondások szerint nagy problémát okozott továbbá, hogy a színésznő karja jóval rövidebb egy balett táncosénál, így a koreográfiákat betanító balettmesterek arra buzdították, hogy az egyes mozdulatok során kevéssé hajlítsa be karjait.

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.
Klasszikus

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Zenés színház

"Science fictionszerű fantáziatúra" – Dömötör András a Figaro³ című előadásról

Tematikus évadot hirdetett a Magyar Állami Operaház A Francia Múzsa Szezonja címmel, amelynek záró darabja a Beaumarchais Figaro-trilógiájának (A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya) operaváltozataiból készült, Figaro³ című előadás. A produkció rendezőjét, Dömötör Andrást kérdeztük.
Vizuál

Tablókon Mészöly Miklós élete

A 100 éve született Mészöly Miklós halálának 20. évfordulója alkalmából, az író életművéhez kapcsolódó szabadtéri kiállítás nyílt Budapesten.
Könyv

71 éves korában elhunyt Kántor Péter

A József Attila- és Magyarország Babérkoszorúja-díjjal kitüntetett költő, műfordító halálhírét a Magvető kiadó közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.
Tánc hír

Új korszakot nyit a cirkuszművészetben a Recirquel

Az Európai Cirkuszművészeti Szövetség (ECA) elsőként választott tagjai közé olyan társulatot, amely nem a konvencionális cirkuszi műfajt képviseli. A Recirquel Társulat felvételével a szervezet a tradicionális és kortárs cirkuszi irányzatok közötti együttműködést szeretné erősíteni.
Tánc ajánló

Véletlenszerű találkozások a tranzit világában

TRANZIT TRIP címmel július 21-én mutatja be a TranzDanz legújabb, a magyar néptáncból ihletet merítő kortárs táncelőadását a TRIP WebSzínházában.