Tánc

Fehér szárnyak szorítása

2013.08.18. 07:30
Ajánlom
A koreográfiák látványos összetevője, a táncosi minőség egyik meghatározója a táncos karmunkája, mely a táncművészet gyakorlása során leplezetten nyújt segítséget, és elvárható könnyedségével, egy ruhát borító csipke finomságával díszíti azt. Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a táncosnak a karhasználat során?

Az 1725-ben kialakult alap lábállásokat követően jelentek meg az egyes balettkartartások, számozásuk az orosz és a magyar iskolában azonos: előkészítő, első, második és harmadik pozíció. Az egyes pozíciók karvezetéssel az úgynevezett port de bras- val a legkülönbözőbb variánsban köthetőek össze. Jelentőségük a különböző technikai elemek kivitelezésénél kerül előtérbe, hiszen a szabályos kar olyan akár egy láthatatlan balettrúd, a táncost a támasz nélküli balanszálás és a forgások megvalósítása szempontjából is nagyban segíti. A forgások nehézségi foka éppen ezért növelhető, ha a koreográfia csípőre tett kéztartást ír elő.

A balettnövendékek hosszú tanulmányaik során lassan, fokozatosan sajátítják el a megfelelő kar- és kéztartást. A szabályos balettkar esetében a könyök nem eshet be, a csukló nem törheti meg az alkar vonalát, és a vállaknak sokszor egészen fájdalmasan leszorítva kell maradniuk, miközben a felsőtestet és a központot is folyamatosan tartani kell. A kar ívesen hajlított, táncos a klasszikus műfaj esetében teljesen soha nem nyújthatja ki, azonban ez a hosszantiság látványát nem törheti meg. A tanulási folyamat során valódi kihívást jelent a növendéknek, hogy a komoly fizikai nehézséggel járó lábmozdulatokat ne a karmunka rovására valósítsák meg, vagyis az erőlködés a felsőtesten és a karokon lehetőség szerint ne látszódjon.

A professzionális táncosok naponta a felsőtestet erősítő, a könyököt felfelé toló speciális gyakorlatokkal edzik izmaikat. Esztétikailag előnyt jelent, ha a balett-táncosnő hosszú vékony karokkal, a férfi táncos pedig a pas de deux-ben végzett emelések okán tömör izomzattal rendelkezik. A balerináktól eltérően ezért esetükben gyakoribbak a váll- és egyéb karsérülések . Az egyes mozdulatok kivitelezésekor különféle szereppel bír a kar: a megfelelő kar a negyedik arabeszket a felsőtest rotálásakor egy vonalba hozott vállakkal kivitelezi a táncos, a kellős számú rond de jambe fouette végrehajtása a szabályos, jól koordinált kinyitó, záró karmozgás és az időzített fejkapás nélkül pedig biztosan nem lehetséges.

A karhasználat nehézségének iskolapéldája a Csajkovszkij zenére készített Petipa-koreográfia a Hattyúk tava, amely vezető szerepeinek megformálásához kivételes technikai tudás szükséges. A hattyúkat imitáló folyékony, hullámszerű karmozgást a táncos a váll leszorítása mellett a könyökből indítja, ujjaival pedig szinte simogatja a levegőt. A hasonló mozgáskincsen alapuló Haldokló hattyú szólótánc főszerepét az utókor szerint kivételes hitelességgel, egy hattyú valós kecsességével táncolta a szentpétervári születésű Anna Pavlova. A nehézséget többek között a mozgás kidolgozottságának foka és a technikai nehézség teljes elrejtése jelenti.

Benjamin Millepied, a Fekete Hattyú című film koreográfusa a The New York Times-nak tett nyilatkozatéában kifejtette, a főszereplő Natalie Portman egyik legnagyobb küzdelme  a látszólag jelentéktelen hattyúkar kivitelezéséből fakadt. Portman, hogy megfeleljen a szerep kívánta elvárásoknak napi több óra kemény gyakorlás mellett, Youtube-klippeken keresztül figyelte a híres hattyú királynők, úgymint Alicia Alonso és Natalia Makarova karmozgását. Az elmondások szerint nagy problémát okozott továbbá, hogy a színésznő karja jóval rövidebb egy balett táncosénál, így a koreográfiákat betanító balettmesterek arra buzdították, hogy az egyes mozdulatok során kevéssé hajlítsa be karjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Carlos Acosta balettigazgató lett

A kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncost választották a Birmingam Royal Ballet új balettigazgatójának.
Tánc tranzdanz

Krasznahorkai inspirálta fekete-fehér táncképeket fest a TranzDanz

Kovács Gerzson Péter a TranzDanz társulattal január 17-én mutatja be Noir című, legújabb előadását a MU Színházban. A Krasznahorkai világát idéző előadás kapcsán Barta Luca beszélgetett a társulatvezetővel.
Tánc hír

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Tánc róna viktor

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Tánc szergei polunyin

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.