Tánc

Fehér szárnyak szorítása

2013.08.18. 07:30
Ajánlom
A koreográfiák látványos összetevője, a táncosi minőség egyik meghatározója a táncos karmunkája, mely a táncművészet gyakorlása során leplezetten nyújt segítséget, és elvárható könnyedségével, egy ruhát borító csipke finomságával díszíti azt. Milyen kihívásokkal kell szembenéznie a táncosnak a karhasználat során?

Az 1725-ben kialakult alap lábállásokat követően jelentek meg az egyes balettkartartások, számozásuk az orosz és a magyar iskolában azonos: előkészítő, első, második és harmadik pozíció. Az egyes pozíciók karvezetéssel az úgynevezett port de bras- val a legkülönbözőbb variánsban köthetőek össze. Jelentőségük a különböző technikai elemek kivitelezésénél kerül előtérbe, hiszen a szabályos kar olyan akár egy láthatatlan balettrúd, a táncost a támasz nélküli balanszálás és a forgások megvalósítása szempontjából is nagyban segíti. A forgások nehézségi foka éppen ezért növelhető, ha a koreográfia csípőre tett kéztartást ír elő.

A balettnövendékek hosszú tanulmányaik során lassan, fokozatosan sajátítják el a megfelelő kar- és kéztartást. A szabályos balettkar esetében a könyök nem eshet be, a csukló nem törheti meg az alkar vonalát, és a vállaknak sokszor egészen fájdalmasan leszorítva kell maradniuk, miközben a felsőtestet és a központot is folyamatosan tartani kell. A kar ívesen hajlított, táncos a klasszikus műfaj esetében teljesen soha nem nyújthatja ki, azonban ez a hosszantiság látványát nem törheti meg. A tanulási folyamat során valódi kihívást jelent a növendéknek, hogy a komoly fizikai nehézséggel járó lábmozdulatokat ne a karmunka rovására valósítsák meg, vagyis az erőlködés a felsőtesten és a karokon lehetőség szerint ne látszódjon.

A professzionális táncosok naponta a felsőtestet erősítő, a könyököt felfelé toló speciális gyakorlatokkal edzik izmaikat. Esztétikailag előnyt jelent, ha a balett-táncosnő hosszú vékony karokkal, a férfi táncos pedig a pas de deux-ben végzett emelések okán tömör izomzattal rendelkezik. A balerináktól eltérően ezért esetükben gyakoribbak a váll- és egyéb karsérülések . Az egyes mozdulatok kivitelezésekor különféle szereppel bír a kar: a megfelelő kar a negyedik arabeszket a felsőtest rotálásakor egy vonalba hozott vállakkal kivitelezi a táncos, a kellős számú rond de jambe fouette végrehajtása a szabályos, jól koordinált kinyitó, záró karmozgás és az időzített fejkapás nélkül pedig biztosan nem lehetséges.

A karhasználat nehézségének iskolapéldája a Csajkovszkij zenére készített Petipa-koreográfia a Hattyúk tava, amely vezető szerepeinek megformálásához kivételes technikai tudás szükséges. A hattyúkat imitáló folyékony, hullámszerű karmozgást a táncos a váll leszorítása mellett a könyökből indítja, ujjaival pedig szinte simogatja a levegőt. A hasonló mozgáskincsen alapuló Haldokló hattyú szólótánc főszerepét az utókor szerint kivételes hitelességgel, egy hattyú valós kecsességével táncolta a szentpétervári születésű Anna Pavlova. A nehézséget többek között a mozgás kidolgozottságának foka és a technikai nehézség teljes elrejtése jelenti.

Benjamin Millepied, a Fekete Hattyú című film koreográfusa a The New York Times-nak tett nyilatkozatéában kifejtette, a főszereplő Natalie Portman egyik legnagyobb küzdelme  a látszólag jelentéktelen hattyúkar kivitelezéséből fakadt. Portman, hogy megfeleljen a szerep kívánta elvárásoknak napi több óra kemény gyakorlás mellett, Youtube-klippeken keresztül figyelte a híres hattyú királynők, úgymint Alicia Alonso és Natalia Makarova karmozgását. Az elmondások szerint nagy problémát okozott továbbá, hogy a színésznő karja jóval rövidebb egy balett táncosénál, így a koreográfiákat betanító balettmesterek arra buzdították, hogy az egyes mozdulatok során kevéssé hajlítsa be karjait.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hitte volna? Rudolf Péter 60 éves!

Hobbija a sakk, a horgászat és a foci, szerepálmai nincsenek. Ma ünnepli 60. születésnapját Rudolf Péter Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, kiváló művész, a legsokoldalúbb magyar színészek egyike. PORTRÉ
Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Balázs János a Steinway nagykövete lett

A zongoraművész október 14-én, Hamburgban vehette át a Young Steinway Artist nemzetközi elismerést.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Jön a hónap legzsúfoltabb tánchétvégéje!

Siri Larbi Cherkaoui és az Eastman, Feledi Project, Mészáros Máté, Juhász Péter és a Közép-Európa Táncszínház is fellép a 28. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál záróhétvégéjén.
Tánc magazin

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.
Tánc interjú

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc magazin

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc interjú

„A művészet egy közös lélegzetvétel” – Interjú Velekei Lászlóval

Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője május 9-én vehette át a legjobb koreográfusnak járó Seregi-díjat. Seregi László hatásáról, cselekményes balettekről és a jutalommal járó koreográfiai felkérésről is beszélgettünk.