Tánc

"Feladatunk, hogy ráérezzünk az éppen velünk szemben ülő nézőkre"

2017.11.02. 14:32
Ajánlom
A MA•ZE tavaly áprilisban - akkor még DART Társulat néven - mutatta be MAL/Give In előadását, amit november 7-én pedig ismét láthat a közönség a MU színpadán. A Nagy Emese, Simet Jessica és Várnagy Kristóf alkotta formációra a határtalan dinamizmus, közös lüktetés, új lehetőségek megmutatása jellemző.

- A tavaszi bemutató óta hol lehetett látni a MAL/Give in-t, illetve történt-e bármilyen változás az előadásban?

Várnagy Kristóf: A MAL és a Give In is hosszú utat járt be a premiere óta, aminek egy fontos állomása volt a MU Színházas bemutató. Azóta már többször játszottuk a két darabot, láthatta a közönség a Pozsonyi Pikniken, és a miskolci KultúrSzetten. Minden újrajátszással fejlődnek a darabjaink; ahogy foglalkozunk az előadásainkkal, úgy tudunk meg róluk és magunkról egyre többet, látunk rá különböző szemszögekből a témákra, tanulunk a közönség reakcióiból.

Fontos számunkra, hogy mindig igényes és aktuális produkciókat állítsunk színre, ezért bátran belenyúlunk a darabjainkba,

ha úgy érezzük, hogy valami már „idejét múlt”, vagy van egy helyzet, amire jobb megoldást tudunk.

MAZE

MAZE (Fotó/Forrás: Sziget Fesztivál)

Simet Jessica: Szerencsére olyan helyeken is volt alkalmunk fellépni a két darabbal, ahol a megszokott színházi környezettől eltérő közönségnek játszhattunk, emiatt a visszajelzések/vélemények is sokféle perspektívát tükröztek. Mindig meglep, hogy mennyire különböző reakciókat váltunk ki az emberekből. Ugyanakkor szerintem ez segíti is a darab alakulását és fejlődését. Mivel mindkét előadásunk nagy hangsúlyt fektet a közönséggel való kapcsolatteremtésre, nekünk feladatunk, hogy ráérezzünk az éppen velünk szemben ülő nézőkre. Éppen ezért nincs két ugyanolyan előadás. Ezáltal néha olyan dolgokat fedezünk fel, ami korábban talán fel sem tűnt. Így viszont megadatik az a lehetőség, hogy mi is sokszínűbbé tegyük az előadást és egy szélesebb palettával tudjunk dolgozni.

- Milyen volt az alkotófolyamat a két előadás estében?

Nagy Emese: Minden eddigi darabunk saját ötletekből állt össze. Legtöbbször Kristóf és én hozunk ötleteket arra, hogy milyen darabot szeretnénk csinálni, mi jelenti számunkra akkor éppen az inspirációt és aztán azt együtt dolgozzuk ki. Úgy gondolom, nagyon ösztönösen kreálunk, a mozdulatok improvizáció során alakulnak ki, játszótérként kezeljük a termet, ahova bármit behozhatunk: változhatnak a játékszabályok és igyekszünk nem szerelembe esni az ötleteinkkel, fenntartva a változás lehetőségeit.

MAZE

MAZE

- A két előadás hangulata első pillantásra teljesen eltérőnek tűnik. Reflektálnak-e a rövid darabok egymásra?

VK: Van, aki felfedez kapcsolatot a két darab között, van, aki nem. Mindkét megfigyelés helyes. Azért foglalkozunk tánccal és nem irodalommal, mert nem a verbalitásban szeretnénk kifejezni magunkat, így mindig abszurdnak érzem, amikor beszélnünk kell egy-egy darabról.

Amikor le kell „fordítanunk” egy darabot a színlapon, azzal úgy érzem, egy téves narratívát erősítünk meg, mégpedig azt, hogy van egy helyes olvasata a darabnak.

A tánc ennél jóval gazdagabb, mert szabad asszociációra ad lehetőséget. Egy kép, ezer szó.

- Miért ajánljátok az előadást?

NE: A Give In nekünk is és a közönségnek is egy hatalmas energialöket. Mivel a darabunk nagyban épül a közönséggel közös lüktetésre, testi kontaktusra, minden előadás során születnek jó sztorik, hogy hogyan reagált, akinek épp az ölébe ültünk, vagy levettük a szemüvegét.

VK: Mert egy kimerítő táncélmény! A MAL megalkuvás nélküli precizitása, és technikája a legkritikusabb táncfogyasztót is kielégíti, míg a Give In alatt képletesen és szó szerint is olyan közel kerülhet a néző az előadókhoz.

SJ: A kortárs szférán belül egy olyan stílust képviselünk, amellyel igyekszünk a hazai nézőknek újat mutatni. Darabjaink nagyon fizikálisak, miközben igyekszünk megteremteni egy olyan atmoszférát, ami feltölti a nézőt, és amivel velünk együtt utaznak az első perctől az utolsóig.

MA•ZE

MA•ZE

- Mik a jövőbeli terveitek a MAZE társulattal?

NE: Sok-sok terv van és álom. Az igazat megvallva, nyár végére nagyon elfáradtunk, sokat dolgoztunk a Trafós premieren. Ennek ellenére, a lelkesedés és a töltet nem veszett el, csak most adunk kis időt magunknak regenerálódni. December 26-án egy nagy álmom válik valóra,

a Jónás Vera Experiment felkérte az együttest, hogy csináljunk egy 2 órás koncert show-t együtt az A38- Hajón.

Számomra ez hatalmas megtiszteltetés, nagyon nagy durranásra lehet számítani, ha egyszer a JVE és a MA•ZE csinál valamit, ott kő kövön nem marad! Ezen felül, szeretnénk minél többet utaztatni a darabjainkat, nyárra is tervezünk turnét, tartunk workshopokat, a közönségünket egyesével kell megnyerni magunknak, ezért nem tétovázunk és igyekszünk eljutni minél több emberhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A tánc majd’ összes alműfaját felsorakoztatja a Magyar Táncfesztivál

Balett, néptánc, kortárs tánc, sőt tánc-cirkusz is lesz június 17. és 22. között Győrben, a Magyar Táncfesztiválon, amihez idén is hozzákapcsolódik a Gyermek Táncfesztivál.
Tánc interjú

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Tánc videó

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Tánc ajánló

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.
Tánc magazin

Száz éve született Margot Fonteyn, aki Nurejevvel karöltve forradalmasította a balettet

1919. május 18-án született Margot Fonteyn, a brit Royal Ballet prímabalerinája, akit egy Nurejevvel közös előadása után 89-szer tapsolt vissza a közönség, és aki börtönben is ült.