Tánc

Feledi János: „Félelmetes ráeszmélés volt”

2016.01.07. 08:26
Ajánlom
Feledi János január 20-án a MOM Kulturális Központ Nagyszínpadán mutatja be társulatával új darabját, a Rekviem-et. Az előadás zenéjét Balázs Ádám magyar származású Hollywoodi zeneszerző komponálja. A koreográfussal a téma személyességéről és a táncosok inspirálásáról is beszélgettünk.

- Klasszikus balett szakon végeztél a Balettintézetben, onnan nyergeltél át a kortárs tánc világába. Mi volt a váltás oka?

- Már a Balettintézet alatt is éreztem magamban, hogy a klasszikus mozgásnyelvezet nekem kevés. Szabadabb, sajátosabb táncnyelven szerettem volna megnyilvánulni. Már a főiskolán is voltak modern óráink (Lőrincz Katalin, Egerházy Attila és Papp Tímea tanított bennünket), de ezt a világot egy konkrét táncelőadás nyitotta ki előttem. Frenák Pál: Lakoma című előadása adott 180 fokos fordulatot a szemléletemnek. Amikor elvégeztem a Balettintézetet, akkor egy svéd modern együtteshez szerződtem volna, de az nem jött össze, úgyhogy itthon próbáltam elhelyezkedni. Több társulatnál dolgoztam, többek között a Győri Balettnél, Kun Attila vezetése alatt a PR-REvolution Dance Companynál, az ő munkamorálja nagyon nagy hatással volt rám. Majd Barta Dórához szerződtem Egerbe, ahol lehetőségem adódott egy saját, egész estés előadást készíteni. Talán ekkor éreztem rá, hogy milyen is a magam útját járni. Azóta minden évben van egy saját bemutatóm.

Feledi János

Feledi János (Fotó/Forrás: Papp Tibor)

- Az előadásaidra erős drámaiság jellemző, általában nehéz létkérdésekre kérdezel rá. Hogy jutottál el a halál témáig ilyen fiatalon?

-Egyrészt ez a drámaiság valószínűleg belőlem fakad, mert én egy befelé fordulóbb, önmarcangolóbb alkat vagyok. Sokáig tartott megtanulnom, hogy nem szabad magamat őrölnöm bizonyos kérdésekben. Másrészt talán azért is foglalkoztat engem folyamatosan a halálközeliség, mert így próbálom meg magamat felkészíteni arra, hogy milyen lesz, ha elveszítem a közeli hozzátartozóim. Sajnos ez be is következett májusban: édesapámat elvesztettem. Már beteg volt, amikor elterveztem, hogy egy Rekviem lesz a következő darabom. Megdöbbentő volt, hogy apám temetésén a valóságban szembesültem azokkal a képekkel, amiket az előadással kapcsolatban előzetesen vizionáltam. Ez egy olyan analógia volt, ami a temetést egy divatbemutatóval vonja párhuzamba: van egy kifutó, két oldalt ülnek a nézők. Hat táncos lesz a darabban és hogy minden táncosnak legyen egy kis asztala, ami szinte az ő kis élete. Lehet az akár egy ravatal. Tehát hogy rengeteg féle dolog volt bennem. A temetésen pontosan így ült két oldalt a ravatalnál a család, édesapám pedig ott feküdt a ravatalon. Ez egyrészt egy félelmetes ráeszmélés volt, másrészt pedig egy hihetetlen visszaigazolás, hogy ezek szerint nem véletlen, hogy én ezeket a képeket láttam magam előtt.

- A magyar származású hollywoodi filmzeneszerző, Balázs Ádám írt Rekviem-et a darabhoz. Hogyan zajlott a közös munka?

-A Balázs Ádámmal való találkozás volt a másik megerősítés a témakeresésénél. Biztos voltam abban, hogyha egyszer a Rekviem témához nyúlok, akkor nem akarok egy már létező, klasszikus művet használni. Balázs Ádám viszont olyan szimfonikus műveket készít, amiben egyszerre van jelen az archaikusság és a mai életérzés. Ezt a szimfonikusságból eredő monumentális szövetet rárakjuk a zenére, de a dallamokban az Ádám és az én személyes világom tükröződik, ezáltal nem azt érezzük, hogy egy több száz éves zeneművet hallgatunk, hanem valami olyat, ami a fiatalokat is meg tudja szólítani. A zenének lesz egyfajta filmes hatásai is, hiszen Ádám nem tudja letagadni a filmzeneszerzői énjét. Tehát a kettőnk személyes és érzéki világát próbáltuk belerakni a különböző tételek zenéjébe úgy, hogy mindenki komfortosan érezze magát. Én se szeretem ugyanis, ha más alkotók olyan helyzetbe hoznak, amiben nem érzem jól magam.

Rekviem

Rekviem (Fotó/Forrás: Szigeti László)

- Ezek szerint a táncosaidat sem mozdítod ki a komfortzónájukból?

-Arra gondolsz, hogy lesz-e benne meztelenség? Lesz. Az előadásban van egy olyan kép, amikor a táncosnő félmeztelenül fog táncolni, egy nagy gerincoszloppal a hátán. Ez nem a meztelen testről szól, hanem arról az állapotról, ami a legjobban fejezi ki számomra a halált. Ilyenkor mindig megkérdezem a táncosokat, hogy mi az, amit még bevállalnak. Szerencsére abszolút nyitott volt erre a táncosnő. Ami még érdekes, hogy ugye nem hagyományosan használjuk a MOM nagyszínpadának terét, hanem –amint említettem- a nézők két oldalon ülnek a divatbemutató szituáció miatt, ezért végig bent vannak a táncosok a színpadon. Egy órán keresztül a folyamatos jelenlét így is megterhelő lesz a táncművészeknek, hiszen a figyelmet és koncentrációt végig fent kell tartaniuk. Ez azért egy nehéz munka.

- A darab leírásában az áll: „zűrös világban élünk, ami sejteti a gyászt”. Szándékodban állt társadalmi szinten is beszélni a témáról?

- Igen, abszolút. A világban uralkodó mostani állapotok mindenkire hatással vannak, azt gondolom. Ha így folytatjuk, ahogy most élünk, akkor záros határidőn belül el fog szakadni az a bizonyos kötél. Tehát nyilván egy ilyenfajta üzenet is lesz benne, de nem fogok direkt módon bel- vagy külpolitikát beletenni a darabomba. Ha valaki ezt is kiolvassa a sorok közül, akkor örülök.

Feledi Jánossal készült korábbi interjúnkat ide kattintva olvashatja!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Könyv

Radnóti üzenetet küldött a Messengeren: Vesd le ruhádat, már esik is kinn ;)

Magyar költők verseinek részletei kerülnek plakátokra. Segít vajon a modernizálás a fiatalok irodalmi érdeklődésének felkeltésében?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc kritika

Aki vállalja a tehetetlenségét, az nevetségessé válik?

A minden előadásához új formanyelvet kereső Tünet Együttes ezúttal magáról beszélt A tünetegyüttes című performanszában, amihez csak egyetlen út kínálkozott: az őszinteség.
Tánc ajánló

A Tünet Együttes bemutatja, hogy működik ma egy független társulat

Február 18-án és 19-én a Trafóklubban szembesít a Tünet Együttes a következő kérdésekkel: Hová tart a független színház? Mi közünk van ehhez nekünk, nézőknek? Régen minden jobb volt?
Tánc

Most már ilyen is van: férfi spicc-cipő

A nemi egyenlőség kérdése a balettet is utolérte: egyre több férfi vágyik új magasságokba, néhányan már spicc-re is felmerészkednek.
Tánc galéria

Gyárépületből lett a tánc új otthona – Bejártuk a Nemzeti Táncszínház frissen átadott épületét

A Nemzeti Táncszínház Millenárison található új épületének exkluzív sajtóbejárásán azt is megtudtuk, hogyan lesz valami szupermodern és korszerű annak ellenére, hogy „régi”.
Tánc interjú

"Leonard Cohen jelen van velünk az egész előadás során"

A Les Ballets Jazz de Montréal együttese egyike a 2019-es Budapest Táncfesztivál külföldi fellépőinek. Dance Me című előadásuk kapcsán Louis Robitaille-t, a társulat művészeti vezetőjét kértük, hogy meséljen Leonard Cohen és a társulat különleges kapcsolatáról és a produkció létrehozásáról.