Tánc

Feledi János: „Félelmetes ráeszmélés volt”

2016.01.07. 08:26
Ajánlom
Feledi János január 20-án a MOM Kulturális Központ Nagyszínpadán mutatja be társulatával új darabját, a Rekviem-et. Az előadás zenéjét Balázs Ádám magyar származású Hollywoodi zeneszerző komponálja. A koreográfussal a téma személyességéről és a táncosok inspirálásáról is beszélgettünk.

- Klasszikus balett szakon végeztél a Balettintézetben, onnan nyergeltél át a kortárs tánc világába. Mi volt a váltás oka?

- Már a Balettintézet alatt is éreztem magamban, hogy a klasszikus mozgásnyelvezet nekem kevés. Szabadabb, sajátosabb táncnyelven szerettem volna megnyilvánulni. Már a főiskolán is voltak modern óráink (Lőrincz Katalin, Egerházy Attila és Papp Tímea tanított bennünket), de ezt a világot egy konkrét táncelőadás nyitotta ki előttem. Frenák Pál: Lakoma című előadása adott 180 fokos fordulatot a szemléletemnek. Amikor elvégeztem a Balettintézetet, akkor egy svéd modern együtteshez szerződtem volna, de az nem jött össze, úgyhogy itthon próbáltam elhelyezkedni. Több társulatnál dolgoztam, többek között a Győri Balettnél, Kun Attila vezetése alatt a PR-REvolution Dance Companynál, az ő munkamorálja nagyon nagy hatással volt rám. Majd Barta Dórához szerződtem Egerbe, ahol lehetőségem adódott egy saját, egész estés előadást készíteni. Talán ekkor éreztem rá, hogy milyen is a magam útját járni. Azóta minden évben van egy saját bemutatóm.

Feledi János

Feledi János (Fotó/Forrás: Papp Tibor)

- Az előadásaidra erős drámaiság jellemző, általában nehéz létkérdésekre kérdezel rá. Hogy jutottál el a halál témáig ilyen fiatalon?

-Egyrészt ez a drámaiság valószínűleg belőlem fakad, mert én egy befelé fordulóbb, önmarcangolóbb alkat vagyok. Sokáig tartott megtanulnom, hogy nem szabad magamat őrölnöm bizonyos kérdésekben. Másrészt talán azért is foglalkoztat engem folyamatosan a halálközeliség, mert így próbálom meg magamat felkészíteni arra, hogy milyen lesz, ha elveszítem a közeli hozzátartozóim. Sajnos ez be is következett májusban: édesapámat elvesztettem. Már beteg volt, amikor elterveztem, hogy egy Rekviem lesz a következő darabom. Megdöbbentő volt, hogy apám temetésén a valóságban szembesültem azokkal a képekkel, amiket az előadással kapcsolatban előzetesen vizionáltam. Ez egy olyan analógia volt, ami a temetést egy divatbemutatóval vonja párhuzamba: van egy kifutó, két oldalt ülnek a nézők. Hat táncos lesz a darabban és hogy minden táncosnak legyen egy kis asztala, ami szinte az ő kis élete. Lehet az akár egy ravatal. Tehát hogy rengeteg féle dolog volt bennem. A temetésen pontosan így ült két oldalt a ravatalnál a család, édesapám pedig ott feküdt a ravatalon. Ez egyrészt egy félelmetes ráeszmélés volt, másrészt pedig egy hihetetlen visszaigazolás, hogy ezek szerint nem véletlen, hogy én ezeket a képeket láttam magam előtt.

- A magyar származású hollywoodi filmzeneszerző, Balázs Ádám írt Rekviem-et a darabhoz. Hogyan zajlott a közös munka?

-A Balázs Ádámmal való találkozás volt a másik megerősítés a témakeresésénél. Biztos voltam abban, hogyha egyszer a Rekviem témához nyúlok, akkor nem akarok egy már létező, klasszikus művet használni. Balázs Ádám viszont olyan szimfonikus műveket készít, amiben egyszerre van jelen az archaikusság és a mai életérzés. Ezt a szimfonikusságból eredő monumentális szövetet rárakjuk a zenére, de a dallamokban az Ádám és az én személyes világom tükröződik, ezáltal nem azt érezzük, hogy egy több száz éves zeneművet hallgatunk, hanem valami olyat, ami a fiatalokat is meg tudja szólítani. A zenének lesz egyfajta filmes hatásai is, hiszen Ádám nem tudja letagadni a filmzeneszerzői énjét. Tehát a kettőnk személyes és érzéki világát próbáltuk belerakni a különböző tételek zenéjébe úgy, hogy mindenki komfortosan érezze magát. Én se szeretem ugyanis, ha más alkotók olyan helyzetbe hoznak, amiben nem érzem jól magam.

Rekviem

Rekviem (Fotó/Forrás: Szigeti László)

- Ezek szerint a táncosaidat sem mozdítod ki a komfortzónájukból?

-Arra gondolsz, hogy lesz-e benne meztelenség? Lesz. Az előadásban van egy olyan kép, amikor a táncosnő félmeztelenül fog táncolni, egy nagy gerincoszloppal a hátán. Ez nem a meztelen testről szól, hanem arról az állapotról, ami a legjobban fejezi ki számomra a halált. Ilyenkor mindig megkérdezem a táncosokat, hogy mi az, amit még bevállalnak. Szerencsére abszolút nyitott volt erre a táncosnő. Ami még érdekes, hogy ugye nem hagyományosan használjuk a MOM nagyszínpadának terét, hanem –amint említettem- a nézők két oldalon ülnek a divatbemutató szituáció miatt, ezért végig bent vannak a táncosok a színpadon. Egy órán keresztül a folyamatos jelenlét így is megterhelő lesz a táncművészeknek, hiszen a figyelmet és koncentrációt végig fent kell tartaniuk. Ez azért egy nehéz munka.

- A darab leírásában az áll: „zűrös világban élünk, ami sejteti a gyászt”. Szándékodban állt társadalmi szinten is beszélni a témáról?

- Igen, abszolút. A világban uralkodó mostani állapotok mindenkire hatással vannak, azt gondolom. Ha így folytatjuk, ahogy most élünk, akkor záros határidőn belül el fog szakadni az a bizonyos kötél. Tehát nyilván egy ilyenfajta üzenet is lesz benne, de nem fogok direkt módon bel- vagy külpolitikát beletenni a darabomba. Ha valaki ezt is kiolvassa a sorok közül, akkor örülök.

Feledi Jánossal készült korábbi interjúnkat ide kattintva olvashatja!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Mozdulatművészeti sorozat indult a Műcsarnokban

A Rejtett történetek című kiállításához kapcsolódóan a budapesti Műcsarnok átfogó mozdulatművészeti programsorozat indított keddenként.
Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.
Tánc interjú

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.
Tánc magazin

Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk

Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.