Tánc

Felméry Lili: "Egy balerina sosem veszíti el a törékenységét"

2018.09.04. 09:55
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett szeptember 12. és 15. között Girls in Focus – Lányok a fókuszban címmel mutat be balettestet a Müpában, ami három koreográfus négy darabján keresztül a különböző női szerepeket vizsgálja. Felméry Lilit, a társulat magántáncosát kérdeztük a balett és a nőiség kapcsolatáról.

A Trois Gnossiennes szerelmes nőjével, a Trójai játékok harcos amazonjával, vagy a Falling Angels tökéletességre törekvő balett-táncosnőjével tudsz jelen pillanatban a legjobban azonosulni?

Most éppen a Trois Gnossieness kettősével, ezt már volt szerencsém eltáncolni. Ez a pas de deux a szívemnek nagyon kedves, már az első próbákon éreztem, hogy nagyon fogom szeretni. Aradi Mária mesternővel van szerencsénk próbálni, akire ez a darab készült, a vele való közös munka mindig kihozza az emberből a legjobbat és a maximumot.

Ebben a pas de deux-ben fontosnak tartom a férfi és a nő egyenrangúságát, igyekszem egy erős nő megjelenítésére.

A Trójai játékok - amazonokkal egy balettparódia. Milyen színészi kvalitásokat, teljesítményt kíván meg a humoros műfaj?

Ez a darab nagyon komoly fizikai feladatot jelent a női táncművészek számára, hiszen eredetileg férfiak táncolták. A sajátos technikai elemek mellett különböző karakterek megformálása is a feladatunk. Fontos a színészi játék, és az egyéniségünk közvetítése.

IMG_5241-092049.jpg

A Szilfid című balettban, a háttérben Timofeev Dimitry (Fotó/Forrás: Operaház)

Általánosságban véve mennyiben segíti a technikai kivitelezést az, ha az előadásmódra nagyobb figyelmet kell fordítani?

Mindenképpen segíti. Egy táncos sokat próbál, napról-napra tökéletesíti a technikáját. Mindemellett nagy hangsúlyt kell fektetni a szerep érzelmi megfogalmazására is. Amikor átlényegülök, akkor automatikusan előjönnek a begyakorolt mozdulatsorok, és ilyenkor lépésről-lépésre visz tovább az érzelem.

A Trójai játékok - amazonokkal azt is megmutatja, hogy a női táncosok elbírnak a férfias nehézségű mozdulatsorokkal is. Te magad mennyire érzékelsz efféle emancipációt a balettban, tehát, hogy a balerinák igyekszenek kitörni a törékeny balerina sztereotípiából?

Lehet, hogy ez egy létező tendencia, de

én azt gondolom, hogy egy balerina sosem veszíti el a nőiességét, a törékenységét.

Vannak koreográfiák, melyek megkövetelik a komoly fizikai erőt, az ilyen feladat inspirál a fejlődésre, a szakmai tudásom bővítésére.

IMG_9152-092048.jpg

Bajári Leventével a Manon című előadásban (Fotó/Forrás: Nánási Tamás)

Ez az előadás már-már akrobatikus mozdulatsorokat is tartalmaz, mivel a brazil harcművészetből táplálkozik. Mennyire testhezálló számodra ez a fajta atletikus mozgás?

Új mozgásformát, technikát mindig nagyon izgalmas megtanulni, így nagyon várom, hogy elsajátíthassam a lépéseket, és hogy eltáncolhassam ezt a szerepet is. Az, hogy mennyire testhezálló számomra, az majd később derül ki, de én szeretem, ha új kihívások előtt állok és új dolgokat tapasztalhatok.

Mit gondolsz arról a tendenciáról, hogy a balettnak nemzetközi viszonylatban is egyre inkább hangsúlyozzák a sportteljesítmény voltát?

Egy balettművész élete sok hasonlóságot mutat egy sportolóéval, vannak közös jellemzők: az életvezetés, a hozzáállás, az eredménycentrikusság, a sikeresség.

A hasonlóság ellenére jelentős különbségek is vannak. Mindkét pálya teljes embert kíván, a művészi létnek azonban vannak csak rá jellemző ismérvei. A sportoló az eredményre, a művész a teljesség kifejezésére törekszik. A balettművészet természetesen követi a modern kor követelményeit, de mindig lesznek sajátosságai.

A balettképzés és a pályára kerülés kezdeti, embert próbáló időszaka után meg lehet-e nyugodni, hátra dőlni, ha az ember olyan méltó pozícióban van, mint te magántáncosként?

Ez a pálya a mindennapi újrakezdésről szól, küzdelemről, tanulásról, a fejlődésről. Folyamatos a verseny, nem lehet lazítani, nem lehet az ember magával elégedett. A maximalizmusom minden nap arra késztet, hogy alázatosan végezzem a munkámat és napról napra képes legyek megfelelni saját elvárásaimnak.

IMG_1905-092050.jpg

A Bahcsiszeráji szökőkútban Balázsi Gergővel (Fotó/Forrás: Operaház)

Nemrég tartottátok az esküvőtöket Balázsi Gergő balett-táncossal. A balett hogyan segít nektek megélni a férfi és női szerepeket?

A férfi és a női szerepek az élet minden területén kifejeződnek. Mi emberileg és szakmailag is támogatjuk, segítjük egymást.

Milyen új tervekkel vágsz neki a 2018/2019-es időszaknak?

A következő évadban is szeretnék sokat dolgozni, fejlődni, tapasztalni. Sok utazás, külföldi és belföldi előadás vár az együttesre, nagy izgalommal várom a következő év feladatait, szerepeit, előadásait.

Hölgyek előre!

Kapcsolódó

Hölgyek előre!

Bár Robert North Trójai játékok - amazonokkal című darabja még ismeretlenül sem a balerinák klasszikus szerepálmait juttatja eszünkbe, mégis hány olyan balettet tudunk mondani, amikor ugyanazokat a férfiszólókat női verzióban is megcsodálhattuk? Ezzel a különleges összehasonlítással és csavarral hoz majd újdonságot a szeptemberi bemutató az Operaház színpadára. OPERA MAGAZIN

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

A Magyar Nemzeti Balett 27 éves magántáncosával a Zoom.hu munkatársa, Lipcsei Árpád készített interjút, amelyben a táncosi pálya szépségei és nehézségei mellett az első nagy pofonról, szerepálmairól és a Macskafogóról is beszélgettek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Mozdulatművészeti sorozat indult a Műcsarnokban

A Rejtett történetek című kiállításához kapcsolódóan a budapesti Műcsarnok átfogó mozdulatművészeti programsorozat indított keddenként.
Tánc magazin

Történelmi pillanat: piacra dobták az első pár barna spicc-cipőt

Szimbolikus jelentőségű, hogy a táncos test meghosszabbítását jelképező spicc cipők immár barna színben is kaphatók, vagyis az afroamerikai táncosoknak nem kell többé színezniük a fehér, rózsaszín, vagy „testszínű” lábbeliket.
Tánc ajánló

Spanyol vendégkoreogárfus darabja debütál a Győri Balettnél

Sötét, csönd címmel mutatja be a társulat november 10-én Győrben, november 21-én pedig a Müpában a spanyol Angel Rodrígez kétfelvonásos balettjét az első világháború végének 100. évfordulója alkalmából.
Tánc interjú

Földön és pokolban - Interjú Feledi Jánossal

Feledi János élőzenés Orfeusz balettje hangos sikert aratott a CAFé Budapest fesztiválon. Erről, valamint a Közép Európa Táncszínházról és készülő, Hullámok című előadásáról is beszélgettünk.
Tánc magazin

Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk

Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.