Tánc

Felméry Lili: "Egy balerina sosem veszíti el a törékenységét"

2018.09.04. 09:55
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett szeptember 12. és 15. között Girls in Focus – Lányok a fókuszban címmel mutat be balettestet a Müpában, ami három koreográfus négy darabján keresztül a különböző női szerepeket vizsgálja. Felméry Lilit, a társulat magántáncosát kérdeztük a balett és a nőiség kapcsolatáról.

A Trois Gnossiennes szerelmes nőjével, a Trójai játékok harcos amazonjával, vagy a Falling Angels tökéletességre törekvő balett-táncosnőjével tudsz jelen pillanatban a legjobban azonosulni?

Most éppen a Trois Gnossieness kettősével, ezt már volt szerencsém eltáncolni. Ez a pas de deux a szívemnek nagyon kedves, már az első próbákon éreztem, hogy nagyon fogom szeretni. Aradi Mária mesternővel van szerencsénk próbálni, akire ez a darab készült, a vele való közös munka mindig kihozza az emberből a legjobbat és a maximumot.

Ebben a pas de deux-ben fontosnak tartom a férfi és a nő egyenrangúságát, igyekszem egy erős nő megjelenítésére.

A Trójai játékok - amazonokkal egy balettparódia. Milyen színészi kvalitásokat, teljesítményt kíván meg a humoros műfaj?

Ez a darab nagyon komoly fizikai feladatot jelent a női táncművészek számára, hiszen eredetileg férfiak táncolták. A sajátos technikai elemek mellett különböző karakterek megformálása is a feladatunk. Fontos a színészi játék, és az egyéniségünk közvetítése.

IMG_5241-092049.jpg

A Szilfid című balettban, a háttérben Timofeev Dimitry (Fotó/Forrás: Operaház)

Általánosságban véve mennyiben segíti a technikai kivitelezést az, ha az előadásmódra nagyobb figyelmet kell fordítani?

Mindenképpen segíti. Egy táncos sokat próbál, napról-napra tökéletesíti a technikáját. Mindemellett nagy hangsúlyt kell fektetni a szerep érzelmi megfogalmazására is. Amikor átlényegülök, akkor automatikusan előjönnek a begyakorolt mozdulatsorok, és ilyenkor lépésről-lépésre visz tovább az érzelem.

A Trójai játékok - amazonokkal azt is megmutatja, hogy a női táncosok elbírnak a férfias nehézségű mozdulatsorokkal is. Te magad mennyire érzékelsz efféle emancipációt a balettban, tehát, hogy a balerinák igyekszenek kitörni a törékeny balerina sztereotípiából?

Lehet, hogy ez egy létező tendencia, de

én azt gondolom, hogy egy balerina sosem veszíti el a nőiességét, a törékenységét.

Vannak koreográfiák, melyek megkövetelik a komoly fizikai erőt, az ilyen feladat inspirál a fejlődésre, a szakmai tudásom bővítésére.

IMG_9152-092048.jpg

Bajári Leventével a Manon című előadásban (Fotó/Forrás: Nánási Tamás)

Ez az előadás már-már akrobatikus mozdulatsorokat is tartalmaz, mivel a brazil harcművészetből táplálkozik. Mennyire testhezálló számodra ez a fajta atletikus mozgás?

Új mozgásformát, technikát mindig nagyon izgalmas megtanulni, így nagyon várom, hogy elsajátíthassam a lépéseket, és hogy eltáncolhassam ezt a szerepet is. Az, hogy mennyire testhezálló számomra, az majd később derül ki, de én szeretem, ha új kihívások előtt állok és új dolgokat tapasztalhatok.

Mit gondolsz arról a tendenciáról, hogy a balettnak nemzetközi viszonylatban is egyre inkább hangsúlyozzák a sportteljesítmény voltát?

Egy balettművész élete sok hasonlóságot mutat egy sportolóéval, vannak közös jellemzők: az életvezetés, a hozzáállás, az eredménycentrikusság, a sikeresség.

A hasonlóság ellenére jelentős különbségek is vannak. Mindkét pálya teljes embert kíván, a művészi létnek azonban vannak csak rá jellemző ismérvei. A sportoló az eredményre, a művész a teljesség kifejezésére törekszik. A balettművészet természetesen követi a modern kor követelményeit, de mindig lesznek sajátosságai.

A balettképzés és a pályára kerülés kezdeti, embert próbáló időszaka után meg lehet-e nyugodni, hátra dőlni, ha az ember olyan méltó pozícióban van, mint te magántáncosként?

Ez a pálya a mindennapi újrakezdésről szól, küzdelemről, tanulásról, a fejlődésről. Folyamatos a verseny, nem lehet lazítani, nem lehet az ember magával elégedett. A maximalizmusom minden nap arra késztet, hogy alázatosan végezzem a munkámat és napról napra képes legyek megfelelni saját elvárásaimnak.

IMG_1905-092050.jpg

A Bahcsiszeráji szökőkútban Balázsi Gergővel (Fotó/Forrás: Operaház)

Nemrég tartottátok az esküvőtöket Balázsi Gergő balett-táncossal. A balett hogyan segít nektek megélni a férfi és női szerepeket?

A férfi és a női szerepek az élet minden területén kifejeződnek. Mi emberileg és szakmailag is támogatjuk, segítjük egymást.

Milyen új tervekkel vágsz neki a 2018/2019-es időszaknak?

A következő évadban is szeretnék sokat dolgozni, fejlődni, tapasztalni. Sok utazás, külföldi és belföldi előadás vár az együttesre, nagy izgalommal várom a következő év feladatait, szerepeit, előadásait.

Hölgyek előre!

Kapcsolódó

Hölgyek előre!

Bár Robert North Trójai játékok - amazonokkal című darabja még ismeretlenül sem a balerinák klasszikus szerepálmait juttatja eszünkbe, mégis hány olyan balettet tudunk mondani, amikor ugyanazokat a férfiszólókat női verzióban is megcsodálhattuk? Ezzel a különleges összehasonlítással és csavarral hoz majd újdonságot a szeptemberi bemutató az Operaház színpadára. OPERA MAGAZIN

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

A Magyar Nemzeti Balett 27 éves magántáncosával a Zoom.hu munkatársa, Lipcsei Árpád készített interjút, amelyben a táncosi pálya szépségei és nehézségei mellett az első nagy pofonról, szerepálmairól és a Macskafogóról is beszélgettek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ügy lett a Soharóza kórus szerepléséből a Szigeten – Galéria!

A Soharóza Ügy című előadása megjárta a Szigetet, a backstage-ben és a próbán pedig fotósorozat készült. Ezt a galériát mutatjuk meg most Önöknek.
Vizuál

Kulisszatitkok: így készült a Brian élete

A hetvenes években egy filmes stáb Tunéziába utazott, hogy leforgassa Jézus életének történetét a születésétől a kereszthalálig (Názáreti Jézus - 1977). A nyomukban pedig – sokszor ugyanazokon a helyszíneken és statisztákkal - egy hatfős angol csapat elkészítette a saját verzióját. A negyven éve bemutatott film a Pythonok szerint is legjobb közös munkájuk, amelyben gyakorlatilag az élet minden helyzetére megtalálható a válasz.
Tánc

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Klasszikus

Mezítláb vagy sportcipőben a színpadon – Kaposfest-napló

A Kaposfest harmadik napján egy különleges Martinů-kvartett, egy Sosztakovics-szonáta, illetve Schumann, Brahms és Dietrich közös alkotása örvendeztette meg a fesztivál közönségét. Kritikai beszámoló.
Klasszikus

Nagyon dübörög a zongorapiac Kínában

Mintegy 40-50 millió kínai gyerek tanul zongorázni, az országban gyártott hangszerek alig tíz százaléka kerül exportra. Kínában van kiknek zongorát gyártani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc videó

A tánc az emberi faj lételeme, mondják az antropológusok

Azt gondolhatjuk, a tánc csak szórakozás és nem tartozik az emberi faj legfontosabb létfunkciói közé. Az antropológia azonban mást mond. VIDEÓ!
Tánc hír

Világrekord kísérlet: a legtöbb táncos spiccen

Az Amercian Ballet Theater sztárpárosa, James Whiteside és Isabella Boylston álma egy olyan világrekord felállítása, amiben a legtöbb táncos emelkedik spiccre egyidejűleg.
Tánc hír

Sosztakovics titkos szerelme egy balerina volt

Kalapács alá került a zeneszerző tíz szerelmeslevele, amit a Bolsoj egykori balerinájának, Nina Pavlova Ivanovának írt 1935. és 1939. között. A titkos románcról és a szerelmeslevelekről eddig a zenetörténészek sem tudtak.
Tánc magazin

Kezek és lábak nélkül – Breaktáncosok, akinek szárnyakat ad a tánc

Az ILL-ABILITIES egy montreali székhelyű tánccsoport, ami nyolc olyan kiváló breaktáncost egyesít a világ különböző tájairól, akik testi hátrányukat leküzdve kerültek az élvonalba.
Tánc lapszemle

„Az életed árán is” – Meddig feszíthetik a húrt a táncosok?

Érdekes véleménycikk jelent meg a Dance Magazine oldalán: egy elismert koreográfus arról elmélkedik, mennyire fenntartható 2019-ben az a régi szemlélet, miszerint a balett-táncosoknak „bele kell halniuk” a táncba.