Tánc

Felméry Lili: "Egy balerina sosem veszíti el a törékenységét"

2018.09.04. 09:55
Ajánlom
A Magyar Nemzeti Balett szeptember 12. és 15. között Girls in Focus – Lányok a fókuszban címmel mutat be balettestet a Müpában, ami három koreográfus négy darabján keresztül a különböző női szerepeket vizsgálja. Felméry Lilit, a társulat magántáncosát kérdeztük a balett és a nőiség kapcsolatáról.

A Trois Gnossiennes szerelmes nőjével, a Trójai játékok harcos amazonjával, vagy a Falling Angels tökéletességre törekvő balett-táncosnőjével tudsz jelen pillanatban a legjobban azonosulni?

Most éppen a Trois Gnossieness kettősével, ezt már volt szerencsém eltáncolni. Ez a pas de deux a szívemnek nagyon kedves, már az első próbákon éreztem, hogy nagyon fogom szeretni. Aradi Mária mesternővel van szerencsénk próbálni, akire ez a darab készült, a vele való közös munka mindig kihozza az emberből a legjobbat és a maximumot.

Ebben a pas de deux-ben fontosnak tartom a férfi és a nő egyenrangúságát, igyekszem egy erős nő megjelenítésére.

A Trójai játékok - amazonokkal egy balettparódia. Milyen színészi kvalitásokat, teljesítményt kíván meg a humoros műfaj?

Ez a darab nagyon komoly fizikai feladatot jelent a női táncművészek számára, hiszen eredetileg férfiak táncolták. A sajátos technikai elemek mellett különböző karakterek megformálása is a feladatunk. Fontos a színészi játék, és az egyéniségünk közvetítése.

IMG_5241-092049.jpg

A Szilfid című balettban, a háttérben Timofeev Dimitry (Fotó/Forrás: Operaház)

Általánosságban véve mennyiben segíti a technikai kivitelezést az, ha az előadásmódra nagyobb figyelmet kell fordítani?

Mindenképpen segíti. Egy táncos sokat próbál, napról-napra tökéletesíti a technikáját. Mindemellett nagy hangsúlyt kell fektetni a szerep érzelmi megfogalmazására is. Amikor átlényegülök, akkor automatikusan előjönnek a begyakorolt mozdulatsorok, és ilyenkor lépésről-lépésre visz tovább az érzelem.

A Trójai játékok - amazonokkal azt is megmutatja, hogy a női táncosok elbírnak a férfias nehézségű mozdulatsorokkal is. Te magad mennyire érzékelsz efféle emancipációt a balettban, tehát, hogy a balerinák igyekszenek kitörni a törékeny balerina sztereotípiából?

Lehet, hogy ez egy létező tendencia, de

én azt gondolom, hogy egy balerina sosem veszíti el a nőiességét, a törékenységét.

Vannak koreográfiák, melyek megkövetelik a komoly fizikai erőt, az ilyen feladat inspirál a fejlődésre, a szakmai tudásom bővítésére.

IMG_9152-092048.jpg

Bajári Leventével a Manon című előadásban (Fotó/Forrás: Nánási Tamás)

Ez az előadás már-már akrobatikus mozdulatsorokat is tartalmaz, mivel a brazil harcművészetből táplálkozik. Mennyire testhezálló számodra ez a fajta atletikus mozgás?

Új mozgásformát, technikát mindig nagyon izgalmas megtanulni, így nagyon várom, hogy elsajátíthassam a lépéseket, és hogy eltáncolhassam ezt a szerepet is. Az, hogy mennyire testhezálló számomra, az majd később derül ki, de én szeretem, ha új kihívások előtt állok és új dolgokat tapasztalhatok.

Mit gondolsz arról a tendenciáról, hogy a balettnak nemzetközi viszonylatban is egyre inkább hangsúlyozzák a sportteljesítmény voltát?

Egy balettművész élete sok hasonlóságot mutat egy sportolóéval, vannak közös jellemzők: az életvezetés, a hozzáállás, az eredménycentrikusság, a sikeresség.

A hasonlóság ellenére jelentős különbségek is vannak. Mindkét pálya teljes embert kíván, a művészi létnek azonban vannak csak rá jellemző ismérvei. A sportoló az eredményre, a művész a teljesség kifejezésére törekszik. A balettművészet természetesen követi a modern kor követelményeit, de mindig lesznek sajátosságai.

A balettképzés és a pályára kerülés kezdeti, embert próbáló időszaka után meg lehet-e nyugodni, hátra dőlni, ha az ember olyan méltó pozícióban van, mint te magántáncosként?

Ez a pálya a mindennapi újrakezdésről szól, küzdelemről, tanulásról, a fejlődésről. Folyamatos a verseny, nem lehet lazítani, nem lehet az ember magával elégedett. A maximalizmusom minden nap arra késztet, hogy alázatosan végezzem a munkámat és napról napra képes legyek megfelelni saját elvárásaimnak.

IMG_1905-092050.jpg

A Bahcsiszeráji szökőkútban Balázsi Gergővel (Fotó/Forrás: Operaház)

Nemrég tartottátok az esküvőtöket Balázsi Gergő balett-táncossal. A balett hogyan segít nektek megélni a férfi és női szerepeket?

A férfi és a női szerepek az élet minden területén kifejeződnek. Mi emberileg és szakmailag is támogatjuk, segítjük egymást.

Milyen új tervekkel vágsz neki a 2018/2019-es időszaknak?

A következő évadban is szeretnék sokat dolgozni, fejlődni, tapasztalni. Sok utazás, külföldi és belföldi előadás vár az együttesre, nagy izgalommal várom a következő év feladatait, szerepeit, előadásait.

Hölgyek előre!

Kapcsolódó

Hölgyek előre!

Bár Robert North Trójai játékok - amazonokkal című darabja még ismeretlenül sem a balerinák klasszikus szerepálmait juttatja eszünkbe, mégis hány olyan balettet tudunk mondani, amikor ugyanazokat a férfiszólókat női verzióban is megcsodálhattuk? Ezzel a különleges összehasonlítással és csavarral hoz majd újdonságot a szeptemberi bemutató az Operaház színpadára. OPERA MAGAZIN

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

Felméry Lili: „Lehet, hogy tényleg mindent akarok?”

A Magyar Nemzeti Balett 27 éves magántáncosával a Zoom.hu munkatársa, Lipcsei Árpád készített interjút, amelyben a táncosi pálya szépségei és nehézségei mellett az első nagy pofonról, szerepálmairól és a Macskafogóról is beszélgettek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Újabb Balanchine-koreográfiát mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon a 20. századi grúz koreográfus Sylvia Pas de Deux-je március 22-én az OMG (Oh My God!) című balettesten az Erkel Színházban.
Tánc hír

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.
Tánc hír

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Tánc ajánló

Adyra és Lajkó Félixre táncol a Varidance!

Kettő az egyben, iskolásoktól a nyugdíjasokig – izgalmas, művészeti ágakon és korosztályokon átívelő kísérletre vállalkozik a Varidance társulat. A Vári Bertalan Harangozó-díjas táncos, koreográfus vezette együttes egy előadásban mutatja be Verslábak és A falka című produkcióit.
Tánc lapszemle

Táncesteket is műsorra tűzne Apáti Bence az Operettszínházban

Az intézmény új balettigazgatója egy interjúban mesélt terveiről, ahogy arról is szó esett, láthatjuk-e még táncolni őt.